Europaudvalget 2024-25
KOM (2025) 0124 Bilag 1
Offentligt
3008042_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Kommissionens meddelelse om opsparings- og investeringsunionen
en strategi til fremme af borgernes velstand og økonomisk kon-
kurrenceevne i EU, KOM (2025) 124
28. marts 2025
1. Resume
Kommissionen fremsatte 19. marts 2025 en meddelelse om en opspa-
rings- og investeringsunion (SIU), som bygger videre på Kommissio-
nens arbejde med kapitalmarkedsunionen og bankunionen. Meddelel-
sen indeholder en beskrivelse af og en tidslinje for en række tiltag, som
Kommissionen ventes at fremsætte for at fremme SIU. Meddelelsen skal
ses i sammenhæng med Kommissionens øvrige indsatser, fx om at
styrke EU’s konkurrenceevne
og Konkurrenceevnekompasset.
SIU ventes at forbedre, hvordan
EU’s finansielle
system kanaliserer
europæernes store opsparinger til produktive investeringer og dermed
skaber flere finansieringsmuligheder for virksomheder og bedre afkast
for borgere. Meddelelsen favner bredt og berører forventede emner så-
som fragmentering af kapitalmarkederne og barrierer for investeringer
i EU, behov for en markedsdrevet konsolidering af kapitalmarkederne,
styrket finansiel dannelse hos forbrugere, brug af offentlige EU-midler
til at mindske risikoen ved udvalgte private investeringer samt tilsyn
med kapitalmarkederne. Derudover understreger Kommissionen vig-
tigheden af nationalt at styrke supplerende pensionsopsparinger i sam-
menhæng med stærke kapitalmarkeder samt tiltag, der fremmer en op-
sparings-
og investeringskonto baseret på nationale ’best practices’.
Fremskridt på SIU vil også blive fulgt bl.a. i det europæiske semester
via landespecifikke anbefalinger.
Regeringen tager Kommissionens meddelelse til efterretning og vil tage
stilling til de kommende konkrete forslag i takt med, at de fremsættes,
herunder tilgangen til forskellige opfordringer vedr. nationale tiltag.
Regeringen finder det afgørende at mobilisere og tiltrække privat kapi-
tal for at kunne indfri politiske prioriteter. Det kræver udvikling af mere
effektive og integrerede kapitalmarkeder i Europa. Regeringen støtter
derfor aktivt arbejdet for større og mere effektive fælleseuropæiske ka-
pitalmarkeder. Regeringen finder det vigtigt, at der pågår en parallel
indsats i EU-landene med produktivitetsforbedrende nationale refor-
mer, så det er attraktivt at investere i virksomheder i EU. Regeringen
finder det vigtigt, at et fokus på mobilisering af opsparinger i EU ikke
leder til omfattende omstrukturering af eksisterende velfungerende mo-
deller og rammer for finansielle tjenesteydelser. Fokus bør være på til-
kom (2025) 0124 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse om opsparings- og investeringsunionen – en strategi til fremme af borgernes velstand og økonomisk konkurrenceevne i EU
3008042_0002.png
2/12
tag, der mest effektivt tilvejebringer kapital til virksomhederne, samti-
dig med at borgerne kan opnå gavn herved. Dette kan bl.a. gøres ved
at fjerne unødvendige administrative byrder samt ved at finde nye eller
alternative løsninger, hvor gevinsterne opvejer byrder og andre om-
kostninger, og dermed leverer
reel merværdi for EU’s virksomheder
og
borgere.
2. Baggrund
EU’s konkurrenceevne er et centralt
tema på den europæiske dagsor-
den. I sine politiske retningslinjer for den nye Kommission fremhævede
kommissionsformand Ursula von
der Leyen EU’s konkurrenceevne
som en hovedprioritet for Kommissionens arbejde i de kommende år.
