Sagsnr.
2025 - 2123
Doknr.
154263
Dato
18-07-2025
Orienteringsnotat til Folketingets Europaudvalg
Til underretning for Folketingets Europaudvalg fremsendes hermed Digitaliseringsministeriets
vigtigste prioriteter i høringssvaret vedrørende Europa-Kommissionens offentlige høring om
strategien for en europæisk dataunion.
Baggrund
Europa-Kommissionen lancerede den 23. maj 2025 en offentlig høring forud for præsentatio-
nen af en ny strategi for en europæisk dataunion
–
den såkaldte European Data Union Stra-
tegy (herefter ”strategien”),
der forventes offentliggjort i efteråret 2025.
Strategiens forventede formål, indhold og politisk betydning
Strategien er en del af EU-Kommissionens handlingsplan for et AI-kontinent, og beskrives som
en bred politisk meddelelse, der skal udstikke Kommissionens overordnede tilgang til dataom-
rådet.
I EU-Kommissionens høring beskrives strategien ud fra tre søjler, hhv.:
1.
2.
3.
Sikre mere adgang til data til bl.a. udvikling af kunstig intelligens.
Forenkling og strømlining af eksisterende regler, samt udvikling af dataværktøjer og
indføring af digital rapportering.
Udviklingen af en international datastrategi.
Strategien i sig selv forventes ikke at medføre statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller lov-
givningsmæssige konsekvenser. Eventuelle konsekvenser vil afhænge af de konkrete initiati-
ver, Kommissionen senere fremlægger som led i strategiens udmøntning. Disse vil i givet fald
blive vurderet særskilt, i takt med at de fremsættes.
Hovedbudskaber i regeringens høringssvar
Regeringen har i sit høringssvar tilkendegivet opbakning til en ny strategi for en europæisk da-
taunion, med fokus på strømlining og forenkling af eksisterende datalovgivning og sikre mere
data for udviklingen af AI. Regeringen har fremhævet følgende fire hovedprioriteter:
•
Forenkling af databeskyttelsesforordningen til at understøtte data-drevne løsninger
Regeringen anerkender beskyttelsen af persondata som en grundlæggende ret-
tighed, og lægger samtidigt vægt på, at databeskyttelsesforordningen bør forenkles
for at reducere administrative byrder. Samtidig skal databeskyttelsesforordningen
ændres, så den i højere grad understøtter brugen af data til udviklingen af kunstig
intelligens og innovation i Europa. Konkret anbefaler regeringen en mere fleksibel og