Europaudvalget 2024-25
C (2025) 2000 Bilag 1
Offentligt
3013436_0001.png
1. maj 2025
Samlenotat vedrørende Kommissionens oplæg til koordineret akti-
vering af den nationale undtagelsesklausul (NEC)
1) Oplæg til koordineret aktivering af den nationale undtagelsesklausul (NEC)
C(2025)2000
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet
2
c (2025) 2000 - Bilag 1: Samlenotat vedr. koordineret aktivering af den nationale undtagelsesklausul (NEC)
3013436_0002.png
Dagsordenspunkt 2: Oplæg til koordineret aktivering af
den nationale undtagelsesklausul
(NEC)
1. Resume
Kommissionen og EU’s
Fælles Udenrigstjeneste har 19. marts 2025 fremlagt
en forsvarspakke, der skal understøtte opbygningen af EU’s forsvarsevne frem
mod 2030. Planen indeholder bl.a. en meddelelse vedr. anvendelse af de fi-
nanspolitiske reglers nationale undtagelsesklausul mhp. fremme af forsvars-
investeringer i EU-landene.
Den nationale undtagelsesklausul indgår som en del
af EU’s finanspolitiske
reglers forebyggende del. Proceduren for aktivering af den nationale undta-
gelsesklausul indebærer en række forudsætninger, herunder at der foreligger
exceptionelle omstændigheder uden for det pågældende EU-lands kontrol med
indvirkning på de offentlige finanser samt at aktivering ikke vurderes til fare
for den finanspolitiske holdbarhed i de pågældende land på mellemlangt sigt.
Aktivering af den nationale undtagelsesklausul indledes af det pågældende
EU-land gennem en anmodning til Kommissionen, hvorefter Kommissionen
foretager en vurdering, og fremsætter forslag til en rådshenstilling om aktive-
ring af klausulen såfremt forudsætningerne vurderes opfyldt. Rådet træffer
afgørelse ved kvalificeret flertal. Konkrete forslag til Rådets beslutninger om
anvendelsen af den nationale undtagelsesklausul ventes præsenteret i juni
mhp. behandling på ECOFIN i juli.
Kommissionen vurderer, at de aktuelle omstændigheder som følge af Ruslands
invasion af Ukraine og den sikkerhedstrussel, der følger, begrunder aktivering
af den nationale undtagelsesklausul på tværs af alle EU-lande, og foreslår i
meddelelsen en koordineret aktivering.
Klausulen giver EU-landene mulighed for at øge deres forsvarsudgifter med
op til 1,5 pct. af BNP i en periode på i udgangspunktet fire år. Forøgelsen af
forsvarsudgifterne opgøres ift. niveauet for udgifter i 2021 og medfører, at ud-
gifterne i den pågældende periode kan overstige niveauet i landenes finans- og
strukturpolitiske planer
som er godkendt af ECOFIN
med 1,5 pct. af BNP.
Aktiveringen skal understøtte overgangen til et permanent højere niveau for
forsvarsudgifter i de enkelte lande, som landene efter den midlertidige fleksi-
bilitet skal finansiere via omprioriteringer.
Denne anvendelse af klausulen vurderes af Kommissionen at ligge inden for
rammerne af reglerne og sikring af finanspolitisk holdbarhed på mellemlangt
sigt. I perioden, hvor lande får aktiveret den nationale undtagelsesklausul, vil
de finanspolitiske regler fortsat fungere som normalt, bortset fra den øgede
fleksibilitet til at øge niveauet af forsvarsudgifter.
Side 2 af 9
c (2025) 2000 - Bilag 1: Samlenotat vedr. koordineret aktivering af den nationale undtagelsesklausul (NEC)
3013436_0003.png
Afgrænsningen af forsvarsudgifter vil tage afsæt i Eurostats opgørelse af of-
fentlige udgifter (COFOG), som er konsistent med nationalregnskabsdata de
metoder, der anvendes i de finanspolitiske regler. Herved vurderes det, at der
sikres en konsekvent opgørelse af niveauet for forsvarsudgifter på tværs af
EU-landene.
