Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
B 109
Offentligt
3014303_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
05-05--2025
J nr.
2025 - 998
Akt-id
618865
Svar på B 109 – spørgsmål 5
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 7. april 2025 stillet mig føl-
gende spørgsmål 5 til B 109, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 5
Hvad har afgiftstabet for staten været de seneste fem år ved at udfase gas til
boligopvarmning, og hvad er forventningerne i de næste fem år?
Svar
Det er ikke muligt at adskille udviklingen i afgiftsindtægter fra gas til rumvarme,
som skyldes politiske tiltag, fra den generelle udvikling, som afhænger af priser,
udvikling i teknologi mv.
Det skal bemærkes, at der de seneste år af flere omgange er afsat midler til
bl.a. udfasning af gas til boligopvarmning. Således er der ifm. aftaler, der skøn-
nes at medføre afledte afgiftstab afsat finansiering til det skønnede afgiftstab
forbundet med tiltaget fx i
Klimaaftale for energi og industri mv. 2020,
hvor der
samlet set blev afsat 4,2 mia. kr. (2020-niveau) for perioden 2020-2030 til til-
skudspuljer til udfasning af olie- og gasfyr, herunder til finansiering af det afledte
afgiftstab. Samlet set er der i perioden 2020-2026 afsat knap 6 mia. kr. (2025-
niveau) til fem tilskudspuljer.
På baggrund af energistatistikken vurderes den umiddelbare afgiftsindtægt fra
gas til at være er faldet fra ca. 2.125 mio. kr. i 2019 til 1.450 mio. kr. i 2024, sva-
rende til et fald på ca. 700 mio. kr. eller ca. 30 pct., jf. tabel 1. Der foreligger ikke
en endelig energistatistik for 2024, hvorfor husholdningernes forbrug af gas til
boligopvarmning i 2024 er baseret på
Klimastatus og -fremskrivning 2025
(KF25). Den umiddelbare afgiftsindtægt fra gas til boligopvarmning skønnes at
falde med yderligere ca. 350 mio. kr. fra 2024 og frem mod 2030, jf. tabel 1
Gasforbrug til boligopvarmning er omfattet af naturgasafgift og CO
2
-afgift til bo-
ligopvarmning. I 2025 er den samlede afgift på gas til boligopvarmning 83,1 kr.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
B 109 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvad har afgiftstabet for staten været de seneste fem år ved at udfase gas til boligopvarmning
3014303_0002.png
pr. GJ. Det er i beregningerne lagt afgiftsniveauet for 2025 til grund, hvorved der
ses bort fra, at afgiftsniveauet var lavere før 2021.
Tabel 1
Udviklingen i den umiddelbare afgiftsindtægt fra gasforbrug til boligopvarmning
Udviklingen de seneste fem år
2019
Gasforbrug til boligopvarmning
(PJ)
Umiddelbar afgiftsindtægt
herfra (mio. kr., 2025-priser)
25,7
2.125
2020
24,7
2.050
2021
24,2
2.000
2022
19,7
1.625
2023
18,5
1.525
2024
17,4
1.450
Den skønnede udvikling de næste fem år
2024
Gasforbrug til boligopvarmning
(PJ)
Umiddelbar afgiftsindtægt
herfra (mio. kr., 2025-priser)
17,4
1.450
2025
16,6
1.375
2026
16,0
1.325
2027
15,0
1.250
2028
14,1
1.175
2029
13,1
1.100
Anm.: Gasforbruget er fra 2019 til 2023 baseret på Energistatistik 2023. Fra 2024 til 2029 er
gasforbruget baseret på KF25. Den umiddelbare afgiftsindtægt er afrundet til nærmeste
25 mio. kr. og beregnet ud fra 2025-afgiftsniveauet per GJ, hvorved der ses bort fra, at
afgiftsniveauet i 2025-priser var lavere før 2021. Det bemærkes, at skattegrundlag kan
afvige fra grundlag i Energistatistikken og KF25, og en nedgang i Energistatistikken og
KF25 vil dermed ikke nødvendigvis tilsvares fuldt ud i en nedgang i skattegrundlaget.
Kilde:
Energistatistik 2023, Klimastatus og -fremskrivning 2025
og
Skatteministeriet.
Det bemærkes, at udviklingen i den umiddelbare afgiftsindtægt ikke nødvendig-
vis er et udtryk for det samlede statsfinansielle mindreprovenu som følge af en
udfasning af gas til boligopvarmning. Der er således i beregningen ikke er taget
højde for eventuelle merprovenu fra andre afgiftsbelagte brændsler til boligop-
varmning, som følge af udskiftning til et andet brændsel. Det gælder fx fjern-
varme, som er omfattet af CO
2
- og affaldsafgift. Hertil er det ikke muligt at tage
højde for tilbageløbseffekter, som følge af ændret forbrugssammensætning an-
detsteds i økonomien.
Endelig understreges, at nedgangen i gasforbruget ikke alene kan tilskrives en
udfasning af gas til boligopvarmning. En del af nedgangen forventes at skyldes
lavere energiforbrug pr. husstand som følge af fx energieffektiviseringer eller
varmere vejr for et givent år.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2