Europaudvalget 2024-25
KOM (2021) 0753 Bilag 2
Offentligt
3025484_0001.png
SAMLENOTAT
20. maj 2025
2025-397
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om foranstaltninger over for
transportvirksomheder, der letter eller delta-
ger i menneskehandel eller smugling af mi-
granter i forbindelse med ulovlig indrejse på
Den Europæiske Unions område
KOM (2021) 753
Revideret udgave af grund- og nærhedsnotat af 21. januar 2022.
Nye afsnit er markeret med en streg i margenen.
1. Resume
Kommissionen fremsatte den 23. november 2021 et forslag til for-
ordning om foranstaltninger over for transportvirksomheder, der
bevidst eller ubevidst deltager i menneskehandel eller smugling af
migranter i forbindelse med ulovlig indrejse på Unionens område.
Forslaget indebærer, at Kommissionen gennem vedtagelse af gen-
nemførelsesretsakter, der finder anvendelse straks, vil kunne ind-
skrænke eller forbyde transportvirksomheders aktiviteter til, fra,
i eller over Unionen.
På tidspunktet for fremsættelse i 2021, var det som reaktion på en
række begivenheder ved
EU’s
ydre grænser, hvor migranter blev
instrumentaliseret og brugt som politisk pressionsmiddel for at
destabilisere Europa til fare for såvel personers liv som oprethol-
delsen af lov og orden og beskyttelsen af den nationale sikkerhed.
Kommissionen har fremsat forslaget uden at have udarbejdet en
konsekvensanalyse af forslagets implikationer for blandt andet
virksomheder og myndigheder og forslaget effektivitet og propor-
tionalitet i forhold til de foranstaltninger, som der lægges op til.
Det er uafklaret, om forslaget indebærer lovgivningsmæssige
konsekvenser, da det ikke er afklaret, om der er behov for at tilve-
jebringe national hjemmel til at fratage transportvirksomheder
kom (2021) 0753 - Bilag 2: Samlenotat vedr. foranstaltninger mod transportvirksomheder med rolle i menneskehandel eller smugling af migranter på EUs område
3025484_0002.png
Side 2/10
deres mulighed for at udøve transportvirksomhed, i situationer
som ikke allerede er muliggjort med det nuværende lovgrundlag.
Forslaget indebærer som udgangspunkt hverken statsfinansielle
eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget vil dog med-
føre erhvervsøkonomiske konsekvenser i det omfang, en trans-
portvirksomhed anklages for at deltage i irregulær migration, og
såfremt de midlertidigt får inddraget muligheden for at udøve
transportvirksomhed.
Det polske formandskab har genoptaget forhandlingerne på for-
slaget.
Regeringen støtter forslagets formål. Regeringen finder det dog
vigtigt, at der opnås afklaring om karakteren af de beføjelser, der
delegeres til Kommissionen samt, at der udarbejdes en analyse af
forslagets konsekvenser. Det er vigtigt, at forslaget ikke implice-
rer en forskydning af kompetence for så vidt angår lufttrafikret-
tigheder. Herudover er det vigtigt, at Danmarks internationale
forpligtelser, herunder på transportområdet, overholdes. Samti-
dig er det vigtigt, at forslaget sikrer transportvirksomheders rets-
sikkerhed.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 23. november 2021 forslag om for-
ordning om foranstaltninger mod transportvirksomheder, der be-
vidst eller ubevidst deltager i menneskehandel og smugling af mi-
granter i forbindelse med ulovlig indrejse på Den Europæiske Uni-
ons område. Forslaget er oversendt til Rådet den 3. december 2021
i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 91 og artikel 100,
stk. 2. Den skal vedtages med kvalificeret flertal i Rådet efter al-
mindelig lovgivningsprocedure.
