Notat
EU’s flerårige finansielle ramme og det årlige
EU-budget
EU’s flerårige finansielle ramme (MFF)
21. juli 2025
Det fremgår af art. 312 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde,
at EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) vedtages for en periode på mindst 5 år.
Forordningen skal bl.a. fastsætte de årlige lofter for betalinger samt årlige forplig-
telseslofter for en række udgiftskategorier. MFF-forordningen vedtages ved en-
stemmighed i Rådet efter Europa-Parlamentet har givet sin godkendelse. Kom-
missionen fremsatte sit forslag til den kommende MFF d. 16. juli 2025. Nærvæ-
rende notat beskriver forholdene i den nuværende MFF.
Den nuværende MFF for perioden 2021-2027 har fastsat lofter for syv udgiftska-
tegorier og to underkategorier, samt to dellofter under udgiftskategorierne. De år-
lige budgetter skal således overholde disse lofter. Dette medfører, at bevillinger
som udgangspunkt ikke kan flyttes mellem udgiftskategorierne i det årlige budget.
Dog kan såkaldt
ikke-tematiske særlige instrumenter
anvendes til at mobilisere bevillin-
ger ud over lofterne og således tillade øgede udgifter til programmer placeret un-
der loftet uden modgående reduktioner andetsteds i budgettet.
Sektorretsakter og den inter-institutionelle aftale
De nærmere regler for hvert enkelt udgiftsprogram under den flerårige finansielle
ramme er fastsat i særskilte retsakter. Størstedelen af disse indeholder et reference-
beløb for den samlede MFF-periode, som de årlige budgetter baseres på. Med få
undtagelser vedtages retsakterne i den almindelige lovgivningsprocedure. Mange
referencebeløb
fremgår dertil af Det Europæiske Råds konklusioner om MFF’en,
som udgør en politisk forudsætning for Rådets vedtagelse af MFF-forordningen.
Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen har i en inter-institutionel aftale fra
2020 om budgetområdet aftalt, at der som den klare hovedregel alene kan afviges
op til 15 pct. fra referencebeløbene som led i de årlige budgetter. Denne bestem-
melse gælder dog ikke for landefordelte midler under samhørighedspolitikken,
som udgør ca. en tredjedel af budgettet. Øvrige programmer, herunder landbrugs-
politikken og asyl- og migrationsområdet, er i langt overvejende grad forhåndsfor-
delt til medlemslandene. Disse kan som udgangspunkt ikke omprioriteres uden en
aftale i Det Europæiske Råd, idet de landeallokerede midler er en central forud-
sætning for MFF-aftalen.
Særlige instrumenter
Af MFF-forordningen fremgår en række særlige instrumenter, som giver mulighed
for at mobilisere bevillinger ud over lofterne. Disse kan mobiliseres som led i den
årlige budgetprocedure. De særlige instrumenter udgøres af en række tematiske in-
strumenter (Ukraine-reserven, Brexit-tilpasningsreserven, Globaliseringsfonden,
Solidaritetsreserven, Nødhjælpsreserven og EURI-instrumentet), der er begrænset