Europaudvalget 2024-25
KOM (2025) 0087 Bilag 1
Offentligt
3013375_0001.png
1. maj 2025
Samlenotat vedrørende Kommissionens forslag om forenkling og
styrkelse af
EU’s
kulstofsgrænsetilpasningsmekanisme (CBAM)
1) Forslag om forenkling og styrkelse af CBAM
KOM(2025)87
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet og Skatteministeriet
2
kom (2025) 0087 - Bilag 1: Samlenotat om kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM-forordningen)
3013375_0002.png
Dagsordenspunkt 1: Forenkling af CBAM
KOM(2025)87
1. Resume
Kommissionen har den 26. februar 2025 fremsat forslag til ændring af forord-
ningen om kulstofgrænsetilpasningsmekanismen.
Kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM) er en forordning, der prissæt-
ter CO
2
-udledningerne ved produktion af en række produkter, og således fast-
sætter et tillæg til prisen på disse produkter, der importeres til EU fra tredje-
lande. Nærværende forslag til ændring af forordningen har overordnet til for-
mål at reducere erhvervslivets byrder uden at gå på kompromis med EU’s kli-
mamål, den grønne dagsorden og klimahensynene bag CBAM.
I forslaget lægges der bl.a. op til en ny bagatelgrænse for, hvornår CBAM fin-
der anvendelse. Den nye bagatelgrænse vil blive fastsat ud fra vægt (50 ton
pr. år pr. importør) for cement, jern og stål, aluminium og gødning. Det skyl-
des, at vægt vurderes at være en bedre indikator for CO
2
-udledninger end den
nuværende bagatelgrænse, som er rettet mod varens værdi (150 euro), og som
derfor ikke er relateret til varens CO
2
-udledning. Ændringen skønnes at fri-
tage 90 pct. af virksomhederne, mens 99 pct. af udledningerne fortsat vil være
dækket af CBAM.
Derudover foreslås forenklinger, som betyder, at importører ikke skal autori-
seres, før de overstiger bagatelgrænsen på 50 ton pr. år. Der foreslås også en
forsimplet proces for autorisationer samt at gøre det muligt at udpege en
CBAM-repræsentant (en tredjepart, fx en ekstern konsulent), der kan håndtere
administration forbundet med CBAM på vegne af importøren. Derudover fo-
reslås der reduktioner i rapporteringskrav mv.
Forslaget skønnes at medføre et mindreprovenu på 35 mio. kr. årligt, da 1 pct.
af emissionerne bliver fritaget for betaling af CBAM-bidrag. Derudover skøn-
nes forslaget at medføre administrative besparelser for det offentlige på 3 mio.
kr. årligt. Endeligt skønnes det, at erhvervslivet sparer 130 mio. kr. årligt i
administration.
Regeringen finder det centralt, at CBAM-forordningen ikke skaber unødige
byrder for erhvervslivet. Regeringen mener samtidig, at forordningens formål
om at bidrage til indfrielsen af EU’s klimamål og global klimahandling ikke
må kompromitteres. Regeringen kan derfor støtte det ventede kompromisfor-
slag.
2. Baggrund
Kommissionen præsenterede den 26. februar 2025 sin første såkaldte Omni-
bus-pakke, der bl.a. indeholder forslag om at reducere virksomhedernes admi-
nistrative byrder som følge af CBAM.
Side 2 af 16
kom (2025) 0087 - Bilag 1: Samlenotat om kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM-forordningen)
3013375_0003.png
Med CBAM-forordningen indføres en omkostning (CBAM-bidrag) på en række
varer med en høj CO
2
-intensitet, der importeres til EU. Samtidig indføres en
række rapporteringskrav og andre administrative byrder for virksomhederne,
der importerer disse varer. Formålet med CBAM er at begrænse CO
2
-lækage sfa.
EUs emissionshandelssystem (ETS), hvor man beskatter CO
2
-udledning ved
brug af kvoter internt i EU. Forordningen om CBAM trådte i kraft den 1. januar
2023, hvor virksomhederne i en overgangsperiode kun skulle opfylde rapporte-
ringskrav, herunder angivelser ved import.
Fra den 1. januar 2026 skal virksomheder forsat opfylde rapporteringskrav, og
de skal derudover købe CBAM-certifikater svarende til CO2-udledningen fra de
omfattede importerede produkter, og opfylde krav om at have en vis mængde
certifikater på lager. Prisen for disse certifikater kaldes CBAM-bidrag, og im-
portører vil dermed blive pålagt at betale CBAM-bidrag fra den 1. januar 2026.
Virksomhederne skal efter udløbet af et kalenderår indlevere årlige CBAM-de-
klarationer (rapporter) til de kompetente myndigheder (Energistyrelsen i Dan-
mark), ud over de kvartalsmæssige angivelser, og CBAM-certifikater svarende
til indlejrede emissioner i de varer, der er importeret i det forgangne kalenderår.
CBAM-forordningen dækker over CO
2
-intensive varer, der ved produktion in-
den for EU er omfattet af CO
2
-kvoter under ETS-systemet, og som dermed ved
produktion i EU allerede er pålagt en pris for CO
2
-udledning. Det gælder ce-
ment, jern og stål, aluminium, brint, elektricitet og gødning. CBAM-forordnin-
gen blev indført samtidig med, at ETS blev ændret, bl.a. med udfasning af gra-
tiskvoter.
Forslaget foreligger endnu ikke i dansk sprogversion.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at simplificere administrative byrder og forbedre funk-
tionen af CBAM. Forslaget indeholder
en ny bagatelgrænse for CBAM’s anven-
delsesområde, justering af bestemmelser om håndhævelse, simplificering af au-
torisation, ændring af emissionsudregninger, reduktion af rapporteringskrav og
reduktion af finansielle krav.
