Europaudvalget 2024-25
JOIN (2025) 0120 Bilag 1
Offentligt
3011609_0001.png
UDVIDET GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Fællesmeddelelse om hvidbogen om europæisk forsvarsparathed 2030
JOIN (2025)120
Nyt notat.
Notatet oversendes til Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
samt Udenrigspolitisk Nævn.
1. Resumé
Europa-Kommissionen
og EU’s højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og sikker-
hedspolitik præsenterede den 19. marts 2025 i en fælles meddelelse hvidbogen om europæisk
forsvarsparathed 2030 (Joint White Paper on European Defence Readiness 2030) som en del
af en forsvarspakke,
der skal understøtte opbygningen af EU’s forsvarsevne frem mod 2030.
Pakken blev præsenteret i forlængelse af Kommissionens REARM Europe plan for oprustning
af europæisk forsvar lanceret den 4. marts 2025.
Hvidbogens formål er at udlægge en række arbejdsspor for, hvordan Europa kan opnå en øget
forsvarsparathed frem mod 2030. I den forbindelse oplistes syv centrale kapabilitetsområder:
1) luft- og missilforsvar, 2) artillerisystemer, 3) ammunition og missiler, 4) droner og anti-
dronesystemer, 5) kunstig intelligens, kvanteteknologi og elektronisk krigsførelse, 6) militær
mobilitet og 7) strategiske støttefunktioner og beskyttelse af kritisk infrastruktur.
I tillæg til de identificerede kapabilitetsområder lægges der i hvidbogen op til, at følgende fire
tiltag er en forudsætning for europæisk forsvarsparathed frem mod 2030: Intensiveret militær
støtte fra medlemsstaterne til Ukraine, styrket europæisk forsvarsindustri og produktionska-
pacitet, en stigning i forsvarsinvesteringer samt styrkede partnerskaber.
Regeringen støtter ambitionen i hvidbogen om et stærkt europæisk forsvar senest i 2030.
Regeringen ser behov for en målrettet indsats, herunder med konkrete mål og milepæle frem
mod 2030, med henblik på hurtigt at styrke Europas egen forsvarsevne og dermed også un-
derstøtte den transatlantiske sikkerhed samt fortsat støtte til Ukraine. Regeringen finder det
særligt vigtigt som central forudsætning herfor, at europæisk forsvarsindustri på både pro-
duktions-, forsynings- og innovationsområdet styrkes via indsatser på såvel udbuds- som ef-
terspørgselssiden. Regeringen finder det vigtigt, at hvidbogen bidrager til en effektiv arbejds-
deling og bedst mulig udnyttelse af europæisk produktionskapacitet i opbygningen af den
samlede forsvarsindustri i Europa. Konkret ses behov for, at der sendes forudsigelige og
stærke efterspørgselssignaler til den europæiske forsvarsindustri, herunder via koordineret
anvendelse af nationale forsvarsbudgetter og øget brug af fælleseuropæisk indkøb og anskaf-
felser, mere integreret fælleseuropæisk samarbejde gennem hele livscyklussen for forsvars-
produkter samt udvikling af et reelt indre marked for forsvar, fjerne byrder og forenkle ram-
mevilkårene for den europæiske forsvarsindustri og øget mobilisering af private investeringer,
at Ukraine integreres i EU’s forsvarsindustrielle og kapabilitetsmæssige
samarbejde samt at
forenkle lovgivningen på forsvarsområdet. Ydermere finder regeringen det positivt, at hvidbo-
gen lægger op til tiltag for at styrke militær mobilitet. Dertil finder regeringen det centralt, at
en hurtig og omkostningseffektiv oprustning af europæisk forsvar sker i synergi med NATO og
andre ligesindede partnere.