Baggrunden for forslagets fremsættelse var situationen
ved EU’s
ydre grænse til Belarus, hvor den belarusiske præsident Luka-
sjenko i maj 2021 annoncerede, at Belarus fremover ikke ville hin-
dre migranter i at søge mod EU. Litauen, Polen og i mindre grad
Letland oplevede efterfølgende en stigning i antallet af forsøg på ir-
regulære indrejser. Konflikten med Belarus viste, hvordan migran-
ter blev instrumentaliseret til politiske formål, og hvordan visse
transportvirksomheder bidrog til menneskehandel og -smugling,
hvorved menneskers liv og Unionens sikkerhed blev bragt i fare.
kom (2021) 0753 - Bilag 2: Samlenotat vedr. foranstaltninger mod transportvirksomheder med rolle i menneskehandel eller smugling af migranter på EUs område
3025484_0003.png
Side 3/10
Med henblik på at imødegå det daværende
migrationspres på EU’s
ydre grænser til Belarus, præsenterede Kommissionen derfor den
23. november 2021 et forslag til en ny forordning med tiltag mod
transportører inden for luft-, sø-, vej- og jernbanesektoren, som fa-
ciliterer handel med eller smugling af migranter med henblik på
ulovlig indrejse i EU.
Forhandlingerne af forslaget har været i bero siden juni 2022, men
forslaget er i 2025
blevet genoptaget af det polske formandskab.
Instrumentalisering af migranter udgør ifølge frontlinjemedlems-
stater som Polen og Finland samt Kommissionen en seriøs og ved-
varende trussel.
Europa-Parlamentet og Rådet vedtog den 14. maj 2024 forordning
om håndtering af krisesituationer og force majeure på migrations-
og asylområdet, som dog i et vist omfang er omfattet af retsforbe-
holdet.
Til mødet i Det Europæiske Råd den 17. oktober 2024 vedtog EU’s
stats- og regeringsledere rådskonklusioner, som enstemmigt aner-
kendte truslen fra instrumentalisering og udtrykte vilje til at be-
kæmpe instrumentalisering samt solidaritet med medlemsstater,
der er ofre for instrumentalisering.
Kommissionen udsendte desuden den 11. december 2024 en med-
delelse, hvori de anerkendte, at det kan være nødvendigt for de
medlemsstater, der har grænser mod Rusland og Belarus, at
handle bestemt og afgørende for effektivt at kunne kontrollere
EU’s ydre grænser og derved garantere unionens sikkerhed og ter-
ritoriale integritet. Kommissionen har desuden gjort yderligere 170
mio. euro af eksisterende EU-midler hos Kommissionen tilgænge-
lige til brug for grænseovervågningen mod Rusland og Belarus.
3. Formål og indhold
Med forordningen foreslås, at Kommissionen bemyndiges gennem-
førelsesbeføjelser til at iværksætte foranstaltninger mod transport-
virksomheder, der med forsæt enten aktivt medvirker til eller indi-
rekte understøtter smugling af migranter, menneskehandel eller i
en situation med instrumentalisering. Det foreslås således, at Kom-
missionen på tværs af alle transportformer kan suspendere de på-
gældende transportvirksomheders rettigheder til at operere til, fra,
i eller over Unionens territorium. Varigheden af foranstaltningerne
kan i udgangspunktet ikke overstige 12 måneder, men kan tages op
til revision og om nødvendigt forlænges.
kom (2021) 0753 - Bilag 2: Samlenotat vedr. foranstaltninger mod transportvirksomheder med rolle i menneskehandel eller smugling af migranter på EUs område
3025484_0004.png
Side 4/10
Forud for vedtagelsen af eventuelle foranstaltninger sikrer Kom-
missionen, at den berørte transportvirksomhed får mulighed for at
blive hørt. Transportvirksomheden kan i den forbindelse opfordres
til straks at indstille sin deltagelse i eller lettelse af menneskehan-
del og smugling af migranter.
Hvis en transportvirksomhed er hjemhørende i et tredjeland, skal
Kommissionen inden iværksættelse af påtænkte foranstaltninger
rådføre sig med de relevante myndigheder i det pågældende tredje-
land med henblik på koordinering af deres foranstaltninger. Kom-
missionen kan i den forbindelse anmode disse myndigheder om at
træffe alle relevante foranstaltninger.
Der lægges op til, at Kommissionen skal kunne iværksætte foran-
staltninger ved hjælp af gennemførselsretsakter, der finder anven-
delse med øjeblikkelig virkning, i henhold til undersøgelsesproce-
duren i forordning (EU) nr. 182/2011 om de generelle regler og
principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kom-
missionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser. Senest 14 dage
efter vedtagelsen af en gennemførelsesretsakt skal Kommissionen
forelægge retsakten for et udvalg bestående af repræsentanter fra
medlemsstaterne, som kan afgive en negativ udtalelse og dermed
straks ophæve gennemførelsesretsakten.
Det vil herefter være op til medlemsstaterne og relevante EU-myn-
digheder at håndhæve tiltagende i overensstemmelse med den ved-
tagne gennemførselsforordning.
Passagerers rettigheder efter de gældende passagerrettighedsfor-
ordninger på tværs af transportformerne berøres ikke af forordnin-
gen, ligesom der lægges op til, at der ikke er tale om usædvanlige
omstændigheder, hvis transportaktiviteter aflyses som følge af an-
vendelsen af foranstaltninger truffet af Kommissionen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivnings-
procedure, jf. TEUF artikel 294, medlovgiver. Der foreligger endnu
ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har vurderet, at formålet med forordningen ikke i
tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne, idet formålet
er at sikre en harmoniseret tilgang til foranstaltninger over for
kom (2021) 0753 - Bilag 2: Samlenotat vedr. foranstaltninger mod transportvirksomheder med rolle i menneskehandel eller smugling af migranter på EUs område
3025484_0005.png
Side 5/10
transportvirksomhederne. På grund af virkningerne, kompleksite-
ten og den grænseoverskridende og internationale karakter er det
derfor Kommissionens vurdering, at formålet bedst kan opnås på
EU-plan, hvorfor Unionen kan vedtage foranstaltninger i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet, jf. TEU artikel 5.
6. Gældende dansk ret
Flyvninger i og over dansk territorium reguleres som udgangs-
punkt i luftfartsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1018 af 31. januar
2024 og senere lovændringer. Derudover er Chicagokonventionen
ratificeret i dansk ret, jf. bekendtgørelse nr. 17 af 30. marts 1948,
ligesom Transitoverenskomsten er ratificeret i dansk ret, jf. be-
kendtgørelse nr. 60 af 16. december 1948.
Vejtransport inden for og over de danske grænser er reguleret af
godskørselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 329 af 28. marts 2025
og senere lovændringer og buskørselsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 328 af 28. marts 2025 og senere ændringer.
Det fremgår af udlændingelovens § 43, stk. 2, 1.pkt, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 1009 af 2. september 2024, at føreren
og den, der har
rådighed over et skib eller luftfartøj, som har bragt en udlænding her
til landet, samt dennes herværende repræsentant har pligt til uden
udgift for staten straks at sørge for udlændingens udrejse eller tilba-
gerejse, såfremt udlændingen bliver afvist eller overført efter reg-
lerne i lovens kapitel 5 eller 5 a.
Sø- og lufttransportører vil endvidere få pligt til at erstatte statens
udgifter ved rømte eller agterudsejlede besætningsmedlemmer og
blindpassagerers ophold, tilbageførelse til skibet eller luftfartøjet el-
ler udsendelse,
jf. udlændingelovens § 43, stk. 2, 2. pkt.
Det følger endvidere af udlændingelovens § 59 a, stk. 1 og 2, at den,
der bringer en udlænding her til landet, straffes med bøde, såfremt
den pågældende udlænding ved indrejse i Danmark eller i transit i
en dansk lufthavn ikke er i besiddelse af fornøden rejselegitimation
og visum, jf. udlændingelovens § 39. Både juridiske personer og fy-
siske personer kan pålægges strafansvar efter bestemmelsen.
Juridiske personer, der forårsager, at personer om bord på fly ved
ankomst fra lande, der ikke er tilsluttet Schengenkonventionen,
indrejser uden først at være blevet underkastet den påkrævede ind-
rejsekontrol i henhold til Schengengrænsekodeksen, kan straffes
med bøde efter udlændingelovens § 59 c, stk. 1.
kom (2021) 0753 - Bilag 2: Samlenotat vedr. foranstaltninger mod transportvirksomheder med rolle i menneskehandel eller smugling af migranter på EUs område
3025484_0006.png
Side 6/10
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det er uafklaret, om forslaget indebærer lovgivningsmæssige kon-
sekvenser, da det ikke er afklaret, om der er behov for at tilveje-
bringe national hjemmel til at fratage transportvirksomheder deres
mulighed for at udøve transportvirksomhed, i situationer som ikke
allerede er muliggjort med det nuværende lovgrundlag.
Økonomiske konsekvenser
Vedtagelsen af forordningen vurderes i sig selv ikke at medføre
hverken statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
Fraværet af en konsekvensanalyse af forslagets implikationer for
virksomheder og myndigheder betyder dog, at det på nuværende
tidspunkt ikke er muligt at vurdere de erhvervsøkonomiske konse-
kvenser ved forslaget, men der kan potentielt være administrative
konsekvenser forbundet hermed for danske erhvervsliv.
Forslaget kan medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser i det
omfang, en transportvirksomhed deltager i irregulær migration, og
herved midlertidigt får inddraget sin mulighed for at udøve trans-
portvirksomhed. Grundet forhandlingssituationen er det dog
uklart, i hvilket omfang Kommissionen vil få mulighed for at ved-
tage gennemførselsretsakter, der rammer transportvirksomhe-
derne. Derfor er det uklart, hvilke (hvis nogen) erhvervsøkonomi-
ske konsekvenser forslaget reelt kommer til at få.
Andre konsekvenser
Danmark har i dag en række folkeretlige forpligtelser, der følger af
både internationale, europæiske og bilaterale transportaftaler, som
i forskelligt omfang giver tredjelandsoperatører adgang til dansk
territorium på henholdsvis luft-, sø- og vejtransportområdet. Gen-
nemførelsen af foranstaltninger mod transportvirksomheder, der
faciliterer handel med eller smugling af migranter, vil som ud-
gangspunkt medføre, at disse virksomheder ikke vil kunne forlade
sig på de nævnte transportaftaler og dermed ikke vil kunne operere
på dansk territorium. De nærmere retlige og politiske konsekven-
ser for Danmark og EU er endnu ikke til fulde afdækket, og der er
juridisk uklarhed omkring dette spørgsmål.
kom (2021) 0753 - Bilag 2: Samlenotat vedr. foranstaltninger mod transportvirksomheder med rolle i menneskehandel eller smugling af migranter på EUs område
3025484_0007.png
Side 7/10
8. Høring
Forslaget har været i høring i Specialudvalg for Transport den 7. ja-
nuar 2022 til den 14. januar 2022.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
Erhvervsflyvningens Sammensætning bemærker, at forslaget om-
fatter såvel EU-transportører som tredjelandstransportører og op-
fordrer i den forbindelse til, at dette bør fremgå tydeligere af for-
ordningen og om nødvendigt medføre forskellige bestemmelser
gældende for henholdsvis EU-transportører og tredjelandstrans-
portører.
Endvidere mener Erhvervsflyvningens Sammensætning, at det bør
betragtes som en usædvanlig omstændighed,
”[…]
såfremt et EU
luftfartsselskab får aflyst sin transport på grund af en aktivitet
under denne forordning, hvis f.eks. selskabet er uden viden om
dets inddragelse i en ulovlig indrejse til EU eller selskabets fly for-
sinkes på grund af foranstaltninger, som foretages imod ulovlig
indrejse i enten afgangs- eller ankomst lufthavn. Sådanne forhold
bør beskrives i forordningen.”
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv støtter det overordnede formål med forslaget og
finder det rimeligt, at der skal kunne iværksættes sanktioner og an-
dre tiltag over for virksomheder, der letter eller medvirker til men-
neskesmugling.
Dansk Erhverv finder det dog nødvendigt at påpege, at virksomhe-
dernes retssikkerhed skal varetages. Som retet læses nu, vil Kom-
missionen før der foreligger dom eller anden afgørelse over virk-
somhederne i betragtelig grad kunne begrænse eller de facto lukke
en transportvirksomhed alene ud fra en mistanke.