Side 3 af 16
kom (2025) 0087 - Bilag 1: Samlenotat om kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM-forordningen)
3013375_0004.png
Tabel 1
Forslagets hovedelementer
Eksisterende regler
Ny bagatel-
Bagatelgrænsen er 150 euro pr.
grænse for
vareforsendelse
cement,
jern og stål,
aluminium
og gødning
I dag er det obligatorisk for myn-
dighederne at høre alle andre
EU-lande forud for autorisatio-
nen af en ansøger ("konsultati-
onsproceduren").
Kommissionens forslag
Samlet bagatelgrænse på 50
ton pr. år pr. importør.
Formål og gevinster
Ændringerne skal fritage
90 pct. af virksomhederne,
mens CBAM-bidrag bibe-
holdes for 99 pct. af udled-
ningerne.
Formålet er at finde en ba-
lance mellem godkendel-
sesprocedurens effektivitet
og ansøgernes risiko-pro-
fil.
Simplifice-
ring af au-
torisations-
processen
samt intro-
Toldrepræsentanter kan autori-
duktion af
seres til at foretage CBAM-angi-
CBAM-re-
velser, fx rapporter om emissi-
præsentant
onsdata mv. for den importerede
mængde CBAM-varer, og til i
øvrigt at opfylde CBAM-forplig-
telser på vegne af en importør.
Fastsættelsen af standardemis-
sionsværdier bliver udført pba.
den gennemsnitlige emissions-
udledning fra det eksporterende
land. Hvis data ikke er tilgænge-
Ændring af
ligt, er der en alternativ måde,
emissions-
som baseres på den gennem-
udregnin-
snitlige emissionsintensitet af
ger
den pågældende vares mest for-
urenende EU ETS installationer.
Ikke-kalcineret ler er omfattet af
CBAM.
Den årlige frist for indsendelsen
af CBAM-angivelserne er sat til
31. maj.
Starttidspunktet for at købe
CBAM-certifikater er sat til 1. ja-
nuar 2026.
Reduktion
af rapporte-
ringskrav
og
finan-
sielle krav
Virksomheder skal have tilegnet
en lagerbeholdning på 80 pct. af
indlejrede emissioner ift. virk-
somhedens import per år.
Konsultationsproceduren æn-
dres til en frivillig procedure for
myndighederne, hvorved den
nationale kompetente myndig-
hed ikke er forpligtet til at høre
andre landes kompetente myn-
digheder, før autorisation tilde-
les.
Introduktion af CBAM-repræsen-
tanter, som kan være en tredje-
part (fx konsulenter), der vil
kunne opfylde visse CBAM-plig-
ter i CBAM-registeret, fx fore-
tage CBAM-angivelser. Ansvaret
bibeholdes dog hos importøren
Fastsættelsen af standardemis-
sionsværdier ændres, så man
for hver af importkategorierne
kan anvende en standardsats
fastsat ud fra de 10 mest CO
2
-
udledende anlæg i EU.
Toldrepræsentanter kan
være ukvalificerede eller
mangle operationel kapa-
citet til at opfylde alle
CBAM-forpligtelser. Den
problemstilling skal intro-
duktionen af CBAM-repræ-
sentanter afhjælpe.
Formålet med at fastsætte
standardsatsen ud fra de
mest CO
2
-udledende an-
læg er at forhindre CO
2
-
lækage.
Ikke-kalcineret ler fritages fra
CBAM.
Det mindsker byrder og
har meget begrænset ind-
virkning på indtægter.
Den årlige frist for indsendelsen Formålet er, at CBAM føl-
af CBAM-angivelserne sættes til ger ETS. Formålet med at
30. september.
ændre starttidspunktet for
køb af CBAM-certifikater
Starttidspunktet for at købe
er at give virksomhederne
CBAM-certifikater udskydes til 1. en længere tid til at ind-
februar 2027. Virksomhederne
samle emissionsdata om
skal dog stadig leve op til rap-
produkterne.
porteringskrav, krav vedr. autori-
sationer ved import over baga-
telgrænsen osv. fra 1. januar
2026 og betale CBAM-bidrag for
import i 2026 til betalingsfristen i
det efterfølgende kalenderår.
Virksomheder skal fra 2027
Formålet er at lempe de fi-
have tilegnet en lagerbeholdning nansielle krav for virksom-
på 50 pct. af indlejrede emissio- heder, der benytter CBAM.
ner ift. virksomhedens import.
Information fra tidligere CBAM-
angivelser kan indgå i de 50 pct.
frem for, at denne alene baseres
på standardemissionsværdier.
Anm.:
Kilde: Skatteministeriet.
Side 4 af 16
kom (2025) 0087 - Bilag 1: Samlenotat om kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM-forordningen)
3013375_0005.png
Ny bagatelgrænse for cement, jern og stål, aluminium og gødning
Kommissionens foreløbige undersøgelser viser, at næsten alle (99 pct.) af de ud-
ledninger, der er omfattet af CBAM-forordningen, kan relateres til 10 pct. af de
importvirksomheder, der er omfattet af forordningen.
Kommissionen foreslår at indføre en ny bagatelgrænse for cement, jern og stål,
aluminium og gødning. Med Kommissionens forslag indføres en samlet mæng-
debaseret bagatelgrænse på 50 ton om året pr. importør. Den gældende baga-
telgrænse på 150 euro pr. vareforsendelse, som foreslås ophævet, medfører at
(stort set) alle virksomheder, der importerer CBAM-varer fra tredjelande, skal
betale CBAM-bidrag. Den forslåede bagatelgrænse har større sammenhæng til
CO
2
-udledning end den gældende bagatelgrænse.
