Europaudvalget 2024-25
KOM (2025) 0097 Bilag 2
Offentligt
3031335_0001.png
Ligestilling
Den 28. maj 2025
MLM 2025
________________________________________________________________
Samlenotat
Til Folketingets Europaudvalg
________________________________________________________________
Kommissionens meddelelse om en køreplan for kvinders rettigheder
KOM (2025) 97
side
2
1
kom (2025) 0097 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Kommissionens meddelelse om en køreplan for kvinders rettigheder
3031335_0002.png
Kommissionens meddelelse om en køreplan for kvinders rettigheder
KOM (2025) 97
Revideret udgave af grund- og nærhedsnotat af 25. april 2025.
Resumé
Kommissionen har den 7. marts fremlagt en meddelelse
om ”En køreplan for kvinders rettigheder –
principper for et samfund med ligestilling mellem kønnene”, som sætter retning for Kommissionens
arbejde på ligestillingsområdet. Køreplanen indeholder 8 prioriteter, der vil danne grundlag for
fremtidige konkrete politiske tiltag, bl.a. gennem EU-kommissionens kommende 5-årige strategi for
ligestilling, der forventes offentliggjort den 8. marts 2026.
Køreplanen har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøkonomiske
konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet eller konsekvenser for
beskyttelsesniveauet.
Regeringen kan støtte op om principperne i roadmappen. Regeringen ser frem til, at køreplanen følges
op med konkrete politiske tiltag i Kommissionens kommende strategi for ligestilling.
Baggrund
Kommissionen har den 7. marts fremlagt en meddelelse om en køreplan for kvinder rettigheder.
Meddelelsen er den 16. marts 2025 modtaget i dansk sprogversion.
Køreplanen skal ikke forhandles, men Kommissionen har opfordret Rådet, Europarlamentet og øvrige
aktører til at støtte op om prioriteterne.
Formål og indhold
Formålet med Kommissionens køreplan er at beskytte og fremme ligestilling og kvinders rettigheder samt
håndtere nye ligestillingsudfordringer. Køreplanen indeholder følgende 8 overordnede principper med
tilhørende målsætninger:
1) Frihed fra kønsbaseret vold, fx forebygge og bekæmpe partnervold og -drab, teknologibaseret vold,
tvangsægteskaber, online vold og sexistisk digitalt indhold samt voldtægt baseret på manglende
samtykke og alle former for seksuel udnyttelse herunder i forbindelse med menneskehandel.
2) De højeste sundhedsstandarder, fx at fremme kvinders og pigers sundhed gennem bedre adgang til
evidensbaseret viden om kvinders sundhed og seksualitet, at beskytte kvinders adgang til seksuel og
reproduktiv sundhed og reproduktive rettigheder og fremme medicinsk forskning, kliniske forsøg,
diagnosticering og behandlinger, hvor der tages hensyn til køn.
3) Ligeløn og lige økonomisk indflydelse, fx afskaffe løn- og pensionsforskelle baseret på køn, at tackle
undervurderingen af job, der primært udføres af kvinder og sikre løngennemsigtighed, fremme
finansiel forståelse blandt piger og kvinder og lige adgang til finansiering og økonomiske muligheder,
herunder iværksætteri, uanset køn.
2
kom (2025) 0097 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Kommissionens meddelelse om en køreplan for kvinders rettigheder
4) Balancen mellem arbejds- og familieliv og omsorgsforpligtelser, fx fremme af ligelig fordeling af
omsorgsansvaret mellem kvinder og mænd, fremme arbejdsvilkår, der gør det lettere at forene
privatliv, familieliv og arbejdsliv og opfordre fædre til at tage fædreorlov og familieorlov.
5) Lige beskæftigelsesmuligheder og ordentlige arbejdsvilkår, fx at udrydde kønsbestemte forskelle i
beskæftigelsesmulighederne med særligt fokus på kønsopdeling på arbejdsmarkedet og
underrepræsenterede grupper og udrydde kønsbaseret vold og seksuel chikane på arbejdsmarkedet.
6) Inklusiv uddannelse af god kvalitet, fx opmuntre piger og kvinder til at involvere sig i sektorerne for
naturvidenskab, teknologi, ingeniørvirksomhed, matematik og kunstig intelligens samt drenge og
mænd til at engagere sig i uddannelses- og sundheds- og velfærdssektorerne, fremme omfattende
seksualundervisning og sikre nultolerance overfor kønsbaseret vold, chikane og mobning inden for
uddannelse.
7) Deltagelse i det politiske liv og lige repræsentation, fx fremme ligelig kønsfordeling inden for ledelse
og beslutningstagning på alle ledelsesniveauer og på tværs af den offentlige og private sektor og det
politiske liv, og at fremme en ligelig kønsfordeling i arbejdet med og ledelsen af konflikt og
kriseforebyggelse mv. samt fremme sikkerhed og sikre nultolerance over for vold, had eller chikane
mod kvinder og piger i det offentlige liv både online og offline.
