Europaudvalget 2024-25
KOM (2013) 0130 Bilag 13
Offentligt
Til Europaudvalget og samtlige medlemmer
_____________________________
Forud for mødet i Europaudvalget den 28. ds. tillader jeg mig herved venligst at rette henvendelse vedr.
eventuelle ændringer af Flyforordning 261/2004.
Som repræsentant for flypassagererne er jeg blevet opmærksom på flere fejl i Transportministeriets
samlenotat af 20. maj 2025 (2025-1331 – ”Rådsmøde 5-6/6-25 - transport, tele og energi - Bilag 2”) (i det
følgende ”Notatet”).
Jeg hæfter mig således ved, at de samfundsøkonomiske perspektiver af forslaget fra EU-Kommissionen slet
ikke er medtaget (endsige opgjort) i Notatet, til trods for, at luftfartsselskabernes aflysninger og forsinkelser
årligt koster op til USD 67,5 milliarder globalt.
Desuden hviler forslaget om at forhøje de tidsmæssige grænser for flykompensation på en (objektiv
forkert) præmis om, at reglerne om flykompensation skulle være økonomisk belastende for
luftfartsselskaberne. I Notat hedder det f.eks., at ”det handler om at finde en balance, hvor man også
tager hensyn til luftfartsselskabernes økonomi”.
De seneste år har luftfartsselskaberne imidlertid realiseret store milliard-overskud (f.eks. Easyjet Plc: DKK
5,50 milliarder, Ryanair: DKK 15,84 milliarder, Norwegian: DKK 1,20 milliarder og Air France-KLM: DKK 12,00
milliarder), samtidigt med, at de har betalt flykompensation til passagerer i tilfælde af aflysning og
forsinkelse på 3 timer og derover. Det antages da også, at reglerne om flykompensation koster
luftfartsselskaberne under Euro 1,00 pr. billet.
Dem, som primært vil drage fordel af forslaget, er netop de ovennævnte, udenlandske lavprisselskaber
(”ultra
low cost carriers”),
hvorfor jeg undrer mig over, at den danske regering har fået mandat til at
stemme for forslaget i EU. Ultimativt, er forslaget hverken til gavn for de danske luftfartsselskaber eller de
danske passagerer.
Ingen luftfartsselskaber kan undgå aflysninger og flyforsinkelser, men de kan begrænse begge dele ganske
betydeligt ved at prioritere deres ressourcer, herunder råde over et tilstrækkeligt nødberedskab. Dette er
følgelig også årsagen til, at visse flyselskaber har (forholdsmæssigt) mange aflysninger og forsinkelser,
medens andre flyselskaber har (forholdsmæssigt) få.
kom (2013) 0130 - Bilag 13: Henvendelse af 26. maj 2025 fra advokat Eva Persson om eventuelle ændringer af Flyforordning 261/2004
Dette fortæller os, at det ligger inden for flyselskabernes kontrol, at sikre en smidig og rettidig afvikling af
lufttrafikken (og undgå, eller i hvert fald begrænse, antallet af kompensationskrav).
I markedet opererer imidlertid disse ”ultra low cost carriers”, som bl.a. presser deres luftfartøjer til det
maksimale med korte turn-around-tider. Det betyder, at en forsinkelse hurtigere skaber ”domino-effekt” på
senere rotationer (og altså pludselig berører flere tusinde passagerer), fordi man ikke når at indhente
forsinkelsen på landjorden (en problemstilling, som jeg personligt sidder med hver eneste dag).
Ud over, at denne prioritering af ressourcer er til stor gene for passagererne, er den selvfølgelig også
bekymrende for flysikkerheden, og – som det fremgår ovenfor – samfundsøkonomisk skadelig.
I 2018 kunne næsten to tredjedele af aflysningerne og forsinkelserne tilskrives selskabernes egne forhold.
Op til 25 % af aflysningerne skyldes personalemangel eller personalerelaterede problemer, jf. til eksempel
de mange og lange strejker blandt kabinepersonalet hos Ryanair i (navnlig) 2017 og 2018 og pilotstrejken
hos SAS i (navnlig) sommeren 2022.
Ifølge analysebureaet Lennoc vil det fratage 85 % af de europæiske flypassagerers ret til kompensation på
grund af forsinkelser, hvis forslaget om at forhøje af de tidsmæssige grænser for flykompensation
stemmes igennem. Beregninger fra Forbrugerrådet Tænk, viser, at flypassagerer i Europa dermed årligt vil
miste næsten DKK 16 milliarder i kompensation. For passagerer, der flyver til og fra Danmark, drejer det
sig om cirka DKK 277 millioner hvert år.
Retten til flykompensation fungerer imidlertid som en vigtig incitamentsmekanisme for
luftfartsselskaberne til at minimere forsinkelser og sikre en høj driftsstandard. En moderne og
velvedligeholdt flåde af luftfartøjer indebærer færre spontane aflysninger og forsinkelser som følge af
tekniske fejl, men er – følgelig – også til gavn for flysikkerheden.
I øvrigt vækker processen også forundring.
Den nuværende Flyforordning har været gældende siden 2005, og det første ændringsforslag, der nu
arbejdes videre med for så vidt angår forhøjelserne af de tidsmæssige grænser for flykompensation, er fra
2013. Arbejdet med forslaget har således ligget helt stille ved EU’s institutioner i mere end 10 år, og at det
pludselig skal hastebehandles uden om EP, forekommer i bedste fald ejendommeligt.
Nedenfor og vedhæftet findes min henvendelse af 23. ds. til Transportministeren.
kom (2013) 0130 - Bilag 13: Henvendelse af 26. maj 2025 fra advokat Eva Persson om eventuelle ændringer af Flyforordning 261/2004
3029136_0003.png
I min egenskab af højtspecialiseret advokat har jeg repræsenteret mere end 125.000 flypassagerer ved
domstolene i Danmark, Sverige og Tyskland, og jeg har stor erfaring med Flyforordning 261/2004. Ud over
de ca. 50.000 retssager ved byretterne, har jeg også ført alle sagerne omkring Flyforordningen i Højesteret.
Måtte I have brug for input eller svar på noget, står jeg naturligvis til rådighed – også telefonisk (22102203).
Kildehenvisninger er indsat i vedhæftede brev.
God dag.
Med venlig hilsen
Yours sincerely
Eva Persson
Advokat (H)
Please be informed that we are no longer operating under the name Concilio & Co advokatfirma. The name
change to PERSSON came into effect on 4th of March 2024. The company continues to operate under VAT
(CVR) no. 42760072 and the address remains the same.
This message (including any attachments) contains information intended for the use of the individual(s) or
entity(-ies) to whom it is addressed only and may contain personal and/or confidential information. If you
are not the intended recipient, you should delete this message and are hereby notified that any disclosure,
copying, or distribution of this message, or the taking of any action based on it, is strictly prohibited.