De to resterende varegrupper i CBAM-forordningen (el og brint) foreslås ikke
omfattet af den nye mængdebaserede bagatelgrænse. For el og brint er der ingen
bagatelgrænse, og der skal således betales CBAM-bidrag uanset den importe-
rede mængde.
Kommissionen lægger desuden op til, at tærsklen på 50 ton pr. år pr. importør
kan justeres i efterfølgende år ved delegerede retsakter for at opretholde mål-
sætningen om 99 pct. omfattede CO
2
-udledninger. Det skal sikre, at forordnin-
gen også fremadrettet kan bidrage til EU’s klimamål og global klimahandling.
Justering af bestemmelser om håndhævelse
Kommissionen foreslår at indføre en ny bestemmelse om overvågning og hånd-
hævelse af den foreslåede mængdebaserede bagatelgrænse. Med overvågnings-
og håndhævelsesbestemmelsen kan de nationale kompetente myndigheder (fx
Energistyrelsen) og Kommissionen overvåge importen af de i forordningen om-
fattede varer, og den dertil fastsatte bagatelgrænse på 50 ton. Overvågnings- og
håndhævelsesbestemmelsen giver de kompetente myndigheder og Kommissio-
nen mulighed for at kontrollere, hvorvidt importørerne overskrider den foreslå-
ede bagatelgrænse.
Simplificering af autorisationsproces og introduktion af CBAM-repræsentant
Virksomheder, der importerer CBAM-varer over bagatelgrænsen, skal anmode
om at blive autoriseret som CBAM-klarerere. En CBAM-klarerer kan være im-
portøren selv, eller importørens indirekte toldrepræsentant, som kan autorise-
res som CBAM-klarerer for importøren. Anmodning indgives til en national
kompetent myndighed, der skal vurdere anmodningen. Efter den gældende for-
ordning skal den kompetente myndighed konsultere andre kompetente myn-
digheder og Kommissionen, inden importøren kan autoriseres.
Kommissionen foreslår at ændre konsultationsproceduren fra at være obligato-
risk til at være frivillig. Det betyder, at de nationale myndigheder kan vælge at
igangsætte en konsultationsproces med andre EU-landes kompetente myndig-
Side 5 af 16
kom (2025) 0087 - Bilag 1: Samlenotat om kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM-forordningen)
3013375_0006.png
heder eller Kommissionen, når det anses for nødvendigt på grundlag af de op-
lysninger, som ansøgeren har indgivet, og de toldoplysninger, der stilles til rå-
dighed i CBAM-registret. Formålet med at gøre konsultationsproceduren frivil-
lig, er at lette den administrative byrde for de nationale myndigheder.
Kommissionen foreslår derudover at introducere CBAM-repræsentanter, der
kan bistå en CBAM-klarerer. Med forslaget vil virksomheder kunne udpege
CBAM-repræsentanter til at håndtere dele af administrationen forbundet med
CBAM, herunder til at indgive korrekt CBAM-angivelse, fx rapporter om emis-
sionsdata mv. for den importerede mængde varer, i CBAM-registeret.
Efter den gældende forordning skal CBAM-klarereren opfylde alle forpligtelser
i relation til CBAM. Det er i dag kun en CBAM-klarerer, der kan tilgå CBAM-
registeret, mens andre, fx konsulenter, ikke kan tilgå registeret.
CBAM-klarereren kan dog være ukvalificerede eller mangle den nødvendige
operationelle kapacitet til at opfylde forpligtelserne i forbindelse med at indgive
korrekt CBAM-angivelse. Kommissionens forslag indebærer derfor, at andre
end CBAM-klarereren vil kunne få adgang til CBAM-registeret og at retten til at
indgive CBAM-angivelse kan delegeres til en CBAM-repræsentant, som er en
tredjepart, fx konsulenter eller miljøeksperter. CBAM-repræsentanten vil skulle
opfylde en række kriterier for at få adgang til CBAM-registret (fx være indehaver
af et EORI-nummer
1
og etableret i EU) og følge procedurer, som vil blive fastlagt
i en gennemførelsesretsakt, som fremsættes af Kommissionen. Forslaget æn-
drer ikke på, at autoriserede CBAM-klarerere fortsat skal være ansvarlige for
alle CBAM-forpligtelser, herunder køb og returnering af det korrekte antal
CBAM-certifikater. Dog kan angivelse af CBAM-bidrag mv. i CBAM-registeret
fremover foretages af CBAM-repræsentanten.
Ændring af emissionsudregninger
Kommissionen foreslår, at ikke-kalcineret ler (dvs. ikke-brændt ler) udgår af
CBAM-forordningens anvendelsesområde, da ikke-kalcineret ler ikke udgør et
CO
2
-intensivt produkt. Den nuværende CBAM-forordning omfatter både kalci-
neret og ikke-kalcineret ler. Kommissionen fremhæver, at medtagelsen af ikke-
kalcineret ler i CBAM-forordningen hverken er i overensstemmelse med
CBAM's formål, der er målrettet mod CO
2
-intensive varer, eller med anvendel-
sesområdet for ETS. Den foreslåede ændring vil mindske den administrative
byrde for importører af varen, og har meget begrænset indvirkning på indtæg-
terne, da primært kulstofintensive produkter er relevante for risikoen for kul-
stoflækage, som der søges håndteret via CBAM.
Derudover foreslår Kommissionen at gøre det lettere at anvende standardemis-
sionsværdier samt at ændre fastsættelsen af standardemissionsværdier for
CBAM-varer, så man kan anvende en standardsats fastsat ud fra de 10 mest
Et EORI-nummer er et nummer, virksomheder får tildelt af Erhvervsstyrelsen, når virksomhe-
den registreres som importør eller eksportør.