Regeringen ser med stor alvor på den aktuelle sikkerhedspolitiske situation og
arbejder for, at Europa hurtigst og senest i 2030 kan forsvare sig selv samt
sikre fortsat støtte til Ukraine. Regeringen finder det i det lys væsentligt, at
EU-landene investerer mere i forsvar, og at det gøres hurtigt for at sikre euro-
pæisk oprustning og styrkelsen af Europas forsvarsevne frem mod 2030. Re-
geringen støtter på den baggrund, og på linje med forhandlingsoplægget af 5.
marts 2025 i Folketingets Europaudvalg, anvendelsen af den nationale undta-
gelsesklausul for lande, der anmoder herom, så der i en tidsbegrænset periode
sikres øget fleksibilitet til imødekomme et akut behov for at sikre højere for-
svarsudgifter. Aktiveringen skal understøtte transitionen til et permanent hø-
jere niveau for forsvarsudgifter i de enkelte lande, som landene efter den mid-
lertidige fleksibilitet skal finansiere via omprioriteringer. Regeringen støtter
generelt tilgangen skitseret i Kommissionens meddelelse, herunder at den na-
tionale undtagelsesklausul aktiveres i en tidsbegrænset periode på foreløbigt
4 år, samt at øget fleksibilitet som følge af aktivering klart afgrænses til en
forøgelse af forsvarsudgifterne på maksimalt 1,5 pct. af BNP.
2. Baggrund
Kommissionen
og EU’s
Fælles Udenrigstjeneste har 19. marts 2025 fremlagt en
forsvarspakke, der skal understøtte opbygningen af EU’s forsvarsevne frem mod
2030. Pakken kommer i forlængelse af Kommissionens
REARM Europe
plan
for oprustning af europæisk forsvar, som blev annonceret af kommissionsfor-
manden 4. marts 2025. Pakken indeholder følgende udspil fra Kommissionen:
Hvidbog om fremtiden for europæisk forsvar
Forslag til nyt låneinstrument mhp. udlån til forsvarsinvesteringer (’Security
Action for Europe’
- SAFE), der skal sikre en styrket forsvarsindustriel kapa-
citet i Europa
Meddelelse vedr. anvendelse af de finanspolitiske reglers nationale undta-
gelsesklausul mhp. fremme af forsvarsinvesteringer.
Hvidbogen om fremtiden for europæisk forsvar,
European Defence Readiness
2030,
skitserer det aktuelle trusselsbillede i Europa og understreger vigtigheden
af, at EU hurtigt opbygger sin forsvarsevne frem mod 2030. Det skal sikre, at
EU er i stand til at tage et større ansvar for egen sikkerhed, og derved også bi-
drage til transatlantisk sikkerhed.
Forslaget til låneinstrument
(’Security Action For Europe’ –
SAFE), indebærer
et nyt finansielt instrument til støtte i form af lån til EU-landene til investeringer
i forsvarsmateriel mhp. at styrke den forsvarsindustrielle base i Europa.
Side 3 af 9
c (2025) 2000 - Bilag 1: Samlenotat vedr. koordineret aktivering af den nationale undtagelsesklausul (NEC)
3013436_0004.png
Meddelelsen om aktivering af den nationale undtagelsesklausul (NEC) inden for
EU’s finanspolitiske regler udlægger overordnede retningslinjer og Kommissio-
nens intentioner ift. anvendelse af den nationale undtagelsesklausul til fremme
af forsvarsinvesteringer i EU-landene. Den nationale undtagelsesklausul indgår
som en del af
EU’s finanspolitiske reglers forebyggende del, som blev ændret
ifm. reformen af de finanspolitiske regler, der trådte i kraft 30. april 2024. Pro-
ceduren for aktivering af den nationale undtagelsesklausul indebærer tre forud-
sætninger:
1) Der foreligger exceptionelle omstændigheder uden for det pågældende EU-
lands kontrol.
2) De exceptionelle omstændigheder har stor indvirkning på det respektive
EU-lands offentlige finanser.
3) Afvigelse fra finanspolitiske krav til det pågældende EU-land, som følge af
aktivering af den nationale undtagelsesklausul, er ikke til fare for landets
finanspolitiske holdbarhed på mellemlangt sigt.