Kommissionen, EU-landene og Europa-Parlamentet har i den sidste år-
række
arbejdet på at fremme en kapitalmarkedsunion (”Capital Markets
Union” –
CMU) i form af en styrkelse af det finansielle indre marked
for alle EU-lande, bl.a. med to CMU-handlingsplaner. EU oplever dog
fortsat, at ikke-professionelle investorer (husholdninger) i høj grad pla-
cerer deres midler i bankindskud (70 pct.) frem for investeringer i ka-
pitalmarkedsinstrumenter (30 pct.). Opsparingerne via bankindskud
spiller en central rolle i
EU’s
økonomi, men øgede (direkte) kapital-
markedsinvesteringer vil kunne øge kapitalmarkedernes skala og dybde
og herigennem tilvejebringe en række finansieringsmuligheder for
virksomhederne, inkl. finansiering til mere innovative investeringer
med højere risiko og forventet afkast end bankfinansiering typisk er
egnet til.
SIU skal bygge videre på udviklingen med CMU og den parallelle ind-
sats med at udvikle bankunionen, mens der fortsat skal tages højde for
den finansielle stabilitet.
Meddelelsen om SIU bygger også videre på den rapport, som den tid-
ligere ECB-formand, Mario Draghi, offentliggjorde d. 9. september
2024 om
EU’s konkurrenceevne. Rapporten
1
var bestilt af kommissi-
onsformanden som indspil til kommende konkurrenceevneinitiativer
fra Kommissionen og fokuserede på følgende overordnede indsatsom-
råder: Behovet for at lukke innovationsgabet ift. USA og Kina, øget
dekarbonisering sammen med styrkelse af konkurrenceevnen og styr-
ket sikkerhed og reduktion af kritiske afhængigheder.
Meddelelsen om SIU skal derudover ses i sammenhæng med Kommis-
sionens meddelelse om konkurrenceevnekompas
2
af 29. januar 2025,
1
For en uddybende gennemgang af rapporten, se samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den
18.02.2025 omhandlende Kommissionens konkurrenceevnekompas, KOM (2025)30.
2
Meddelelse:eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CE-
LEX:52025DC0030&qid=1742376884514
kom (2025) 0124 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse om opsparings- og investeringsunionen – en strategi til fremme af borgernes velstand og økonomisk konkurrenceevne i EU
3008042_0003.png
3/12
hvor SIU blev fremhævet som et nøgleelement i styrket europæisk kon-
kurrenceevne. Slutteligt hænger SIU også sammen med overvejelserne
om forenkling, reduktion af byrder og digitalisering i Kommissionens
meddelelse om gennemførelse og forenkling af 12. februar 2025
3
.
3. Formål og indhold
Kommissionen offentliggjorde sin meddelelse om SIU 19. marts 2025.
Formålet er at forbedre, hvordan det finansielle system i EU kanaliserer
opsparinger til investeringer for at sikre en bredere vifte af bedre finan-
sielle muligheder for borgere og virksomheder under hensyntagen til
en bæredygtig konkurrenceevne og finansiel stabilitet.
Meddelelsen identificerer fire hovedområder for kommende tiltag, hvor
nogle fokuserer på indsatser på EU-niveau, mens andre indsatser i hø-
jere grad retter sig mod nationale tiltag i EU-landene. Initiativerne kan
inddeles i 1) borgere og opsparing, 2) investeringer og finansiering, 3)
integration og omfang og 4) effektivt tilsyn i det indre marked. En liste
over alle tiltag fremgår af bilag 1. Meddelelsen peger på bl.a. følgende:
1. Fokus på borgere og opsparing:
EU’s detailopsparinger
spil-
ler en central rolle i at finansiere
EU’s økonomi, men
med SIU
lægges op til at tilskynde detailopsparere til at investere mere i
kapitalmarkederne frem for at placere midlerne i bankindskud.