Side 1 af 9
join (2025) 0120 - Bilag 1: Udvidet grund- og nærhedsnotat om hvidbogen om europæisk forsvarsparathed 2030
I det omfang, at Kommissionens meddelelse udmøntes i yderligere konkrete forslag, vil det
skulle vurderes særskilt, om disse vil medføre lovgivningsmæssige, statsfinansielle og/eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen
og EU’s højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og sikker-
hedspolitik præsenterede den 19. marts 2025 i en fælles meddelelse hvidbogen om europæisk
forsvarsparathed 2030 (Joint White Paper on European Defence Readiness 2030). Hvidbogen
blev præsenteret som en del af en
forsvarspakke, der skal understøtte opbygningen af EU’s
forsvarsevne frem mod 2030. Pakken blev lanceret i forlængelse af Kommissionens REARM
Europe plan for oprustning af europæisk forsvar præsenteret den 4. marts 2025. Den samlede
pakke indeholder følgende udspil:
Hvidbog om europæisk forsvarsparathed 2030
Forslag til et nyt låneinstrument mhp. udlån til forsvarsinvesteringer (Security Action for
Europe
SAFE), der skal sikre en styrket forsvarsindustriel kapacitet i Europa
Meddelelse vedr. anvendelse af de finanspolitiske reglers nationale undtagelsesklausul
mhp. at fremme forsvarsinvesteringer
3. Formål og indhold
Hvidbogen om europæisk forsvarsparathed skitserer det aktuelle trusselsbillede og understre-
ger vigtigheden af en hastig genopbygning af Europas forsvar.
For at opnå forsvarsparathed frem mod 2030 identificeres i hvidbogen et behov for tiltag på
tværs af en række indsatsområder med henblik på a) at sikre EU's medlemsstaters adgang til
de nødvendige kapabiliteter, b) at øge den militære støtte til Ukraine, c) at styrke den euro-
pæiske forsvarsindustri, d) at øge forsvarsinvesteringer og e) at opnå styrket sikkerhed igen-
nem partnerskaber.
a. Sikre nødvendige kapabiliteter
Det fremgår af hvidbogen,
at EU’s medlemslande står over
for en række mangler, der hindrer
deres evne til at gennemføre militære operationer. Ifølge hvidbogen er der behov for, at Eu-
ropa på kort sigt styrker sit forsvar på følgende områder i tæt koordination med NATO:
Kritiske kapabilitetsmangler
Der identificeres syv kritiske kapabilitetsområder, som ifølge hvidbogen bør prioriteres på fæl-
leseuropæisk plan i opbygningen af et robust europæisk forsvar: 1) luft- og missilforsvar, 2)
artillerisystemer, 3) ammunition og missiler, 4) droner og anti-dronesystemer, 5) kunstig in-
telligens, kvanteteknologi og elektronisk krigsførelse, 6) militær mobilitet og 7) strategiske
støttefunktioner og beskyttelse af kritisk infrastruktur. Det understreges, at kapabiliteterne
bør udvikles og anskaffes i fællesskab.
Det fremgår dertil, at fælles indkøbs- og anskaffelsesprocesser anses som den mest effektive
måde at levere f.eks. ammunition, missiler og droner. Aggregeret efterspørgsel har potentiale
til at fremme opskalering af produktionskapacitet i industrien, fremme interoperabilitet, redu-
Sagsnr.: 2025/002552
Dok.nr.: 1019753
Side 2 af 9
join (2025) 0120 - Bilag 1: Udvidet grund- og nærhedsnotat om hvidbogen om europæisk forsvarsparathed 2030
cere omkostninger, forkorte leveringstider og give klarere markedsudsigter. I hvidbogen pe-
ges på en række potentielle formater til fællesindkøb og -anskaffelse, heriblandt
EU’s For-
svarsagentur (EDA) og
NATO’s
Støtte og Indkøbsagentur (NSPA). Det nævnes også, at Kom-
missionen vil kunne fungere som central indkøbsinstans for medlemslandene, hvis medlems-
landene skulle anmode om det.
Militær mobilitet og infrastruktur
Det fremhæves, at der trods nylige fremskridt inden for militær mobilitet stadig findes væ-
sentlige regulatoriske barrierer og mangler i infrastrukturen, der besværliggør og forsinker
mulighederne for at flytte tropper og militært udstyr gennem Europa, hvorfor der lægges op
til fortsat at strømline relevant lovgivning og procedurer. Det fremføres, at Kommissionen og
EU’s højtstående
repræsentant inden udgangen af 2025 derfor vil fremsætte en fælles med-
delelse om militær mobilitet.
