Grund- og nærhedsnotat
Folketingets Europaudvalg
UDVIDET GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et fælles
system for tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt op-
hold i Unionen og om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2008/115/EF, Rådets direktiv 2001/40/EF og Rådets afgørelse
2004/191/EF
KOM (2025) 101
Nyt notat
Dette udvidede grund- og nærhedsnotat sendes tillige til Udlændinge- og In-
tegrationsudvalget.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet, der er dog tale om en udbygning af
Schengenreglerne.
1
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til forordning om et fælles system for til-
bagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold i Unionen og
om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/115/EF, Rå-
dets direktiv 2001/40/EF og Rådets afgørelse 2004/191/EF. Formålet med
forslaget er at effektivisere tilbagesendelsensproceduren ved at indføre klare,
moderne og ensartede regler til at forvalte tilbagesendelser. Forslaget er om-
fattet af det danske retsforbehold, men udgør en udbygning af Schengenreg-
lerne. Danmark skal derfor inden seks måneder efter vedtagelsen beslutte, om
Danmark vil gennemføre retsakten i dansk ret og dermed være bundet på
1
9. maj 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2024 - 4006
3153779
Forslaget er fremsat efter Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), tredje del,
afsnit V, artikel 79, stk. 2, litra c. Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark
ikke i vedtagelsen af foranstaltninger, der forslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, og ifølge
artikel 2 i protokollen er der ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit,
bindende for Danmark, ligesom de ikke finder anvendelse i Danmarks (retsforbeholdet). Da forordnin-
gen vil udgøre en videreudvikling af Schengenreglerne, vil Danmark inden seks måneder efter vedta-
gelsen af forordningen skulle træffe afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennemføre den i dansk ret,
jf. protokollens artikel 4.
Side
1/21