Europaudvalget 2024-25
KOM (2024) 0650 Bilag 1
Offentligt
2929205_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 5
til EU’s budget for
2024
KOM (2024) 0650
Nyt notat
1. Resume
21. oktober 2024
Kommissionen præsenterede d. 10. oktober forslag til ændringsbudget 5
til EU’s
2024-budget.
Forslaget vedrører primært en forøgelse af betalingsbevillinger til Den Europæiske Fond for Regi-
onaludvikling (EFRU) sfa. vedtagelsen af forordningen om platformen for strategiske teknolo-
gier for Europa (STEP), en forøgelse af betalings- og forpligtelsesbevillinger til udgiftsområde 7
(administration) og en række decentrale agenturer sfa. stigende lønniveauer, samt en forøgelse af
andre indtægter sfa. bødeindtægter.
Ændringsbudgettet medfører samlet set en forøgelse af forpligtelsesbevillinger på 44,5 mio. euro og
en forøgelse af betalingsbevillinger på 2.954,8 mio. euro. Ændringsbudgettet medfører derudover
en forøgelse af øvrige indtægter på 2.814,9 mio. euro.
Vedtages forslag til ændringsbudget 5 uændret, skønnes det danske EU-bidrag i 2024 isoleret
set forøget med 23,6 mio. kr.
Regeringen kan som udgangspunkt støtte Kommissionens forslag til ændringsbudget 5 til 2024-
budgettet, men finder det beklageligt, at Kommissionen ikke i større grad har foretaget ompriori-
teringer inden for de eksisterende rammer for administration mhp. at undgå yderligere stigninger i
administrationsudgifterne.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til ændringsbudget nr. 5 til
EU’s budget for
2024 (KOM (2024) 0650). Forslaget fremsættes med hjemmel i Traktaten om den
Europæiske Unions Funktionsmåde (TFEU) art. 314 vedrørende beslutningspro-
ceduren for budgettet, finansforordningens art. 44
1
og ordningen for Den Euro-
pæiske Unions egne indtægter
2
.
3. Formål og indhold
Forslaget vedrører justeringer på både indtægts- og udgiftssiden
af EU’s
2024-
budgetsamt mindre tekniske tilpasninger. Samlet set forøges forpligtelsesbevillin-
gerne med 44,5 mio. euro og betalingsbevillingerne med 2.954,8 mio. euro. Der-
1
2
Forordning (EU, Euratom) nr. 2018/1046 af 18. juli 2018
Rådets afgørelse (EU, Euratom) nr. 2020/2053 af 14. december 2020.
kom (2024) 0650 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 5 til EU’s budget for 2024
2929205_0002.png
Side 2 af 5
udover forøges øvrige indtægter til EU-budgettet med 2.814,9 mio. euro. Efter-
som BNI-bidraget
udgør en residual, der skal sikre, at EU’s budget balancerer,
medfører justeringen af betalingsbevillingerne og forøgelsen af øvrige indtægter en
forøgelse af EU-landenes BNI-bidrag på 139,9 mio. euro,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Kommissionens forslag til ændringsbudget 5
til EU’s
2023-budget
Mio. euro, 2024-priser
Justering sfa. øgede betalingsbevillinger
Justering sfa. øgede øvrige indtægter
1
Samlet nedjustering af EU-landenes BNI-bidrag
2.954,8
-2.814,9
139,9
Anm.:
1
Det negative fortegn indikerer en opjustering af øvrige indtægter
Kilde: Kommissionens forslag til ændringsbudget 5
til EU’s
2024-budget (KOM (2024) 650).
De foreslåede justeringer af udgiftssiden skyldes primært en justering af betalings-
behovet for udgiftsområde 2
samhørighed, resiliens og værdier. De øvrige juste-
ringer kan primært henføres til mekaniske justeringer af lønudgifter for ansatte i
EU-institutionerne, jf. personalevedtægtens regler.
Tabel 2
Kommissionens forslag til ændringsbudget 5
til EU’s
2024-budget
Mio. euro, 2024-priser
H1
Det indre marked, innovation og det digitale
område
H2 - Samhørighed, resiliens og værdier
H3 - Naturressourcer og miljø
H4
Migration og grænseforvaltning
H5
Sikkerhed og forsvar
H6
Naboområder og verden
H7
Administration
Udgiftsændringer i alt
Heraf fleksibilitetsinstrumentet
Heraf det fælles margeninstrument
Heraf margen
Forpligtelser
0,0
5,1
-31,9
0,8
2,1
-
68,5
44,5
7,2
68,5
-31,2
Betalinger
3,2
2.905,1
-24,8
0,8
2,1
-
68,5
2.954,8
7,2
Kilde:
Kommissionens forslag til ændringsbudget 5 til EU’s 2024-budget
(KOM (2024) 650).
Udgiftsområde 1 - Det indre marked, innovation og det digitale område
Under udgiftsområde 1 foreslås en forøgelse af betalingsbevillingerne med i alt 3,2
mio. euro. Dette kan henføres til mekaniske lønjusteringer
for ansatte i EU’s insti-
tutioner, som påvirker en række decentrale agenturer under udgiftsområdet. Juste-
ringen påvirker forpligtelsesbevillingerne i samme omfang. Dette modgås dog af
en besparelse på administrative procedurer i relation til kontrakter samt en reduk-
tion i en reservation til EU-budgettets bidrag til Myndigheden for Bekæmpelse af
kom (2024) 0650 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 5 til EU’s budget for 2024
Side 3 af 5
Hvidvask af Penge (AMLA), som er forsinket i sin implementering. Den samlede
effekt på forpligtelsesbevillingerne er derfor 0,0 mio. kr.
Udgiftsområde 2 - Samhørighed, resiliens og værdier
Kommissionen har opdateret sin prognose for betalingsbehovet i samhørigheds-
fondene og skønner på den baggrund et forøget betalingsbehov på i alt 2,9 mia.
euro i 2024 til Den Europæiske Fond for Regionaludvikling (EFRU). Forøgelsen
skyldes ifølge Kommissionen vedtagelsen af forordningen om platformen for stra-
tegiske teknologier for Europa (STEP). Forordningen giver mulighed for en øget
grad af forudbetaling samt mulighed for 100 pct. EU-finansiering af udgifter i re-
lation til STEP i perioden fra juli 2023 til juni 2024.
Kommissionen foreslår derudover en forøgelse af bevillingerne til en række de-
centrale agenturer sfa. den mekaniske
lønjustering for ansatte i EU’s institutioner.
Dette udgør i alt 5,3 mio. euro i forpligtelses- og betalingsbevillinger.
Udgiftsområde 3 - Naturressourcer og miljø
Under udgiftsområde 3 foreslås reduktioner i forpligtelsesbevillinger på 31,9 mio.
euro og i betalingsbevillinger på 24,8 mio. euro. Justeringen kan primært henføres
til en reduktion i bevillingerne til partnerskabsaftaler om bæredygtigt fiskeri
(SFPA), da aftalerne med en række tredjelande endnu ikke er afsluttet. Derudover
foreslås bevillingerne til en række decentrale agenturer forøget sfa. den mekaniske
lønjustering for
ansatte i EU’s institutioner. Dette udgør i alt 0,9 mio. euro i for-
pligtelses- og betalingsbevillinger.
Udgiftsområde 4 - Migration og grænseforvaltning
Kommissionen foreslår under udgiftsområde 4 at forøge bevillingerne til et decen-
tralt agentur sfa. den mekaniske lønjustering for
ansatte i EU’s institutioner. Dette
udgør 0,7 mio. euro i forpligtelses- og betalingsbevillinger. Derudover foreslås 17
mio. euro omprioriteret fra EU’s Asylagentur, som har rapporteret om et mindre-
forbrug i 2024, til eu-LISA, som administrerer en række IT-systemer på bl.a. mi-
grations- og visumområdet på vegne af Kommissionen og medlemslandene.
Udgiftsområde 5
Sikkerhed og forsvar
Kommissionen foreslår under udgiftsområde 5 at forøge bevillingerne til en række
decentrale agenturer sfa. den mekaniske lønjustering for
ansatte i EU’s institutio-
ner. Dette udgør i alt 2,1 mio. euro i forpligtelses- og betalingsbevillinger. Kom-
missionen foreslår derudover at forøge forpligtelsesbevillingerne til Den Europæi-
ske Unions Agentur for Uddannelse inden for Retshåndhævelse (CEPOL) med
1,1 mio. euro. Midlerne omprioriteres fra Fonden for Intern Sikkerhed (ISF).
Budgetkategori 7
Administration
Kommissionen foreslår en stigning på 68,5 mio. euro i både forpligtelser og beta-
linger til administrative udgifter under budgetkategori 7. Stigningen kan primært
henføres til et øget betalingsbehov for pensioner, der stiger mekanisk med prisud-
viklingen på linje med lønninger, jf. personalevedtægten. Den mekaniske lønjuste-
ring
for ansatte i EU’s institutioner
medfører ligeledes merudgifter til lønninger,
der for størstedelen af institutionerne er modsvarer af omprioriteringer. For Det
kom (2024) 0650 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 5 til EU’s budget for 2024
Side 4 af 5
Europæiske Regionsudvalg foreslås dog en stigning i forpligtelses- og betalingsbe-
villinger på 1,3 mio. euro.
Justeringer på indtægtssiden
Ændringsbrevet opdaterer EU-budgettets øvrige indtægter, som primært udgøres
af bødeindtægter. Som følge af endelige afgørelser frem til oktober 2024 foretages
en opjustering af bødeindtægter med 2.815 mio. euro. Opjusteringen af øvrige
indtægter medfører en tilsvarende reduktion af EU-bidrag baseret på BNI-forde-
lingsnøglen, som dog modvirkes af den samlede opjustering af betalingsniveauet.
Det foreslås derudover at tilføje en ny budgetlinje til modtagelse af afkast af im-
mobiliserede russiske aktiver i forlængelse af Kommissionens forslag om etable-
ring af en samarbejdsmekanisme vedrørende lån til Ukraine (ULCM).
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet et for-
slag vedrørende EU’s budget kun kan behandles på EU-niveau.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Vedtages Kommissionens forslag til ændringsbudget 5 uændret skønnes det isole-
ret set at forøge det samlede danske EU-bidrag i 2024 med 23,6 mio. kr.
Øvrige konsekvenser
Ændringsbudgettet forventes ikke at have erhvervsøkonomiske eller samfunds-
økonomiske konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for mil-
jøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Ej relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel opbakning til Kommissionens forslag til ændringsbudget 5.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan overordnet støtte Kommissionens forslag til ændringsbudget 5 til
EU’s 2025-budget,
idet der primært er tale om tekniske justeringer af både ind-
tægts- og udgiftssiden af budgettet.
Regeringen anerkender de lovbundne krav forbundet med lønudgifter, men fin-
der, at der generelt for budgetkategori 7 (administration) bør anlægges en stram og
budgetansvarlig linje, herunder at antallet af ansatte ikke overstiger 2020-niveauet i
tråd med Det Europæiske Råds aftale om den indeværende flerårige finansielle
kom (2024) 0650 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 5 til EU’s budget for 2024
Side 5 af 5
ramme (MFF). Regeringen anerkender, at en del af merudgifterne til administra-
tion er finansieret ved omprioritering, men finder, at merudgifterne til decentrale
agenturer og Det Europæiske Regionsudvalg sfa. lønstigninger ligeledes bør finan-
sieres ved omprioritering.
Regeringen anerkender behovet for at opjustere betalingsbevillingerne til Den Eu-
ropæiske Fond for Regionaludvikling (EFRU) sfa. opdaterede prognoser fra med-
lemslandene. Regeringen noterer sig, at stigningen skyldes øget fleksibilitet og mu-
ligheden for 100 pct. EU-finansiering, som regeringen generelt er skeptisk stillet
over for, idet dette svækker det nationale ejerskab til finansierede projekter.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.