Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del
Offentligt
3051977_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. juli 2025
Kontoret
for
EU-
koordination og eksterne
forhold
Abdullahi Hassan Aden
Yarow
2025-07693
3767176
Besvarelse af spørgsmål nr. 101 (Alm. del) fra Folketingets
Europaudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 101 (Alm. del), som
Folketingets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 12. juni 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Peter Hummelgaard
/
Ulrik Enemark Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
EUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om nærmere konsekvenser af Ungarns eventuelle udtræden af Den Internationale Straffedomstol (ICC)
Spørgsmål nr. 101 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg:
”Ministeren bedes i forlængelse af sin forelæggelse på
Europaudvalgets møde den 6. juni af rådsmødet for retlige og
indre anliggender (justitsdelen) den 12.-13. juni oversende et
notat, som gøre rede for de nærmere konsekvenser af Ungarns
eventuelle udtræden af Den Internationale Straffedomstol
(ICC), og hvilke overvejelser det giver anledning til fra dansk
side.”
Svar
:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Udenrigsministeriet, der har oplyst følgende:
”Ungarn er den 2. juni 2025 trådt tilbage fra Rom-statutten ved
at indgive en skriftlig underretning til FN’s generalsekretær, der
er depositar. Ungarns tilbagetrædelse har først virkning fra ét år
efter datoen for modtagelsen af underretningen, jf. statuttens
artikel 127, stk. 1.
Det følger af Rom-statuttens artikel 127, stk. 2, at en stats
tilbagetræden ikke fritager den pågældende stat for dens
forpligtelser i henhold til statutten, mens den var deltager i
statutten, herunder eventuelle finansielle forpligtelser, som
måtte være pådraget. En stats tilbagetræden skal ikke påvirke
statens samarbejde med Den Internationale Straffedomstol
(ICC) i forbindelse med strafferetlig efterforskning og
retsforfølgning, med hensyn til hvilke den tilbagetrædende stat
havde en pligt til at samarbejde, og som blev påbegyndt forud
for den dato, på hvilken tilbagetrædelsen fik virkning.
Tilbagetræden skal heller ikke på nogen måde foregribe den
fortsatte behandling af en sag, der allerede var under behandling
ved Domstolen forud for den dato, på hvilken tilbagetrædelsen
fik virkning.
Ungarn vil således fortsat være forpligtet til at samarbejde med
ICC i alle sager, som er påbegyndt forud for, at tilbagetrædelsen
får virkning, dvs. den 2. juni 2026.
Side 2/4
EUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om nærmere konsekvenser af Ungarns eventuelle udtræden af Den Internationale Straffedomstol (ICC)
I EU er der bl.a. vedtaget en rådsafgørelse, som generelt
fastsætter Unionens holdning til ICC, jf. Rådets afgørelse
2011/168/FUSP af 21. marts 2011. Ifølge rådsafgørelsens
artikel 1, stk. 2, har afgørelsen til formål at fremskynde
verdenssamfundets støtte til Rom-statutten ved at fremme den
bredest mulige deltagelse i den, bevare Rom-statuttens
integritet, støtte ICC’s uafhængighed og dens effektive
funktion, støtte samarbejdet med ICC og støtte gennemførelsen
af komplementaritetsprincippet.
Det følger videre af rådsafgørelsens artikel 2, stk. 1, at EU og
EU-medlemsstaterne for at fremme den bredest mulige
deltagelse i Rom-statutten skal gøre alt for at bidrage til denne
proces ved at rejse spørgsmålet om den videst mulige
ratificering, accept, godkendelse eller tiltrædelse af Rom-
statutten og om Rom-statuttens gennemførelse i forhandlinger,
herunder forhandlinger om aftaler, eller politisk dialog med
tredjelande, grupper af stater eller relevante regionale
organisationer, når som helst dette er hensigtsmæssigt.
Ungarn er således som EU-medlemsstat forpligtet efter EU-
retten til at arbejde for Rom-statuttens universalitet. På den
baggrund rejser den ungarske beslutning om udtræden af ICC
en række grundlæggende spørgsmål ift. foreneligheden med
bl.a. den ovenfor nævnte rådsafgørelse.
I den henseende bemærkes, at Europa-Kommissionen i
øjeblikket er i færd med at analysere Ungarns beslutning om
udtræden af ICC i lyset af EU-retten.
Afslutningsvist bemærkes, at Danmark er en fast støtte af ICC,
der er en domstol, der holder dem, der begår de mest alvorlige
internationale forbrydelser, til ansvar. Det er derfor meget
bekymrende, at Ungarn har valgt at træde tilbage fra ICC.”
2.
Jeg kan henholde mig til Udenrigsministeriets udtalelse, og jeg
deler selvsagt bekymringen i forbindelse med Ungarns underretning
om, at man ønsker at træde tilbage fra Rom-statutten. Som det også
fremgår af Udenrigsministeriets udtalelse, vil det – såfremt
beslutningen fastholdes – betyde, at Ungarn forlader ICC med
Side 3/4
EUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om nærmere konsekvenser af Ungarns eventuelle udtræden af Den Internationale Straffedomstol (ICC)
virkning fra den 2. juni 2026. Fra dansk side vil man følge udviklingen
nøje og afvente resultatet af Europa-Kommissionens analyse af
eventuelle konsekvenser i lyset af EU-retten.
Side 4/4