Kommissionen fremhæver, at ordninger med opsparings- og in-
vesteringskonti kan øge detailinvestordeltagelsen og derfor bør
udbredes i EU på grundlag af eksisterende bedste praksis sup-
pleret med en anbefaling om favorabel skattebehandling. Der
lægges samtidig op til en mere koordineret indsats på EU- og
nationalt plan for at øge den gennemsnitlige finansielle dan-
nelse i hele EU på baggrund af erfaringer og igangværende ini-
tiativer. Derover skal detailinvestorer have adgang til simpel in-
formation om investeringer. Afslutningsvist fremhæver Kom-
missionen også, at der skal være støtte til yderligere udbredelse
af supplerende pensionsordninger, bl.a. med automatisk med-
lemskab, bedre sporing af pensioner samt betingelser for, at
pensionssektoren kan levere bedre resultater på lang sigt.
2. Investering og finansiering:
Kommissionen vurderer, at der er
et behov for øgede finansieringsmuligheder for alle virksomhe-
der i EU fra opstartsfasen til mere modne virksomheder, herun-
der et fokus på at øge udbuddet af risikovillig kapital og vækst-
kapital (også kaldet alternative aktivklasser). Kommissionen
lægger derfor op til, at institutionelle investorer som fx forsik-
ringsselskaber og pensionsselskaber skal have bedre adgang til
3
Europa-Kommissionen, "Et enklere og hurtigere Europa: Meddelelse om gennemførelse og for-
enkling" (COM(2025) 47 af 12. februar 2025).
kom (2025) 0124 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse om opsparings- og investeringsunionen – en strategi til fremme af borgernes velstand og økonomisk konkurrenceevne i EU
4/12
investeringer i egenkapital og disse alternative aktivklasser, og
reglerne for venture- og vækstkapitalfonde skal være mere flek-
sible og forholdsmæssige. Kommissionen vil undersøge, hvor-
dan EU kan supplere og mobilisere private investeringer inden
for venture- og vækstkapitalområdet, ligesom det skal være let-
tere at komme ud af investeringer (såkaldt investeringsexit).
Der skal, ifølge Kommissionen, være en mere harmoniseret til-
gang til beskatningsforhold i EU for at fremme grænseoverskri-
dende investeringsaktivitet. Slutteligt angiver Kommissionen,
at der skal sættes skub i sekuritiseringsmarkederne i EU for at
frigøre kapital til långivning til private husholdninger og virk-
somheder ved at bankerne får mulighed for at overføre risici til
dem, der er i stand til at bære dem.
3. Integration og omfang:
Kommissionen fremhæver, at det er
vigtigt at skabe en dynamisk og modstandsdygtig økonomi i
EU. Kommission vil derfor fjerne resterende nationale barrie-
rer, der medfører fragmentation i EU's kapitalmarkeder, bl.a.
ved mere totalharmonisering i lovgivning, øge håndhævelsen af
reglerne og anlægge retssager mod EU-lande, der ikke anvender
EU-reglerne korrekt, og øget samarbejde med de europæiske
tilsynsmyndigheder. Dette skal understøtte en markedsdrevet
konsolidering i EU og bidrage til lettere ageren på tværs af EU-
landene for investorer, formidlere og udstedere af værdipapirer.
Reglerne for investeringsfondssektoren skal strømlines mhp. at
fremme grænseoverskridende aktivitet og koncernaktivitet, reg-
lerne skal moderniseres ift. anvendelse af ny teknologi og fi-
nansiel udvikling. Overlappende byrder skal fjernes for at
fremme investeringsmuligheder og sænke gebyrer for investo-
rer.
4. Effektivt tilsyn i det indre marked:
Harmoniseret tilsyn er et
mål for SIU, og Kommissionen angiver, at alle operatører på
det finansielle marked skal have samme tilsynsmæssige be-
handling uanset lokation i EU. De europæiske tilsynsmyndig-
heder vil skulle identificere og håndtere nationale tilgange, der
fører til fragmentering og unødige administrative byrder og hin-
drer grænseoverskridende aktivitet, og de skal gøre øget brug af
tilsynskonvergensværktøjer samt stille deres ekspertise og
støtte til rådighed på systematisk vis. I tilfælde, hvor markeds-
deltagere har en betydelig grænseoverskridende tilstedevæ-
relse, vil Kommissionen overveje at centralisere tilsynsopga-
ven.