Det understreges, at de væbnede styrker har brug for adgang til dual-use transportinfrastruk-
tur på tværs af Unionen samt forbindelser til partnerlande. På den baggrund har Kommissionen
identificeret fire prioriterede multimodale korridorer (jernbane, vej, sø og luft) til militær
mobilitet. Inden for de fire prioriterede korridorer har man i EU allerede identificeret 500 kon-
krete infrastrukturprojekter
deriblandt udvidelse af jernbanetunneler, forstærkninger af
broer samt udbygning af havne- og lufthavnsterminaler
som kræver akut opmærksomhed
og væsentlige investeringer for at forbedre den europæiske militære mobilitet i stor skala.
Grænsebeskyttelse
Det fremgår af hvidbogen, at der er behov for en stærk grænsebeskyttelse til lands, til vands
og i luften, særligt mod EU’s østlige grænse. Her fremhæves projektet ’Eastern
Border Shield’,
som er et initiativ blandt en række EU-lande, der skal etablere et integreret system for be-
vogtningen af de europæiske landegrænser til Belarus og Rusland med henblik på at øge
overvågningen af og modstandsdygtigheden over for hybride og militære trusler.
Regelforenkling
Det fremføres i hvidbogen, at Kommissionen i juni 2025 vil fremsætte en forenklingsomnibus
på forsvarsområdet mhp. forenkling og harmonisering af regler og procedurer, som enten
direkte vedrører forsvarsområdet, eller som indirekte hindrer effektiviteten eller kapaciteten
af den europæiske forsvarsteknologiske og industrielle base (EDTIB). Dertil vil Kommissionen
se på at tilpasse udbudslovgivning og eksportkontrolregler. Kommissionen vil også indlede
strategisk dialog med de forsvarsindustrielle
aktører samt med EDA og EU’s militærstab for at
identificere barrierer og hindringer.
b. Øget militær støtte til Ukraine
Hvidbogen understreger behovet for, at EU og medlemsstaterne intensiverer den militære
støtte til Ukraine. Den militære støtte skal ifølge hvidbogen leveres ad to spor:
1) Donationer af artilleriammunition, luftforsvarssystemer, missiler og droner samt øvrig
militær støtte i form af bl.a. fortsat træning og udstyring af ukrainske brigader, direkte
støtte til den ukrainske forsvarsindustri, en udvidelse af EU’s transportkorridorer
for
militær mobilitet ind i Ukraine samt øget adgang for Ukraine til EU’s satellitbaserede
overvågning.
2)
Integration af Ukraine og den ukrainske forsvarsindustri i EU’s forsvarsindustrielle-
og
kapabilitetsmæssige samarbejde, herunder igennem EDIP, en
udvidelse af EU’s kontor
Sagsnr.: 2025/002552
Dok.nr.: 1019753
Side 3 af 9
join (2025) 0120 - Bilag 1: Udvidet grund- og nærhedsnotat om hvidbogen om europæisk forsvarsparathed 2030
for forsvarsinnovation i Kyiv samt øget inddragelse af Ukraine i projekter i EDA og i det
Permanente Strukturerede Samarbejde (PESCO).
c. Styrkelse af europæisk forsvarsindustri
I hvidbogen udlægges, at forsvarsindustrien i EU som helhed fortsat langt fra er i stand til at
opfylde medlemslandenes behov for hastige og større anskaffelser. Dette skyldes bl.a., at
industrien er præget af fragmentering, og at større virksomhedsaktører typisk har målrettet
og tilpasset sig nationale markeder, hvilket vanskeliggør samarbejde på tværs af medlems-
lande.