1
Side 6 af 16
kom (2025) 0087 - Bilag 1: Samlenotat om kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM-forordningen)
3013375_0007.png
CO
2
-udledende anlæg i EU. Formålet med at fastsætte standardsatsen ud fra de
mest CO
2
-udledende anlæg er at forhindre CO
2
-lækage.
Kommissionen foreslår også at ekskludere visse processer senere i forsynings-
kæden, herunder fx skruer, bolte, møtrikker osv. fra udledningsberegningen for
jern og stål, da disse udledninger kommer fra input af materiale og ikke fra selve
processen. Det vil ligeledes være i overensstemmelse med ETS.
Ydermere foreslår Kommissionen at fritage udledningerne fra ETS-varer, der
bliver produceret i EU, men eksporteret til tredjelande og brugt som input i an-
dre CBAM-varer.
Endelig foreslår Kommissionen at præcisere, at udledninger, der stammer fra
produktionen af elektricitet (indirekte udledninger), er ekskluderet fra emissi-
onsberegningerne, da der ikke findes indirekte udledninger fra elektricitet.
Reduktion af rapporteringskrav og udskydelse af køb af certifikater
Kommissionen foreslår at ændre den årlige frist for, hvornår CBAM-angivel-
serne skal indsendes, og for hvornår CBAM-certifikaterne skal afleveres, fra den
31. maj til den 31. august. Efter indsigelser fra EU-landene er datoen efterføl-
gende foreslået ændret til 30. september, så fristerne følger ETS. Efter den gæl-
dende forordning skal CBAM-klarereren indsende den endelige CBAM-angi-
velse for det forudgående kalenderår den 31. maj i det efterfølgende år. CBAM-
klarereren skal samtidig den 31. maj aflevere den mængde CBAM-certifikater,
der svarer til CO
2
-udledningen fra de importerede varer i det forudgående ka-
lenderår. Denne frist foreslås således ændret til den 30. september, som svarer
til fristen, der gælder for returnering af CO
2
-kvoter efter ETS-systemet.
Derudover foreslår Kommissionen at udsætte starttidspunktet for, hvornår
CBAM-certifikater skal købes fra 1. januar 2026 til 1. februar 2027. Virksomhe-
derne skal dog stadig leve op til registreringskrav, autorisationer osv. fra 1. ja-
nuar 2026 og betale CBAM-bidrag for import foretaget i 2026. Indleveringen af
CBAM-certifikater for import i 2026 skal først ske den 30. september 2027.
Kommissionen forslår desuden at give akkrediterede verifikatorer, som verifi-
cerer de faktisk indlejrede emissioner i importerede varer, adgang til CBAM-
registret. De akkrediterede verifikatorer skal bidrage til at lette rapporterings-
forpligtelserne og forbedre pålideligheden af de emissionsdata, som virksomhe-
der deler med klarerere gennem registeret. For beregning af emissioner foreta-
get på baggrund af Kommissionens standardemissionsværdier foreslås det at
fjerne kravet om vertifikation af indlejrede emissioner.
Endelig foreslår Kommissionen at forbedre adgangen for tredjelandes operatø-
rer til CBAM-registret.
Reduktion af finansielle krav
Efter den gældende forordning skal importører hvert kvartal have en lagerbe-
holdning af CBAM-certifikater på 80 pct. af indlejrede emissioner i virksomhe-
Side 7 af 16
kom (2025) 0087 - Bilag 1: Samlenotat om kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM-forordningen)
3013375_0008.png
dens import af CBAM-varer. Kommissionen foreslår at reducere dette lagerbe-
holdningskrav fra 80 pct. til 50 pct. CBAM-certifikater af indlejrede emissioner
i virksomhedens import af CBAM-varer samt at udskyde start af denne forplig-
telse fra første kvartal 2026 til første kvartal 2027.
Efter den gældende forordning vil beregningen af, hvad der udgør de indlejrede
emissioner mhp. opfyldelse af lagerbeholdningskravet alene kunne baseres på
standardemissionsværdier, som forventeligt er højere end de faktiske emissio-
ner. Kommissionen foreslår, at importører fremover vil kunne anvende infor-
mationer fra tidligere CBAM-angivelser i beregningen af de 50 pct. af indlejrede
emissioner i virksomhedens import af CBAM-varer, som en virksomhed skal
have tilegnet sig i lagerbeholdning hvert kvartal. Dermed vil importørerne have
mulighed for at anvende standardemissionsværdier eller informationer fra tid-
ligere CBAM-angivelser til brug for fastsættelse af, hvornår lagerbeholdnings-
kravet er opfyldt. Ændringen muliggør en reduktion i antallet af certifikater,
som virksomhederne skal købe for at overholde kravet om kvartalsvis lagerbe-
holdning.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF art. 294) medlovgiver på forslaget. Europa-Parlamentets holdning til
forslaget foreligger ikke endnu.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har vurderet, at nærhedsprincippet er overholdt. I vurderingen
fremhæver Kommissionen, at CBAM-forordningen har skabt en fælles ensartet
ramme, der sikrer ækvivalens mellem den emissionspris, der anvendes på EU's
indre marked, og den emissionspris, der anvendes på import.
Kommissionen fremhæver desuden, at de simplificeringer af forordningen, som
der fremsættes i forslaget, vil øge retssikkerheden yderligere og rationalisere
rapporteringskravene.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er en ændring af den nuværende CBAM-forordningen (forordning
(EU) 2023/956). Forordningen vil finde direkte anvendelse i dansk ret. Der vil
muligvis være behov for implementering af administrative forhold på bekendt-
gørelsesniveau.
