Europaudvalget 2024-25
KOM (2025) 0097 Bilag 1
Offentligt
3009945_0001.png
J.nr. 2025 - 2108
Ref. CEBUH
Den 12. april 2025
Grund- og nærhedsnotat
Kommissionens meddelelse om en køreplan for kvinders rettigheder
KOM (2025) 97
1. Resumé
Kommissionen har den
7. marts fremlagt en meddelelse om ”En køreplan for kvinders rettigheder –
principper for et samfund med ligestilling mellem kønnene”,
som sætter retning for Kommissionens
arbejde på ligestillingsområdet. Køreplanen indeholder 8 prioriteter, der vil danne grundlag for
fremtidige konkrete politiske tiltag, bl.a. gennem EU-kommissionens kommende 5-årige strategi for
ligestilling, der forventes offentliggjort den 8. marts 2026.
Køreplanen har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøkonomiske
konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet eller konsekvenser for
beskyttelsesniveauet.
Regeringen kan støtte op om principperne i roadmappen. Regeringen ser frem til, at køreplanen følges
op med konkrete politiske tiltag i Kommissionens kommende strategi for ligestilling.
2. Baggrund
Kommissionen har den 7. marts fremlagt en meddelelse om en køreplan for kvinder rettigheder.
Meddelelsen er den 16. marts 2025 modtaget i dansk sprogversion.
Køreplanen skal ikke forhandles, men Kommissionen har opfordret Rådet, Europarlamentet og øvrige
aktører til at støtte op om prioriteterne.
3. Formål og indhold
Formålet med Kommissionens køreplan er at beskytte og fremme ligestilling og kvinders rettigheder
samt håndtere nye ligestillingsudfordringer. Køreplanen indeholder følgende 8 overordnede
principper med tilhørende målsætninger:
1) Frihed fra kønsbaseret vold, fx forebygge og bekæmpe partnervold og -drab, teknologibaseret
vold, tvangsægteskaber, online vold og sexistisk digitalt indhold samt voldtægt baseret på
kom (2025) 0097 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse om en køreplan for kvinders rettigheder
manglende samtykke og alle former for seksuel udnyttelse herunder i forbindelse med
menneskehandel.
2) De højeste sundhedsstandarder, fx at fremme kvinders og pigers sundhed gennem bedre
adgang til evidensbaseret viden om kvinders sundhed og seksualitet, at beskytte kvinders
adgang til seksuel og reproduktiv sundhed og reproduktive rettigheder og fremme medicinsk
forskning, kliniske forsøg, diagnosticering og behandlinger, hvor der tages hensyn til køn.
3) Ligeløn og lige økonomisk indflydelse, fx afskaffe løn- og pensionsforskelle baseret på køn, at
tackle undervurderingen af job, der primært udføres af kvinder og sikre løngennemsigtighed,
fremme finansiel forståelse blandt piger og kvinder og lige adgang til finansiering og
økonomiske muligheder, herunder iværksætteri, uanset køn.
4) Balancen mellem arbejds- og familieliv og omsorgsforpligtelser, fx fremme af ligelig fordeling
af omsorgsansvaret mellem kvinder og mænd, fremme arbejdsvilkår, der gør det lettere at
forene privatliv, familieliv og arbejdsliv og opfordre fædre til at tage fædreorlov og
familieorlov.
5) Lige beskæftigelsesmuligheder og ordentlige arbejdsvilkår, fx at udrydde kønsbestemte
forskelle i beskæftigelsesmulighederne med særligt fokus på kønsopdeling på arbejdsmarkedet
og underrepræsenterede grupper og udrydde kønsbaseret vold og seksuel chikane på
arbejdsmarkedet.
6) Inklusiv uddannelse af god kvalitet, fx opmuntre piger og kvinder til at involvere sig i
sektorerne for naturvidenskab, teknologi, ingeniørvirksomhed, matematik og kunstig
intelligens samt drenge og mænd til at engagere sig i uddannelses- og sundheds- og
velfærdssektorerne, fremme omfattende seksualundervisning og sikre nultolerance overfor
kønsbaseret vold, chikane og mobning inden for uddannelse.
7) Deltagelse i det politiske liv og lige repræsentation, fx fremme ligelig kønsfordeling inden for
ledelse og beslutningstagning på alle ledelsesniveauer og på tværs af den offentlige og private
sektor og det politiske liv, og at fremme en ligelig kønsfordeling i arbejdet med og ledelsen af
konflikt og kriseforebyggelse mv. samt fremme sikkerhed og sikre nultolerance over for vold,
had eller chikane mod kvinder og piger i det offentlige liv både online og offlin.