For at understøtte forsvarsindustrien i at gøre op med disse svagheder lægges der i hvidbogen
op til en målrettet indsats gennem følgende arbejdsspor: 1) sikre aggregeret efterspørgsel, 2)
sikre robuste forsyningskæder og reducere kritiske afhængigheder, 3) etablere et reelt indre
marked for forsvarsprodukter, 4) øge indsatsen inden for forsvarsforskning- og innovation, 5)
tiltrække og fastholde kvalificeret arbejdskraft.
d. Øgede forsvarsinvesteringer
Ifølge hvidbogen vil en genoprustning af europæisk forsvar kræve massive investeringer over
en lang periode, hvilket inkluderer både offentlige og private midler. I hvidbogen identificeres
fem søjler, som kan bidrage til at adressere de mest presserende behov:
1) Et nyt midlertidigt låneinstrument (SAFE) etableret under artikel 122 TFEU på op til
1.117,5 mia. kr (150 mia. EUR) mhp. genudlån til medlemslande, der måtte ønske at
gøre brug af det, mhp. øgede nationale forsvarsinvesteringer.
2) Koordineret aktivering af den nationale undtagelsesklausul
i EU’s
finanspolitiske regler
med henblik på at muliggøre yderligere fleksibilitet til, at medlemslandene kan øge
forsvarsudgifterne med op til yderligere 1,5 pct. af BNP om året i op til fire år (med
mulighed for forlængelse af perioden med op til et år) inden for rammerne af de fi-
nanspolitiske regler.
3) Fleksibilitet til omprogrammering af landefordelte samhørighedsmidler til øgede inve-
steringer i bl.a. forsvarsrelaterede kapabiliteter.
4) Bidrag fra Den Europæiske Investeringsbank (EIB) til investeringer i europæiske for-
svarsrelaterede projekter.
5) Mobilisering af privat kapital i forsvarssektoren, herunder via en opsparings- og inve-
steringsunion.
6) At skabe forudsigelighed omkring EU og medlemslandenes langvarige efterspørgsel på
forsvarskapabiliteter for at stimulere forsvarsindustriens investeringsvillighed i større
produktionskapacitet.
e. Partnerskaber
Hvidbogen foreslår at udvide og styrke EU's bilaterale og multilaterale partnerskaber. Dertil
foreslås at arbejde for en åben og fleksibel tilgang, der tillader og tilskynder ligesindede part-
nere at deltage i forsvarsinitiativer efter behov og relevans. Hvidbogen understreger, at NATO
fortsat udgør hjørnestenen for Europas kollektive forsvar, hvorfor EU-NATO-samarbejdet an-
befales styrket, deriblandt gennem fastholdelse af gensidigt fordelagtige transatlantiske for-
syningskæder og fortsat understøttelse af EU-medlemslande i NATO ift. at indfri styrkemål.
Det foreslås dertil at afsøge mulighederne for forsvarsindustrielt samarbejde med partnerne
Japan, Sydkorea, Australien og New Zealand, samt at fortsætte dialogen med Indien om at
Sagsnr.: 2025/002552
Dok.nr.: 1019753
Side 4 af 9
join (2025) 0120 - Bilag 1: Udvidet grund- og nærhedsnotat om hvidbogen om europæisk forsvarsparathed 2030
3011609_0005.png
etablere et sikkerheds- og forsvarspartnerskab. Endvidere anbefales det at udvide det bilate-
rale samarbejde med Storbritannien, Norge og Canada samt opretholde gensidigt fordelagtigt
forsvarssamarbejde med nabolande som Albanien, Island, Montenegro, Moldova, Nordmake-
donien, Schweiz og Tyrkiet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke forholdt sig til meddelelsen.
5. Nærhedsprincippet
Ej relevant.
6. Gældende dansk ret
Ej relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige, økonomiske og andre konsekvenser, herunder beskyttelsesniveauet.
Hvidbogen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser, herunder
statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser eller konsekvenser for be-
skyttelsesniveauet. Indholdet i hvidbogen kan dog på sigt ved evt. fremsættelse af konkrete
forslag og initiativer få konsekvenser, herunder af statsfinansiel karakter, bl.a. for så vidt
angår evt. nationale merudgifter og fælles EU-finansiering. I det omfang, hvidbogen omsættes
til konkrete forslag, vil der blive udarbejdet særskilte vurderinger af de enkelte forslag. Over-
ordnet vurderes det at have positive effekter for beskyttelsesniveauet, hvis Europa gøres i
stand til at tage større ansvar for egen sikkerhed.