Aktivering af den nationale undtagelsesklausul indledes af det pågældende
medlemsland gennem indlevering af en anmodning til Kommissionen. De nati-
onale anmodninger kan dog koordineres fælles på EU-niveau, hvilket Kommis-
sionen har lagt op til i det aktuelle tilfælde med aktivering af klausulen ift. for-
svarsinvesteringer. Kommissionen gennemgår derefter anmodningen mhp. at
vurdere, hvorvidt ovenstående kriterier 1-3 er opfyldt. Såfremt det vurderes, at
alle kriterier er opfyldt, udarbejdes fra Kommissionens side et forslag til en
rådshenstilling om aktivering af den nationale undtagelsesklausul for det på-
gældende land. På baggrund af Kommissionens forslag skal Rådet inden for fire
uger træffe afgørelse om vedtagelse af henstillingen, hvilket sker ved kvalificeret
flertal. Henstillinger om aktivering af den nationale undtagelsesklausul skal in-
deholde tidsfrist for varigheden af aktiveringen. Rådet kan forlænge fristen med
op til et år af gangen. I perioden hvor den nationale undtagelsesklausul er akti-
veret, kan det pågældende land i et nærmere bestemt omfang afvige fra den fast-
lagte udgiftssti i landets finans- og strukturpolitiske plan, som er godkendt af
Rådet.
Konkrete forslag til Rådets beslutninger om anvendelsen af den nationale und-
tagelsesklausul ventes præsenteret i juni mhp. behandling på ECOFIN i juli. Fol-
ketingets Europaudvalg vil få forelagt konkrete beslutninger til orientering
forud for de relevante rådsmøder.
Hjemmel og stemmeregler
Forslag vedr. de finanspolitiske reglers forebyggende del (herunder. bestem-
melserne vedr. aktivering af den nationale undtagelsesklausul) har hjemmel i
TEUF artikel 121. Ved afgørelse om aktivering af den nationale undtagelsesklau-
sul træffer Rådet afgørelse med kvalificeret flertal (uden det pågældende lands
egen stemme).
Side 4 af 9
c (2025) 2000 - Bilag 1: Samlenotat vedr. koordineret aktivering af den nationale undtagelsesklausul (NEC)
3013436_0005.png
3. Formål og indhold
Kommissionens meddelelse af 19. marts 2025 om en koordineret aktivering af
den nationale undtagelsesklausul opfordrer til, at alle EU-lande anmoder om
aktivering mhp. på koordineret vis at udnytte fleksibiliteten i de finanspolitiske
regler til at imødekomme et akut behov for at øge forsvarsudgifterne.
Det fremgår af meddelelsen, at kriterierne for aktivering af den nationale und-
tagelsesklausul vurderes at være til stede på tværs af EU-landene. Det under-
bygges med, at Ruslands fuldskalainvasion af Ukraine og sikkerhedstrussel mod
Europa betragtes som exceptionelle omstændigheder, som ligger uden for de
nationale regeringers kontrol, og som har betydelig indvirkning på EU-landenes
offentlige finanser. Aktivering af den nationale undtagelsesklausul vil indebære,
at EU-lande kan afvige fra fastlagte finanspolitiske krav i landenes mellemfri-
stede planer for finans- og strukturpolitik i en tidsbegrænset periode.
Aktiveringen skal dermed understøtte transitionen til et højere niveau for for-
svarsudgifter i de enkelte lande, som landene efter den midlertidige fleksibilitet
skal finansiere via omprioriteringer. At aktiveringen er midlertidig skal bidrage
til at fastholde den finanspolitiske holdbarhed i EU-landene.
Afgrænsning af fleksibilitet
Der lægges op til, at fleksibiliteten som følge af aktivering af den nationale und-
tagelsesklausul vil begrænses til forøgelser i landenes nationale forsvarsudgif-
ter. Klausulen giver EU-landene mulighed for at øge deres forsvarsudgifter med
op til 1,5 pct. af BNP i en periode på i udgangspunktet fire år. Forøgelsen af for-
svarsudgifterne opgøres ift. niveauet for udgifter i 2021 og medfører, at udgif-
terne i den pågældende periode kan overstige niveauet i landenes finans- og
strukturpolitiske planer
som er godkendt af ECOFIN
med 1,5 pct. af BNP.
