Til Europaudvalget og samtlige medlemmer
_____________________________
Forud for mødet i Europaudvalget den 28. ds. tillader jeg mig herved venligst at rette henvendelse vedr.
eventuelle ændringer af Flyforordning 261/2004.
Som repræsentant for flypassagererne er jeg blevet opmærksom på flere fejl i Transportministeriets
samlenotat af 20. maj 2025 (2025-1331 – ”Rådsmøde 5-6/6-25 - transport, tele og energi - Bilag 2”) (i det
følgende ”Notatet”).
Jeg hæfter mig således ved, at de samfundsøkonomiske perspektiver af forslaget fra EU-Kommissionen slet
ikke er medtaget (endsige opgjort) i Notatet, til trods for, at luftfartsselskabernes aflysninger og forsinkelser
årligt koster op til USD 67,5 milliarder globalt.
Desuden hviler forslaget om at forhøje de tidsmæssige grænser for flykompensation på en (objektiv
forkert) præmis om, at reglerne om flykompensation skulle være økonomisk belastende for
luftfartsselskaberne. I Notat hedder det f.eks., at ”det handler om at finde en balance, hvor man også
tager hensyn til luftfartsselskabernes økonomi”.
De seneste år har luftfartsselskaberne imidlertid realiseret store milliard-overskud (f.eks. Easyjet Plc: DKK
5,50 milliarder, Ryanair: DKK 15,84 milliarder, Norwegian: DKK 1,20 milliarder og Air France-KLM: DKK 12,00
milliarder), samtidigt med, at de har betalt flykompensation til passagerer i tilfælde af aflysning og
forsinkelse på 3 timer og derover. Det antages da også, at reglerne om flykompensation koster
luftfartsselskaberne under Euro 1,00 pr. billet.
Dem, som primært vil drage fordel af forslaget, er netop de ovennævnte, udenlandske lavprisselskaber
(”ultra
low cost carriers”),
hvorfor jeg undrer mig over, at den danske regering har fået mandat til at
stemme for forslaget i EU. Ultimativt, er forslaget hverken til gavn for de danske luftfartsselskaber eller de
danske passagerer.
Ingen luftfartsselskaber kan undgå aflysninger og flyforsinkelser, men de kan begrænse begge dele ganske
betydeligt ved at prioritere deres ressourcer, herunder råde over et tilstrækkeligt nødberedskab. Dette er
følgelig også årsagen til, at visse flyselskaber har (forholdsmæssigt) mange aflysninger og forsinkelser,
medens andre flyselskaber har (forholdsmæssigt) få.