Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 614
Offentligt
3051166_0001.png
Notat
8. juli 2025
J.nr. 2025 - 3549
Kontor:
Forretning og Styring 3 [FS3]
Initialer:
Notat til FEU vedrørende Europa-Kommissionens åb-
ningsskrivelse 2025/2018
Åbningsskrivelse nr. 2025/2018 vedr. overholdelsen af fristerne for indførslen af to
elektroniske systemer: Systemet til midlertidig lagring af varer, der føres ind i Uni-
onens toldområde ad luftvejen (TS Air) og opgraderingen af det nationale import-
system (NIS) som omhandlet i artikel 16, stk. 1, artikel 278, stk. 2, og artikel 280,
stk. 1, i EU-toldkodeksen sammenholdt med artikel 2, stk. 2, i Kommissionens
gennemførelsesafgørelse 2023/2879 og punkt 13 og 14 i del II, i bilaget til nævnte
gennemførelsesafgørelse
Europa-Kommissionen har ved åbningsskrivelse 2025/2018 af 7. maj 2025 rettet henven-
delse til Danmark med hensyn til korrekt og rettidig gennemførelse og indførelse af to
elektroniske systemer: Systemet til midlertidig lagring af varer, der føres ind i Unionens
toldområde ad luftvejen (TS AIR), og opgraderingen af det nationale importsystem (NIS),
som fastsat i Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 (EU-toldkodeksen) som ændret ved
forordning (EU) 2019/632, og i Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU)
2023/2879 (arbejdsprogrammet).
Ifølge Europa-Kommissionen har Danmark ikke overholdt fristerne for indførslen af
NIS og TS AIR, hvilket er i strid med forpligtigelserne i henhold til artikel 16, stk. 1, arti-
kel 278, stk. 2, og artikel 280, stk. 1, i EU-toldkodeksen sammenholdt med artikel 2, stk.
2, i Kommissionens gennemførelsesafgørelse 2023/2879 og punkt 13 og 14 i del II, i bila-
get til nævnte gennemførelsesafgørelse.
Regeringen anerkender, at fristen for implementeringen af systemerne den 31. december
2023 ikke er overholdt, og bemærker at der fra dansk side er stort fokus på at implemen-
tere it-understøttelsen af toldkodeksen.
Danmark har siden foråret 2021 løbende været i dialog med Europa-Kommissionen vedr.
forsinkelserne i implementeringen af EU-toldkodeksen, herunder implementeringen af
det nationale importsystem (NIS) og systemet til midlertidig lagring af varer for luftfragt
(TS AIR). Forsinkelserne for NIS og TS AIR skyldes i væsentligt omfang, at Danmark
har prioriteret implementeringen af de transeuropæiske systemer for derved at mindske
konsekvenserne af Danmarks forsinkelser for erhvervslivet, Europa-Kommissionen og
andre medlemslande. I det danske implementeringsarbejde er NIS og TS AIR en del af
NHS
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 614: Notat om svar på åbningsskrivelse vedr. overholdelsen af fristerne for indførslen af systemet til midlertidig lagring af varer, der føres ind i Unionens toldområde ad luftvejen (TS Air) og opgraderingen af det nationale importsystem (NIS) (sag nr. 2025/2018)
3051166_0002.png
DMS Import, som er idriftsat den 7. juni 2025, hvormed Skatteforvaltningen i al væsent-
lighed har implementeret EU-kravene for NIS og TS AIR.
Danmark har fokus på at sikre, at systemet opnår den forudsatte kvalitet og på at sikre
den bedst mulige onboarding af erhvervslivet, hvorfor der i forlængelse af idriftsættelsen
den 7. juni 2025 er planlagt en række servicevinduer, hvor der kan fejlrettes. Dertil er der
planlagt tre større opdateringer, som gør det muligt at foretage løbende udbedringer og
tilføje ekstra funktionalitet til systemet, som forventes at bidrage til større brugervenlig-
hed for dele af erhvervslivet. I september 2025 forventes en yderligere release, der kan
samle op på evt. fejl og udeståender i systemet.
Det kan oplyses, at Skatteministeriet orienterer Europa-Kommissionen om status på drif-
ten af NIS og TS-AIR i forlængelse af releasen i september 2025.
Det kan hertil oplyses, at Skatteministeriet senest i foråret 2025 har orienteret Folketinget
om risikoen for, at Europa-Kommissionen ville åbne en traktatkrænkelsessag mod Dan-
mark vedr. forsinkelserne af implementeringen af importsystemet.
Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstemmelse med det
ovenfor anførte.
Side 2 af 2