Europaudvalget 2024-25
JOIN (2025) 0009 Bilag 1
Offentligt
3005121_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Dato:
11-04-2025
Kontor: SIKKER
Sagsbeh: Emilie Frederikke Bock
KOMMISIONENS MEDDELELSE
OM EU’S HANDLINGSPLAN
FOR KABELSIKKERHED
JOIN (2025) 9
Nyt notat
1. Resumé
EU-Kommissionen udgav den 21. februar 2025 en handlingsplan for kabelsikkerhed. Hand-
lingsplanen blev udgivet i dansk sprogversion den 14. marts 2025. Handlingsplanen skal ses i
lyset af den seneste tids skader på kritisk undersøisk infrastruktur, særligt i Østersøregionen,
og har til formål at opstille konkrete handlingsspor, der skal styrke sikkerheden og resiliensen
i undersøiske kabler. Handlingsplanen har fokus på fire indsatsområder:
1)
2)
3)
4)
Forebyggelse:
styrkelse af EU’s modstandsdygtighed og beredskab,
Opdagelse:
forøgelse af EU’s kapacitet til at overvåge og opdage trusler,
Reaktion og genoprettelse: stærkere samarbejde og solidaritet i EU
Afskrækkelse
Regeringen støtter handlingsplanen og det øgede fokus på beskyttelse af kritisk undersøisk
infrastruktur.
2. Baggrund
Kommissionen har ved JOIN (2025) af den 21. februar 2025 offentliggjort den fælles medde-
lelse til Europa-Parlamentet
og Rådet ”EU
Cable Security Action Plan”
og den 14. marts 2025
udgivet den i dansk sprogversion
(EU’s handlingsplan for kabelsikkerhed).
3. Formål og indhold
Handlingsplanen er fremsat i lyset af den seneste tids hændelser i Østersøen, der understreger
den stigende trussel mod kritisk undersøisk infrastruktur. Selv om undersøiske kabler kan
blive beskadiget utilsigtet, tyder hændelserne på, at kritisk undersøisk infrastruktur i stigende
grad er mål for bevidste handlinger. På den baggrund er der et øget fokus fra både EU, NATO
og en lang række medlemslande om øget beskyttelse af kritisk undersøisk infrastruktur.
Undersøiske kabler, hvad enten de anvendes til kommunikation eller energitransmission, op-
fylder kritiske og strategiske funktioner for de europæiske økonomier og samfund. De forbin-
der medlemsstater med hinanden, øer med EU's fastland, regionerne i den yderste periferi og
de oversøiske lande og territorier såvel som EU til resten af verden. Undersøiske kommunika-
tionskabler sørger for 99 pct. af interkontinental internettrafik, ligesom at undersøiske ener-
gikabler integrerer medlemsstaters energimarkeder, styrker forsyningssikkerheden og sender
grøn energi fra havområdet til lands.
Side 1 af 10
join (2025) 0009 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU’S handlingsplan for kabelsikkerhed
Planen fokuserer på fire indsatsområder: 1) forebyggelse, 2) opdagelse, 3) reaktion og gen-
oprettelse samt 4) afskrækkelse, med dertilhørende nøgleaktioner.
Forebyggelse
har til formål at reducere antallet og betydningen af hændelser, samt gøre det
mere besværligt for ondsindede aktører at skabe usikkerhed i Unionen.
Opdagelse
har til formål at øge overvågningsmekanismerne til havs, herunder ved at skabe
et omfattende situationsbillede og sikre tidligere advarsler og respons.
Reaktion og genoprettelse
har til formål at mindske responstid og reparationstid ved hændel-
ser, herunder bl.a. ved etablering af en fælles EU-kabelskibsreserve med henblik på at mind-
ske reparationstiden ved beskadiget kabler.
Afskrækkelse
har til formål at styrke sanktioner og diplomatiske virkemidler mod ondsindede
aktører og skyggeflåden, herunder ved brug af værktøjer såsom kvalitetssikre, bevise og
sanktionere sabotageaktiviteterne.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser, herunder stats-
finansielle, samfunds- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser eller konsekvenser for miljøet
eller beskyttelsesniveauet i Danmark. Indholdet i handlingsplanen kan dog på sigt, ved frem-
sættelse af konkrete forslag og initiativer, få konsekvenser. Herunder af statsfinansiel karak-
ter, bl.a. for så vidt angår evt. mulighed for nationale merudgifter og fælles EU-finansiering af
tiltag i medfør af handlingsplanen. I det omfang handlingsplanen omsættes til konkrete forslag
og initiativer vil der blive udarbejdet særskilte vurderinger af de enkelte forslag. Det bemær-
kes, at udgifter som følge af EU-retsakter, der medfører statslige merudgifter, skal afholdes
inden for eksisterende bevillinger.
