Europaudvalget 2024-25
C (2025) 3500 Bilag 1
Offentligt
3043038_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
5. juni 2025
2025 - 6288
seajaj
Kommissionens henstilling om definitionen af små midcap-virksom-
heder
KOM nr. C(2025) 3500
Nyt notat
1.
Resume
Europa-Kommissionen har den 21. maj 2025 præsenteret en henstilling,
der definerer en ny kategori af virksomheder
såkaldte små midcap-virk-
somheder.
Henstillingen skal ses i samspil med Kommissionens fjerde forenklings-
pakke, der blandt andet har til hensigt at reducere administrative byrder
ved at give små midcap-virksomheder nogle af de samme fordele som små-
og mellemstore virksomheder har i dag.
Regeringen støtter brugen og definitionen af små midcap-kategorien gene-
relt. Regeringen finder det vigtigt at indførsel af små midcap-kategorien i
eksisterende eller fremtidige retsakter vurderes fra sag til sag, som det også
er tilfældet med SMV’er i dag.
2.
Baggrund
Europa-Kommissionen har gjort forenkling og strømlining af EU-lovgiv-
ningen til et af sine primære fokusområder i denne mandatperiode. Målet
er at styrke EU’s konkurrenceevne. Kommissionen har fastsat en målsæt-
ning om at reducere byrder med 25 pct. for store virksomheder og med 35
pct. for små og mellemstore virksomheder (SMV’er). Det vil ifølge Kom-
missionen indebære byrdereduktioner for 280 mia. kr. (37,5 mia. euro) år-
ligt i EU. I Mario Draghis rapport om Europas fremtidige konkurrenceevne
fremgår også, at forenkling af EU’s lovgivning og en reduktion af bureau-
kratiske byrder er afgørende for at fremme innovation, tiltrække investe-
ringer og styrke Europas position i den globale økonomi. Dette fokus af-
spejles i Kommissionens arbejdsprogram for 2025, hvor 11 ud af 18 nye
lovgivningsinitiativer har forenkling som sigte.
c (2025) 3500 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens henstilling om definitionen af små midcap-virksomheder
2/5
Kommissionen har løbende i 2025 fremsat lovgivningspakker med forenk-
lingstiltag. Den 21. maj 2025 fremsatte Kommissionen sin fjerde forenk-
lingspakke (en såkaldt omnibus-pakke) med tre forslag:
1.
2.
3.
Indførsel af små midcap virksomhedskategorien i otte eksisterende
retsakter.
Digitalisering og brug af fælles specifikationer i 20 retsakter vedr.
produktregulering.
Udskydelse af due diligence-forpligtelserne i batteriforordningen
med to år.
Kommissionen vurderer, at hele forenklingspakke IV samlet kan reducere
de europæiske virksomheders administrative byrder med omkring 400 mio.
euro. årligt.
Som led i den fjerde forenklingspakke præsenterede Kommissionen samme
dag en henstilling, der definerer en ny virksomhedskategori, såkaldt små
midcaps. Henstillingen er ikke en juridisk bindende retsakt, men kan få
retsvirkning, hvis eksisterende eller kommende lovgivning henviser til ka-
tegorien af små midcap virksomheder, som foreslået i forenklingspakke IV.
Formålet er at mindske administrative byrder for små midcap-virksomhe-
der, som mister adgang til bl.a. forenklede krav og støtteordninger, når de
vokser ud af SMV-kategorien. Forslagene skal derfor også fremme vækst
og øge SMV’ers incitament til at skalere op.
Den nye definition af små midcap-virksomheder følger op på anbefalin-
gerne i Letta- og Draghi-rapporterne. Begge anførte, at indførelsen af en ny
kategori af virksomheder ville have en positiv indvirkning på det indre mar-
keds funktion og på den europæiske konkurrenceevne.
Kommissionen estimerer, at der i EU er omkring 38.000 virksomheder, der
vil falde under små midcap-kategorien. Det vurderes, at Kommissionens
opgørelsesmetode underestimerer antal omfattede virksomheder. I Dan-
mark vurderes mellem 3.000-3.500 danske virksomheder at blive omfattet.
Henstillingen er den 28. maj 2025 offentliggjort i EU-Tidende i dansk
sprogversion.
Henstillingen er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 292 og skal ikke for-
handles af Rådet eller Europa-Parlamentet, da det er en ikke-bindende rets-
akt.
c (2025) 3500 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens henstilling om definitionen af små midcap-virksomheder
3043038_0003.png
3/5
3.
Formål og indhold
Kommissionens henstilling om små midcap-virksomheder har til formål at
skabe ensartede konkurrencevilkår på det indre marked ved at harmonisere
kriterierne for, hvornår virksomheder kan klassificeres som små midcaps.
I Kommissionens henstilling defineres små midcaps som virksomheder
med færre end 750 ansatte og en årlig omsætning på højst 150 mio. euro
eller en samlet årlig balance på højst 129 mio. euro.
I tråd med Kommissionens SMV-definition defineres små midcaps som en
uafhængig virksomhed, hvor ejerandelen ned til 25 pct. i andre virksomhe-
der medregnes. Opgørelsen af antal ansatte og økonomiske grænser følger
metoden i regnskabsdirektivet.
Kommissionen henstiller til, at medlemslande, den Europæiske Investe-
ringsbank (EIB) og det Europæiske Investeringsfond (EIF) benytter den
nye små midcap-virksomhedskategori i politikker, programmer og i over-
vågning af finansielle instrumenter.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om henstillingen.
5.
Nærhedsprincippet
En vurdering af henstillingen i relation til nærhedsprincippet vurderes ikke
at være relevant, da der ikke er tale om en juridisk bindende retsakt.