kom (2025) 0124 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse om opsparings- og investeringsunionen – en strategi til fremme af borgernes velstand og økonomisk konkurrenceevne i EU
5/12
Meddelelsen peger endvidere på behovet for at fortsætte arbejdet med
integration af banksektoren i form af bankunionen og samtidig sikre, at
EU’s banker ikke har unødigt uens vilkår (dvs. level playing field) på
de globale finansielle markeder, så de bevarer deres konkurrencedyg-
tighed med banker fra lande uden for EU. I den forbindelse fremhæver
Kommissionen færdiggørelse af ordninger til krisehåndtering af nødli-
dende kreditinstitutter og nationale indskydergarantiordninger (CMDI)
og en sektorfinansieret fælles indskyderforsikringsordning (EDIS).
Slutteligt vil Kommissionen offentliggøre en midtvejsevaluering af op-
sparings- og investeringsunionen senest i 2. kvartal 2027 efter inddra-
gelse af interessenter.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om meddelelsen.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant, da der er tale om en meddelelse.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant, da der er tale om en meddelelse.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser. De kon-
krete initiativer kan have statsfinansielle konsekvenser, eksempelvis
initiativer, der ændrer det nuværende tilsynssetup eller øger brugen af
offentlige midler til at mobilisere privat kapital.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv erhvervsøkonomiske konsekvenser. De
konkrete initiativer, der har til formål at styrke europæisk konkurren-
ceevne, vil kunne have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser,
særligt i det omfang initiativerne bidrager til at styrke og effektivisere
rammebetingelserne for udbuddet af risikovillig kapital.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Forslaget har været i høring i EU-Specialudvalget for den finansielle
sektor 20. marts 2025 med frist for bemærkninger d. 3. april 2025. Der
er modtaget høringssvar fra Finans Danmark, Forsikring og Pension,
Aktive Ejere, Nationalbanken, Dansk Erhverv og NASDAQ Copenha-
gen. Nedenfor er gengivet et resumé af modtagne høringssvar.
kom (2025) 0124 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse om opsparings- og investeringsunionen – en strategi til fremme af borgernes velstand og økonomisk konkurrenceevne i EU
3008042_0006.png
6/12
Finans Danmark (FIDA) hilser Kommissionens meddelelse om Opspa-
rings- og Investeringsunionen (SIU) velkommen og finder, at strategien
er et vigtigt skridt mod at forbedre Europas konkurrenceevne ved at
forbedre vækstbetingelserne i Europa. Opbygningen af et bedre funge-
rende europæisk kapitalmarked er afgørende for at imødekomme frem-
tidige finansieringsbehov bl.a. inden for forsvar, energi og digitale sek-
torer.
FIDA finder, at SIU er et vigtigt skridt i den rigtige retning, men SIU
er ikke tilstrækkelig for at styrke den finansielle sektors konkurrence-
evne i en global verden.
FIDA peger på behov for en bredere tilgang, herunder justering af
bankregulering for at sikre lige vilkår på globalt niveau. Europa bør,
som Storbritannien og Canada, forholde sig aktivt til usikkerheden om
USA’s implementering af Basel III og overveje tilsvarende
tilpasninger
i EU, samt behov for at se på ændringer af den makroprudentielle
ramme for at sikre den finansielle sektors konkurrenceevne globalt.
FIDA finder, at der generelt er brug for at simplificere reguleringen og
sikre reelle byrdereduktioner for finanssektoren, hvilket skal kombine-
res med et effektivt og proportionalt tilsyn fremadrettet.