7. Økonomiske konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Da CBAM er en forordning, vil forslaget til simplificering af CBAM gælde direkte
i Danmark. Der vil være behov for ændring af bekendtgørelse for CBAM ift. æn-
drede gebyrsatser for virksomheder omfattet af CBAM sfa. ændring af målgrup-
pen. Der kan desuden være behov for konsekvensændringer i anden EU-regule-
ring.
Side 8 af 16
kom (2025) 0087 - Bilag 1: Samlenotat om kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM-forordningen)
3013375_0009.png
Økonomiske konsekvenser
Det skønnes, at Kommissionens forslag om at simplificere CBAM vil mindske
CBAM-provenuet med ca. 35 mio. kr. årligt. Mindreprovenuet skyldes den hø-
jere bagatelgrænse, som fritager virksomheder, der dækker 1 pct. af emissio-
nerne, for at skulle betale CBAM-bidrag.
På baggrund af Kommissionens konsekvensvurderinger skønnes de administra-
tive lempelser for den danske stat til 10 mio. kr. årligt sfa., at færre importvirk-
somheder omfattes af CBAM.
De administrative lempelser for Energistyrelsen og Erhvervsstyrelsen skønnes
til ca. 2-3,2 mio. kr. årligt. Det bemærkes, at Energistyrelsens og Erhvervssty-
relsens administration af CBAM i Danmark er gebyrfinansieret
efter et ”forure-
neren betaler”-princip.
Ændringen kan have konsekvenser for fastsættelsen af
dette gebyr.
Der er en risiko for implementeringsomkostninger grundet systemtilretninger,
som skal kvantificeres på baggrund af følgeretsakter til forordningen, som ikke
foreligger på nuværende tidspunkt. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen skøn-
ner med væsentlig usikkerhed, at systemændringer mv. sfa. en forenkling af
CBAM vil medføre éngangsomkostninger for staten på 5-10 mio. kr. i 2025.
De erhvervsøkonomiske konsekvenser i Danmark skønnes reduceret med ca.
130 mio. kr. årligt, som følge af, at færre importvirksomheder omfattes af
CBAM. Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering har skønnet med væ-
sentlig usikkerhed, at undtagelsen fra autorisationskravet vil medføre en lettelse
på ca. 20 mio. kr. i omstilling, og at lettelser vedr. rapportering, verifikation og
returnering vil medføre lettelser på mellem 75-150 mio. kr. årligt for erhvervs-
livet.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter, som følger af EU-retsakter, afhol-
des inden for de berørte ministeriers eksisterende bevillingsrammer, jf. budget-
vejledningens bestemmelser herom.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Den nye mængdebaserede bagatelgrænse indebærer, at ca. 90 pct. af de virk-
somheder, som i dag er omfattet af CBAM-forordningen, vil blive fritaget fra at
betale CBAM-bidrag. Disse virksomheder står kun for ca. 1 pct. af importen af
CBAM-varer. Omlægningen af bagatelgrænsen vil derfor betyde, at mere end 99
pct. af udledninger omfattet af CBAM-forordningen forsat vil falde inden for
bagatelgrænsen og således være omfattet. Det vil desuden være muligt løbende
at justere bagatelgrænsen til altid at omfatte 99 pct. af udledningerne, hvis der
opstår behov herfor. Kommissionen fremhæver på denne baggrund, at ændrin-
gen af bagatelgrænsen forsat vil beskytte klimahensynene bag CBAM.
8. Høring
Se bilag 1.
Side 9 af 16
kom (2025) 0087 - Bilag 1: Samlenotat om kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM-forordningen)
3013375_0010.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes bred opbakning til forslaget fra EU-landene.
Nogle lande ønsker en udskydelse af implementeringen af forpligtelserne i
CBAM fra 2026 til et senere år, ligesom nogle lande ikke anser den nye bagatel-
grænse som en simplificering af CBAM.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
Regeringen finder det centralt, at CBAM-forordningen ikke skaber unødige
byrder for erhvervslivet. Regeringen mener samtidig, at forordningens formål
om at bidrage til indfrielsen af EU’s klimamål og global klimahandling ikke må
kompromitteres.
Regeringen mener, at man med forenklingen af CBAM skal skabe en markant
og reel byrdereduktion ved at tilpasse omfanget af omfattede virksomheder, så
der sikres proportionalitet i, hvilke virksomheder, der omfattes i forhold til de
politiske mål for CBAM.
Derfor finder regeringen det særligt positivt, at Kommissionen har fremsat et
forslag, der ventes at kunne undtage 90 pct. af virksomhederne, mens CBAM-
bidrag bibeholdes for 99 pct. af udledningerne.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 10 af 16
kom (2025) 0087 - Bilag 1: Samlenotat om kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM-forordningen)
3013375_0011.png
Bilag 1
Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget for Skatter og Afgifter fra
den 12. marts 2025 til den 19. marts 2025. Forslaget har været i høring fra den
12. marts 2025 til og med den 19. marts 2025 i erhvervs- og interesseorganisa-
tioner. Der er afgivet høringssvar fra i alt syv organisationer. Forslaget er lige-
ledes sendt til orientering til toldkontaktudvalget, der består af erhvervsorga-
nisationer m.fl., der er involveret i aktiviteter relateret til import, eksport og
transit af varer ind og ud over de ydre EU-grænser via Danmark.
Bryggeriforeningen støtter de miljømæssige mål, som CBAM-mekanismen sig-
ter mod, samt initiativer, der bidrager til at reducere CO
2
-udledningen og be-
kæmpe klimaforandringer. Foreningen understreger dog vigtigheden af at
finde en balance mellem de miljømæssige mål og de økonomiske og admini-
strative byrder, som lovgivningen pålægger virksomhederne.
