Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del EU-note E 19
Offentligt
3042666_0001.png
EU-note
Til orientering af Europaudvalget og Sundhedsudvalget
Forslag om kritiske lægemidler
13. juni 2025
Sammenfatning
Ifølge Kommissionen har EU brug for at styrke forsyningssikkerheden for
kritiske lægemidler og en række andre lægemidler af fælles interesse.
Kommissionen har derfor fremlagt et forslag, som skal reducere risikoen
for forsyningssvigt og tilvejbringe bedre rammevilkår i EU for producenter
af kritiske lægemidler. De vigtigste nyskabelser i forslaget er en række
redskaber, som skal være med til at styrke EU’s egen
produktionskapacitet for kritiske lægemidler og forbedre muligheden for at
samarbejde om fælles europæiske indkøb af kritiske lægemidler i EU.
Europaudvalget har udvalgt forslaget om kritiske lægemidler som en prio-
riteret EU-sag, hvilket betyder, at sundhedsministeren skal forelægge for-
slaget mundtligt på et lukket møde i Folketingets Sundhedsudvalg, senest
8 uger efter at det foreligger i en dansk sprogversion.
Det Internationale
Sekretariat
Morten Knudsen.
EU-konsulent
Covid-19-pandemien og Ruslands invasion af Ukraine har afsløret
sårbarheder i forsyningssikkerheden for lægemidler i EU. EU har, ifølge
Kommissionen, inden for det seneste årti været udsat for et stigende antal
tilfælde af alvorlig lægemiddelmangel. Dette gælder især for kritiske
lægemidler, som er lægemidler, der kun findes begrænsede eller ingen
alternativer til, og hvor utilstrækkelige forsyninger kan medføre alvorlige
skader for patienterne. EU har derfor i løbet af de seneste par år taget en
række initiativer for at tackle disse udfordringer med usikre forsyningskæder.
Vigtigst er her
forslaget til reform af EU’s lægemiddellovgivning,
som
Kommissionen fremlagde i april 2023.
Kommissionen fremsatte desuden den 11. marts 2025 et supplerende
forordningsforslag til den igangværende revision af EU’s
Side 1 | 5
FOLKETINGET INTERN
EU-note - 2024-25 - E 19: EU-note om EU's forslag om kritiske lægemidler
3042666_0002.png
lægemiddellovgivning, der skal være med til at understøtte en mere stabil
forsyning af kritiske lægemidler til de europæiske patienter. Forslaget er
grundlæggende et industripolitisk udspil, der skal reducere risikoen for
forsyningssvigt og tilvebringe bedre rammevilkår i EU for producenter af
kritiske lægemidler. De vigtigste nyskabelser i dette forslag er en række
redskaber, som skal være med til at styrke EU’s egen produktionskapacitet
for kritiske lægemidler
1
og forbedre muligheden for at samarbejde om fælles
europæiske indkøb af kritiske lægemidler i EU.
Hvad indeholder forordningsforslaget?
Hvilke lægemidler dækker forslaget?
Kommissionens forslag omfatter navnlig såkaldt kritiske lægemidler, som er
lægemidler, der optræder på EU’s særlige liste over kritiske lægemidler.
Listen blev første gang offentliggjort i december 2023 og revideret et år
senere i december 2024. Listen indeholder p.t. 276 virksomme stoffer, der
anvendes i humanmedicinske lægemidler og betragtes som kritiske ud fra
nogle nærmere fastsatte kriterier
2
. Derudover skal forordningen ifølge
Kommissionen også dække »andre
lægemidler af fælles interesse«.
Det er
dog mindre klart, hvad denne defintion dækker over. »Andre lægemidler af
fælles interesse« ser umiddelbart ud til at have en ganske bred definition, der
kan dække mange forskellige lægemidler. Ifølge Kommissionen kan det bl.a.
omfatte lægemidler til behandling af sjældne sygdomme eller nye
antimikrobielle lægemidler.
