Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del
Offentligt
3053028_0001.png
Notat
EU’s flerårige finansielle ramme og det årlige
EU-budget
EU’s flerårige finansielle ramme (MFF)
21. juli 2025
Det fremgår af art. 312 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde,
at EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) vedtages for en periode på mindst 5 år.
Forordningen skal bl.a. fastsætte de årlige lofter for betalinger samt årlige forplig-
telseslofter for en række udgiftskategorier. MFF-forordningen vedtages ved en-
stemmighed i Rådet efter Europa-Parlamentet har givet sin godkendelse. Kom-
missionen fremsatte sit forslag til den kommende MFF d. 16. juli 2025. Nærvæ-
rende notat beskriver forholdene i den nuværende MFF.
Den nuværende MFF for perioden 2021-2027 har fastsat lofter for syv udgiftska-
tegorier og to underkategorier, samt to dellofter under udgiftskategorierne. De år-
lige budgetter skal således overholde disse lofter. Dette medfører, at bevillinger
som udgangspunkt ikke kan flyttes mellem udgiftskategorierne i det årlige budget.
Dog kan såkaldt
ikke-tematiske særlige instrumenter
anvendes til at mobilisere bevillin-
ger ud over lofterne og således tillade øgede udgifter til programmer placeret un-
der loftet uden modgående reduktioner andetsteds i budgettet.
Sektorretsakter og den inter-institutionelle aftale
De nærmere regler for hvert enkelt udgiftsprogram under den flerårige finansielle
ramme er fastsat i særskilte retsakter. Størstedelen af disse indeholder et reference-
beløb for den samlede MFF-periode, som de årlige budgetter baseres på. Med få
undtagelser vedtages retsakterne i den almindelige lovgivningsprocedure. Mange
referencebeløb
fremgår dertil af Det Europæiske Råds konklusioner om MFF’en,
som udgør en politisk forudsætning for Rådets vedtagelse af MFF-forordningen.
Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen har i en inter-institutionel aftale fra
2020 om budgetområdet aftalt, at der som den klare hovedregel alene kan afviges
op til 15 pct. fra referencebeløbene som led i de årlige budgetter. Denne bestem-
melse gælder dog ikke for landefordelte midler under samhørighedspolitikken,
som udgør ca. en tredjedel af budgettet. Øvrige programmer, herunder landbrugs-
politikken og asyl- og migrationsområdet, er i langt overvejende grad forhåndsfor-
delt til medlemslandene. Disse kan som udgangspunkt ikke omprioriteres uden en
aftale i Det Europæiske Råd, idet de landeallokerede midler er en central forud-
sætning for MFF-aftalen.
Særlige instrumenter
Af MFF-forordningen fremgår en række særlige instrumenter, som giver mulighed
for at mobilisere bevillinger ud over lofterne. Disse kan mobiliseres som led i den
årlige budgetprocedure. De særlige instrumenter udgøres af en række tematiske in-
strumenter (Ukraine-reserven, Brexit-tilpasningsreserven, Globaliseringsfonden,
Solidaritetsreserven, Nødhjælpsreserven og EURI-instrumentet), der er begrænset
EUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om forholdet mellem de årlige EU-budgetter og den flerårige finansielle ramme (MFF)
Side 2 af 2
til anvendelse på specifikke områder. Dertil kommer de ikke-tematiske særlige in-
strumenter (Fleksibilitetsinstrumentet og det Fælles Margeninstrument), der kan
anvendes på alle områder.
Omprioriteringsmuligheder i det årlige EU-budget
Budgetmyndigheden, bestående af Rådet og Europa-Parlamentet, kan inden for
rammerne af MFF-forordningen og den inter-institutionelle aftale fastlægge det
årlige budget. Det årlige budget vedtages efter en særlig lovgivningsprocedure,
hvorefter der kræves kvalificeret flertal i Rådet.
Foruden ovennævnte begrænsninger for omprioritering er der en række øvrige be-
grænsninger. Dette omfatter bl.a. forskellige grader af juridiske og politiske bin-
dinger forbundet med eksempelvis flerårig planlægning af en række programmer
og projekter,
renteudgifter på EU’s genopretningslån,
aftaler med tredjelande, fa-
ste ansættelser og pensioner i administrationen mv. Det bemærkes, at der uagtet
bindingen på eksempelvis renteudgifter kan være forskellige holdninger i instituti-
onerne til det mest retvisende skøn for sådanne forpligtigelser, ligesom der kan fo-
retages visse omprioriteringer inden for administration. Muligheden for ompriori-
teringer er dertil i udgangspunktet er begrænset til udmøntning inden for samme
udgiftskategori.
I 2026-budgettet skønnes udgifter for ca. 133 mia. euro at være 1) landefordelte,
2) afsat til administration, eller 3) afsat til renteudgifter på EU’s genopretningslån.
Den aftalte grænse for afvigelser på op til 15 pct. fra referencebeløb indebærer, at
der kan omprioriteres for op til ca. 7�½ mia. euro af de resterende ca. 50 mia. euro.