Bryggeriforeningen støtter desuden ændringen af bagatelgrænse for, hvornår
CBAM finder anvendelse, så der indføres en bagatelgrænse på 50 ton CO
2
pr.
år pr. importør. Bryggeriforeningen glæder sig over, at mange virksomheder
kan fritages fra CBAM-kravene, uden at det har betydelige konsekvenser for de
udledninger, der er omfattet af forordningen. Samtidig undrer foreningen sig
over, at den rette balance mellem den ønskede effekt og antallet af virksomhe-
der omfattet af ordningen ikke er blevet fundet tidligere.
Dansk Industri støtter forslaget om simplificering af CBAM, da det vil reducere
de administrative byrder, som har været en udfordring, særligt for små og mel-
lemstore virksomheder (SMV).
Dansk Industri støtter op om at ændre minimumsgrænsen for, hvornår import
er omfattet af CBAM-rapportering, fra den nuværende grænse på 150 euro til
en vægtbaseret grænse på 50 tons. Dette vil undtage importører af små mæng-
der af CBAM-omfattede varer fra den omfattende rapporteringsbyrde og for-
enkle beregnings- og dataindsamlingsprocesserne, hvilket vil lette byrden for
virksomheder, særligt
SMV’er.
Dansk Industri gør dog opmærksom på, at det
er væsentligt, at virksomheder, der er ved at overstige den vægtbaserede mini-
mumsgrænse i et givent år, orienteres herom af de ansvarlige myndigheder tids
nok til at have tilstrækkelig tid til at blive autoriseret som CBAM-importør.
Dansk Industri støtter forslaget om at revidere cyklussen for CBAM-rapporte-
ring. Det giver virksomhederne bedre tid til at indsamle og verificere data.
Dansk Industri påpeger dog, at den foreslåede deadline for indsendelse af
CBAM-erklæringer den 31. august falder sammen med sommerferieperioden,
hvilket kan medføre udfordringer for både virksomheder og myndigheder.
Dansk Industri anbefaler derfor, at deadline flyttes til slutningen af september
eller begyndelsen af oktober for at sikre tilstrækkelig tid til rapportering uden
ferieforstyrrelser.
Side 11 af 16
kom (2025) 0087 - Bilag 1: Samlenotat om kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM-forordningen)
3013375_0012.png
Dansk Industri er positive overfor, at verifikationskravet kun vil gælde for fak-
tiske værdier og ikke for standardværdier. Man ser ligeledes positivt på forsla-
get om autoriserede CBAM-importører til at delegere indsendelsen af CBAM-
erklæringer til tredjepart. Afslutningsvist er man positive overfor, at det fore-
slås at etablere en årlig gennemsnitlig standard-værdi for CO
2
-pris for de lande,
hvor det er vanskeligt at bestemme den faktisk betalte CO
2
-pris. Det fremhæ-
ves, at disse tiltag kan være med til at mindske den administrative byrder, tid
og de ressourcer, virksomheder på nuværende tidspunkt bruger på at over-
holde CBAM-forpligtelserne.
Dansk Industri understreger vigtigheden af, at de foreslåede simplificeringer
vedtages og implementeres hurtigt, så virksomhederne kan drage fordel af dem
uden forsinkelse. Dansk Industri anerkender de nye håndhævelsesregler og
kompetenceudvidelser for myndighederne, men påpeger også, at det er vigtigt,
at myndighederne fortsat vejleder virksomhederne for at sikre korrekt efterle-
velse. Dansk Industri gør opmærksom på, at man er bekymret for behandlings-
tiden for autorisation, da det har direkte indflydelse på danske virksomheders
mulighed for at føre varer ind over grænsen. Dansk Industri opfordrer derfor
til at dette bør være et vigtigt opmærksomhedspunkt for de danske myndighe-
der.
Endelig fremhæver Dansk Industri behovet for, at der spredes information om
CBAM-kravene til tredjelande, da danske og europæiske virksomheder ofte har
vanskeligheder med at få de nødvendige data fra deres leverandører i disse
lande.
Dansk Metal støtter intentionen om at lette reguleringen for europæiske virk-
somheder, da de mener, at dette ikke går på kompromis med den grønne om-
stilling. Dansk Metal ser positivt på, at man kan lempe byrderne for 90 pct. af
importørerne, samtidig med at 99 pct. af udledningerne stadig er omfattet af
reguleringen.
Dansk Metal fremhæver, at det er afgørende at bevare en konkurrencedygtig
industri i både Danmark og Europa, da dette er nødvendigt for at sikre velbe-
talte industriarbejdspladser og styrke europæisk økonomi og sikkerhed. De un-
derstreger vigtigheden af at sikre lige konkurrencevilkår for virksomheder,
uanset om de producerer indenfor eller udenfor Europa, for at undgå, at euro-
pæiske jobs flyttes ud af Europa.
Dansk Metal støtter en indskrænkning af omfanget af CBAM, særligt når de
administrative omkostninger er betydeligt større end de klimagevinster, der
opnås. Det fastslås, at virksomheder, hvor kun en lille del af deres varer er om-
fattet af CBAM, ikke bør være underlagt reguleringen, da det medfører unød-
vendige administrative byrder og øger arbejdsbyrden hos nationale myndighe-
der. En indskrænkning af omfanget vil hjælpe både de undtagne virksomheder
og de resterende virksomheder ved at muliggøre hurtigere behandling.
