Notat
2. maj 2025
J.nr. 2022-13708
Kontor: International
Koordinering (IKO)
Initialer: CBN, ESD, RHe,
SHL
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Forslag til Parlamentets og Rådets forordning, der ændrer i forordning (EU) 2023/956
for så vidt angår simplificering og styrkelse af CO
2
-grænsetilpasningsmekanismen
(CBAM) (KOM(2025) 87 final).
1. Resumé
Kommissionen har den 26. februar 2025 fremsat forslag om kulstofgrænsetilpasningsmekanismen.
Kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM) er en forordning, der prissætter CO
2
-udledningerne ved
produktion af en række produkter, og således fastsætter et tillæg til prisen på disse produkter, der impor-
teres til EU fra tredjelande. Nærværende forslag til ændring af forordningen har overordnet til formål at
reducere erhvervslivets byrder uden at gå på kompromis med EU’s klimamål, den grønne dagsorden og
klimahensynene bag CBAM.
I forslaget lægges der bl.a. op til en ny bagatelgrænse for, hvornår CBAM finder anvendelse. Den nye ba-
gatelgrænse vil blive fastsat ud fra vægt (50 ton pr. år pr. importør) for cement, jern, stål, aluminium og
gødning. Det skyldes, at vægt vurderes at være en bedre indikator for CO
2
-udledninger end den nuvæ-
rende bagatelgrænse, som er rettet mod varens værdi (150 euro), og som derfor ikke er relateret til varens
CO
2
-udledning. Ændringen skønnes at fritage 90 pct. af virksomhederne, mens 99 pct. af udledningerne
fortsat vil være dækket af CBAM.
Derudover foreslås forenklinger, som betyder, at importører ikke skal autoriseres, før de overstiger baga-
telgrænsen på 50 ton pr. år. Der foreslås også en forsimplet proces for autorisationer samt at gøre det mu-
ligt at udpege en CBAM-repræsentant (en tredjepart, fx en ekstern konsulent), der kan håndtere admini-
stration forbundet med CBAM på vegne af importøren. Derudover foreslås der reduktioner i rapporte-
ringskrav mv.
Forslaget skønnes at medføre et mindreprovenu på 35 mio. kr. årligt, da 1 pct. af emissionerne bliver fri-
taget for betaling af CBAM-bidrag. Derudover skønnes forslaget at medføre administrative besparelser
for det offentlige på 3 mio. kr. årligt. Endeligt skønnes det, at erhvervslivet sparer 130 mio. kr. årligt i
administration.
Regeringen finder det centralt, at CBAM-forordningen ikke skaber unødige byrder for erhvervslivet. Re-
geringen mener samtidig, at forordningens formål om at bidrage til indfrielsen af EU’s klimamål og glo-
bal klimahandling ikke må kompromitteres. Regeringen kan derfor støtte det ventede kompromisforslag.