Til beslutningsforslag nr.
B 47
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Ligestillingsudvalget den 30. april 2025
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om begrænsning af retten til juridisk kønsskifte
[af Sólbjørg Jakobsen (LA), Susie Jessen (DD), Dina Raabjerg (KF) og Mette Thiesen (DF)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, M, EL, RV og ALT)
indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste)
behandling.
Et
mindretal
i udvalget (DD, LA, KF, DF og BP) indstil-
ler beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti
Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances og Det Kon-
servative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
loven om juridisk kønsskifte aldrig har defineret konsekven-
serne af juridisk kønsskifte i praksis. En følge heraf er, at
ingen efter lovens vedtagelse ved, hvordan begrebet køn
skal håndteres i praksis. Det har ifølge partierne ført til en
uens tilgang i myndighedernes afgørelser.
Loven lever endvidere ikke op til kravet om proportiona-
litet, da der ikke sker nogen form for vurdering af behov
eller konsekvenser ved tildeling af juridisk kønsskifte. Alle
kan ændre juridisk køn, og man kan ændre frem og tilbage,
så tit man ønsker.
Loven lever heller ikke op til kravet om administrerbar-
hed, fordi myndigheder og institutioner står tilbage uden
klare retningslinjer. Dermed kan de ikke administrere loven
effektivt.
Lovens uklarhed har medført sager i det juridiske system,
hvor borgere, der har fået juridisk kønsskifte, har anlagt
sager for at opnå rettigheder, fordi loven er så ukonkret,
at rettigheder ikke kan aflæses. F.eks. har der været en sag
med en voldtægtsdømt transkvinde, som ville afsone med
– og kropsvisiteres af – kvinder, som gik til Højesteret, for-
di lovgivningen ikke havde afklaret, om eller under hvilke
rammer juridisk kønsskifte gav ret til at afsone med kvinder
(»For tredje gang går voldtægtsdømt transkvinde rettens vej
for at kunne afsone i et kvindefængsel«, www.dr.dk, den 3.
september 2024).
Konsekvensen af lovens uklarhed er ifølge partierne, at
loven kan medføre en mistænkeliggørelse af transkønnede,
hvor myndigheder og borgere kan frygte, at juridisk køns-
skifte bliver misbrugt. Når en lov skader dem, den skulle
hjælpe, har loven fejlet.
Under 1. behandling af beslutningsforslaget fremgik det
tilmed af debatten, at ordførerne har forskellig opfattelse af,
hvilke rettigheder der følger af loven. Danmarksdemokrater-
ne, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti mener
således, at loven bør evalueres i forhold til sit formål og
afledte konsekvenser.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 13. november 2024
og var til 1. behandling den 25. februar 2025. Beslutnings-
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Ligestillingudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på beslut-
ningsforslaget.
AX031295