FIDA har kommenteret på alle de 21 initiativer, der fremgår af SIU-
meddelelsen, og fremhæver følgende forslag og initiativer i SIU-med-
delelsen, som særlige vigtige:
- Review af rammerne for sekuritisering
- Fokus på at fremme brugen af opsparings- og investeringskonti
- Forslaget om en markedsinfrastrukturpakke
- Fokus på at fjerne skattebarrierer for grænseoverskridende investerin-
ger
- Kommissionens plan for en dedikeret konkurrenceevnerapport for
banksektoren i 2026
Forsikring og Pension (F&P) er enig i behovet for en bedre fungerende
kapitalmarkedsunion og bakker op om de fremsatte målsætninger om
at øge investeringerne i EU, sikre finansiering til SMV’er og øge hus-
holdningernes afkast af opsparingsoverskud.
F&P fremhæver enkelte forhold, der ikke nævnt i udspillet, eller hvor
de har supplerende bemærkninger. F&P bemærker irt. del a) om opspa-
ringer, at skattemæssige incitamenter til opsparingsfremme bør udfor-
mes uden sigte på at fremme investering i bestemte typer af aktiver eller
indrettes på måder, der ikke på forhånd binder sig til visse krav om
kom (2025) 0124 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse om opsparings- og investeringsunionen – en strategi til fremme af borgernes velstand og økonomisk konkurrenceevne i EU
3008042_0007.png
7/12
minimumsafkast eller andet, der kan begrænse mulighederne for risi-
kotagning. Irt. del b) mener F&P, at Kommissionen kan fokusere på, at
øget solvens-rabat kan frisætte kapital til investeringer i infrastruktur
og nøgleindustrier, åbne for flere investeringer i mindre virksomheder
og for øget brug af sekuritisering. Derudover bør prudent person prin-
cippets indbyggede forsigtighed ift. unoterede investeringer lempes.
F&P peger på, at der er brug for at sikre konkurrencedygtigt afkast- og
risikoforhold ifm private investeringer og evt. overveje sikring af af-
sætning af produktion ifm. større infrastrukturprojekter.
F&P finder det positivt, at Kommissionen vil se på fragmenteringen i
markederne, der leder til værditab i EU, og støtter fjernelse af barrierer
for markedsdrevet konsolidering. I den forbindelse fremhæver F&P, at
barriererne særligt omfatter forskelle i lovgivning, beskatning og til-
synspraksis. F&P påpeger behovet for national vilje til at forfølge må-
lene og ser derfor positivt på, at der fokuseres på at skabe bevægelse i
de medlemsstater, der er villige til at forfølge målene.
Slutteligt finder F&P, at mere ensartet tilsynsaktivitet hænger sammen
med muligheder for markedsdrevet integration af kapitalmarkeder. En
centraliseringsmodel med et stærkt tilsyn i tilstedeværelseslandet kan
give fordele fremfor at skulle interagere med flere nationale tilsyn.
Aktive Ejere (AE)
bakker op om budskaberne om ”urgency” og ind-
holdet i SIU samt tilgangen til, at privat kapital er en vigtig del af løs-
ningen for EU’s vækst-
og produktivitetsudfordringer.
AE er særligt positive over for afsnit B om investering og finansiering,
navnlig tiltag om at:
- få institutionelle investorer til at engagere sig mere aktivt på markedet
for venturekapital, private equity og infrastruktur
- støtte bedre op om venture- og vækstkapitalfonde
- forbedre muligheder for investeringer i egenkapital frem for gæld ved
at revidere regler herfor samt det kommende initiativ i Q4 2025 om at
stimulere institutionelle investorers egenkapitalinvesteringer.
AE håber, at SIU bliver et hovedfokusområde for EU i almindelighed
og for det danske EU-formandskab i særdeleshed.
Nationalbanken (NB) byder SIU-meddelelsen velkommen og støtter
formål om at fremme opsparing og investering i EU-landene. NB me-
ner, at Danmark aktivt bør støtte initiativerne i meddelelsen og SIU’en
samt
arbejde for yderligere harmonisering af EU’s finansielle markeder
med initiativer både nationalt og på EU-niveau.
kom (2025) 0124 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse om opsparings- og investeringsunionen – en strategi til fremme af borgernes velstand og økonomisk konkurrenceevne i EU
3008042_0008.png
8/12
NB støtter initiativer om byrdereduktion gennem regel forenkling sam-
tidig med, at det er afgørende at fastholde kernen i den finansielle re-
gulering, herunder kapital- og likviditetskrav til kreditinstitutter for at
sikre finansiel stabilitet og tillid.