8) Institutionelle mekanismer, fx fremme institutionel infrastruktur for ligestilling mellem kønnene og
integration af kønsaspektet og uafhængige ligestillingsorganer og udnytte diplomati og
partnerskaber til at få ligestillingsspørgsmål højere op på den globale politiske dagsorden, og
indsamle kønsopdelte data systematisk.
Europa-Parlamentets udtalelser
Kommissionen opfordrer Europa-Parlamentet til at støtte op om køreplanen. Det vides endnu ikke, om
Europa-Parlamentet vil støtte op.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Konsekvenser
Køreplanen har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøkonomiske
konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
Den næste 5-årige strategi for ligestilling, som køreplanen danner fundament for, kan dog have
lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøkonomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
Høring
Et grund- og nærhedsnotat om forslaget har været i skriftlig høring i EU-specialudvalget for arbejdsmarkedet
og sociale forhold i bred kreds den 31. marts til 4. april, hvor der er indkommet følgende høringssvar:
Dansk arbejdsgiverforening (DA) finder, at det er påfaldende, at Kommissionen vælger en ligestillingstilgang,
som tilsyneladende udelukkende fokuserer på kvinders rettigheder og ikke ser på eventuelle
ligestillingsudfordringer for mænd, når den skal danne grundlag for EU’s kommende ligestillingsstrategi. For
så vidt angår de principper, der vedrører arbejdsmarkedet, bemærker DA, at der allerede er omfattende EU-
regulering, herunder i relation til ligelønsområdet og på orlovsområdet, hvorfor det er afgørende for DA, at
køreplanen ikke bliver brugt som afsæt til nye direktiver. DA bemærker, at målsætningen bør kunne nås
inden for de eksisterende lovgivningsmæssige rammer, og at EU’s ligestillingsindsats således bør fokusere på
3
kom (2025) 0097 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Kommissionens meddelelse om en køreplan for kvinders rettigheder
at skabe kulturforandring og udfordre kønsstereotyper, hvilket DA opfordrer til bliver en integreret del af
EU’s ligestillingsindsats. Efter DA’s opfattelse, er der på EU-plan
behov for at prioritere arbejdet med at øge
kvinders deltagelse på arbejdsmarkedet. I den forbindelse bør medlemsstaterne stille de nødvendige rammer
til rådighed herfor. Derudover er det også nødvendigt, at der på EU-plan sættes fokus på det kønsopdelte
uddannelsesvalg.
Lederne finder, at ligelønnen på det danske arbejdsmarked stadig halter, særligt ift. kvinder, når det gælder
kvinders løn- og karriereudvikling, og mænd står over for udfordringer i uddannelsessystemet og på
barselsområdet. Derfor mener Lederne, at der bør arbejdes målrettet med at understøtte kvinder i ledelse og
øge diversiteten i erhvervslivet, herunder initiativer, der modvirker ubevidste bias i rekruttering og
forfremmelse, samt at der bør kigges på, hvordan vi bryder med det kønsopdelte uddannelsesvalg. Lederne
bemærker, at der er behov for flere indsatser, herunder ift. at uddannelsesvejledningen skal være neutral for
at modvirke stereotype forventninger, virksomheder skal fremhæve rollemodeller og skabe en mere
inkluderende arbejdskultur, og uddannelsesinstitutionerne bør strategisk arbejde for at fastholde
minoritetskønnet. Endvidere opfordrer Lederne til en mere koordineret og målrettet indsats for at bryde med
kønsopdelte uddannelser, arbejdsmarked og erhvervsliv. Lederne peger på et regulært ligestillingsråd
bestående af uafhængige eksperter, som skal rådgive Ligestillingsministeriet og regeringen, og at idéen om et
ligestillingsråd også kan være inspiration for andre medlemslande.
Generelle forventning til andre landes holdninger
Det er forventningen, at størstedelen af medlemslande vil støtte op om køreplanen for kvinders rettigheder.
Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det positivt, at Kommissionen sætter en retning for den fremtidige indsats for kvinders
rettigheder og ligestilling mellem kønnene baseret på principper og mål, der er i overensstemmelse med
danske prioriteter på ligestillingsområdet.
Som følge heraf kan regeringen udtrykke opbakning til EU-Kommissionens køreplan for kvinders rettigheder
og ligestilling mellem kønnene. Regeringen vil opfordre EU Kommissionen til at inkludere mænd og drenges
ligestilling i den kommende strategi for ligestilling samt til at inddrage fokus på at skabe kulturforandring og
udfordre kønsstereotyper, og hvor relevant integrere sektorspecifikke indsatser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der er tidligere oversendt grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg om sagen.
4