Året 2021 er valgt som referenceår for at sikre, at udgangspunktet for forsvars-
udgifterne fastlægges forud for de exceptionelle omstændigheder, dvs. Ruslands
invasion af Ukraine i februar 2022. Ved at anvende 2021 som referenceår sikres
ligebehandling mellem EU-landene, uafhængigt af i hvilket omfang landene al-
lerede har øget forsvarsudgifterne siden 2021.
For lande der allerede har øget forsvarsudgifterne, vil aktivering af den natio-
nale undtagelsesklausul tillade øget finanspolitisk råderum svarende til stignin-
gen i forsvarsudgifterne siden 2021, som kan prioriteres på alle udgiftsområder.
Et land der har øget sine forsvarsudgifter fra 1,4 pct. af BNP i 2021 til 2,0 pct. af
BNP i 2024, dvs. 0,6 pct. af BNP, vil som følge af aktivering således have generel
fleksibilitet til at øge de offentlige udgifter med 0,6 pct. af BNP, som kan bruges
på alle udgiftsområder,
jf, tabel 1.
Forsvarsudgifterne kan i dette eksempel fort-
sat øges med op til 1,5 pct. af BNP ift. udgangspunktet i den fastlagte udgiftssti.
Side 5 af 9
c (2025) 2000 - Bilag 1: Samlenotat vedr. koordineret aktivering af den nationale undtagelsesklausul (NEC)
3013436_0006.png
I tilfælde hvor lande ikke har øget deres forsvarsudgifter siden 2021, vil 2024 i
stedet blive anvendt som referenceår.
Tabel 1
Eksempel på anvendelse af fleksibilitet inden for rammerne af Kommissionens med-
delelse
(pct. af BNP)
Forsvarsudgifter
Stigning i forsvarsudgifter (2021 som refe-
renceår)
Anvendt fleksibilitet målrettet til forsvarsud-
gifter (ift. 2024-niveau)
Fleksibilitet til at øge alle udgifter (stigning i
forsvarsudgifter i perioden 2021 til 2024)
2021
1,4
-
-
-
2022
1,7
-
-
-
2023
1,8
-
-
-
2024
2,0
-
-
-
2025
2,2
0,8
0,2
0,6
2026
2,4
1,0
0,4
0,6
2027
2,6
1,2
0,6
0,6
2028
2,9
1,5
0,9
0,6
Anm: Forsvarsudgifterne antages forøget gradvist fra 2024 og frem, således de i 2028 udgør 2,9 pct. af BNP.
Kilde: EU-Kommissionen
Niveauet for fleksibiliteten på op til 1,5 pct. af BNP, vurderes af Kommissionen
at være inden for rammerne af at sikre finanspolitisk holdbarhed på mellem-
langt sigt. De omtalte udgiftsstier er fastlagt, således de overholder en række
kriterier, herunder fsva. faktiske offentlige underskud under 3 pct. af BNP og
holdbar gældsudvikling efter en 4-7 årig tilpasningsperiode. Aktivering af den
nationale undtagelsesklausul giver således fleksibilitet til at overskride disse
krav under den 4-årige periode, hvilket kan medføre tilfælde, hvor EU-landes
underskud overskrider grænsen på 3 pct. af BNP, men hvor Kommissionen og
Rådet undlader at åbne henstillinger pba. underskud over 3 pct. af BNP, hvis
overskridelsen skyldes en stigning i forsvarsudgifter inden for rammerne af
klausulen.
Aktivering af den nationale undtagelsesklausul vil desuden indebære, at der ses
bort fra minimumskravene for underskud og gældsreduktion i de finanspoliti-
ske regler. Minimumskravene indebærer, at lande med underskud og/eller gæld
der overskrider EU-traktatens grænser på hhv. 3 og 60 pct. af BNP skal sikre et
strukturelt underskud på højst 1,5 pct. af BNP samt at gælden reduceres med
mindst 0,5 hhv. 1,0 pct. af BNP for lande med gæld på mellem 60 og 90 pct. af
BNP hhv. gæld på over 90 pct. af BNP.