NB er enig i, at der er behov for yderligere harmonisering af regler og
praksis i EU for at nedbringe fragmentering af de finansielle markeder
og øget konvergens i brug af regler særligt på kapitalmarkedsområdet.
NB finder, at integration skal drives af markedskræfter, som kræver
fjernelse af nationale barrierer både ved EU og nationale tiltag. NB fin-
der, at nogle områder kan overgå til mere centraliseret tilsyn, hvis de er
grænseoverskridende eller systemiske.
NB er åben overfor mere enkle og mindre byrdefulde regler for sekuri-
tisering, men med fortsat krav til gennemsigthed ift. underliggende ri-
sici i låneporteføljer og risikotilbageholdelse hos udbyder samt kapital-
krav, der modsvarer risikoen på sekuritisering. NB finder ikke, at stats-
støtte er en farbar vej.
NB finder, at pensionsopsparinger kan bidrage til at løfte EU's finan-
sieringsbehov til strategiske formål og gavne borgere med højere for-
ventede afkast over tid fremfor at have opsparinger som bankindskud.
Initiativer skal sikre placering af midler, hvor der er de højeste risiko-
justerede afkast, og fastholde principper om gennemsigtighed og for-
sigtighed.
Slutteligt støtter NB det videre arbejde med at udvikle bankunionen og
revisionen af rammerne for krisehåndtering i EU.
Dansk Erhverv (DE) finder, at SIU-projektet er et vigtigt skridt i retning
af at styrke den europæiske økonomi ved bedre adgang til kapital og
investeringer. DE finder, at et finansielt økosystem med bedre adgang
til risikovillig kapital og rette incitamenter for investorer er afgørende
for SMV’erne. DE støtter fuld integration af kapitalmarkederne og for-
målene om regelforenkling og byrdereduktion. DE påpeger, at man bør
adressere barrierer i form af nationale forskelle i beskatning, lovgivning
og tilsyn.
DE finder, der er behov for udvikling og styrkelse af alternative finan-
sierkanaler til gavn for SMV’er og startups, ligesom der bør være en
mere balanceret tilgang til implementering af kapitalkrav og bedre
børsnoteringsforhold i EU ifht. at benytte børsmarkedet som finansie-
ringskilde.
kom (2025) 0124 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse om opsparings- og investeringsunionen – en strategi til fremme af borgernes velstand og økonomisk konkurrenceevne i EU
3008042_0009.png
9/12
DE peger specifikt på, at EU-tiltag på pensionsområdet bør respektere
det velfungerende og bæredygtige danske pensionssystem, at lovforsla-
get RIS bør bortfalde grundet de medfølgende betydeligt administrative
bryder, og der ikke indføres ny regulering samt at den danske regering
aktivt deltager i drøftelserne om SIU.
NASDAQ Copenhagen finder det vigtigt at strømline juridiske og re-
gulatoriske rammer for at gøre det lettere for virksomheder at vokse og
inkludere mindre investorer i rejsen. Dernæst forslår NASDAQ, at man
skal forenkle og reducere omkostninger for grænseoverskridende inve-
steringer ved at mindske handelsbarrierer og understøtte handel på plat-
forme. For det tredje peger NASDAQ på behov for at harmonisere
EU’s efterhandelssystemer for at øge kapitaladgang og sænke investe-
ringsomkostninger. For det fjerde peger NASDAQ på behov for natio-
nal handling til at skabe et samlet økosytem, herunder ved justeringer
af beskatning, pensionssystemer, udbyttebetalinger, tilsynsmæssige til-
gange, mv. Slutteligt understreger NADSAQ behov for enkelhed og
forudsigelighed i regler og processer.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene forventes at tage positivt imod meddelelsen. Der er bred
støtte til at styrke kapitalmarkederne i EU, herunder den tidligere kapi-
talmarkedsunion og fortsættelsen i form af opsparings- og investerings-
unionen, omend der kan være uenighed om konkrete tiltag. Der har væ-
ret bred opbakning blandt EU-landene til at øge brugen af erfaringsud-
veksling for at fremme nye ideer og metoder på tværs af jurisdiktioner.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen tager overordnet positivt imod Kommissionens meddelelse
og vil tage stilling til de kommende konkrete forslag i takt med, at de
fremlægges, herunder tilgangen til opfordringer om nationale tiltag.