Vurderingen af nærhedsprincippet foretages ved eventuel fremsættelse af
konkrete retsakter.
6.
Gældende dansk ret
Der er ikke defineret en små midcap-kategori i dansk ret.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Henstillingen har ingen direkte lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Henstillingen vurderes ikke i sig selv at medføre erhvervs-, samfundsøko-
nomiske eller statsfinansielle konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Beskyttelsesniveauet vurderes at være uændret.
8.
Høring
Forslaget er sendt i høring i specialudvalget for konkurrenceevne, vækst og
forbrugerspørgsmål samt specialudvalget for den finansielle sektor med
c (2025) 3500 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens henstilling om definitionen af små midcap-virksomheder
3043038_0004.png
4/5
frist for svar den 3. juni. Der er modtaget høringssvar fra Dansk Arbejds-
giverforening, Dansk Industri, Dansk Metal, Finans Danmark og SMV-
Danmark.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) støtter Kommissionens forslag til for-
enklingspakke IV. DA er i særdeleshed positiv over for forslaget om en ny
Small Midcap
virksomhedsdefinition (SMC). Det er DA’s vurdering, at
SMC-definitionen med fordel kan anvendes i Kommissionens igangvæ-
rende screening af det eksisterende EU-acquis i sin helhed mhp. at indfri
byrdereduktionsmålsætningen. Samtidig er det afgørende for EU’s konkur-
renceevne, vækst og jobskabelse, at tilføjelsen af SMC ikke står i vejen for
at identificere byrdereduktioner i det samlede EU-acquis.
Dansk industri (DI) støtter generelt SMC-omnibussen, herunder både ind-
førelsen af den nye virksomhedskategori, SMC’er, samt de tilhørende ini-
tiativer, der har til hensigt at lette administrative byrder og fremmer kon-
kurrencedygtigheden for små og mellemstore virksomheder (SMV'er) samt
små midcap virksomheder (SMC'er). Vi ser således positivt på forslaget
om at udvide nuværende SMV-undtagelser og forenklingstiltag til SMC'er,
særligt i forhold til databeskyttelse, handelsværnsinstrumenter og batteri
due diligence. Desuden bifalder DI
udvidelsen for EU’s vækst-prospektet,
hvilket kan fremme adgang til finansiering.
Dansk Metal bakker op om forslaget for at lette byrderne for de små og
mellemstore virksomheder i Europa. Samtidig vil det også give en fælles
forståelse af begrebet små- og mellemstore virksomheder i Europa, hvor
der i dag kan være divergens på tværs af medlemsstaterne. Med indførelsen
af den nye kategori af virksomhederne, vil man lette reguleringen af for
flere virksomheder i Europa. I dag er de små og mellemstore virksomheder
underlagt en proportionel større regulering end de store virksomheder. Med
forslaget vil man forsøge at ramme en bedre balance mellem virksomhe-
derne. Dansk Metal mener, at regeringen bør arbejde for at virksomhederne
med det her forslag får nemmere ved at søge privat kapital i Europa og
derved udbygge produktion og fremtidige arbejdspladser i Europa.
Finans Danmark er som udgangspunkt positivt stemte for arbejdet med re-
gelforenkling.
SMVdanmark anerkender behovet for en ny kategori for small midcap-
virksomheder, der kan sikre mere proportionel regulering af virksomheder,
som har vokset sig større end SMV-definitionen, men endnu ikke er store
virksomheder. SMVdanmark advarer dog kraftigt imod, at denne nye kate-
gori svækker den eksisterende støtte og forenkling rettet mod mikro-, små
og mellemstore virksomheder. Det er afgørende, at SMV-programmer for-
bliver øremærkede og ikke udvides til at inkludere small midcaps. Der skal
c (2025) 3500 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens henstilling om definitionen af små midcap-virksomheder
5/5
være en tydelig adskillelse mellem de to kategorier
både i regulering og
i adgang til støtteordninger. SMVdanmark anbefaler en trinvist og propor-
tional reguleringsmodel, hvor byrder stiger i takt med virksomhedens ka-
pacitet, frem for at blive udløst ved en teknisk tærskel. Den foreslåede øvre
grænse på 750 ansatte gør det nødvendigt med særskilt designede initiativer
for small midcaps. Samtidig skal målet om at reducere de administrative
byrder for SMV’er med 35 procent fastholdes og gennemføres uafhængigt
af nye tiltag. SMVdanmark støtter differentieret og vækstunderstøttende
regulering - men kun hvis det sker med respekt for principperne i den eksi-
sterende SMV-politik.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt enighed blandt medlemslandene om at reducere virksom-
hedernes byrder. Få medlemslande har tidligere ønsket en fælles europæisk
små midcap-definition, så flere virksomheder kan få de samme fordele som
SMV’er i nuværende EU-lovgivning.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er en generel prioritet for regeringen af reducere byrder og skabe bedre
sammenhæng på tværs af EU-lovgivning. Regeringen støtter Kommissio-
nens fjerde forenklingspakkes formål om at forenkle reglerne og reducere
virksomhedernes administrative byrder.
Regeringen byder den nye kategori velkommen og støtter generelt op om
brugen af små midcap- kategorien. Den kan skabe mere proportionelle krav
i lovgivningen i forhold til virksomhedernes størrelse
og ikke mindst de-
res administrative kapacitet.
Regeringen finder det dog vigtigt at indførsel af små midcap-kategorien i
eksisterende eller fremtidige retsakter vurderes fra sag til sag og generelt
ikke indføres på bekostning af SMV’ernes interesse.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.