Europaudvalget 2024-25
KOM (2022) 0677 Bilag 34
Offentligt
3017885_0001.png
Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 172
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
Christiansborg
1240 København K
Cirkulær økonomi
J.nr. 2025 - 2667
Den 2. maj 2025
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 172 (ERU alm. del) stillet den 8. april
2025 efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Spørgsmål nr. 172
I forlængelse af besvarelse af ERU spørgsmål 129 (alm. del) stillet den 12. februar
2025 bedes ministeren redegøre for, hvordan ministeren vil sikre, at danske
drikkevareproducenter reelt får mulighed for at eksportere deres produkter i
genbrugsemballage og efterfølgende får emballagerne retur med henblik på at
genbruge disse?
Svar
Hvis en drikkevareproducent ønsker at tilgængeliggøre genbrugsemballage i et
andet EU-land, skal drikkevareproducenten sikre, at der findes et genbrugssystem
dér, som emballagen kan indgå i, jf. emballageforordningens artikel 26 og 27. Hvis
drikkevareproducenten vil sikre, at emballagen kommer retur til virksomheden,
skal man vælge et lukket genbrugssystem, som fungerer på tværs af EU-
landegrænser. De kommende krav til genbrugssystemer påhviler dermed den
enkelte virksomhed og ikke medlemslandet.
Magnus Heunicke
/
Signe Vallebo
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
CVR 12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
kom (2022) 0677 - Bilag 34: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 172, 173, 174, 175, 176 og 177 vedr. danske drikkevareproducenters eksportmuligheder, SMV’ers inddragelse, nationale undtagelser og implementering af EU’s emballageforordning
3017885_0002.png
Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 173
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
Christiansborg
1240 København K
Cirkulær økonomi
J.nr. 2025 - 2667
Den 2. maj 2025
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 173 (ERU alm. del) stillet den 8. april
2025 efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Spørgsmål nr. 173
Vil ministeren beskrive, hvordan små og mellemstore virksomheder konkret
inddrages i implementeringsprocessen af emballageforordningen, så deres
perspektiver og udfordringer med administrative byrder bliver taget med i
betragtning?
Svar
Implementering af emballageforordningen vil ske gennem fremsættelse af et
lovforslag samt ændringer i eksisterende bekendtgørelser. Der vil i forbindelse
med implementeringen af emballageforordningen være en interessentinddragelse.
For eksempel vil der være offentlig høring af lovgivningen, hvor alle har mulighed
for at give høringssvar. Derudover inddrages Erhvervslivets EU- og Regelforum,
hvor det er muligt for interesseorganisationer (herunder SMV Danmark) på vegne
af deres medlemmer at give input til den forventede implementering.
Magnus Heunicke
/
Signe Vallebo
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
CVR 12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
kom (2022) 0677 - Bilag 34: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 172, 173, 174, 175, 176 og 177 vedr. danske drikkevareproducenters eksportmuligheder, SMV’ers inddragelse, nationale undtagelser og implementering af EU’s emballageforordning
3017885_0003.png
Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 174
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
Christiansborg
1240 København K
Cirkulær økonomi
J.nr. 2025 - 2667
Den 2. maj 2025
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 174 (ERU alm. del) stillet den 8. april
2025 efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Spørgsmål nr. 174
I besvarelsen af ERU spørgsmål 130 (alm. del) stillet den 12. februar 2025 oplyser
ministeren, at emballageforordningen indeholder bindende reduktionsmål for
mængden af emballageaffald, som alle medlemsstater skal leve op til i 2030, 2035
og 2040. Ministeren oplyser endvidere, at for at medlemsstater kan indfri disse
mål, kan der være behov for overimplementering. Vil ministeren oplyse, om denne
overimplementering omfatter genbrugskravet for drikkevareemballager i artikel
29, stk. 6? Derudover vil ministeren redegøre for, om det er ministerens vurdering,
at en overimplementering er forenelig med målet i emballageforordningen om, at
reglerne for emballage og emballageaffald i EU harmoniseres og bidrager til mere
lige konkurrencevilkår på det indre marked?
Svar
Der lægges ikke op til overimplementering af emballageforordningen.
Men der kan være behov for supplerende nationale initiativer i implementeringen
for at efterleve forordningens reduktionsmål. Det bemærkes, at
emballageforordningen rummer mulighed for at indføre højere mål for genbrug
end de allerede fastsatte i forordningen, hvis det vurderes nødvendigt for at nå
reduktionsmålene, jf. artikel 29 stk. 15.
Magnus Heunicke
/
Signe Vallebo
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
CVR 12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
kom (2022) 0677 - Bilag 34: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 172, 173, 174, 175, 176 og 177 vedr. danske drikkevareproducenters eksportmuligheder, SMV’ers inddragelse, nationale undtagelser og implementering af EU’s emballageforordning
3017885_0004.png
Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 175
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
Christiansborg
1240 København K
Cirkulær økonomi
J.nr. 2025 - 2667
Den 2. maj 2025
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 175 (ERU alm. del) stillet den 8. april
2025 efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Spørgsmål nr. 175
Vil ministeren redegøre for, hvilke undtagelsesmuligheder og hvilken fleksibilitet
der konkret henvises til i besvarelse af ERU spørgsmål 131 (alm. del) stillet den 12.
februar 2025?