Regeringen finder, at yderligere mobilisering og tiltrækning af privat
kapital er afgørende for
EU’s konkurrenceevne og for
at kunne finan-
siere øvrige politiske prioriteter. Det kræver udvikling af mere effektive
og integrerede kapitalmarkeder i Europa, herunder igennem opspa-
rings- og investeringsunionen. Regeringen støtter aktivt et større og
mere effektivt fælleseuropæisk kapitalmarked, ligesom regeringen lø-
bende vil vurdere relevante nationale skridt, der vil kunne bidrage til at
styrke kapitalmarkederne. Regeringen støtter samtidig det store fokus
der er på, at EU-landene skal fokusere på, at borgerne opbygger pensi-
onsopsparinger, da det vil være til gavn for både kapitalmarkedernes
dybde og virksomhedernes finansieringsmuligheder, men også for at
aflaste offentlige budgetter på sigt samt for borgeren selv. Det danske
pensionssystem med arbejdsmarkedspensioner
ventes at udgøre ”best
practice” og dermed benchmarket
for Kommissionens anbefalinger.
kom (2025) 0124 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse om opsparings- og investeringsunionen – en strategi til fremme af borgernes velstand og økonomisk konkurrenceevne i EU
10/12
Regeringen er åben over for alle nye initiativer, der styrker kapitalmar-
kedsunionen og øger investeringerne i EU, såfremt der påvises mer-
værdi. Det er i den forbindelse vigtigt, at erhvervslivets rammevilkår
samtidig forbedres, ligesom der bør gennemføres nødvendige struktur-
reformer aht. virksomhedernes produktivitet og produktionsmulighe-
der, så det også er attraktivt at investere i de europæiske virksomheder.
Regeringen finder det vigtigt, at et fokus på mobilisering af opsparinger
i EU ikke leder til omkostningstung eller kompleks omstrukturering af
eksisterende velfungerende modeller og rammer inden for finansielle
tjenesteydelser, men i stedet ser på hvordan, det bedst kan gøres attrak-
tivt at investere og videreudvikle effektive kapitalmarkeder.
Fælleseuropæiske markedsbaserede investerings- og opsparingspro-
dukter/konti kan mobilisere privat kapital. Regeringen er åben over for
at genbesøge, om eksisterende rammer for investeringsprodukter og -
konti rammer den rette balance mellem risiko ved et givet produkt og
krav forbundet med at udbyde eller købe produktet.
Regeringen står klar til at dele danske erfaringer med fx aktiesparekon-
toen og grundlaget for det danske pensionssystem. Ligeledes vil rege-
ringen overveje evt. relevante nationale skridt, der kan medføre yderli-
gere mobilisering og tiltrækning af privat kapital.
For regeringen er det vigtigt at gøre det lettere at starte og drive virk-
somhed og investere i Europa ved at forenkle reguleringen og derigen-
nem fjerne unødvendige administrative byrder. EU skal have fælles
spilleregler også for virksomheder og kapital, men løsningerne skal
sikre, at gevinsterne opvejer byrder og andre omkostninger og leverer
reel merværdi for EU’s virksomheder
og borgere, ikke mere komplek-
sitet. I lyset af de europæiske ambitioner om regelforenkling synes det
umiddelbart bekymrende, at meddelelsen indeholder 14 lovgivnings-
initiativer. Regeringen vil bidrage til at fremme ikke-lovgivningsmæs-
sige tiltag, hvor muligt.