Øget produktionskapacitet
Kommissionen ønsker med sit forslag at skabe bedre rammer i EU for
produktionen af kritiske lægemidler. EU-landene skal navnlig have mulighed
for at udpege særlige
strategiske projekter,
som kan afhjælpe sårbarheder i
forsyningskæden. Ifølge Kommissionens forslag skal EU-landenes
myndigheder have ansvaret for at vurdere og bekræfte, om et projekt
opfylder de nødvendige kriterier for at blive anerkendt som et strategisk
projekt. Blandt kriterierne er, at det pågældende projekt skal opbygge, øge
eller modernisere EU’s produktionskapacitet for et eller flere kritiske
lægemidler
3
.
For at fremme sådanne strategiske projekter skal EU kunne tilgodese dem
gennem særlige incitamenter såsom lettere adgang til EU-finansiering
1
Kom(2025)0102
– Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fastlæggelse af
rammer, der skal styrke tilgængeligheden af og forsyningssikkerheden for kritiske lægemidler
samt tilgængeligheden af og adgangen til lægemidler af fælles interesse.
Navnlig ses der på lægemidlets terapeutiske indikation til en alvorlig lidelse, og på om der er
begrænset tilgængelighed til egnede alternativer.
For at blive godkendt som et strategisk projekt skal et projekt opfylde mindst et af fire forskel-
lige kriterier fastsat i art. 5 i forslaget.
2
3
Side 2 | 5
FOLKETINGET INTERN
EU-note - 2024-25 - E 19: EU-note om EU's forslag om kritiske lægemidler
3042666_0003.png
gennem f.eks. EU4Health eller Horizon Europe, hurtigere godkendelse af
lægemidler, strømlinede miljøvurderinger og administrativ og videnskabelig
støtte. Hertil kommer, at også EU-landene selv skal kunne yde finansiel
støtte til de strategiske projekter. Kommissionen har derfor offentliggjort nye
retningslinjer for tildelingen af statsstøtte til strategiske projekter, som kan
vejlede EU-landene, når de yder finansiel støtte til disse projekter.
Af forslaget fremgår, at hvis en virksomhed har nydt godt af finansiel støtte til
et strategisk projekt, vil den være forpligtet til at prioritere forsyninger til det
europæiske marked af det pågældende kritiske lægemiddel.
Offentlige indkøb
En anden vigtig brik i bestræbelserne på at skabe mere stabile forsyninger af
kritiske lægemidler til EU er ifølge Kommissionen en ændring af reglerne for
offentlige indkøb af kritiske lægemidler i EU.
For det første foreslår Kommissionen, at ordregivende myndigheder i EU skal
kunne anvende andre udbudskrav end prishensyn i deres udbudsprocedurer
ved indkøb af kritiske lægemidler. Det kan f.eks. være indkøbskrav, som be-
gunstiger leverandører, der forpligter sig til at opretholde lager, benytter sig af
flere forskellige leverandører, overvåger deres forsyningskæder, har kontrakt-
klausuler om rettidig levering eller udviser gennemsigtighed over for den or-
dregivende myndighed.
Kommissionen foreslår samtidig, at det skal være obligatorisk for en ordregi-
vende myndighed at benytte sig af udbudskrav, som favoriserer leverandø-
rer, der fremstiller en væsentlig del af de kritiske lægemidler i EU, hvis en så-
kaldt sårbarhedsvurdering viser, at EU er meget afhængig af et enkelt eller et
begrænset antal tredjelande
4
.
Med sit forslag lægger Kommissionen desuden op til at skabe bedre mulighe-
der for at samarbejde om fælles offentlige indkøb af kritiske lægemidler.
Kommissionen foreslår, at der skal være tre forskellige modeller for samar-
bejde om fælles indkøb.
I model 1 foreslår Kommissionen, at en mindre gruppe af EU-lande (minimum
tre) i fællesskab skal kunne bede Kommissionen om at samarbejde om ind-
køb af kritiske lægemidler eller andre lægemidler af fælles interesse. Det er
her landene selv, der i fællesskab indkøber lægemidlerne. Kommissionen er
alene tiltænkt en sekretariatsrolle, der skal fremme koordinationen mellem de
4
Ifølge forslaget skal Kommissionen udarbejde retningslinjer, som kan hjælpe medlemsstaterne
til at overholde deres forpligtelser til at anvende udbudskrav, herunder tildelingskriterier, som
rækker ud over prishensyn.
