17. marts 2025
MIM 11-25
GRUND OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på Den
Europæiske Unions vegne på den syttende partskonference under
Baselkonventionen om kontrol med grænseoverskridende transport af farligt affald
og bortskaffelse heraf for så vidt angår visse ændringer af artikler i og bilag til
konventionen
COM (2025) 43 final
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til afgørelse med henblik på at fastlægge den holdning, der skal
indtages på Unionens vegne på den 17. partskonference under Basel-konventionen. Forslaget vil, hvis det
vedtages, betyde, at EU fortsat vil arbejde for forbedret kontrol, juridisk klarhed og miljømæssig forsvarlig
håndtering af affald, som bidrag til omstillingen til global cirkulær økonomi.
Med Kommissionens forslag lægges der op til, at Unionen fortsat bør arbejde for vedtagelsen af det
ændringsforslag til bilag IV og visse angivelser i bilag II og IX til konventionen der oprindeligt blev
forelagt med Rådets afgørelse (EU) 2020/1829 af 24. november 2020. Formålet med forslaget var og er at
forbedre kontrollen af overførsler af affald og bidrage til at forhindre ulovlige overførsler, samt forbedre
den juridiske klarhed og samtidig støtte en miljøvenlig håndtering af affald på globalt plan. Med forslaget
lægges op til, at Unionen fortsat bør støtte dette, men at man i betragtning af den modstand man har mødt
på visse områder, bør udvise fleksibilitet, og evt. udsætte drøftelser om de mest omstridte emner og søge at
opnå enighed om de resterende aspekter af forslaget.
Forslaget lægger også op til, at Unionen ikke støtter Den Russiske Føderations forslag om at ændre artikel
6, stk. 2, i konventionen, der vedrører proceduren for forudgående informeret samtykke. Dog bør Unionen
fortsat understrege, at parterne bør få proceduren for forudgående informeret samtykke til at fungere
bedre inden for rammerne af Basel-konventionen, såfremt de ikke kræver en ændring af
konventionsteksten.
Forslaget medfører ikke reelle ændringer i transporten af affald internt i EU. Forslaget vurderes ikke at
have væsentlige statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser i Danmark. Den del af
forslaget, som handler om at arbejde for at forbedre kontrollen af overførsler af affald og bidrage til at
forhindre ulovlige overførsler, vurderes at kunne forbedre miljøbeskyttelsen. Danmark agter på baggrund
af ovenstående at støtte forslaget.
Forslaget har ikke konsekvenser for dansk ret, da det ikke medfører behov for tilpasning af hverken
affaldstransportforordningen eller import-/eksportbekendtgørelsen.
1