Meddelelsen er ikke en retsakt og medfører derfor ikke i sig selv administrative konsekvenser
for dansk erhvervsliv. Indholdet kan dog senere medføre administrative konsekvenser for
danske virksomheder, da meddelelsen nævner muligheden for i højere grad at inddrage pri-
vate aktører i arbejdet med at overvåge undersøiske kabler og dermed bidrage til detektions-
kapaciteten. I det omfang at danske virksomheder i højere grad skal indberette oplysninger
til myndigheder, vil dette øge deres administrative omkostninger. Der vil blive foretaget en
nærmere vurdering af disse konsekvenser i forbindelse med en eventuel senere udmøntning
af indholdet.
Side 2 af 10
join (2025) 0009 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU’S handlingsplan for kabelsikkerhed
3005121_0003.png
8. Høring
Handlingsplanen har været i skriftlig høring i EU-specialudvalget for civilbeskyttelsesområdet
og EU-specialudvalget for Klima-, Energi- og Forsyningspolitik med frist for bemærkninger den
26. marts 2025. Der er modtaget høringssvar fra Energinet, Dansk Metal, Dansk Erhverv samt
ét samlet høringssvar fra Danske Rederier, Green Power Denmark og Teleindustrien.
Energinet
takker for muligheden for at afgive høringssvar til Kommissionens forslag til en
EU-handlingsplan for kabelsikkerhed. Energinet hilser det velkommen, at Kommissionen sæt-
ter fokus på at styrke den samlede sikkerhed omkring undersøisk infrastruktur
herunder
elkabler
gennem en helhedsorienteret indsats, der omfatter både forebyggelse, opdagelse,
genopretning og afskrækkelse. Sikkerhed og modstandsdygtighed i undersøiske elkabler er af
stigende betydning, ikke mindst som følge af den grønne omstilling, hvor flere og flere hav-
baserede energiprojekter forbindes til land via kritisk infrastruktur. Det er derfor afgørende,
at EU styrker sin evne til at beskytte disse forbindelser
teknisk, politisk og militært
i tæt
samspil med medlemslandene og relevante aktører.
Overordnede bemærkninger
Energinet støtter ambitionen om en mere koordineret og robust tilgang til kabelsikkerhed på
EU-niveau. Energinet finder det særligt positivt, at Kommissionen fremhæver behovet for øget
samarbejde på tværs af sektorer og myndigheder
både civilt og militært
og adresserer
nødvendigheden af et tidligt og proaktivt trusselsbillede. Energinet støtter desuden, at Øster-
søen foreslås som testområde for overvågning og beskyttelse af undersøiske kabler.
Konkret vurdering af de foreslåede elementer
Forebyggelse
Energinet støtter initiativer, der styrker både strategisk kortlægning og risikovurdering, men
det er vigtigt, at arbejdet med fælles kort og databaser sker med stor forsigtighed. Samlet
information om lokalitet, kritikalitet og sårbarhed kan i sig selv udgøre et mål for fjendtlige
aktører og må derfor beskyttes effektivt. Sikkerhedsforanstaltninger bør indtænkes fra begyn-
delsen
ikke som en tilføjelse.
Opdagelse
Tidlig identifikation af fartøjer af særlig interesse er helt afgørende for at bevæge sig fra en
reaktiv til en mere forebyggende tilgang til sikkerhed. Etablering af målrettede maritime over-
vågningstjenester
både på tværs af lande og sektorer
er nødvendigt for at sikre vedva-
rende overvågning og rettidig informationsdeling. Et velfungerende og koordineret overdra-
gelsesforløb mellem medlemslandene, efterhånden som fartøjer bevæger sig mellem far-
vande, er en væsentlig forudsætning for hurtigt og effektivt at kunne reagere på potentielle
trusler.