8. Høring
Hvidbogen blev sendt i høring den 28. marts 2025 i EU-specialudvalget for transport samt i
referencegruppen
for Dansk forsvarsindustri og forskningsinstitutioner i henhold til EU’s for-
svarsdimension med frist den 3. april 2025. Der er modtaget 11 høringssvar.
Danske Rederier:
Det maritime domæne står overfor nye sikkerhedsudfordringer pga. den
geopolitiske kontekst. Danske Rederier er derfor glade for, at Hvidbogen anerkender den vok-
sende betydning af maritim sikkerhed i en tid præget af øgede spændinger og hybride trusler.
Europas forsvar og sikkerhed er bl.a. afhængig af fri og sikker sejlads, hvorfor det er nødven-
digt at prioritere beskyttelsen af søveje og maritime forsyningskæder. Danske Rederier anbe-
faler derfor en tættere koordinering mellem EU’s medlemslande og NATO for at sikre effektive
fælles indsatser i denne henseende.
Industrien kan bidrage til øget detektionskapacitet til søs, f.eks. med innovative og intelligente
kabelsystemer der kan fungere som omfattende geografiske sensornetværk til overvågning
og tidlig varsling af unormale aktiviteter på havet og i vandsøjlen. Det kræver dog en udvidet
dialog mellem industrien og myndighederne om mulighederne for et sådant samarbejde. Des-
uden vil den civile skibsfart kunne bidrage med vigtige og efterspurgte transportløsninger for
de militære styrker.
Da en hændelse (hybride trusler, som angreb på kritisk infrastruktur og cyberangreb) ofte har
direkte betydning for flere EU-medlemslande, er det vigtigt med et velfungerende samarbejde
og informationsdeling på tværs af grænserne.
Sagsnr.: 2025/002552
Dok.nr.: 1019753
Side 5 af 9
join (2025) 0120 - Bilag 1: Udvidet grund- og nærhedsnotat om hvidbogen om europæisk forsvarsparathed 2030
Dansk Erhverv
støtter op om hvidbogen, som kan være med til at forme de nødvendige
forudsætninger for en styrkelse af Europa og Danmarks forsvarsevne, herunder forsvarsindu-
strielle base og forsyningssikkerhed gennem yderligere styrkelse af samarbejde på tværs af
medlemsstaterne inden for bl.a. de syv beskrevne kapacitetsområder, styrkelse af rammevil-
kår for industrien og støtte til Ukraine.
CenSec:
CenSec og CenSecs medlemsvirksomheder bakker op om Kommissionens ambitioner
om et styrket europæisk forsvar og en robust, konkurrencedygtig forsvarsindustri. Vi frem-
hæver SMV’ers centrale rolle i innovation og forsyningssikkerhed, og anbefaler øgede investe-
ringer i kapaciteter som
dual-use technologies, cyber defence, AI
og
military mobility.
Vi op-
fordrer til forenkling af regulering og bedre adgang til finansiering
samt et styrket industrielt
samarbejde med Ukraine.
Green Power Denmark:
Green Power Denmark ser en stærkere sammenhæng mellem
energi- og forsvarspolitik. Vi opfordrer Forsvarsministeriet og andre danske myndigheder til
at integrere hvidbogens strategiske initiativer med andre EU-initiativer om energisikkerhed og
beskyttelse af kritisk infrastruktur i en dansk kontekst og til at sikre en klar ansvars- og rol-
lefordeling mellem sektoransvar-lige myndigheder og energibranchen.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES):
Hvidbogen bør opdateres med relevante tids-
terminer og angivelser. Flere emner ses allerede at skulle have været besluttet og sat i gang.
Hele processen synes bureaukratisk, selvom man tilstræber enkle og hurtige beslutningspro-
cesser. Der er behov for en stærk og konstant styring. Det fremgår ikke specifikt, om der skal
være konsensus blandt EU medlemslande. Det bør være således, at et enkelt land ikke kan
nedlægge veto og forhindre alle de gode initiativer. Overordnet set er initiativerne og hele
formålet med denne hvidbog virkelig gode, og kan kun støttes.
