Europaudvalget 2024-25
KOM (2025) 0125 Bilag 1
Offentligt
3010820_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS
EUROPAUDVALG
23. april 2025
Kommissionens meddelelse om en europæisk handleplan for stål og
metal
KOM (2025) 125
Nyt notat
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 19. marts 2025 offentliggjort en meddelelse
om en europæisk handleplan for stål og metal.
Formålet er at styrke konkurrencedygtigheden, modstandsdygtigheden og
bæredygtigheden i Europas stål- og metalsektor, som har stor strategisk
betydning for EU’s økonomiske sikkerhed, forsyningskæder og den grønne
omstilling.
Regeringen bakker generelt op om tiltag, der kan
styrke EU’s konkurren-
ceevne, hvor industriens grønne omstilling er et centralt element. Regerin-
gen anerkender vigtigheden af at bevare en europæisk stål- og metalpro-
duktion med henblik på at bevare arbejdspladser og viden i Europa samt
sikre stabile forsyningskæder til industrien. Regeringen ønsker samtidig at
skabe en stærkere europæisk industri for grønne teknologier og reducere
afhængighed af import.
2. Baggrund
Den europæiske stål- og metalsektor er en væsentlig del af europæisk øko-
nomi. Stål og metal er fundamental for EU's industri og anvendes i kritiske
sektorer som bilindustrien, byggeri, forsvar, rumfart og energi.
Kommissionens meddelelse om en europæisk handleplan for stål og metal
fremhæver, at industrien aktuelt er udfordret. Det fremhæves bl.a., at
EU’s
andel af den samlede globale stålproduktion alene udgør 7-8 %, mens lande
som Kina, Indien og Mellemøsten massivt har øget deres kapacitet gennem
statsstøtte og eksportsubsidier. Samtidig har den europæiske aluminium-
sektor mistet betydelig produktionskapacitet, og mere end 50 % af primær-
produktionen har været lukket siden 2021. Det fremgår desuden, at sekto-
ren i 2022 stod for
8,1% af EU’s samlede drivhusgasudledninger,
om end
stålsektoren udgør en begrænset del af EU’s samlede økonomi.
I forhold til
kom (2025) 0125 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en europæisk handleplan for stål og metal
2/6
dekarbonisering og den grønne omstilling er sektoren særligt udfordret af
høje energipriser og for lave investeringsafkast til at finansiere grønne tek-
nologier.
Kommissionens meddelelse om en europæisk handleplan for stål og metal
blev offentliggjort den 19. marts 2025 og har til formål at adressere oven-
stående udfordringer. Den bygger på Kommissionens meddelelse om en
ren industriaftale (Clean Industrial Deal) fra februar 2025. Den danske
sprogversion af meddelelsen blev modtaget den 9. april 2025.
3. Formål og indhold
Handleplanen er bygget op omkring seks søjler, der bl.a. udmunder i en
række konkrete initiativer:
1. Sikring af adgang til ren og prismæssigt overkommelig energi
Energiomkostninger er en central udfordring for stål- og metalsektoren,
da de udgør en betydelig del af produktionsomkostningerne. Planen in-
deholder derfor initiativer til at sænke energiomkostningerne for ener-
giintensive industrier. Det omfatter bl.a. vejledning om udformning af
statsstøtteordninger og differencekontrakter, samt hvordan disse kobles
til strømkøbsaftaler. Handlingsplanen indeholder desuden tiltag med
henblik på øget elektrificering og energieffektivitet herunder retnings-
linjer for investeringer i varmegenvinding. Planen komplementerer
Kommissionens handlingsplan om prismæssigt overkommelig energi
præsenteret den 26. februar 2025.
2.
Forebyggelse af CO₂-lækage
EU’s CO₂-grænsetilpasningsmekanisme
(CBAM) gælder kun for im-
porterede varer og omfatter derfor ikke risici for
CO₂-lækage
ved ek-
sport af fx metaller produceret i EU til tredjelande med svagere klima-
krav. For at imødegå denne ubalance og sikre mere fair konkurrence vil
Kommissionen i løbet af 2025 fremsætte et forslag om at udvide
CBAM til at omfatte visse stål- og aluminumsbaserede produkter. I
samme ombæring planlægger Kommissionen at præsentere en strategi
for tiltag, der skal forhindre omgåelse af gældende regler, mens admi-
nistrative byrder fortsat skal minimeres.
3. Handelsdefensive tiltag til beskyttelse mod unfair konkurrence
Handlingsplanen lægger op til at skærpe
EU’s
handelsdefensive instru-
menter for at beskytte stål- og metalsektoren mod ulige konkurrence og
global overkapacitet fra tredjelande. Der lægges bl.a. op til at justere
EU’s
nuværende og midlertidige stålbeskyttelsesforanstaltning
(”sa-
feguard”),
så en mere permanent og langsigtet beskyttelsesforanstalt-
ning kan træde i kraft, når den nuværende foranstaltning udløber den
30. juni 2026.
kom (2025) 0125 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en europæisk handleplan for stål og metal
3/6
4. Fremme af cirkularitet for metaller
Handleplanen lægger op til, at EU i højere grad skal fremme genanven-
delseskrav for stål og aluminium i bilindustrien og byggebranchen, så
efterspørgslen for disse stimuleres. Derudover skal EU arbejde for et
indre marked for sekundære råmaterialer som et led i en kommende
”Circular
Economy Act”.
