Europaudvalget 2024-25
KOM (2022) 0677 Bilag 33
Offentligt
3008905_0001.png
Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 129
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
Christiansborg
1240 København K
Cirkulær økonomi
J.nr. 2025 - 1312
Den 12. marts 2025
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 129 (ERU alm. del) stillet den 12.
februar 2025 efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Spørgsmål nr. 129
”Hvordan vil ministeren sikre, at implementeringen af EU’s nyligt vedtagne
emballageforordning ikke resulterer i unødigt bureaukrati og administrative
byrder for erhvervslivet, særligt for små og mellemstore virksomheder?”
Svar
Emballageforordningen er for nyligt vedtaget i Rådet og skal være implementeret
senest den 12. august 2026. Emballageforordningen skaber ensartede europæiske
emballageregler og styrker derved det indre marked samt mindsker emballagers
klima- og miljøaftryk. Emballageforordningen sikrer også, at kravene til det
udvidede producentansvar for emballage harmoniseres på tværs af EU.
Regeringen har endnu ikke taget stilling til, hvordan forordningen skal
implementeres i Danmark. Muligheden for at begrænse de erhvervsøkonomiske
omkostninger for bl.a. små og mellemstore virksomheder vil naturligvis indgå i
regeringens overvejelser.
Magnus Heunicke
/
Martin Hansen
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
kom (2022) 0677 - Bilag 33: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 129, 130, 131 og 132 om emballageforordning
3008905_0002.png
Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 130
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
Christiansborg
1240 København K
Cirkulær økonomi
J.nr. 2025 - 1312
Den 12. marts 2025
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 130 (ERU alm. del) stillet den 12.
februar 2025 efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Spørgsmål nr. 130
”Kan ministeren bekræfte, at Danmark ikke overimplementerer
emballageforordningen, herunder emballageforordningens genbrugsmål i artikel
29, så danske virksomheder ikke stilles dårligere i konkurrencen end
virksomheder i andre medlemslande?”
Svar
Emballageforordningen indebærer en generel harmonisering af reglerne for
emballage og emballageaffald i EU, hvilket bidrager til mere lige
konkurrencevilkår i EU. Samtidig indeholder Emballageforordningen bindende
reduktionsmål for mængden af emballageaffald, som alle medlemsstater skal leve
op til i 2030, 2035 og 2040. For at efterleve disse ambitiøse reduktionsmål vil der
være behov for at vedtage supplerende nationale initiativer. I første omgang vil
regeringen kun tage stilling til, hvordan de specifikke krav fra
emballageforordningen skal implementeres i dansk ret inden
implementeringsfristen den 12. august 2026. Derefter vil regeringen tage stilling
til, hvilke danske initiativer der skal igangsættes for at nå de bindende
reduktionsmål for emballageaffald.
Magnus Heunicke
/
Martin Hansen
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
kom (2022) 0677 - Bilag 33: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 129, 130, 131 og 132 om emballageforordning
3008905_0003.png
Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 131
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
Christiansborg
1240 København K
Cirkulær økonomi
J.nr. 2025 - 1312
Den 12. marts 2025
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 131 (ERU alm. del) stillet den 12.
februar 2025 efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Spørgsmål nr. 131
”Har ministeren vurderet de økonomiske konsekvenser for virksomheder af
emballageforordningens krav, og hvilke kompensations- eller støtteordninger vil
ministeren overveje for at sikre, at danske virksomheder forbliver
konkurrencedygtige?”
Svar
I forbindelse med forhandlingerne af emballageforordningen blev det med
væsentlig usikkerhed skønnet, at emballageforordningen samlet set ville medføre
erhvervsøkonomiske omkostninger på årligt ca. 1,4-2,1 mia. kr. fra 2030 og ca. 1,7-
2,4 mia. kr. fra 2040. Det er dog i forhandlingerne lykkedes at indføre visse
undtagelsesmuligheder og national fleksibilitet, som giver mulighed for at
reducere de erhvervsøkonomiske omkostninger væsentligt. Disse muligheder vil
indgå som en del af regeringens stillingtagen til implementeringen af
emballageforordningen. Der er på nuværende tidspunkt ikke planer om konkrete
kompensations- eller støtteordninger til danske virksomheder i forbindelse med
implementeringen.
Magnus Heunicke
/
Martin Hansen
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
kom (2022) 0677 - Bilag 33: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 129, 130, 131 og 132 om emballageforordning
3008905_0004.png
Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 132
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
Christiansborg
1240 København K
Cirkulær økonomi
J.nr. 2025 - 1312
Den 12. marts 2025
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 132 (ERU alm. del) stillet den 12.
februar 2025 efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Spørgsmål nr. 132
”Hvordan vil ministeren sikre, at implementeringen af emballageforordningens
genbrugskrav i artikel 29 ikke fører til en skævvridning af konkurrencen mellem
store og små virksomheder?”
Svar
Regeringen har endnu ikke taget stilling til, hvordan emballageforordningen skal
implementeres i Danmark. Det bemærkes, at alle mikrovirksomheder, som
markedsfører under 1 ton emballage årligt, er undtaget fra at skulle leve op til de
bindende genbrugsmål i emballageforordningens artikel 29. Problemstillingen
vedr. konkurrencevilkår for store og små virksomheder vil indgå i regeringens
stillingtagen til implementeringen af emballageforordningen.
Magnus Heunicke
/
Martin Hansen
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk