Europaudvalget 2024-25
KOM (2024) 0670 Bilag 2
Offentligt
3031426_0001.png
Samlenotat
Samlenotat
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en applikation
til elektronisk indgivelse af rejseoplysninger ("EU's digitale rejseapp")
og om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2016/399 og (EU) 2018/1726 og Rådets forordning (EF) nr. 2252/2004 for
så vidt angår anvendelsen af digital rejselegitimation
8. maj 2025
KOM (2024) 670
Nyt notat
Sagen er omfattet af retsforbeholdet. Der er tale om Schengenretsakt.
1
1. Resumé
Kommissionen har i oktober 2024 fremsat forslag om at etablere en digital
rejseapplikation med henblik på at digitalisere rejsedokumenter. Med forsla-
get ændres der i forordning (EF) nr. 2252/2004
2
(EU’s pasforordning) med
henblik på at etablere tekniske standarder for digital rejselegitimation og mu-
ligheden for at anmode om digital rejselegitimation. Dertil ændres der i for-
ordning (EU) 2016/399
3
(Schengengrænsekodeksen) med henblik på at mu-
liggøre brug af selvbetjeningssystemer og EU’s digitale
rejseapp i forbin-
delse med grænsekontrol. Endelig ændres der i forordning (EU) 2018/1726
4
(eu-LISA-forordningen), således at udvikling, drift og vedligeholdelse af
EU’s digitale rejseapp
placeres under
EU’s agentur med ansvar for store IT-
systemer (eu-LISA). Forslaget skal ifølge Kommissionen bidrage til at redu-
cere ventetid ved de ydre grænser og give grænsemyndighederne mere tid og
flere ressourcer til at fokusere på risikoprofiler, opdage svigagtige dokumen-
ter og forebygge irregulær migration og grænseoverskridende kriminalitet.
1
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt Migrationssamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Forslaget er fremsat efter Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), tredje del,
afsnit V. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-traktaten, finder derfor anven-
delse, hvilket indebærer, at foranstaltningerne ikke vil være bindende for og ikke finder anvendelse i
Danmark. Da forordningen imidlertid udgør en videreudvikling af Schengenreglerne, træffer Danmark
inden seks måneder efter vedtagelsen af forordningen afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennemføre
forordningen i dansk ret, jf. protokollens artikel 4.
2
Rådets forordning (EF) nr. 2252/2004 om standarder for sikkerhedselementer og biometriske identi-
fikatorer i pas og rejsedokumenter, som medlemsstaterne udsteder.
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/399 af 9. marts 2016 om en EU-kodeks for
personers grænsepassage (Schengengrænsekodeks).
4
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1726 af 14. november 2018 om Den Europæi-
ske Unions Agentur for den Operationelle Forvaltning af Store IT-Systemer inden for Området med
Frihed, Sikkerhed og Retfærdighed (eu-LISA) og om ændring af forordning (EF) nr. 1987/2006 og
Rådets afgørelse 2007/533/RIA og om ophævelse af forordning (EU) nr. 1077/2011.
Side
1/9
kom (2024) 0670 - Bilag 2: Samlenotat om EU's digitale rejseapp
Forslaget rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet. Forslaget er
omfattet af det danske retsforbehold, men udgør en udbygning af Schengen-
reglerne. Danmark skal derfor inden seks måneder efter en evt. vedtagelse
beslutte, om Danmark vil gennemføre retsakten i dansk ret og dermed være
bundet på mellemstatsligt grundlag. Hvis Danmark tilslutter sig retsakten,
vurderes det at have lovgivningsmæssige konsekvenser og økonomiske kon-
sekvenser for Danmark. Regeringen er overordnet positiv over for Kommis-
sionens initiativ til at digitalisere rejsedokumenter, men finder det vigtigt at
undgå overlap med den europæiske digitale identitetstegnebog. Det er for-
ventningen, at det under dansk formandskab kan være muligt at opnå vedta-
gelse af generel indstilling på forslaget eller mandat med henblik på indled-
ning af forhandlinger med Europa-Parlamentet.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2024) 670 af 8. oktober 2024 fremsat forslag
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en applikation til elektro-
nisk indgivelse af rejseoplysninger ("EU's digitale rejseapp") og om ændring
af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/399 og (EU)
2018/1726 og Rådets forordning (EF) nr. 2252/2004 for så vidt angår anven-
delsen af digital rejselegitimation. Forslaget er oversendt til Rådet den 13.
november 2024 i dansk sprogversion.
Forslaget er præsenteret som en del af en lovpakke fra Kommissionen om
digitalisering af rejsedokumenter. Pakken indeholder ligeledes KOM (2024)
671 om forslag til Rådets forordning om udstedelse af og tekniske standarder
for digital rejselegitimation, der er baseret på identitetskort.
Siden 2016 har den internationale civile luftfartorganisation (ICAO) arbejdet
på at digitalisere rejsedokumenter for at lette flyrejser. ICAO har i den for-
bindelse udviklet en standard for digital rejselegitimation, der gør brug af de
personoplysninger (bortset fra fingeraftryk), der er lagret på et rejsedoku-
ments chip. Digital rejselegitimation kan lagres sikkert, f.eks. på en mobilte-
lefon, enten til brug én eller flere gange. Kommissionen foreslår på den bag-
grund, at Unionens tekniske specifikationer for digital rejselegitimation, der
er baseret på identitetskort, bør tage udgangspunkt i ICAO's standard for di-
gital rejselegitimation.
Sammenhæng til eIDAS2-forordningen og elektronisk identitetstegnebog
Kommissionen anfører, at dette initiativ og implementeringen af digital rej-
selegitimation i EU hænger tæt sammen med den igangværende udvikling
med hensyn til den europæiske digitale identitet og den europæiske digitale
Side
2/9
kom (2024) 0670 - Bilag 2: Samlenotat om EU's digitale rejseapp
3031426_0003.png
identitetstegnebog, idet de foreslåede ændringer vedrørende digital rejselegi-
timation skal være i et format, der muliggør lagring i de europæiske digitale
identitetstegnebøger, som der er fastsat bestemmelser om i Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning (EU) 2024/1183 (eIDAS2-forordningen)
5
.
Et centralt krav i eIDAS2-forordningen er udviklingen af en digital identitets-
tegnebog (European Digital Identity Wallet), idet den reviderede forordning
forpligter alle EU-/EØS-lande til at stille mindst én digital identitetstegnebog
til rådighed for borgere og virksomheder i EU/EØS. Den digitale identitets-
tegnebog skal indeholde et identifikationsbevis (eID), som vil kunne bruges
til at identificere og autentificere sig i offentlige og private digitale tjenester i
EU, ligesom det vil være muligt at signere digitale dokumenter. Foruden et
eID til identifikation, autentifikation og signering, skal den digitale identitets-
tegnebog også kunne rumme andre digitale beviser udstedt af myndigheder
(potentielt også virksomheder), hvis ægthed og gyldighed kan verificeres af
modtagerne. EU-kommissionen har bl.a. fokus på et digitalt kørekort.
Digitaliseringsministeriet har ressort på eIDAS2-forordningen, og Digitalise-
ringsstyrelsen er ansvarlige for udviklingen af den digitale identitetstegnebog
i Danmark.
Sammenhæng til andre IT-systemer på Schengenområdet
Forslaget vurderes desuden af Kommissionen at være i overensstemmelse
med flere vigtige politiske initiativer herunder forordning om digitale visa,
det europæiske system vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse
(ETIAS), ind- og udrejsesystemet (EES) samt forslag til forordning om for-
håndsinformation om passagerer (API). Det fremgår af forslaget, at den digi-
tale rejseapp på længere sigt bør udvikles med nye funktioner med henblik på
at oprette en samlet one-stop-shop-applikation på EU-plan til støtte for for-
valtningen af de ydre grænser.
Hjemmelsgrundlaget og det danske retsforbehold
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 77, stk. 2, litra b og d, som
giver EU beføjelse til at vedtage foranstaltninger vedrørende personkontrol
ved passage af de ydre grænser og nødvendige tiltag til den gradvise udvikling
af et integreret system for forvaltningen af de ydre grænser. Rådet træffer
afgørelse med kvalificeret flertal.
5
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/1183 af 11. april 2024 om ændring af forord-
ning (EU) nr. 910/2014 for så vidt angår fastlæggelse af den europæiske ramme for digital identitet.
Side
3/9
kom (2024) 0670 - Bilag 2: Samlenotat om EU's digitale rejseapp
Forslaget er således fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Ifølge Protokol-
len om Danmarks stilling, som er knyttet til Lissabontraktaten, deltager Dan-
mark ikke i vedtagelsen af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF,
tredje del, afsnit V, og ifølge protokollen er ingen af de foranstaltninger, der
er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for Danmark, ligesom de ikke
finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
Da forordningen imidlertid udgør en videreudvikling af Schengenreglerne,
træffer Danmark inden seks måneder efter vedtagelsen af forslaget afgørelse
om, hvorvidt Danmark vil gennemføre forordningen i dansk ret, jf. protokol-
lens artikel 4.
3. Formål og indhold
Forslaget skal ifølge Kommissionen bidrage til at reducere ventetid ved de
ydre grænser og give grænsemyndighederne mere tid og flere ressourcer til at
fokusere på risikoprofiler, opdage svigagtige dokumenter og forebygge irre-
gulær migration og grænseoverskridende kriminalitet.
I forslaget påpeges det, at oprettelsen, indgivelsen og anvendelsen af digital
rejselegitimation med henblik på udførelse af ind- og udrejsekontrol påvirker
retten til privatlivets fred og beskyttelsen af personoplysninger. For fuldt ud
at overholde de rejsendes grundlæggende rettigheder bør der indføres pas-
sende begrænsninger og garantier.
Selv om anvendelsen af digital rejselegitimation foreslås som værende frivil-
lig for rejsende, anføres det i forslaget, at alle medlemsstater bør være for-
pligtet til at tillade rejsende at anvende digital rejselegitimation til at passere
de ydre grænser, når EU's digitale rejseapp er idriftsat, forventeligt i 2030.
Dette foreslås for at nå målene om at øge sikkerheden i hele Schengenområ-
det, gøre det lettere at rejse og nå et minimum af digital modenhed blandt alle
medlemsstater med hensyn til grænseforvaltning. Rejsende vil dog fortsat
også skulle medbringe fysiske rejsedokumenter i henhold til gældende regler.
Der er under det polske formandskab i første halvår af 2025 indledt forhand-
linger i Rådet om forslaget. Det er forventningen, at det under dansk formand-
skab kan være muligt at opnå vedtagelse af generel indstilling på forslaget
eller mandat med henblik på indledning af forhandlinger med Europa-Parla-
mentet.
Side
4/9
kom (2024) 0670 - Bilag 2: Samlenotat om EU's digitale rejseapp
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver.
Udvalget om Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre Anliggender (LIBE)
er det ansvarlige udvalg, og Juan Fernando López Aguilar (S&D) er udpeget
som ordfører den 21. november 2024.
Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i forhold til nærhedsprincippet henvist til følgende:
”EU's
gældende retlige rammer giver ikke mulighed for at anvende digitale
løsninger til på afstand at verificere ægtheden og integriteten af rejsedoku-
menter i forbindelse med ind- og udrejsekontrol. På grund af problemets art
kan medlemsstaterne ikke selv på en effektiv måde indføre et ensartet format
for digital rejselegitimation, der er baseret på rejsedokumenter reguleret på
EU-plan, for derved at lette mobiliteten på tværs af grænserne.
Tiltag på EU-plan vil tilføre en betydelig merværdi med hensyn til håndtering
af de udfordringer, der er forbundet med sikkerhed og lettelse af rejser. Den
nuværende situation påvirker sikkerheden ved EU's grænser og belaster den
måde, de ydre grænser og det overordnede Schengenområde fungerer på. Ef-
tersom de ydre grænser og EU som helhed er under et betydeligt pres, vil en
fælles EU-indsats give os mulighed for at indføre ensartede foranstaltninger
til at forbedre den integrerede grænseforvaltning og nå et minimum af digital
modenhed blandt alle EU's medlemsstater.
De nødvendige ændringer af de relevante dele af Schengenreglerne (navnlig
Schengengrænsekodeksen og forordningen om EU-pas) vil kun kunne foreta-
ges på EU-plan. På grund af omfanget, virkningerne og den forventede ind-
virkning kan målene desuden kun nås effektivt på EU-plan.”
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet er
overholdt.
6. Gældende dansk ret
Ved Schengenkonventionens ikrafttræden i Danmark den 25. marts 2001 ind-
trådte Danmark i det praktiske Schengensamarbejde. Schengensamarbejdets
formål er at skabe et fælles område uden indre grænser, og udgangspunktet
Side
5/9
kom (2024) 0670 - Bilag 2: Samlenotat om EU's digitale rejseapp
for Schengensamarbejdet er en ophævelse af personkontrollen ved de fælles
indre grænser inden for Schengenområdet suppleret med fælles regler for pas-
sage af Schengenområdets ydre grænser og ens visumregler for tredjelands-
statsborgere.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 562/2006 af 15. marts
2006 om indførelse af en fællesskabskodeks for personers grænsepassage
med senere ændringer (Schengengrænsekodeksen) fastsætter regler for udø-
velse af grænsekontrol af personer, der passerer Schengenområdets ydre
grænser, ligesom den indeholder bestemmelser med henblik på at sikre, at
personer ikke kontrolleres ved passage af de indre grænser mellem medlems-
staterne. Schengengrænsekodeksen blev oprindeligt gennemført i dansk lov-
givning ved lov nr. 301 af 19. april 2006.
Europa-Parlamentet og Rådet vedtog den 4. marts 2016 forordning (EU)
2016/399, som kodificerede Schengengrænsekodeksen. Danmark meddelte
den 8. september 2016 Rådet og Kommissionen, at Danmark tilsluttede sig
den kodificerede Schengengrænsekodeks. Der er efterfølgende vedtaget en
række ændringer af Schengengrænsekodeksen, senest i 2024.
Kommissionens forslag indeholder en ændring af Schengengrænsekodeksen
med henblik på at muliggøre brug af selvbetjeningssystemer og EU’s digitale
rejseapp i forbindelse med grænsekontrollen.
Eu-LISA-forordningen har til formål at oprette et agentur på EU-plan, der er
ansvarlig for den operationelle forvaltning og eventuelt udviklingen af store
IT-systemer inden for området. Kommissionens forslag indeholder en æn-
dring af eu-LISA forordningen med henblik på at inkludere eu-LISAs opga-
ver i relation til EU’s digitale rejseapp, som bl.a. inkluderer udvikling, drift
og vedligeholdelse af appen.
EU’s pasforordning har til formål at fastsætte minimumssikkerhedsstandarder
for pas udstedt af medlemsstaterne. Pasforordningen indeholder bl.a. krav om
ansigtsfoto i pas og optagelse af biometriske data.
Danmark deltager i Schengensamarbejdet på mellemstatsligt grundlag, jf. ar-
tikel 4 i protokollen om Danmarks stilling. De foreslåede ændringer i Kom-
missionens forslag om brugen af digital rejselegitimation og udviklingen af
EU’s digitale rejseapp
supplerer således de eksisterende regler om grænse-
kontrol ved de ydre grænser og brug af rejselegitimation, der bl.a. udspringer
af Schengengrænsekodeksen, eu-LISA-forordningen
og EU’s pasforordning.
Side
6/9
kom (2024) 0670 - Bilag 2: Samlenotat om EU's digitale rejseapp
3031426_0007.png
Kontrollen med udlændinges indrejse, ophold og udrejse mv. reguleres i ud-
lændingelovens kapitel 7. Det følger af udlændingelovens § 38, stk. 1, at ind-
og udrejsekontrol ved Schengenområdets ydre grænser skal finde sted i med-
før af Schengengrænsekodeksens artikel 7 og 8. Efter udlændingelovens § 38,
stk. 7, kan politiet foretage stempling af en udlændings pas eller rejselegiti-
mation ved ind- og udrejse eller ved afvisning eller udvisning. Endvidere
fremgår det, at udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte nærmere
regler om politiets stempling af pas og anden rejselegitimation.
Det følger endvidere af udlændingelovens § 39, stk. 1, at en udlænding ved
indrejsen, under ophold her i landet og ved udrejse herfra skal være i besid-
delse af et pas eller et andet dokument, der efter udlændinge- og integrations-
ministerens bestemmelse kan godkendes som rejselegitimation. Det fremgår
endvidere af bestemmelsens stk. 3, 1. pkt., at pas eller anden rejselegitimation
efter begæring skal forevises for paskontrollen ved ind- og udrejse samt under
ophold i landet.
I udlændingebekendtgørelsens kapitel 1 er der desuden fastsat forskellige reg-
ler om pas eller anden rejselegitimation.
7. Konsekvenser
Forslaget vurderes at have lovgivningsmæssige og økonomiske konsekvenser
for Danmark.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er, som anført ovenfor i afsnit 2, omfattet af Danmarks forbehold
vedrørende retlige og indre anliggender. Forslaget vil således ikke i sig selv
have lovgivningsmæssige konsekvenser, og ændringerne er ikke bindende for
eller finder anvendelse i Danmark.
Da der imidlertid er tale om et forslag, som udgør en videreudvikling af
Schengenreglerne, vil Danmark i henhold til artikel 4 i Protokollen om Dan-
marks stilling, inden seks måneder efter forslagets vedtagelse skulle meddele
Kommissionen, hvorvidt Danmark ønsker at gennemføre indholdet af forord-
ningen i dansk ret.
En gennemførelse af forordningen i dansk ret vurderes at have lovgivnings-
mæssige konsekvenser. Det vurderes således for nuværende, at forordningen
vil skulle gennemføres i dansk ret ved indsættelse i udlændingelovens § 2 a.
De lovgivningsmæssige konsekvenser vil blive analyseret endeligt, når rets-
akten er endeligt vedtaget.
Side
7/9
kom (2024) 0670 - Bilag 2: Samlenotat om EU's digitale rejseapp
3031426_0008.png
En gennemførelse af forordningen i dansk ret vil desuden forventeligt have
lovgivningsmæssige konsekvenser for paslovgivningen, som vil afhænge af
den konkrete gennemførelse.
Økonomiske konsekvenser
Idet forslaget er omfattet af retsforbeholdet vil Danmark som udgangspunkt
modtage refusion for sin forholdsmæssige andel af udgiften. Ved dansk til-
slutning vil denne refusion bortfalde, hvorved Danmark vil skulle bidrage
med cirka 2 pct. af udgifterne til eu-LISAs budget.
Forordningen skønnes at medføre implementeringsomkostninger for politiet
på 3,9 mio. kr. i 2028, 12,9 mio. kr. i 2029 og 1,7 mio. kr. fra 2030 og frem.
Omkostningerne kan bl.a. henføres til it-udvikling, en oplysningskampagne,
jf. artikel 10, øvrige projektudgifter og varig drift. Skønnet forudsætter, at
projektet gennemføres inden for en toårig periode, og at politiet er nationalt
ansvarlige for indkøb, drift og vedligeholdelse af en national router samt de
nødvendige integrationer, der sikrer, at Rejseappen understøtter udlæsning af
digitale ID-dokumenter samt danske såvel som udenlandske pas. Skønnet
omfatter ikke eventuelle ekstraomkostninger til vejledning af borgere i for-
bindelse med installering og brug af appen og omfatter heller ikke omkost-
ninger forbundet med en national udstedelse af digital rejselegitimation, jf.
forordningens artikel 12, idet udgifterne til en sådan ordning fortsat er uafkla-
ret. Eventuelle ekstraomkostninger forbundet hermed søges belyst ved et se-
nere tidspunkt. Skønnet er behæftet med væsentlig usikkerhed
Afledte nationale merudgifter som følge af EU-retsakter holdes inden for de
berørte ministeriers eksisterende bevillinger, jf. budgetvejledningens pkt.
2.4.1.
8. Høring
Sagen er sendt i høring i Specialudvalget for Asyl- og Indvandringssamar-
bejde (SPAIS) den 13. maj 2025.
Dansk Luftfart / DI Transport bemærker, at de kan tilslutte sig regeringens
holdning. De er herunder glade for, at det er prioritet at undgå nye admini-
strative byrder. Herunder finder de det vigtigt, at der er valgfrihed for luft-
fartsaktørerne. De finder det dog uklart - ud fra det foreliggende materiale -
om appen er tiltænkt borgere i Schengen-området eller hvor vidt det påtænkte
anvendelsesområde er bredere (altså indbefatter tredjelandsborgere), og på-
peger, at fokusområdet har betydning for relationen til EES / ETIAS
og
Side
8/9
kom (2024) 0670 - Bilag 2: Samlenotat om EU's digitale rejseapp
deraf luftfartsaktørernes rolle i sammenhængen. Dansk Luftfart / DI Trans-
port anfører, at dette bør klarlægges. Endvidere bemærkes det, at idriftsættel-
sen af EES / ETIAS har været udfordrende (jf. de efterhånden mange udsæt-
telser af igangsætning), hvorfor Dansk Luftfart / DI Transport bemærker, at
dette potentielt burde være den primære prioritet for Kommissionen, fremfor
at igangsætte nye digitale udviklingsprojekter.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdning til sagen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser generelt positivt på forslaget om at digitalisere rejsedokumen-
ter.
Regeringen finder det vigtigt, at transportvirksomheder, herunder luftfartssel-
skaber, sikres valgfrihed til at integrere digital rejselegitimation, og at luft-
fartsselskaberne ikke pålægges unødvendige administrative eller økonomiske
byrder.
Regeringen finder det vigtigt, at forslaget er foreneligt med den europæiske
digitale identitetstegnebog.
Regeringen finder det vigtigt, at sikkerhedskravene i eIDAS2-forordnigen re-
flekteres i rejseappens design for at sikre et ensartet sikkerhedsniveau på
tværs af
EU’s digitale identitetsløsninger. Regeringen vil arbejde for, at Kom-
missionen tydeliggør integrationen mellem forslaget og eIDAS2 for at skabe
en enkel, effektiv og sammenhængende europæisk digital identitetsinfra-
struktur, samtidig med at der tages højde for særlige behov fx for tredjelands-
statsborgere.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg til oriente-
ring den 6. december 2024.
Grund- og nærhedsnotat blev fremsendt den 11. december 2024 til Folketin-
gets Europaudvalg.
Side
9/9