Ingeniørforeningen (IDA)
finder mange gode takter og prioriteter i White Paper for Euro-
pean Defence Readiness 2030. Særligt vigtigt med opprioritering af forskning, udvikling og
innovation med fokus på teknologi samt behovet for STEM-uddannede. Grundlæggende mang-
ler papiret dog at indtænke videninsitutioner som central formelle aktører.
Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
er enige i behovet for et teknologisk innovations-
økosystem der kan styrke Europas konkurrenceevne. Hvidbogen fremhæver syv kritiske ka-
pacitetsområder, herunder AI, quantum, space, unmanned systems og cybersikkerhed, hvor
DTU allerede har forskningsaktivitet og samarbejder med Forsvarets Efterretningstjeneste.
Universiteter har brug for finansiering og internationale netværk for at bidrage effektivt. DTU
bemærker en diskrepans mellem behovet for talent og forskning og den fremtidige fordeling
af midler. DTU ønsker at samarbejde yderligere med forsvaret for bl.a. at sikre relevant forsk-
ning.
Dansk Metal
støtter overordnet hvidbogen og vil gerne understrege nødvendigheden af at
opbygge større forsvarsindustrielle kapaciteter i Europa. Dansk Metal mener at der er behov
for flere europæiske arbejdspladser i forsvarsindustrien for at sikre leveringssikkerhed, styrke
Europas position globalt og forbedre europæiskforsvarsparathed. Dansk Metal opfordrer til at
man arbejder for flere investeringer bliver i Europa, samt lange og forudsigelige kontrakter
for virksomhederne. Derudover vil Dansk Metal også fremhæve vigtigheden af europæiske
industrisamarbejder og standardisering af forsvarsmateriel for at forbedre konkurrenceevnen.
Til slut mener Dansk Metal at man skal gøre det lettere at investere i forsvars- og dual-use
teknologier.
Sagsnr.: 2025/002552
Dok.nr.: 1019753
Side 6 af 9
join (2025) 0120 - Bilag 1: Udvidet grund- og nærhedsnotat om hvidbogen om europæisk forsvarsparathed 2030
Dansk Industri (DI):
Generelt er DI tilfredse med hvidbogen, som er ambitiøs og på mange
måder nyskabende. Der er dog også en række bekymringspunkter. Opsummerende er der
behov for klare retningslinjer og mekanismer for, hvordan man vil implementere forslag, her-
under særligt på EU-NATO delen. Det er i det hele taget uklart, hvem og hvordan man har til
hensigt at fremme flagskibsprojekter. Der er behov for yderligere konkret harmonisering af
forsvarsmarkedet med tidslinjer og indhold, man bør reducere administrative byrder markant,
herunder
ved at standardisere processer og produkter (og etablere ”fast-track” på den euro-
pæiske forsvarsfond), og EU bør allokere markante ressourcer til at styrke implementeringen
af den forsvarsindustrielle strategi (EDIP).
DI Transport
anerkender og hilser initiativerne i hvidbogen velkommen og ser dem som et
væsentligt skridt fremad mod styrkelse af den europæiske sikkerhed. I forlængelse heraf øn-
sker vi at fremhæve den kritiske betydning af at inddrage det private erhvervsliv. Det private
erhvervsliv besidder omfattende ekspertise og kapacitet, som er uvurderlig for militær mobi-
litet. Særligt kompetencer indenfor forsyning af energi og vand, cyber- og IT-sikkerhed samt
transport af medicin, fødevarer og værnemidler bør indtænkes i planlægningen og implemen-
teringen af forsvarsparatheden. For at sikre optimal effektivitet og robusthed i en potentiel
krisesituation, anser vi det som essentielt, at samarbejdet mellem offentlige og private aktører
etableres og systematiseres på forhånd. En proaktiv tilgang vil sørge for, at de nødvendige
strukturer og kapaciteter er på plads og fuldt operationelle, når behovet opstår.
