Til beslutningsforslag nr.
B 89
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 28. maj 2025
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om forbud mod fortynding af farlige stoffer i
vandmiljøet (forbud mod blandingszoner)
[af Marianne Bigum (SF) og Leila Stockmarr (EL)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DD, LA, M og DF) indstiller
beslutningsforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste) behand-
ling.
Et
mindretal
i udvalget (SF, EL og ALT) indstiller beslut-
ningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
andet mindretal
(KF) vil redegøre for sin stilling til
beslutningsforslaget ved 2. (sidste) behandling.
Et
tredje mindretal
(RV) vil stemme hverken for eller
imod beslutningsforslaget.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet
Socialistisk Folkepartis, Enhedslistens og Alternativets
medlemmer af udvalget noterer sig, at beslutningsforslaget
er fremsat ud fra ønsket om at muliggøre, at Danmark kan
leve op til sine forpligtelser under EU’s vandrammedirektiv,
der forpligter Danmark til at opnå god tilstand i alle overfla-
devandområder i 2027.
Partierne foreslår, at Folketinget pålægger regeringen
at ændre administrationen af miljøgodkendelser og udled-
ningstilladelser, så blandingszoner, hvor miljøfarlige stof-
fer kan udledes over grænseværdierne, afvikles senest i
2033. Derudover foreslår partierne at igangsætte en accele-
reret revision af eksisterende miljøgodkendelser og udled-
ningstilladelser, som skal påbegyndes snarest muligt og væ-
re afsluttet inden udgangen af 2027.
SF, EL og ALT konstaterer, at det under udvalgsbehand-
lingen er kommet frem, at den kemiske tilstand i vores hav-
miljø er endnu dårligere, end vi hidtil har haft viden om. Det
er nu kun tre ud af 123 områder, der vurderes at være i god
tilstand. Partierne noterer sig, at miljøministeren oplyser, at
årsagen til tilbagegangen fra otte til kun tre vandområder
i kemisk god tilstand »skyldes umiddelbart ny viden og
fastsættelse af nye miljøkvalitetskrav, der anvendes til at
klassificere og vurdere tilstanden i vandmiljøet«, jf. B 89 –
svar på spm. 1.
Det undrer SF, EL og ALT, at den nye viden om, at
tilstanden i vores vandmiljø er endnu dårligere, end vi
hidtil har haft viden om, ikke fører til øget handling hos
miljøministeren og regeringen. SF, EL og ALT er skuffede
over regeringens ambitionsniveau. Vi står med et alvorligt
forurenet hav, og i stedet for at skrue op for de nødvendige
indsatser for at bringe havet tilbage i god kemisk tilstand
bliver regeringen ved med at tillade fortsat forurening. Parti-
erne noterer sig, at miljøministeren svarer, at målet om god
tilstand i alle vandområder i 2027 ikke vil blive indfriet, jf.
B 89 – svar på spm. 9.
Den teknologiske udvikling inden for spildevandsrens-
ning er i fuld sving og har taget fart særlig de seneste 10
år. Ifølge rapporten »Fremtidens spildevandsbehandling« fra
Teknologisk Institut er det særlig Østasien, der fører an med
Kina og Sydkorea i front. Rapporten konkluderer, at langt
de fleste af de deltagende danske renseanlæg endnu ikke
har påbegyndt nogen indsats hen imod et fjerde rensetrin
for spildevand, og at den største hæmsko er de uklare lov-
mæssige krav til spildevandsrensning, jf. »Fremtidens spil-
devandsbehandling«, Teknologisk Institut, 2023.
I november 2024 blev EU’s byspildevandsdirektiv vedta-
get med et krav om, at de største spildevandsanlæg skal
implementere et fjerde rensetrin senest i 2045. SF, EL og
ALT appellerer til regeringen om at tilsidesætte principperne
AX031609