Energinet støtter, at overvågningskapaciteten udvides
eksempelvis med fjernstyrede droner
og avancerede sensorer
og at data fra både offentlige og private aktører samles i en fælles
Side 3 af 10
join (2025) 0009 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU’S handlingsplan for kabelsikkerhed
3005121_0004.png
maritim overvågningsindsats, med henblik på at styrke den samlede situationsforståelse til
søs.
Civilt og militært samarbejde
En stærk civil-militær tilgang er central. De to verdener besidder hver især kompetencer, der
er nødvendige for at kunne beskytte undersøisk infrastruktur. Især på detektionsområdet kan
private aktørers sensorinfrastruktur spille en vigtig rolle. Det er dog afgørende, at det primære
ansvar for overvågning og operationelle reaktioner forankres hos forsvar og sikkerhedspoliti-
ske aktører, med fagligt specialiserede overvågningscentre som supplement.
Genopretning
Energinet støtter Kommissionens overvejelser om etablering af fælles EU-reparationskapacitet
og strategiske lagre
særligt for kritiske komponenter til undersøiske elkabler. Energinet an-
befaler, at Kommissionen inddrager erfaringerne fra den norske PRSI-model, som rummer
både organisatoriske og operationelle komponenter, der er afprøvede i praksis.
Et øget fokus på standardisering og fælles reservedelslagre
hvor det er muligt
vil kunne
forkorte reaktionstiden væsentligt og mindske konsekvenserne af hændelser.
Afskrækkelse
Det er afgørende, at gerningsmænd, der bevidst angriber kritisk infrastruktur, møder tydelige
og mærkbare konsekvenser
både juridisk, diplomatisk og sikkerhedspolitisk. Afskrækkelse
forudsætter evnen til at opdage, dokumentere og placere ansvar. Der bør sendes et klart
signal om, at den slags handlinger bliver opdaget
og får konsekvenser.
EU bør
i samarbejde med medlemslandene
sikre, at eksisterende sanktionsmekanismer
kan anvendes målrettet mod aktører, der forsøger at underminere kritisk infrastruktur.
Energinets afsluttende bemærkninger
Energinet ser positivt på, at Kommissionen med denne handlingsplan søger at styrke den
samlede beskyttelse af EU’s
undersøiske kabelinfrastruktur. Energinet støtter planens over-
ordnede tilgang og ser frem til, at de foreslåede initiativer omsættes til konkret handling
både i Østersøen og bredere.
Dansk Metal
mener, at de seneste års sabotageforsøg med al tydelighed viser nødvendighe-
den af, at vi har kontrol over vores egen kritiske infrastruktur. Derfor bør man også fra EU’s
side prioritere teknologi og projekter, der anvender europæisk udviklet teknologi, og som
skaber europæiske arbejdspladser - også selvom det er dyrere end kabler fra fx Kina.
Det samme gælder udrulning af eksempelvis internet, hvor vi i Europa skal være sikre på, at
der bliver brugt europæisk teknologi, og at man kan stole på den teknologi, der bliver brugt -
både i forhold til datasikkerhed, men også i forhold til driftssikkerhed.
Som en del af at holde kritisk infrastruktur på europæiske hænder kræves det også, at pro-
duktionen og udviklingen af teknologien kan foregå i Europa og af europæiske virksomheder.
Hvad angår kabelproduktion er det eksempelvis nødvendigt, at vi selv kan producere i Europa
Side 4 af 10
join (2025) 0009 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU’S handlingsplan for kabelsikkerhed
3005121_0005.png
og ikke er afhængige af import udefra, da det vil kunne sætte EU i en vanskelig situation, hvis
leverancer bliver nægtet.
Det samme gælder teknologi, hvor det vil være nødvendig for europæisk resiliens, at flere
teknologier og programmer kommer fra europæiske leverandører.
Dansk Erhverv
takker for muligheden for at give input til EU’s handlingsplan for kabelsikker-
hed. Dansk Erhverv bemærker dog samtidig, at der har været en meget kort frist på høringen,
hvilket er uhensigtsmæssigt ift. inddragelsen af erhvervet.
Dansk Erhverv finder det overordnet positivt, at Kommissionen lægger vægt på denne dags-
orden. Det er meget vigtigt at beskytte og øge sikkerheden for de undersøiske kabler, så vores
kritiske infrastruktur opnår en højere grad af resiliens. Herunder støtter Dansk Erhverv op-
bygningen af nye kapabiliteter som integrerede overvågningsmekanismer for undersøiske
kabler for hvert havområde og en tilstrækkelig kapacitet af kabellæggere til reparationer efter
hændelser med søkabler.