På den baggrund kan Dansk Erhverv ikke støtte denne del af for-
slaget i den nuværende form og anmoder regeringen om at arbejde
for, at der skal indføres mere retssikkerhedsmæssigt betryggende
aktionsmuligheder i forbindelse med indførelse af lovgivningen.
Dansk PersonTransport
Dansk PersonTransport støtter på ingen måde smugling af migran-
ter eller menneskehandel, hvorfor der som udgangspunkt bakkes
op om alle proportionelle tiltag, der kan tjene til at bekæmpe dette.
kom (2021) 0753 - Bilag 2: Samlenotat vedr. foranstaltninger mod transportvirksomheder med rolle i menneskehandel eller smugling af migranter på EUs område
3025484_0008.png
Side 8/10
Det er dog Dansk PersonTransports klare opfattelse, at man er
uskyldig til det modsatte er bevist, hvorfor det ikke er til EU-Kom-
missionen at afgørelse om en transportvirksomhed har været be-
vidst om medvirkning til menneskehandel. Denne opgave ligger
hos de nationale domstole.
Dansk PersonTransport bemærker, at hvis forordningsforslaget
vedtages i sin nuværende form vil EU-Kommissionen have hjem-
mel til at suspendere retten til at levere transporttjeneste fra, til el-
ler inden for EU i op til et år, hvis Kommissionen finder, at en virk-
somhed bevidst har medvirket til smugling af migranter eller men-
neskehandel.
Dansk PersonTransport anfører, at forordningen bør ændres såle-
des, at EU-Kommissionen først bør kunne suspendere retten til at
levere transporttjeneste, hvis og når en transportvirksomhed er
dømt for at udøve kriminel aktivitet.
9. Generelle forventninger til andre landes hold-
ninger
Det forventes, at der vil være bred støtte fra medlemsstaterne til
formålet med forslaget, da der er en interesse i at beskytte de ydre
grænser og forhindre instrumentalisering af migranter.
Det forventes dog også, at et flertal af medlemsstater vil være sær-
deles opmærksomme på, hvilke beføjelser der med forslaget over-
drages til Kommissionen. Dette skal ses i lyset af, at Kommissionen
har anmodet EU-domstolen om en udtalelse om, hvorvidt EU har
enekompetence til at indgå en lufttransportaftale med Sultanatet
Oman (Oman-sagen). Såfremt domstolen vurderer, at EU har ene-
kompetence til at indgå aftalen med Oman, vil dette indebære, at
det fremadrettet alene vil være EU, som er kompetent til at indgå
luftfartsaftaler med tredjelande.
Der forventes derfor stort fokus på karakteren af de gennemfør-
selsretsakter, som Kommissionen får beføjelser til at fremsætte, da
bemyndigelse af Kommissionen til at suspendere lufttrafikrettighe-
der kan påvirke EU-domstolens stillingtagen til Oman-sagen, og
derved medføre en forskydning af kompetence til fordel for Kom-
missionen for så vidt angår lufttrafikrettigheder. Det vides ikke på
nuværende tidspunkt, hvornår EU-domstolens udtalelse foreligger
men forventeligt i 2026.
Det polske formandskab har arbejdet ihærdigt for at fremme for-
handlingerne af forslaget. Der er således også en sandsynlighed for,
kom (2021) 0753 - Bilag 2: Samlenotat vedr. foranstaltninger mod transportvirksomheder med rolle i menneskehandel eller smugling af migranter på EUs område
3025484_0009.png
Side 9/10
at de kritiske bestemmelser, som medlemsstaterne har mange ud-
fordringer med, fjernes fra forslaget. Eftersom størstedelen af med-
lemsstaterne støtter formålet med forslaget, betyder fjernelsen af
de kritiske bestemmelser, at medlemsstaterne forventes at kunne
bakke op om forslaget. På nuværende tidspunkt er det dog usik-
kert, om det polske formandskab ender med at kunne samle den
nødvendige opbakning i Rådet til en generel indstilling. Samtidig
er det usikkert, om medlemsstaterne vil rejse tvivl om forslagets
merværdi, hvis tilstrækkeligt mange kritiske bestemmelser fjerens.