Svar
Emballageforordningen er som udgangspunkt direkte gældende i Danmark, men
idet den indeholder nationale muligheder for undtagelser samt artikler, som
overlapper med gældende dansk lov, skal der tages stilling til en række forhold i
implementeringen. Nedenfor beskrives de væsentligste undtagelsesmuligheder og
national fleksibilitet i emballageforordningen:
-
Mulighed for undtagelse fra forbud mod engangsplastemballager for at
adskille økologisk og ikke-økologisk frugt og grønt (artikel 25). Mulighed
for undtagelse fra forbud mod engangsplastemballager for at forebygge
madspild (artikel 25)
Mulighed for undtagelse fra forbud mod engangsemballage på salgsstedet
hos bl.a. caféer og restauranter (artikel 25)
Mulighed for undtagelse for øer med under 2000 indbyggere fra
genbrugsmål for drikkevareemballager (artikel 29)
Mulighed for gruppering af virksomheder ift. efterlevelse af genbrugsmålet
for drikkevareemballager (artikel 29)
Fleksibilitet vedr. incitamenter til gratis postevand (artikel 43)
Fleksibilitet vedr. indsamling af emballage i det offentlige rum (artikel 48)
Fleksibilitet vedr. forkøbsret til genanvendt materiale (artikel 48)
-
-
-
-
-
-
Regeringen vil tage stilling til brugen af ovenstående undtagelsesmuligheder og
fleksibilitet i forbindelse med implementeringen.
Magnus Heunicke
/
Signe Vallebo
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
CVR 12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
kom (2022) 0677 - Bilag 34: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 172, 173, 174, 175, 176 og 177 vedr. danske drikkevareproducenters eksportmuligheder, SMV’ers inddragelse, nationale undtagelser og implementering af EU’s emballageforordning
3017885_0005.png
Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 176
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
Christiansborg
1240 København K
Cirkulær økonomi
J.nr. 2025 - 2667
Den 2. maj 2025
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 176 (ERU alm. del) stillet den 8. april
2025 efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Spørgsmål nr. 176
Hvordan vil ministeren sikre, at disse undtagelsesmuligheder og den nationale
fleksibilitet, der ifølge ministeren er indført i emballageforordningen, reelt
kommer drikkevareproducenter til gode, når disse virksomheder
uanset
størrelse
ikke er omfattet af undtagelserne i forordningen og dermed nu står
over for betydelige økonomiske og konkurrencemæssige risici?
Svar
For genbrugsmålet for drikkevareemballager knytter der sig en undtagelse i et
givet kalenderår for virksomheder med et salgsareal på under 100 m
2
til kravet,
som gælder uanset brug af andre fleksibilitetsmuligheder i forordningen jf. artikel
29 stk. 10. Samtidig er virksomheder, der markedsfører under 1 ton emballage og
falder under definitionen for mikrovirksomheder undtaget for genbrugsmålene i
artikel 29 generelt, jf. artikel 29 stk. 13.
Derudover henvises der til tidligere svar på ERU alm. del spørgsmål 129, hvor det
fremgår, at muligheden for at begrænse de erhvervsøkonomiske omkostninger for
bl.a. små og mellemstore virksomheder vil indgå i regeringens overvejelser. Der
har både under forhandlingerne og vil i implementeringen være løbende dialog
med branchen ift. sikre, at forordningen implementeres hensigtsmæssigt.
Magnus Heunicke
/
Signe Vallebo
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
CVR 12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
kom (2022) 0677 - Bilag 34: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 172, 173, 174, 175, 176 og 177 vedr. danske drikkevareproducenters eksportmuligheder, SMV’ers inddragelse, nationale undtagelser og implementering af EU’s emballageforordning
3017885_0006.png
Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 177
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
Christiansborg
1240 København K
Cirkulær økonomi
J.nr. 2025 - 2667
Den 2. maj 2025
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 177 (ERU alm. del) stillet den 8. april
2025 efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Spørgsmål nr. 177
I besvarelse af ERU spørgsmål 132 (alm. del) stillet den 12. februar 2025 oplyser
ministeren, at alle mikrovirksomheder, som markedsfører under 1 ton emballage
årligt, vil være undtaget fra kravet om at skulle leve op til de bindende
genbrugsmål. Vil denne undtagelse således omfatte mikrovirksomheder som f.eks.
købmænd, barer, caféer, drikkevareproducenter mv., når blot disse kan
dokumentere, at de lever op til kravene om at være en mikrovirksomhed, der
markedsfører under 1 ton? Ministeren bedes specifikt redegøre for, hvordan denne
undtagelsesmulighed kommer mindre bryggerier og tapperier, der producerer de
drikkevarer, som er omfattet af genbrugskravet, til gode.
Svar
Mikrovirksomheder, som markedsfører mindre end 1 ton emballage årligt vil være
undtaget fra kravene i artikel 29 stk. 13 generelt.
Genbrugsmålet på 10 pct. for drikkevareemballage retter sig mod endelige
distributører, som fx kan være købmænd, barer, caféer og drikkevareproducenter.
I tilfælde, hvor en sådan virksomhed enten er en mikrovirksomhed, som
markedsfører under 1 ton emballage i et givent kalenderår, eller har et salgsareal
på mindre end 100 m
2
, vil virksomheden være undtaget fra forpligtelsen i det
pågældende år.
At være endelig distributør kan tilfalde forskellige led i værdikæden alt efter
salgssituationen, fx kan en distributør være fabrikanten af selvsamme emballage.
Det forventes, at bryggerier og tapperier, som tilgængeliggør emballerede
produkter direkte til slutbrugere (privat eller virksomhed), vil være omfattede af
genbrugsmålet, med mindre de opfylder de ovennævnte betingelserne for
undtagelser.
Magnus Heunicke
/
Signe Vallebo
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
CVR 12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mim.dk