Dansk Erhverv fremhæver vigtigheden af, at ansvaret og omkostningerne ikke pålægges ud-
byderne eller ejerne af kablerne, men at en statslig/europæisk indsats er en del af løsningen.
Der skal ske en omkostningsfordeling, som ikke forværrer de europæiske virksomheders kon-
kurrenceevne, så selskaberne ikke pålægges udgifter til sikkerhedsopgaver, der forhindrer
selskaberne i at drive en kommerciel virksomhed.
Dansk Erhverv finder det vigtigt, at Kommissionen understøtter, at medlemslande, der nyder
gavn af fx energiinfrastruktur beliggende i et andet land, er med til at bidrage til finansiering
af sikring heraf.
Forsyningssikkerhed er desuden absolut nødvendigt for at sikre Danmarks fremtidige sam-
fundssikkerhed og beredskab. Dansk Erhverv bemærker derfor, at Kommissionen bør have
særligt fokus på, hvordan Danmarks fremtidige energiforsyningssikkerhed opretholdes. Dansk
Erhverv understreger i forlængelse heraf, at energisektoren er ansvarlig for forsyningssikker-
heden, mens det er et statsligt anliggende at håndtere staters og gruppers magtanvendelse
og hybride trusler mod kritisk infrastruktur. Det bør derfor også være statens ansvar at be-
skytte havvindmølleparkers anlæg og dertilhørende infrastruktur som søkabler mod sabotage.
Det er de konkrete havbundsforhold og projektet, der sætter rammerne for, hvordan kablerne
kan lægges og eventuelt nedgraves. Sikkerhed kan indgå som et element, men bør ikke være
styrende. Det skal også pointeres at nedgravning af kabler kommer med store omkostninger.
Staten bør derfor også sikre kablerne ved fysisk tilstedeværelse og afskrækkelse.
I handlingsplanen henvises der desuden til behovet for at ”standardisere designkrav, reserve-
dele (…)” (s. 14). Dansk Erhverv understreger, at havbundsforholdene varierer meget, og
dette forhold skal der tages hensyn til. Yderligere foranstaltninger vil øge omkostningerne for
udviklerne og dermed også prisen på elproduktion.
Side 5 af 10
join (2025) 0009 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU’S handlingsplan for kabelsikkerhed
3005121_0006.png
Dansk Erhverv vil endvidere opfordre til, at initiativerne i handlingsplanen implementeres på
en koordineret vis under hensyn til sektoransvarsprincippet.
Danske Rederier, Green Power Denmark og Teleindustrien
takker for muligheden for at
afgive bemærkninger til EU’s handlingsplan for kabelsikkerhed (herefter handlingsplanen).
Høringsparterne ser med stor bekymring på den øgede trussel mod søkabelinfrastruktur, og
er derfor gået sammen om et fælles høringssvar.
Høringsparterne er meget enige i sigtet i handlingsplanen, og tilslutter sig, at der er behov for
flere initiativer til at styrke sikkerheden for søkabler. Høringsparterne har følgende uddybende
bemærkninger til handlingsplanen og forslag til initiativer og forhold, der kan bidrage til at øge
sikkerheden for undersøiske kabler.
Øget samarbejde mellem brancher og danske myndigheder
En styrkelse af sikkerheden for søkabler bør ske i et samarbejde mellem offentlige og private
aktører. Det er afgørende, at der sker en drøftelse af ansvarsfordelingen mellem de sektoran-
svarlige myndigheder, Forsvaret, Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab (MSSB)
samt de virksomheder, der ejer og driver den undersøiske infrastruktur. Der kunne eksem-
pelvis være en kontaktperson hos MSSB, som kan fungere som bindeled mellem myndigheder
og lande samt være den private sektors adgang til relevante statslige organer. Det er også
vigtigt, at myndighederne forholder sig til, hvordan de fra dansk side konkret vil udmønte de
mange forskellige initiativer, som handlingsplanen foreslår.