Side 12 af 16
kom (2025) 0087 - Bilag 1: Samlenotat om kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM-forordningen)
3013375_0013.png
Dansk Metal støtter forslaget om simplificering af CBAM, særligt hvis det kan
lette de administrative byrder gennem en strømlinet rapportering. Dansk Me-
tal understreger, at CBAM skal anvendes til at forhindre CO
2
-lækage og ikke
som et protektionistisk værktøj, hvilket kan skabe handelstekniske barrierer
for udenlandske aktører.
Afslutningsvist påpeger Dansk Metal, at der bør lægges større vægt på digitali-
sering og automatisering af rapporteringen. Digitalisering vil lette byrderne for
virksomhederne og gøre processen mere effektiv, hvilket er en vigtig del af sim-
plificeringen af CBAM.
Danske Speditører anfører, at de generelt finder forslaget for et velbalanceret
initiativ, der effektivt imødekommer mange af transport- og speditionsbran-
chens bekymringer. Forslaget introducerer blandt andet brugen af standard-
værdier, herunder regionale tilpasninger, realistiske undtagelsestærskler, for-
bedret integration af tolddata samt fjernelse af overflødige rapporteringstrin.
Danske Speditører er positive over for muligheden for, at klarerere kan udde-
legere CBAM-rapporteringen til en udpeget CBAM-repræsentant.
Danske Speditører mener dog, at der fortsat er potentiale for yderligere forenk-
ling. Det påpeges, at forslaget ikke imødekommer deres ønske om at give mu-
lighed for, at en bemyndiget repræsentant ("Authorised Representative") kan
handle på vegne af enheder i tredjelande. I stedet fastholder forslaget kravet
om, at indirekte toldrepræsentanter skal påtage sig rollen som CBAM-klarerer,
det betyder, at de indirekte toldrepræsentanter vil blive ufrivilligt ansvarlige
som CBAM-klarerere, hvilket ikke er hensigtsmæssigt.
Derudover bør CBAM-relaterede forpligtelser ikke pålægges europæiske logi-
stiktjenesteudbydere, der opererer uden for forordningens anvendelsesom-
råde. Danske Speditører foreslår, at CBAM-forordningen bør etablere en selv-
stændig rammeordning, der er uafhængig af toldlovgivningen og giver mulig-
hed for markedsdrevne valg.
Danske Speditører påpeger, at det nye forenklingsforslag stadig er uklart med
hensyn til, hvordan "Authorised Representatives", der har kunder, der er und-
taget fra CBAM, skal håndtere CBAM-import på vegne af deres kunder.
Desuden udtrykker Danske Speditører bekymring over tidsplanen for CBAM-
godkendelsesprocessen, der forventes at træde i kraft ved udgangen af 2025.
De påpeger, at dette kan medføre unødvendige administrative byrder, særligt
da det endnu er uklart, hvilke virksomheder der skal ansøge om godkendelse.
Derfor opfordrer Danske Speditører til en seks måneders udsættelse af godken-
delsesforpligtelsen, så undtagelsesreglerne kan træde i kraft og mindske byr-
derne for både virksomheder og myndigheder.
Danske Speditører støtter tilføjelsen af punkt 7a til artikel 5, som giver mulig-
hed for, at en godkendt CBAM-klarerer kan uddelegere CBAM-angivelser til en
person, der handler på deres vegne. De anbefaler desuden, at henvisningerne
Side 13 af 16
kom (2025) 0087 - Bilag 1: Samlenotat om kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM-forordningen)
3013375_0014.png
til indirekte toldrepræsentanter erstattes med Authorized CBAM-repræsen-
tant, og at henvisningerne til EU-toldkodeksen, som er relevante for toldrepræ-
sentationen, fjernes.
Afslutningsvis anfører Danske Speditører, at CBAM bør fungere som et miljø-
instrument og ikke som en handelsbarriere. De mener, at man bør fjerne den
største ansvarsbyrde for europæiske logistiktjenesteudbydere, som falder uden
for CBAM’s anvendelsesområde, og at forpligtelsen for indirekte toldrepræsen-
tanter ikke bør være obligatorisk.
FSR - Danske Revisorer er positive over for ændringsforslagene, da den nuvæ-
rende lovgivning er kompleks og administrativt ressourcekrævende for de be-
rørte virksomheder. FSR påpeger, at 99 pct. af de udledninger, der er omfattet
af CBAM-forordningen, kun stammer fra 10 pct. af de virksomheder, der er
omfattet, og mener derfor, at det er fornuftigt at forenkle og begrænse de nu-
værende regler.
FSR er positiv overfor ændringen af bagatelgrænsen, som ændres til at blive
fastsat ud fra vægt (50 ton CO
2
pr. år pr. importør). Dette vil reducere antallet
af registreringspligtige virksomheder fra cirka 200.000 til cirka 18.000 virk-
somheder. Det vil dog fortsat være svært for de ca. 182.000 virksomheder, der
er fritaget fra CBAM-kravene, at monitorere, om de nærmer sig bagatelgræn-
sen. De fleste virksomheder har ikke kendskab til, hvor stort et emissionsind-
hold deres vareimport har. FSR angiver, at forslagets mulighed for at anvende
Kommissionens standardværdier ligeledes er en byrdefuld moniteringsproces.
FSR foreslår på denne baggrund, at Kommissionen eller Energistyrelsen bør
offentliggøre vejledende eksempler på emissionsindholdet i forskellige vareka-
tegorier. Dette vil hjælpe virksomhederne med at vurdere, om de er tæt på at
nå bagatelgrænsen. FSR understreger, at ændringerne indebærer, at virksom-
heder, der mod forventning når bagatelgrænsen inden for et år, vil være for-
pligtet til at rapportere for hele året, hvilket kan være en administrativ byrde.