Det er vigtigt, at overvejelser om ændringer i den nuværende tilsyns-
struktur i form af øget centraliseret tilsyn, dvs. flytning af nationale til-
synskompetencer til europæiske finansielle tilsynsmyndigheder, eller
øget harmonisering eller konvergens i tilsynspraksis, tager udgangs-
punkt i solide konsekvensanalyser og velbelyst merværdi.
Regeringen finder det hensigtsmæssigt med øget vidensdeling vedr. fi-
nansiel dannelse på EU-niveau og imødeser Kommissionens kom-
mende initiativer på området. Samtidig er det vigtigt for regeringen, at
kom (2025) 0124 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse om opsparings- og investeringsunionen – en strategi til fremme af borgernes velstand og økonomisk konkurrenceevne i EU
11/12
det konkrete arbejde med styrket finansiel dannelse foregår nationalt,
da det er en national kompetence.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg.
kom (2025) 0124 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse om opsparings- og investeringsunionen – en strategi til fremme af borgernes velstand og økonomisk konkurrenceevne i EU
3008042_0012.png
12/12
Bilag 1
Oversigt over konkrete tiltag i Kommissionens meddelelse
om opsparings- og investeringsunionen (SIU)
Tiltag
Revision af regler for sekuritisering
Opsætning af en kommunikationskanal, hvor mar-
kedsdeltagere kan rapportere om barrierer
Opsparings- og investeringskonti (blueprint), inkl.
anbefaling om skattebehandling
Strategi om detailinvesteringer
Strategi om finansiel dannelse
Øgede muligheder for detailinvestorer at bidrage til
finansiering af EU’s prioriteter
Anbefalinger om automatisk pensionstilmelding,
pensions-trackingsystemer og dashboards
Revision af regelsættene om arbejdsmarkedsrelate-
rede pensionskassers aktiviteter (IORP) og et pan-
europæisk personligt pensionsprodukt (PEPP)
Kvalificering og præcisering af egenkapitalinveste-
ringer for institutionelle investorer
Markedsinfrastrukturpakke
Forbedret tilvejebringelse af midler på tværs af
grænser og mindskelse af operationelle hindringer
for kapitalforvaltere
Mere integreret og effektivt tilsyn
Revision og opgradering af forordningen om euro-
pæiske kapitalfonde (EuVECA)
Implementering af Listing Act
Tiltag, der skal facilitere investorudtrædelse af virk-
somheder, der ikke er børsnoteret
Revision af aktionærrettighedsdirektivet (SHRD)
TechEU initiativ (Et nyt tech investeringsinitiativ,
der vil blive lanceret af EIB, hvor formålet er at
promovere private investeringer i risikovilligkapi-
tal) og ETCI 2.0
Fjerne skattebarrierer ved grænseoverskridende in-
vesteringer
EDIS
CMDI
Rapport om banksystemet i det indre marked, inkl.
evaluering af konkurrenceevne
Midtvejsevaluering af SIU-meddelelsen
Middel
Lovgivning
Ikke-lovgivning
Lovgivning eller
ikke-lovgivning
Lovgivning
Meddelelse
Ikke-lovgivning
Ikke-lovgivning
Lovgivning
Lovgivning eller
ikke-lovgivning
Lovgivning
Lovgivning eller
ikke-lovgivning
Lovgivning
Lovgivning
Lovgivning
Lovgivning eller
ikke-lovgivning
Lovgivning
Ikke-lovgivning
Dato
Q2 2025
Q2 2025
Q3 2025
Igangsat
Q3 2025
Igangsat
Q4 2025
Q4 2025
Q4 2025
Q4 2025
Q4 2025
Q4 2025
Q3 2026
igangsat
Q3 2026
Q4 2026
2026
Ikke-lovgivning
(anbefalinger,
håndhævelse)
Lovgivning
Lovgivning
Rapport
Meddelelse
Igangsat
Igangsat
Igangsat
Q2 2027
Q2 2027