Øget samarbejde mellem EU-medlemslandene
Da en hændelse mod søkabler ofte har direkte betydning for flere EU-medlemslande, er det
vigtigt med et velfungerende samarbejde og informationsdeling på tværs af grænserne. Deling
af viden og fælles trusselsvurderinger kan bidrage til såkaldt Underwater Domain Awareness
(UDA), som er et koncept, der bør udvikles yderligere på europæisk plan. Derfor anbefales
det, at samarbejdet i regi af EU's maritime informationsnetværk, EU Common Information
Sharing Environment (CISE), udbygges, og at Danmark tilslutter sig dette.
Beskyt adgangen til informationer om undersøiske kabler
I dag er det nemt at få adgang til information om placeringen af undersøiske kabler. Der er
behov for at finde en balance mellem åbenhed og en risikobaseret tilgang til offentlig adgang
til disse oplysninger. I den forbindelse bør muligheden for såkaldte 'dark cables' overvejes, så
information om kablernes nøjagtige placering ikke er offentligt tilgængelig, men indikeres i
form af fx en kabelbeskyttelseszone. Dette ville betyde, at kun de private ejere og relevante
offentlige myndigheder kender kablernes placering. Ved at reducere antallet af parter, der er
bekendt med den præcise placering af vigtige kabler, kan man gøre dem mindre udsatte for
sabotage.
Etablering af kabelbeskyttelseszoner
Høringsparterne er enige i, at der er behov for forbedret overvågning og styrket tilstedevæ-
relse i havområder med kritisk undersøisk infrastruktur. Som led i indsatsen for at overvåge
havområder og opdage trusler kan der oprettes kabelbeskyttelseszoner. Inden for disse zoner
Side 6 af 10
join (2025) 0009 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU’S handlingsplan for kabelsikkerhed
3005121_0007.png
kan der være øget myndighedskontrol med, hvilke skibe der sejler ind i zonerne, og hvilke
aktiviteter disse skibe udfører.
Industrien kan bidrage til øget detektionskapacitet
Høringsparterne er enige i, at intelligente kabelsystemer kan fungere som omfattende geo-
grafiske sensornetværk til overvågning af aktiviteter og til tidlig varsling. Virksomheders rolle
er af afgørende betydning for at øge detektionskapaciteten (s. 11 i handlingsplanen).
Virksomheders adgang til sensorteknologi fra deres offshore-kabler åbner for bredere samar-
bejde og udveksling, fx koordinering og sensor-meldinger om kabelforstyrrelser direkte med
myndighederne. Der er derfor behov for en udvidet dialog mellem industrien og myndighe-
derne om mulighederne for et sådant samarbejde. Derudover er det nødvendigt at identificere
de relevante myndigheder, som skal modtage og håndtere disse data, enten i realtid eller i
forbindelse med en hændelse, for eksempel gennem en platform til datadeling.
Flere reparationsfartøjer og uddannelse af nye reparationsbesætninger
Høringsparterne er enige i, at der er behov for flere vedligeholdelses- og reparationsfartøjer
til at genoprette kapaciteten efter en hændelse (s. 13 i handlingsplanen). Udover behovet for
at styrke kapaciteten af reparationsfartøjer er der også behov for at uddanne flere personer
til kabelreparation i takt med en aldrende arbejdsstyrke inden for reparationsbesætninger.
Teknikken til at reparere undersøiske kabler har endvidere ikke ændret sig markant siden
1850'erne. Der er derfor behov for at udvikle nye innovative metoder til at reparere undersø-
iske kabler. Det er samtidigt nødvendigt at analysere behovet for yderligere investeringer i
sikkerhed af søkabelinfrastruktur, som ligger ud over den sikkerhed, som kommercielle sel-
skaber kan dække med egne investeringsmidler.
Der skal være et mere klart fokus på elkabler og energiinfrastruktur
Det er positivt, at nogle af handlingsplanens foranstaltninger også kan udnyttes eller udvides
til andre kritiske maritime infrastrukturer som havvindmølleparker og offshoreenergi (s. 1 i
handlingsplanen). Handlingsplanen mangler imidlertid et mere klart fokus på energiinfrastruk-
tur, idet den ikke altid skelner klart mellem kommunikationskabler, elkabler og anden energi-
infrastruktur. Det er vigtigt, at myndighederne er opmærksomme på forskellene, da deres
karakter, tilstand, redundans og betydning for forsyningssikkerheden kan variere. Der er ge-
nerelt en højere grad af redundans i søkabler, som anvendes til kommunikation end i søkabler
til energiinfrastruktur, og det betyder, at der er forskel i sårbarheden i forhold til kabelskader.