Nationalt Forsvarsteknologisk Center (NFC):
Hvidbogens fokus på behovet for investe-
ringer i forskning og udvikling bydes velkommen. Det er nødvendigt, at Danmark og danske
entiteter er til stede gennem hele processen med særlig vægt på tidlig adgang via f.eks. Det
Europæiske Forsvarsagentur (EDA), Hub for European Defence Innovation (HEDI) og kapabi-
litetsgrupperne (CapTechs), der er eksplicit fremhævet i strategien. Det er kritisk, at Danmark
endnu ikke deltager i de relevante grupper af dansk interesse. Danmark bør lægge vægt på,
at strategien fremhæver muligheden for nye teknologier, start-ups og innovative processer og
ikke kun fornyelse gennem den etablerede forsvarssektor. Der er også behov for mere fokus
på maritime kapabiliteter som er et af de vigtigste danske bidrag til en fornyet europæisk
forsvarssektor.
Sund & Bælt Holding A/S
finder, at hvidbogens fokus på civilt beredskab, herunder til un-
derstøttelse af militært beredskab, kunne styrkes. Det foreslås at udvide definitionen af un-
dersøisk infrastruktur, ligesom man foreslår at indføje kritisk infrastruktur i hvidbogens afsnit
om militær mobilitet, herunder de faste broforbindelser. Det foreslås det at henvise til Con-
necting Europe Facilitetens pulje til medfinansiering af projekter inden for militær mobilitet.
9. Generelle forventninger til andre medlemslandes holdninger
Der er bred opbakning blandt EU’s medlemsstater til en hurtig implementering
af hvidbogen.
En gruppe af lande understreger behovet for samarbejde med NATO og mener desuden, at
hvidbogens hovedemner bør tage udgangspunkt i NATO’s styrkemål. Flere medlemsstater har
desuden peget på behovet for fleksibilitet ved evt. behov for indkøb i tredjelande, da man
mener, at den europæiske forsvarsindustri kan have vanskeligt ved at kunne imødekomme
behovet for indkøb på den korte bane, mens andre lande vægter hensynet til europæiske
produktionskapacitet højere.
10. Særlige danske opmærksomhedspunkter
Sagsnr.: 2025/002552
Dok.nr.: 1019753
Side 7 af 9
join (2025) 0120 - Bilag 1: Udvidet grund- og nærhedsnotat om hvidbogen om europæisk forsvarsparathed 2030
Det vurderes overordnet set at være i dansk interesse, at Europa hurtigt og omkostningsef-
fektivt øger sin forsvarsevne mhp. at kunne opnå forsvarsparathed frem mod 2030, herunder
gennem en styrket EDTIB, udbedring af kritiske kapacitetsmangler i Europa samt intensivering
af den militære støtte til Ukraine.
Danmark bør være opmærksom på, hvordan hvidbogens strategiske målsætninger omsættes
til konkrete forslag og tiltag, herunder bl.a. hvordan disse vil spille ind i Forsvarets behov og
opgaveløsning samt bidrager til en effektiv arbejdsdeling og bedst mulig udnyttelse af euro-
pæisk produktionskapacitet i opbygningen af den samlede forsvarsindustri i Europa. Danmark
bør være opmærksom på ansvars-, arbejds- og kompetencefordelingen mellem medlemslan-
dene og
EU’s institutioner og agenturer
med fokus på merværdi og effektivitet. Derudover bør
Danmark være opmærksom på, at der sikres komplementaritet i kapaciteter og eksisterende
initiativer på tværs af medlemslande og i NATO mhp. at sammentænke fælles behov samt
kapaciteternes interoperabilitet.
11. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter ambitionen i hvidbogen om et stærkt europæisk forsvar senest i 2030. I
lyset af den hastigt forværrede sikkerhedssituation finder regeringen det særligt vigtigt, at
hvidbogen omsættes til konkrete forslag og handling hurtigt og effektivt i alle arbejdsspor.
Regeringen finder således, at der er behov for en målrettet indsats, herunder med konkrete
mål og milepæle, frem mod 2030 med henblik på hurtigt og omkostningseffektivt at styrke
Europas egen forsvarsevne og dermed også understøtte den transatlantiske sikkerhed samt
den fortsatte støtte til Ukraine.
