Den 25. april 2025
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens meddelelser om færdighedsunionen, en handlingsplan for grundlæggende
færdigheder og en strategisk plan for STEM-uddannelser: færdigheder til støtte for konkurren-
ceevne og innovation
KOM(2025)90, KOM(2025)88 og KOM(2025)89
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde sine tre meddelelser om færdighedsunionen, en handlingsplan for grundlæggende færdigheder
og en strategisk plan for STEM-uddannelser: færdigheder til støtte for konkurrenceevne og innovation den 5. marts
2025. Førstnævnte er en overliggermeddelelse, mens de to sidstnævnte er initiativer under den. Kommissionens pakke skal
ses som et svar på, hvordan EU
–
nationalt og europæisk
–
kan tackle opgaven med at sikre en kvalificeret arbejds-
styrke, der kan bidrage til et mere produktivt og konkurrencedygtigt EU. Kommissionens pakke er et af svarene på
Draghi- og Letta-rapporternes konstateringer af, at manglen på færdigheder og færdighedskløfter, utilstrækkelig omstil-
lingshastighed og ineffektiv styring
hæmmer EU’s konkurrenceevne.
Færdighedsunionen bygger på fire søjler: 1) Opbyggelsen af færdigheder til kvalitetsjob og
–liv,
2) opkvalificering og om-
skoling af arbejdsstyrken, 3) arbejdskraftmobilitet og 4) tiltrækning, udvikling og fastholdelsen af talenter.
Meddelelserne i sig selv forventes ikke at få konsekvenser for lovgivningen, EU-budgettet, statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet, men visse af de bebudede initiativer vil kunne få lovgivningsmæssige
og økonomiske konsekvenser ved mulig implementering i Danmark.
Regeringen hilser overordnet de tre meddelelser velkommen og bakker generelt op om, at der sættes fokus på at styrke den
europæiske konkurrenceevne gennem opkvalificering og omskoling af den europæiske arbejdsstyrke. Regeringen er ligeledes
enig i, at en styrkelse af grundlæggende færdigheder og STEM-fagene er afgørende for vækst og beskæftigelse i EU og her-
under den grønne og digitale omstilling. Regeringen sætter desuden pris på Kommissionens fokus på at uddanne flere fag-
lærte ved at gøre erhvervsuddannelserne og herunder STEM-fagene mere attraktive. Det er dog vigtigt, at man ikke samti-
dig mister blik for, at uddannelsessystemet
–
og særlig grundskolen
–
også har en alment dannende funktion, som ikke
kun er arbejdsmarkedsrettet. Regeringen bakker generelt op om tiltag, der kan understøtte en fri og fair bevægelighed. I
forhold til nye governance-strukturer ser regeringen frem til, at Kommissionen giver uddybende oplysninger herom. Det er
væsentligt, at der ikke etableres parallelle processer eller overflødige administrative strukturer i forhold til de nuværende
governance-strukturer for det europæiske samarbejde på uddannelses, social- og beskæftigelsesområdet. Regeringen vil tage
specifik stilling til de enkelte initiativer i takt med, at de konkretiseres af Kommissionen.
Endvidere skal nye EU-tiltag ske i respekt for den nationale kompetence på uddannelsesområdet og for velfungerende na-
tionale arbejdsmarkedsmodeller.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 5. marts 2025 sine tre meddelelser om
færdighedsunionen,
en
handlings-
plan for grundlæggende færdigheder
og en
strategisk plan for STEM-uddannelser: færdigheder til støtte for konkurrence-
evne og innovation,
hvoraf den førstnævnte er en overliggermeddelelse, mens de to sidstnævnte er initiati-
ver under den. Meddelelsen om færdighedsunionen blev oversendt til Rådet i dansk sprogversion den
29. marts 2025. Pakken har baggrund i Draghi-rapporten om europæisk konkurrenceevne og er et af
initiativerne i Konkurrenceevnekompasset.