I perioden, hvor lande får aktiveret den nationale undtagelsesklausul, vil de fi-
nanspolitiske regler fortsat fungere som normalt, bortset fra den øgede fleksibi-
litet til at øge niveauet af forsvarsudgifter. Kommissionen og Rådet vil således
fortsat implementere bestemmelserne i de finanspolitiske regler, herunder gen-
nem åbning af henstillinger til lande, der ikke overholder fastlagte udgiftssider,
såfremt afvigelsen skyldes udgifter til andre områder end forsvar eller en stig-
ning i forsvarsudgifterne, der overstiger grænsen på 1,5 pct. af BNP ift. niveauet
i 2021. Ligeledes vil minimumskravene til underskud og gældsreduktion fortsat
være gældende, når der ses bort fra forsvarsudgifter.
Side 6 af 9
c (2025) 2000 - Bilag 1: Samlenotat vedr. koordineret aktivering af den nationale undtagelsesklausul (NEC)
3013436_0007.png
Definition af forsvarsudgifter
Kommissionens oplæg indebærer, at både udgifter til militære investeringer og
løbende udgifter, fx til militært personale, kan indregnes under fleksibiliteten.
Desuden inkluderes militær hjælp til udlandet. Der lægges op til, at udgifter fi-
nansieret af lån fra genopretningsfaciliteten og eventuelle landebidrag til (eksi-
sterende eller fremtidige) EU-instrumenter til finansiering af forsvarsudgifter
(fx programmet for den europæiske forsvarsindustri (EDIP)) vil være omfattet
af fleksibiliteten. Fælles indkøb foretaget under låneinstrumentet til forsvarsin-
vesteringer (SAFE) vil automatisk være omfattet af fleksibiliteten.
Afgrænsningen af forsvarsudgifter vil tage afsæt i Eurostats opgørelse af offent-
lige udgifter (COFOG), som er konsistent med nationalregnskabsdata og de me-
toder, der anvendes i de finanspolitiske regler. Herved vurderes det, at der sik-
res en konsekvent opgørelse af niveauet for forsvarsudgifter på tværs af EU-lan-
dene. Samtidig findes COFOG-data for alle EU-lande, herunder EU-lande, der
ikke er medlemmer af NATO. COFOG-opgørelsen lægger sig op af opgørelsen af
forsvarsudgifter baseret på NATO-principper
1
.
4. Europa-Parlamentets holdning
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen vurderes ikke i sig selv at have statsfinansielle konsekvenser for Dan-
mark.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Sagen vurderes ikke i sig selv at have erhvervsøkonomiske konsekvenser for
Danmark. Dog vil øgede forsvarsudgifter i Europa som følge af aktivering af den
nationale undtagelsesklausul kunne have positive erhvervsøkonomiske konse-
kvenser i det omfang det anvendes til indkøb af vare- og tjenesteydelser fra eu-
ropæiske virksomheder, som ikke havde været foretaget uden aktivering. EU-
tiltag der er med til at sætte mål og retning for europæisk oprustning vil generelt
kunne bidrage til større og mere langsigtede ordrer, og dermed forudsigelighed
Der kan forekomme afvigelser
i opgjorte forsvarsudgifter pba. hhv. COFOG og NATO’s metoder,
idet
NATO’s definition dækker bredere end COFOG.
Fx medregner NATO pensionsudgifter til
pensioneret personale. Desuden kan der forekomme forskelle ift. hvornår den finanspolitiske på-
virkning af indkøbt materiel indregnes.
1
Side 7 af 9
c (2025) 2000 - Bilag 1: Samlenotat vedr. koordineret aktivering af den nationale undtagelsesklausul (NEC)
3013436_0008.png
i efterspørgslen på forsvarsrelaterede produkter og ydelser i den europæiske
forsvarsindustri. Dette vil sandsynligvis være med til at skabe forudsigelige ram-
mer for europæiske forsvarsvirksomhedernes produktion af forsvarsmateriel,
hvilket kan styrke det indre marked for forsvarsmateriel i sin helhed og dermed
have positive spillover-effekter i Danmark.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen vurderes ikke i sig selv at have samfundsøkonomiske konsekvenser for
Danmark.