FSR er positive overfor, at forslaget giver mulighed for at udpege en CBAM-
repræsentant. Denne mulighed vil hjælpe CBAM-importører, der ikke har res-
sourcerne til at opfylde indrapporteringsforpligtelserne, herunder beregningen
af emissionsindholdet i varerne.
Green Power Denmark understøtter en revision af CBAM, der vil forenkle og
harmonisere reglerne på tværs af EU, hvilket vil reducere den administrative
byrde for virksomhederne. De påpeger dog, at det er afgørende, at der gennem-
føres en grundig konsekvensanalyse
for at vurdere CBAM’s indvirkning på eu-
ropæiske virksomheders konkurrenceevne, særligt når det gælder import og
potentielle forstyrrelser i forsyningskæderne. Desuden fremhæves risikoen for,
at visse produkter, såsom strømkabler, der indeholder store mængder CBAM-
dækkede råmaterialer, kan blive udsat for en konkurrenceulempe.
Side 14 af 16
kom (2025) 0087 - Bilag 1: Samlenotat om kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM-forordningen)
3013375_0015.png
Green Power Denmark foreslår desuden, at metanol inkluderes i CBAM og
ETS-mekanismerne, da dette vil styrke et konkurrencedygtigt europæisk mar-
ked for e- og biometanol.
Green Power Denmark fremhæver de udfordringer, der er forbundet med im-
port af elektricitet fra Storbritannien via Viking Link. Da Storbritanniens CO
2
-
kvotehandelssystem ikke er harmoniseret med EU’s, vil strøm importeret fra
Storbritannien blive pålagt en CO
2
-told svarende til det gennemsnitlige CO
2
-
indhold i strøm produceret i Storbritannien. Konsekvensen heraf vil være, at
Viking Link stort set udelukkende vil blive brugt til eksport af strøm fra Dan-
mark til England. Green Power Denmark foreslår derfor, at elektricitet impor-
teret via Viking Link undtages fra CBAM, og at CO
2
-prisen betalt i Storbritan-
nien skal kunne reducere antallet af nødvendige CBAM-certifikater. Der opfor-
dres ligeledes
til, at Storbritanniens og EU’s ETS-system
harmoniseres, inden
CBAM træder i kraft i 2026.
Endelig påpeger Green Power Denmark de administrative byrder, der er for-
bundet med import af elektricitet, især de krav, der stilles om dokumentation
af CO
2
-udledning. De understøtter forslaget om forenkling af autorisationspro-
cesserne og muligheden for at udpege en CBAM-repræsentant til at håndtere
administrationen. Samtidig anbefales det, at der tages højde for, at strøm ofte
handles flere gange og anonymt, hvilket kan skabe yderligere kompleksitet i
administrationen.
Landbrug & Fødevarer anfører, at de generelt er imod CBAM, da mekanismen
udgør en udfordring for fødevareklyngens konkurrenceevne på eksportmarke-
derne, særligt uden for EU, hvor produkter konkurrerer med varer, der ikke er
underlagt klimaafgifter bl.a. for de input, der anvendes i produktionen, såsom
gødning.
Landbrug & Fødevarer er dog tilfredse med, at simplificeringen af CBAM ind-
går i Omnibus-pakken, da CBAM siden implementeringen i 2023 har pålagt de
omfattede virksomheder betydelige rapporteringsforpligtelser. Landbrug &
Fødevarer ser desuden positivt på, at udfordringerne relateret til CBAM be-
handles i et separat forslag, hvilket muliggør en hurtigere vedtagelse og dermed
hurtigere lettelse af byrderne for de omfattede virksomheder.
Landbrug & Fødevarer er positive overfor, at forslaget indeholder en fritagelse
af små importører. Da 90 pct. af importørerne kun står for 1 pct. af emissio-
nerne, vil dette reducere de administrative omkostninger, særligt for små og
mellemstore virksomheder (SMV), uden at det vil have stor indflydelse på de
samlede CO
2
-emissioner. Landbrug & Fødevarer understreger dog vigtigheden
af, at virksomhederne ikke pålægges nye administrative byrder for at doku-
mentere, at de udleder under den nye bagatelgrænse på 50 ton CO
2
per år, da
dette vil underminere forslaget om simplificering.
Landbrug & Fødevarer anerkender, at simplificeringen af reglerne for de tilba-
geværende importører, der fortsat er omfattet af CBAM, adresserer flere af de
Side 15 af 16
kom (2025) 0087 - Bilag 1: Samlenotat om kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM-forordningen)
3013375_0016.png
udfordringer, der eksisterer med den nuværende ordning. For eksempel bliver
autorisationsproceduren, dataindsamlingen fra tredjelandsproducenter og be-
regningen af indlejrede emissioner lettere. Det er dog forsat en bekymring, at
importører skal indhente og stå til ansvar for emissionsdata fra flere niveauer
af producenter i værdikæden, især ved import af sammensatte produkter, hvor
emissioner kan stamme fra flere producenter.
Landbrug & Fødevarer ser positivt på, at der er lagt op til øget dataudveksling
mellem Kommissionen og de nationale myndigheder som en måde at effektivi-
sere håndhævelsen af CBAM og forhindre omgåelse af reglerne. Dette kan bi-
drage til at sikre lige konkurrencevilkår mellem omfattede europæiske impor-
tører.
Endelig ser Landbrug & Fødevarer frem til at blive inddraget i det videre ar-
bejde med at implementere forenklinger af CBAM. Foreningen understreger
desuden vigtigheden af, at interesseorganisationer som Landbrug & Fødevarer
bliver involveret i den kommende revision af CBAM i 2026, hvor det skal be-
sluttes, om flere sektorer skal inkluderes i ordningen.
Side 16 af 16