8) Institutionelle mekanismer, fx fremme institutionel infrastruktur for ligestilling mellem
kønnene og integration af kønsaspektet og uafhængige ligestillingsorganer og udnytte
diplomati og partnerskaber til at få ligestillingsspørgsmål højere op på den globale politiske
dagsorden, og indsamle kønsopdelte data systematisk.
4. Europa-Parlamentets holdning
Kommissionen opfordrer Europa-Parlamentet til at støtte op om køreplanen. Det vides endnu ikke,
om Europa-Parlamentet vil støtte op.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
2
kom (2025) 0097 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse om en køreplan for kvinders rettigheder
3009945_0003.png
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Køreplanen har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøkonomiske
konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet eller konsekvenser for
beskyttelsesniveauet. Den næste 5-årige strategi for ligestilling, som køreplanen danner fundament
for, kan dog have lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøkonomiske konsekvenser eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Høring
Et grund- og nærhedsnotat om forslaget har været i skriftlig høring i EU-specialudvalget for
arbejdsmarkedet og sociale forhold
bred kreds den 31. marts til 4. april, hvor der er indkommet
følgende høringssvar:
Dansk arbejdsgiverforening (DA) finder, at det er påfaldende, at Kommissionen vælger en
ligestillingstilgang, som tilsyneladende udelukkende fokuserer på kvinders rettigheder og ikke ser på
eventuelle ligestillingsudfordringer for mænd, når den skal danne grundlag for EU’s kommende
ligestillingsstrategi. For så vidt angår de principper, der vedrører arbejdsmarkedet, bemærker DA, at
der allerede er omfattende EU-regulering, herunder i relation til ligelønsområdet og på orlovsområdet,
hvorfor det er afgørende for DA, at køreplanen ikke bliver brugt som afsæt til nye direktiver. DA
bemærker, at målsætningen bør kunne nås inden for de eksisterende lovgivningsmæssige rammer, og
at EU’s ligestillingsindsats således bør fokusere på at skabe kulturforandring og udfordre
kønsstereotyper, hvilket DA opfordrer til bliver en integreret del
af EU’s ligestillingsindsats. Efter DA’s
opfattelse, er der på EU-plan behov for at prioritere arbejdet med at øge kvinders deltagelse på
arbejdsmarkedet. I den forbindelse bør medlemsstaterne stille de nødvendige rammer til rådighed
herfor. Derudover er det også nødvendigt, at der på EU-plan sættes fokus på det kønsopdelte
uddannelsesvalg.
Lederne finder, at ligelønnen på det danske arbejdsmarked stadig halter, særligt ift. kvinder, når det
gælder kvinders løn- og karriereudvikling, og mænd står over for udfordringer i uddannelsessystemet
og på barselsområdet. Derfor mener Lederne, at der bør arbejdes målrettet med at understøtte kvinder
i ledelse og øge diversiteten i erhvervslivet, herunder initiativer, der modvirker ubevidste bias i
rekruttering og forfremmelse, samt at der bør kigges på, hvordan vi bryder med det kønsopdelte
uddannelsesvalg. Lederne bemærker, at der er behov for flere indsatser, herunder ift. at
uddannelsesvejledningen skal være neutral for at modvirke stereotype forventninger, virksomheder
skal fremhæve rollemodeller og skabe en mere inkluderende arbejdskultur, og
uddannelsesinstitutionerne bør strategisk arbejde for at fastholde minoritetskønnet. Endvidere
opfordrer Lederne til en mere koordineret og målrettet indsats for at bryde med kønsopdelte
uddannelser, arbejdsmarked og erhvervsliv. Lederne peger på et regulært ligestillingsråd bestående af
uafhængige eksperter, som skal rådgive Ligestillingsministeriet og regeringen, og at idéen om et
ligestillingsråd også kan være inspiration for andre medlemslande.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at størstedelen af medlemslande vil støtte op om køreplanen for kvinders
rettigheder.
3
kom (2025) 0097 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse om en køreplan for kvinders rettigheder
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det positivt, at Kommissionen sætter en retning for den fremtidige indsats for
kvinders rettigheder og ligestilling mellem kønnene baseret på principper og mål, der er i
overensstemmelse med danske prioriteter på ligestillingsområdet.
Som følge heraf kan regeringen udtrykke opbakning til EU-Kommissionens køreplan for kvinders
rettigheder og ligestilling mellem kønnene. Regeringen vil dog opfordre EU Kommissionen til at
inkludere mænd og drenges ligestilling i den kommende strategi for ligestilling samt til at inddrage
fokus på at skabe kulturforandring og udfordre kønsstereotyper, og hvor relevant integrere
sektorspecifikke indsatser
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4