Side 3 | 5
FOLKETINGET INTERN
EU-note - 2024-25 - E 19: EU-note om EU's forslag om kritiske lægemidler
3042666_0004.png
berørte medlemslande og rådgive dem om gældende EU-regler for offentlige
indkøb og for lægemidler.
I henhold til forslagets model nr. 2 kan en gruppe på mindst ni EU-lande an-
mode Kommissionen om at foretage indkøb af kritiske lægemidler eller læge-
midler af fælles interesse. Her er det Kommissionen, som på vegne af eller i
medlemsstaternes navn indkøber de ønskede lægemidler. Alle EU-lande har
mulighed for at deltage i udbudsproceduren, hvis de ønsker det.
I den tredje model foreslår Kommissionen, at mindst ni medlemslande skal
kunne anmode Kommissionen om at foretage fælles indkøb af kritiske læge-
midler eller andre lægemidler af fælles interesse. Kommissionen er i denne
model selv part i indkøbet sammen med landene. Under denne model får
Kommissionen beføjelser til selv at initiere fælles indkøb af kritiske lægemid-
ler på vegne af medlemslandene. Det kan ske, hvis indkøbet bidrager til at
forbedre forsyningssikkerheden og tilgængeligheden af kritiske lægemidler
og lægemidler af fælles interesse i Unionen. I sådanne tilfælde vil Kommissi-
onen skulle sikre bevillingsmæssig hjemmel hertil i regi af EU-budgettet.
Folketingets behandling af prioriterede EU-forslag
Europaudvalget besluttede den 4. april 2025 at vælge forslaget om kritiske
lægemidler som en prioriteret EU-sag i henhold til procedurerne for
Folketingets behandling af særligt prioriterede EU-forslag
5
. Det betyder, at
sundhedsministeren skal forelægge forslaget mundtligt på et lukket møde i
Folketingets Sundhedsudvalg, senest 8 uger efter at det foreligger i en dansk
sprogversion
6
.
Ministeren skal præsentere udvalget for regeringens foreløbige holdning,
pege på områder, der skal afklares nærmere, og drøfte sagen med
udvalgsmedlemmerne. Det Internationale Sekretariat udarbejder et referat af
drøftelserne med ministeren. Sundhedsudvalget inviterer medlemmerne af
Europaudvalget til denne drøftelse. Europaudvalget vil efterfølgende, når
regeringen forelægger sagen til forhandlingsoplæg, kunne følge op på, om
regeringen har taget hensyn til de holdningstilkendegivelser, som
medlemmerne af Sundhedsudvalget er kommet med.
Sundhedsministeren har den 6. juni 2025 forelagt forslaget til orientering i
Europaudvalget. Regeringen oversendte forud for forelæggelsen et udviddet
grund- og nærhedsnotat om forslaget.
5
Europaudvalgets beretning af 29. september 2023.
Forslaget forelå i en dansk sprogversion den 12. april 2025.
6
Side 4 | 5
FOLKETINGET INTERN
EU-note - 2024-25 - E 19: EU-note om EU's forslag om kritiske lægemidler
3042666_0005.png
Hvad skal der ske nu?
Forordningsforslaget skal vedtages af både Rådet og Europa-Parlamentet ef-
ter EU’s almindelige lovgivningsprocedure
7
.
Det er uvist, hvor langt man i Rådet er med drøftelserne om forslaget om kriti-
ske lægemidler, men ifølge nyhedsbrevet Agence Europe håber Kommissio-
nen på, at forhandlingerne om forslaget vil kunne afsluttes under dansk EU-
formandskab sammen med forhandlingerne om
den store lægemiddelpakke,
som Kommissionen fremlagde i april 2023. Rådet nåede således, ifølge
Agence Europe, til enighed om en fælles holdning om lægemiddelpakken i
COREPER den 4. juni 2025. Dermed vil Rådet givetvis være klar til at indlede
forhandlinger med Europa-Parlamentet den 17. juni 2025.
Der er endnu ikke fastlagt en dato for det lukkede møde i Folketingets
Sundhedsudvalg.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
7
Forslaget til forordning har hjemmel i TEUF art. 79 (2) litra c.
Side 5 | 5
FOLKETINGET INTERN