8. Høring
Forslaget har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene er generelt enige om behovet for en hurtig og effektiv europæisk
oprustning, som kan styrke europæisk sikkerhed og forsvar, og der opleves bred
opbakning til Kommissionens forslag til en koordineret aktivering af den natio-
nale undtagelsesklausul. Status 30. april 2025 er, at Belgien, Bulgarien, Dan-
mark, Estland, Finland, Grækenland, Kroatien, Letland, Litauen, Polen, Portu-
gal, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet, Tyskland og Ungarn har indsendt anmod-
ning om aktivering af den nationale undtagelsesklausul. Nogle lande har ud-
trykt ønske om, at en midlertidig aktivering af den nationale undtagelsesklausul
kombineres med mere permanente initiativer, der øger det finanspolitiske rå-
derum til at finansiere højere forsvarsudgifter. Andre lægger vægt på vigtighe-
den af, at den nationale undtagelsesklausul øger fleksibiliteten i en tidsbegræn-
set overgangsperiode, og at et permanent højere niveau af forsvarsudgifter på
længere sigt medfører behov for omprioriteringer i nationale budgetter.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser med stor alvor på den aktuelle sikkerhedspolitiske situation og
arbejder for, at EU hurtigst muligt og senest i 2030 kan forsvare sig selv samt
sikre fortsat støtte til Ukraine. Regeringen finder det i det lys væsentligt, at EU-
landene investerer mere i forsvar, og at det gøres hurtigt for at sikre europæisk
oprustning og styrkelsen af Europas forsvarsevne frem mod 2030 som bidrag
til euro-atlantisk sikkerhed, herunder via styrket fælleseuropæisk forsvarsma-
terielsamarbejde, i rammen af EU-kommissionens Re-Arm Europe plan og
hvidbog for fremtidens europæiske forsvar. Regeringen støtter på den bag-
grund, og på linje med forhandlingsoplægget af 5. marts 2025 i Folketingets Eu-
ropaudvalg, anvendelsen af den nationale undtagelsesklausul for lande, der an-
moder herom, så der i en tidsbegrænset periode sikres øget fleksibilitet til imø-
dekomme et akut behov for at sikre højere forsvarsudgifter. Aktiveringen skal
understøtte transitionen til et permanent højere niveau for forsvarsudgifter i de
enkelte lande, som landene efter den midlertidige fleksibilitet skal finansiere via
omprioriteringer. Regeringen støtter generelt tilgangen skitseret i Kommissio-
nens meddelelse om aktivering af den nationale undtagelsesklausul, herunder
at klausulen aktiveres på en måde, der stemmer overens med sunde økonomiske
Side 8 af 9
c (2025) 2000 - Bilag 1: Samlenotat vedr. koordineret aktivering af den nationale undtagelsesklausul (NEC)
3013436_0009.png
principper og som bevarer incitamentet til ansvarlig økonomisk politik i EU-
landene, og som ikke er til fare for den finanspolitiske holdbarhed på længere
sigt. Regeringen støtter på den baggrund, at den nationale undtagelsesklausul
aktiveres i en tidsbegrænset periode på 4 år, samt at øget fleksibilitet som følge
af aktivering klart afgrænses til en forøgelse af forsvarsudgifterne på maksimalt
1,5 pct. af BNP. Det er ligeledes centralt for regeringen, at de finanspolitiske
regler implementeres som normalt, når der ses bort fra øget fleksibilitet afgræn-
set til forsvarsudgifter.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen om Kommissionens
REARM Europe
plan for oprustning af europæisk
forsvar blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg 5. marts
2025.
Sagen om forslag til et nyt låneinstrument (SAFE) blev forelagt Folketingets Eu-
ropaudvalg til forhandlingsoplæg 4. april 2025.
Side 9 af 9