Øget redundans er et væsentligt aspekt i at opnå en forbedret beskyttelse både ift. kommu-
nikationskabler og i forhold til energiinfrastruktur. Derfor er der behov for en nærmere afkla-
ring af disse begreber samt omfanget af den modstandsdygtighed og beskyttelse, der søges
opnået med handlingsplanen.
Det er eksempelvis uklart, om begrebet ”energitransmission” (side 1 i handlingsplanen) kun
omfatter egentlig transmission eller også opsamlingsnet fra vedvarende offshoreenergi og/el-
ler eldistribution til øer forbundet til EU’s fastland. Det er også uklart, om kritikaliteten af
"energitransmission" afgøres ud fra fx volumenmængder, tryk, spænding eller andre objektive
kriterier.
Side 7 af 10
join (2025) 0009 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU’S handlingsplan for kabelsikkerhed
3005121_0008.png
Det fremgår af handlingsplanen side 3, at kommissionen og medlemsstaterne skal kortlægge
og analysere eksisterende og planlagte infrastrukturer samt regelmæssigt foretage konsolide-
rede vurderinger på EU-plan af risici, sårbarheder og afhængigheder af infrastrukturer til un-
dersøiske kabler. Det er uklart, om dette kun omfatter kommunikationskabler eller også el-
kabler, rørledninger og anden offshoreenergiinfrastruktur.
Det bemærkes på side 4 i handlingsplanen, at elkabler er "temmelig modstandsdygtige". Det
skal dog understreges, at elkabler kan være præget af mange års fejludbedringer og aldring
generelt, hvilket øger deres skrøbelighed. Der er derfor behov for også at indtænke dette
aspekt i forhold til øget modstandsdygtighed.
Det fremgår af handlingsplanen, at det er ”altafgørende at prioritere projekter, der er vigtige
ud fra et strategisk modstandsdygtighedsperspektiv, men som private investorer sandsynlig-
vis ikke vil betragte
som interessant”. Der bør således skelnes mellem investeringer i øget
sikkerhed, som ligger inden for rammerne af, hvad kommercielle virksomheder kan forventes
at prioritere ud fra rent kommercielle overvejelser og hensyn, og investeringer, som ligger ud
over dette, og som har et entydigt sigte på at øge den samfundsmæssige sikkerhed. Dette
hensyn bør gælde for elkabler såvel som kommunikationskabler.
Afklaring af kyststaternes juridiske beføjelser både hvad angår skyggeflåden og kabelbrud
Det kan være værd at overveje kreative løsninger inden for den internationale havret. Nogle
forskere har foreslået at betragte kabelbrud som en form for pirateri, hvilket ifølge havretten
giver universel jurisdiktion og dermed tillader alle stater at håndhæve loven. Det samme gæl-
der for Kabelkonventionen fra 1884, som giver stater ret til at kriminalisere sabotage og fast-
sætter rammerne for beskyttelse af kabler. Dog fortolkes den forskelligt af de nordiske og
baltiske lande. Det er derfor afgørende at sikre juridisk og operationel harmonisering på tværs
af deltagende staters jurisdiktion, herunder NATO og EU, samt at fremme mellemstatslig ko-
ordinering af retshåndhævelsesindsatsen.
Afskrækkelse og øgede omkostninger for kabelbrud
Handlingsplanens fokus på at øge omkostningerne og sanktionerne overfor aktører, som for-
årsager skader og sabotage, der er rettet mod undersøisk infrastruktur, kan støttes. Det er
positivt, at der med handlingsplanen fra EU’s side sættes fokus på at have en styrket og
koordineret indsats for at øge sanktionerne for skadevolderne, at drage ondsindede aktører til
ansvar og reagere på og begrænse virkningerne af bevidste forsøg på at beskadige kabelin-
frastrukturen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har blandt medlemsstaterne været udtrykt positivitet over for handlingsplanen, herunder
at alle indsatsområderne i handlingsplanen findes relevante. Bl.a. vurderes medlemsstaterne
at støtte tættere offentlig/privat samarbejde, deling af best practices samt styrke EU/NATO-
samarbejde. Samtidig er en række medlemsstater opmærksomme på behovet for, at styrke
maritim infrastruktur i flere havområder
ikke kun i Østersøen.
