Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 620
Offentligt
3051586_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
9. juli 2025
Orientering om
rådsposition til EU’s 2026-budget
Der blev d. 9. juli 2025 opnået opbakning blandt EU-landene til
en rådsposition vedr. EU’s
2026-budget. I Rådets position lægges op til at reducere udgiftsniveauet med ca. 1,3 mia. euro i for-
pligtelser og ca. 0,7 mia. euro i betalinger ift. Kommissionens budgetforslag. Forhandlingerne med
Europa-Parlamentet
om EU’s
2026-budget forventes igangsat til oktober mhp. på indgåelse af en
endelig budgetaftale ultimo 2025.
Rådsposition
Rådspositionen tager udgangspunkt i Kommissionens forslag, hvortil der henvises
til samlenotat af 19. juni 2025 som oversendt til Europaudvalget.
Rådspositionen indebærer et samlet forpligtelsesniveau på 186,2 mia. euro og et
betalingsniveau på 186,5 mia. euro. Sammenlignet med Kommissionens forslag er
der tale om en reduktion af udgiftsniveauet på ca. 1,3 mia. euro i forpligtelser og
ca. 0,7 mia. euro i betalinger.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 620: Notat om EU’s 2026-budget
3051586_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Kommissionens forslag og Rådspositionen til
EU’s budget for 2026
Mia. euro, løbende priser
Kommissionens
budgetforslag
Forpligtelser
1. Det indre marked, innova-
tion og det digitale område
2. Samhørighed, resiliens og
værdier
3. Naturressourcer og miljø
4. Migration og grænsefor-
valtning
5. Sikkerhed og forsvar
6. Naboområder og verden
7. Europæisk offentlig forvalt-
ning
I alt budgetkategori 1-7
Heraf fleksibilitetsinstrumen-
tet
Heraf fælles margen-instru-
ment
Heraf EURI-instrument
Andre særlige instrumenter
I alt
Margen
22,1
71,7
57,0
5,0
2,8
15,5
13,5
187,5
2,3
0,7
2,1
5,7
187,5
0,5
Betalinger
23,3
74,6
53,1
3,9
2,3
16,5
13,5
187,2
2,3*
-
2,1
5,0
187,2
18,6
Rådsposition
Forpligtelser
21,6
71,0
57,0
5,0
2,8
15,5
13,5
186,2
1,7
0,7
2,0
5,7
186,2
1,0
Betalinger
23,1
74,1
53,1
3,9
2,3
16,5
13,5
186,5
1,7
-
2,0
5,0
186,5
18,3
Forskel
Forpligtelser
-0,5
-0,7
-0,0
-0,0
0,0
0,0
-0,0
-1,3
-0,6
-0,0
-0,2
0,0
-1,3
0,5
-0,3
Betalinger
-0,2
-0,5
-0,0
-0,0
0,0
-0,0
0,0
-0,7
-0,6
-
-0,2
0,0
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. *Den af Kommissionen foreslåede anvendelse af
fleksibilitetsinstrumentet i betalinger blev ved en fejl angivet til 2,5 mia. euro i samlenotatet af 19. juni. Fejlen
havde ikke betydning for det angivne samlede udgiftsniveau.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2026;
Forventet rådsposition
til EU’s budget for 2026
Nedenfor angives centrale ændringer, som rådspositionen indebærer ift. Kommis-
sionens forslag til EU’s 2026-budget:
Skøn for renteudgifterne til NextGenerationEU
er nedjusteret med i alt 303 mio.
euro med henblik på en mere retvisende budgettering af udgifterne. Andelen
af de forventede merudgifter til renter, der finansieres ved omprioritering el-
ler eksisterende reserver, er fastholdt til 50 pct. på linje med aftalen om MFF-
revisionen i 2024
såvel som aftalen om EU’s budget for 2025.
Horizon Europe
reduceres med ca. 211 mio. euro i forpligtelser, således at de
samlede bevillinger svarer til niveauet for 2025 i løbende priser.
Erasmus+
reduceres med 258 mio. euro i forpligtelser, idet der tilføres et be-
løb i samme størrelsesorden uden bevillingsvirkning i det generelle EU-bud-
get sfa. tilbagebetaling af tilskud fra tidligere år. Reduktionen medfører, at
Kommissionens foreslåede stigning i forpligtelsesbevillingerne til Erasmus+
på 305 mio. euro modereres.
International Thermonuclear Experimental Reactor (ITER)
er reduceret med 153
mio. euro i forpligtelser mhp. at moderere den foreslåede stigning på 366
mio. euro, herunder i lyset af tidligere implementeringsudfordringer.
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 620: Notat om EU’s 2026-budget
Side 3 af 3
Administrationsudgifter
under udgiftskategori 7 er reduceret med i alt 5,9 mio.
euro. Rådet har vedlagt en erklæring til positionen, hvori man udtrykker skuf-
felse over, at Kommissionen ikke har overholdt princippet om at fastholde
antallet af ansatte på 2020-niveau. Rådet opfordrer desuden institutionerne til
at styrke økonomistyringen på administrationsområdet og finde effektivise-
ringer.
Dertil er bevillingerne forbundet til en række decentraliserede agenturer, der
ikke er tildelt nye arbejdsopgaver eller i opbygningsfasen, fastholdt i faste pri-
ser, svarende til en nominel stigning på 2 pct. For administrationsudgifter for-
bundet med implementering af programmer er stigningerne søgt modereret
på tværs af programmerne, ligesom midler til Kommissionens egne initiativer
på tværs af programmer er fastholdte i løbende priser, således at niveauet sva-
rer til 2025. Samlet reduceres disse udgifter målrettet administrative omkost-
ninger uden for udgiftskategori 7 med ca. 68,6 mio. euro sammenlignet med
Kommissionens budgetforslag.
Som følge af de samlede justeringer er den disponible margen for forpligtel-
ser øget fra 0,5 mia. euro til 1 mia. euro.
Regeringens holdning
Der henvises til forelæggelsen af forhandlingsoplæg for Europaudvalget den 27.
juni 2025. Regeringen finder
samlet set, at rådspositionen til EU’s 2026-budget
udgør et balanceret kompromis og har med afsæt i forhandlingsoplægget støttet
rådspositionen.
Det bemærkes, at forhandlingerne om Rådspositionen er sket under dansk for-
mandskab.