Regeringen arbejder for en konkret plan for at opnå målet om et stærkt europæisk forsvar i
2030 gennem opfølgning på hvidbogen, herunder særligt hvordan tiltag inden for de identifi-
cerede fem hovedemner kan omsættes til konkrete kapabiliteter.
Regeringen finder det særligt vigtigt, som central forudsætning for et stærkt europæisk forsvar
i 2030, at europæisk forsvarsindustri på både produktions-, forsynings- og innovationsområ-
det styrkes via indsatser på såvel udbuds- som efterspørgselssiden. Regeringen finder det
vigtigt, at hvidbogen bidrager til en effektiv arbejdsdeling og bedst mulig udnyttelse af euro-
pæisk produktionskapacitet i opbygningen af den samlede forsvarsindustri i Europa. Konkret
ses behov for, at der sendes forudsigelige og stærke efterspørgselssignaler til forsvarsindu-
strien, herunder via koordineret anvendelse af nationale forsvarsbudgetter og øget brug af
fælleseuropæisk indkøb og anskaffelser, mere integreret fælleseuropæisk samarbejde gennem
hele livscyklussen for forsvarsprodukter samt udvikling af et reelt indre marked for forsvar,
forbedring og forenkling af rammevilkårene for den europæiske forsvarsindustri og øget mo-
bilisering af private investeringer. Ydermere finder regeringen det positivt, at hvidbogen læg-
ger op til tiltag for at styrke militær mobilitet, idet evnen til at flytte tropper og materiel ses
at være centralt for Europas afskrækkelse og forsvar. Ydermere finder regeringen det centralt,
at en hurtig og omkostningseffektiv oprustning af europæisk forsvar sker i synergi med NATO
og andre ligesindede partnere. Regeringen finder det her vigtigt, at en forenklingsomnibus for
forsvar fremsættes hurtigst muligt mhp. at skabe de rette forudsætninger for et reelt indre
marked for forsvarsprodukter samt optimale rammer for et mere integreret fælleseuropæisk
samarbejde gennem hele livscyklussen for forsvarsprodukter, herunder særligt fællesindkøb
og
–projekter.
Sagsnr.: 2025/002552
Dok.nr.: 1019753
Side 8 af 9
join (2025) 0120 - Bilag 1: Udvidet grund- og nærhedsnotat om hvidbogen om europæisk forsvarsparathed 2030
Regeringen støtter generelt ambitionen om at styrke små og mellemstore virksomheders
(SMV’ers) rolle i forsvarssektoren. Regeringen vil arbejde for, at danske SMV’er
får bedst mu-
lige vilkår for deltagelse i hvidbogens initiativer og sikre, at de bidrager til både europæisk og
dansk forsvarsinnovation. Regeringen bakker op om målrettede tiltag rettet mod øget SMV-
deltagelse i forsvarsrelaterede projekter samt tiltag, der fremmer grænseoverskridende sam-
arbejde. Regeringen er desuden enig i, at det er vigtigt at holde fokus på forsvarsforskning og
innovation, ikke mindst indenfor disruptive teknologier såsom kvanteteknologi og autonome
systemer. Regeringen støtter, at der tages konkrete tiltag til at understøtte samarbejde mel-
lem militære og civile sektorer, idet der er behov for at fremme øget innovation på forsvars-
området.
Regeringen støtter desuden hvidbogens fokus på intensiveret støtte til Ukraine som afgørende
for Europas sikkerhed og finder det vigtigt at sikre en hurtig og effektiv integration af Ukraine
i det europæiske forsvarsindustrielle og kapabilitetsmæssige samarbejde.
Endeligt finder regeringen det centralt, at en hurtig og omkostningseffektiv oprustning af eu-
ropæisk forsvarsevne sker i synergi med NATO og andre ligesindede partnere. Derfor er det
positivt, at hvidbogen fremhæver vigtigheden af partnerskaber.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Sagsnr.: 2025/002552
Dok.nr.: 1019753
Side 9 af 9