På ovenstående baggrund vurderes der blandt medlemsstaterne bred opbakning til ambitionen
om at øge sikkerheden og robustheden af den europæiske kritiske undersøiske infrastruktur,
Side 8 af 10
join (2025) 0009 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU’S handlingsplan for kabelsikkerhed
om end prioriteterne på tværs af medlemsstater vurderes forskellige. Samtidig mangler der
afklaring om den videre proces for arbejdet med handlingsplanen.
Der forventes med EU-handlingsplanen at være sammenhæng og overlap til lignende tiltag i
NATO-regi og andre samarbejdsfora. Der må derfor forventes opmærksomhed fra medlems-
staterne på, at der samarbejdes på tværs af relevante organisationer mv.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter behovet for en handlingsplan for kabelsikkerhed, herunder øget fokus på
beskyttelse af kritisk undersøisk infrastruktur. Handlingsplanen og de identificerede indsats-
områder flugter i vidt omfang med sporene i det tværministerielle arbejde, som regeringen
har igangsat på baggrund af den seneste tids hændelser i Østersøregionen.
Samtidig er det vigtigt for regeringen, at handlingsplanen har øje for allerede igangsatte ini-
tiativer i både EU- og NATO-regi (f.eks. implementeringen af NIS2- og CER-direktiverne, op-
fordring til afvikling af stresstest mv.), så det sikres, at initiativerne understøtter hinanden
fremfor duplikeres. Dette vil styrke sikkerheden og samtidig medvirke til, at ressourcer an-
vendes mest hensigtsmæssigt.
Derudover findes det fra dansk side væsentligt, at EU’s
mili-
tære stab og EU’s militære komité
inddrages i det videre arbejde i medfør af handlingsplanen
med henblik på at sikre, at den militærfaglige vinkel tænkes ind, hvor det er relevant.
Regeringen er positive over for at anvende eksisterende europæiske tjenester for maritim
overvågning og situationsbevidsthed til søs. Det bemærkes i den forbindelse, at den frivillige
fælles ramme for informationsudveksling (CISE) for det maritime område er et frivilligt instru-
ment, og at en evt. udrulning bør afhænge af merværdien i forhold til de øvrige europæiske
systemer, herunder SafeSeanet.
Endvidere er det væsentligt, at der i handlingsplanen lægges op til at gøre brug af eksisterende
sanktionsordninger for at forebygge og reagere på sabotage rettet mod undersøisk infrastruk-
tur. Det er samtidig centralt, at der i handlingsplanen lægges op til, at træffe konkrete foran-
staltninger med henblik på at mindske ”skyggeflådens” mulighed for at forårsage skader på
kabler samt styrke EU’s
evne til at reagere på og begrænse virkningerne af skyggeflåden,
herunder ved brug af sanktioner, outreach og muligheder inden for den internationale havret.
Det er positivt, at der med handlingsplanen lægges op til, at EU og dets medlemsstater i
samarbejde med Den Internationale Søfartsorganisation (IMO) fastlægger en fælles forståelse
af de relevante bestemmelser i den internationale havret, der bl.a. gør det muligt for med-
lemsstaterne at beskytte kritisk infrastruktur mere effektivt. Det bemærkes dog samtidig, at
regeringen ikke mener, at IMO har ansvaret for tolkningen af havretskonventionen i forhold
til kritisk undersøisk
infrastruktur, eftersom FN’s Søfartsorganisations mandat går på miljøbe-
skyttelse og sikkerhed til søs.
Det er et vigtigt element i handlingsplanen, at forebyggelsesindsatsen inkluderer behovet for
både at styrke kablers modstandsdygtighed og for at fremskynde EU-investeringsrammen for
undersøisk kabelinfrastruktur. Endvidere er det væsentligt, at der med investeringsrammen
Side 9 af 10
join (2025) 0009 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU’S handlingsplan for kabelsikkerhed
søges at forhindre, at aktører fra ikke-pålidelige tredjelande deltager i projekter om kritiske
elkabler.
Ligeledes findes det vigtigt, at hensynet til forsyningssikkerheden for reservedele og tilgæn-
geligheden af reparationsudstyr indgår i den koordinerede risikovurdering af undersøiske kab-
ler, som handlingsplanen lægger op til.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt til orientering den 28. februar 2025 i forbindelse med råds-
møde (Retlige og Indre Anliggender) i EU den 5. marts 2025, hvor handlingsplanen var på
dagsordenen.
Side 10 af 10