Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 626
Offentligt
3052802_0001.png
Sagsnr.
2025 - 2123
Doknr.
154263
Dato
18-07-2025
Orienteringsnotat til Folketingets Europaudvalg
Til underretning for Folketingets Europaudvalg fremsendes hermed Digitaliseringsministeriets
vigtigste prioriteter i høringssvaret vedrørende Europa-Kommissionens offentlige høring om
strategien for en europæisk dataunion.
Baggrund
Europa-Kommissionen lancerede den 23. maj 2025 en offentlig høring forud for præsentatio-
nen af en ny strategi for en europæisk dataunion
den såkaldte European Data Union Stra-
tegy (herefter ”strategien”),
der forventes offentliggjort i efteråret 2025.
Strategiens forventede formål, indhold og politisk betydning
Strategien er en del af EU-Kommissionens handlingsplan for et AI-kontinent, og beskrives som
en bred politisk meddelelse, der skal udstikke Kommissionens overordnede tilgang til dataom-
rådet.
I EU-Kommissionens høring beskrives strategien ud fra tre søjler, hhv.:
1.
2.
3.
Sikre mere adgang til data til bl.a. udvikling af kunstig intelligens.
Forenkling og strømlining af eksisterende regler, samt udvikling af dataværktøjer og
indføring af digital rapportering.
Udviklingen af en international datastrategi.
Strategien i sig selv forventes ikke at medføre statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller lov-
givningsmæssige konsekvenser. Eventuelle konsekvenser vil afhænge af de konkrete initiati-
ver, Kommissionen senere fremlægger som led i strategiens udmøntning. Disse vil i givet fald
blive vurderet særskilt, i takt med at de fremsættes.
Hovedbudskaber i regeringens høringssvar
Regeringen har i sit høringssvar tilkendegivet opbakning til en ny strategi for en europæisk da-
taunion, med fokus på strømlining og forenkling af eksisterende datalovgivning og sikre mere
data for udviklingen af AI. Regeringen har fremhævet følgende fire hovedprioriteter:
Forenkling af databeskyttelsesforordningen til at understøtte data-drevne løsninger
Regeringen anerkender beskyttelsen af persondata som en grundlæggende ret-
tighed, og lægger samtidigt vægt på, at databeskyttelsesforordningen bør forenkles
for at reducere administrative byrder. Samtidig skal databeskyttelsesforordningen
ændres, så den i højere grad understøtter brugen af data til udviklingen af kunstig
intelligens og innovation i Europa. Konkret anbefaler regeringen en mere fleksibel og
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 626: Notat og høringssvar vedr. strategien for en europæisk dataunion
3052802_0002.png
risikobaseret tilgang. Regeringen opfordrer Kommissionen til at se nærmere på sam-
spillet mellem databeskyttelsesforordningen og ePrivacy-direktivet, med henblik på
at fjerne kravet om opretholdelsen af et cookiebanner ved indsamling af data til tek-
nisk nødvendige formål eller til simpel statistik.
Simpelt og strømlinet lovgivningsmæssig ramme for datadeling
Virksomheder, civile organisationer og offentlige myndigheder har i dag svært ved at
navigere i datalovgivningen, grundet uoverensstemmelser og modsigelser. Det ska-
ber juridisk uklarhed, unødige byrder, og forhindrer datadeling. Regeringen opfor-
drer til strømlining og simplificering af datalovgivning på tværs af områder og sekto-
rer.
Sikre tilgængeligheder af højkvalitetsdata
Tilgængeligheden af store mængder højkvalitetsdata er væsentlige for udviklingen af
AI-løsninger. Regeringen understreger vigtigheden af at sikre klare definitioner af da-
takvalitet, og lægger samtidigt vægt på dataområder og frie datastrømme i EU.
Data-drevne løsninger til byrdelettelse
Datadrevne løsninger har stort potentiale til at forenkle virksomheders rapporte-
ringskrav og lette datadeling. Regeringen anbefaler at bruge digitale værktøjer som
f.eks. den europæiske digitale identitetstegnebog under eIDAS2-forordningen og den
kommende virksomhedstegnebog. Endvidere opfordrer regeringen til at fremme da-
tadeling mellem virksomheder gennem standardiserede data, strukturerede datafor-
mater, interoperabilitet og fælles europæiske infrastrukturer. I denne sammenhæng,
opfordres der at sikre, at nye og eksisterende rapporteringskrav er digitaliserings-
klare.
Regeringens prioriteter fremadrettet
Regeringen støtter ambitionen om en fornyet strategi for en europæisk dataunion, og vil ar-
bejde for, at strategien og de kommende initiativer der følger heraf bidrager til at:
Forenkling og strømlining af eksisterende dataregler, med særlig fokus på forenkling
af databeskyttelsesforordningen.
Sikre og styrke adgang og tilgængelighed af højkvalitetsdata, særlig til brug for udvik-
lingen af kunstig-intelligens løsninger.
Frigør potentialet af data-drevne løsninger og digital rapporteringskrav til at lette byr-
der, samt sikre at nye og eksisterende rapporteringskrav er digitaliseringsklar.
Samtidig lægger regeringen vægt på, at strategien ses i sammenhæng med de øvrige elementer
i EU-Kommissionens handlingsplan for et AI-kontinent.
Regeringen vil arbejde for, at forenklinger af europæisk datalovgivning indgår i den digitale for-
enklingspakke, der ventes i slutningen af 2025.
Videre proces
Kommissionens strategi forventes offentliggjort i 3. kvartal 2025.
2