Dette kan i sidste ende også spænde ben for det polske formand-
skabs mål om en generel indstilling.
Det forventes også, at flere lande vil efterspørge juridisk afklaring
om hjemmelsgrundlaget for forslaget. Det skyldes, at der ved for-
handlingerne af forslaget er blevet sat spørgsmålstegn ved, om for-
slaget bør have transporthjemmel, når dets formål vedrører migra-
tion.
Endvidere forventes det også, at en stor gruppe af medlemssta-
terne vil efterspørge, at Kommissionen udarbejder en konsekvens-
analyse af implikationerne af forslaget.
Det forventes yderligere, at der vil blive efterspurgt en redegørelse
for sammenhængen mellem anvendelsen af forordningen og såvel
EU’s som medlemsstaternes
internationale forpligtelser i henhold
til internationale konventioner samt de multilaterale og bilaterale
aftaler på transportområdet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen mener, at instrumentalisering af migranter er uaccep-
tabelt. Derfor støtter regeringen forslaget og dets sigte mod at be-
grænse irregulær migration.
Regeringen finder det dog vigtigt, at der med forslaget ikke over-
drages vidtgående beføjelser til Kommissionen, som potentielt vil
kunne implicere en forskydning af kompetence for så vidt angår
lufttrafikrettigheder. Regeringen finder det derfor vigtigt, at forsla-
get ikke udvider Kommissionens beføjelser til at fastsætte trafikret-
tigheder mellem EU og tredjelande, men at medlemsstaterne beva-
rer sine nuværende beføjelser til at regulere området.
Det er samtidig vigtigt for regeringen, at Danmark ikke alene har
en forventning om, at andre lande respekterer deres internationale
forpligtelser, men at Danmark ligeledes respekterer sine. Det er
kom (2021) 0753 - Bilag 2: Samlenotat vedr. foranstaltninger mod transportvirksomheder med rolle i menneskehandel eller smugling af migranter på EUs område
3025484_0010.png
Side 10/10
derfor vigtigt for regeringen, at Danmark ikke pålægges at handle i
modstrid med øvrige folkeretlige forpligtelser.
Regeringen finder det også vigtigt, at forslaget ikke lægger trans-
portvirksomheder til last, for eksempel i forbindelse med overhol-
delsen af internationale forpligtelser eller på anden måde uforsæt-
ligt involvering i menneskehandel eller smugling af migranter
fx
ved at komme nødstedte til havs til undsætning.
Samtidig er det af stor betydning, at transportørernes retssikker-
hed ikke lider skade som følge af vedtagelsen af gennemførselsrets-
akter, og der bør derfor sættes passende grænser for Kommissio-
nens beføjelser. I forlængelse heraf bør de processuelle rammer for
vedtagelsen af gennemførselsretsakter efter forslaget beskrives
nærmere, så transportvirksomheds retssikkerhed sikres.
Regeringen mener, at lovgivning skal skabe merværdi i samfundet.
Det er derfor kritisabelt, at der ikke foreligger en konsekvensana-
lyse af forslaget. Samtidig er det ikke optimalt, at forslagets sub-
stantielle indhold udvandes i forhandlingerne med det formål at
skabe resultater i Rådet. Regeringen finder det centralt, at forslaget
skaber værdi og med effektive midler lever op til sit formål om at
begrænse irregulær migration. Samtidig er det vigtigt, at forslagets
administrative byrder står i relation til den merværdi forslaget til-
vejebringer til håndteringen af irregulær migration.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Euro-
paudvalg
Sagen er tidligere forelagt i form af et grund- og nærhedsnotat
oversendt den 21. januar 2022. Yderligere har udlændinge- og inte-
grationsministeren forelagt sagen til orientering den 2. december
2021 i forbindelse med rådsmødet (retlige og indre anliggender)
den 9. december 2021.