5. Bevarelsen af kvalitetsindustriarbejdspladser
For at bevare og skabe højtkvalificerede jobs inden for stål- og metal-
sektoren lægger planen op til et øget fokus på omskoling og opkvalifi-
cering af arbejdskraft
gennem EU’s
nuværende
initiativer som “Union
of Skills” og “Pact for Skills”.
6. Reduktion af risiko i grønne investeringer
Af handleplanen fremgår det, at Kommissionen vil indføre bæredygtig-
hedskriterier som led i en kommende
”Industrial
Decarbonisation Ac-
celerator Act” med henblik på at sikre forsyning af ren energi til ener-
giintensive sektorer. Derudover lægges bl.a. op til en ny industriel de-
karboniseringsbank, der skal
støtte CO₂-reduktion
i industrien.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har på nuværende tidspunkt ikke udtalt sig om medde-
lelsen.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomiske kon-
sekvenser. De konkrete initiativer kan have statsfinansielle, erhvervsøko-
nomiske og samfundsøkonomiske konsekvenser, som vil blive beskrevet
nærmere, når initiativerne fremsættes. Meddelelsen vil ikke påvirke be-
skyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Meddelelsen er sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurrenceevne,
vækst og forbrugerspørgsmål den 20. marts 2025 med frist for høringssvar
den 3. april 2025. Der er modtaget høringssvar fra Green Power Denmark,
TEKNIQ, Dansk Metal, Dansk Erhverv og Dansk Standard.
kom (2025) 0125 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en europæisk handleplan for stål og metal
4/6
Green Power Denmark
mener, at Danmark kan bidrage markant med
grøn RFNBO-kompatibel brint og strøm til omstillingen af den europæiske
stålindustri allerede i 2030. De finder det vigtigt, at handlingsplanen for
den europæiske stål og metal sektor bliver omsat til rammevilkår, der ska-
ber en konkurrencedygtig stålindustri i Europa, som samtidig vil efter-
spørge grøn forsyning af brint og el. Ifølge Green Power Denmark vil dette
kræve 1) at der udmøntes endnu større EU og nationale støttebeløb til bl.a.
at sikre skalering af grøn brintproduktion for at gøre det realistisk, at der
produceres nok grøn brint til at møde EU’s 2030 RFNBO-mål
i industrien,
2) at der laves bindende forpligtelser hos europæiske slutkunder af stål, så
stålproducenterne kan sælge de grønne stålprodukter med en grøn præmie,
der følger med. Man finder ideen med lead markets for dekarboniseret stål
god, men at det skal sikres med andre løsninger end frivillige ordninger og
oplysning om CO
2
-indhold i produkterne. Derudover bør offentlige indkøb
gå forrest i indkøb af dekarboniseret stål. Sidst 3) at der tages højde for, at
designet af elnettets tariffer skal foregå omkostningsægte, rimeligt og ud
fra forholdene i det enkelte medlemsland.
TEKNIQ
fremhæver følgende fokuspunkter med henblik på at styrke kon-
kurrenceevnen og bæredygtigheden
for EU’s metal-
og stålindustri: 1) Ren
og billig energi er afgørende for at modstå pres udefra, 2) CBAM-foran-
staltninger må ikke blive en administrativ byrde for SMV'erne, 3) EU skal
være en attraktiv lokation for produktion, hvilket vil kræve effektiv han-
delsbeskyttelse mod global overkapacitet og unfair konkurrence, 4) inve-
steringer i ny teknologi og 5) dekarbonisering samt udvikling af en forret-
ningsmodel for dekarboniserede produkter gennem lead-markeder og fri-
villig mærkning
Dansk Metal
støtter Kommissionens retning og vil gerne understrege vig-
tigheden af, at genetablere europæisk industriproduktion uden at slække på
kravene til den grønne omstilling. Dansk Metal mener, at regeringen sær-
ligt bør arbejde for brugen af grøn brintproduktion som et centralt element
i handlingsplanen. Man finder, at EU og Danmark har styrkepositioner in-
den for grønne teknologier som havvind, Power-to-X samt CO2-fangst og
–lagring,
hvilket bl.a. betyder, at Danmark står i en unik position til at blive
energileverandør til det europæiske marked, når EU skal være klimaneutral
senest i 2050 - og samtidig (gen)opbygge en ny grøn europæisk stål- og
metalindustri.
Dansk Metal mener, at CBAM-forordningen er en vigtig mekanisme for at
sikre lige konkurrencevilkår og modvirke CO2-lækage. Man opfordrer her
til en digitalisering og automatisering af CBAM-registret for at de lette ad-
ministrative byrder for virksomhederne.
kom (2025) 0125 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en europæisk handleplan for stål og metal
5/6
Dansk Erhverv
mener, at en europæisk egenproduktion af stål og metal
øger kontinentets autonomi og sikkerhed, og finder det samtidig vigtigt, at
sektoren udvikles, så der kan ske dekarbonisering af stål- og metalindu-
strien. En dekarboniseret industri kræver grøn brint. For at fremme produk-
tion af europæisk grøn brint, mener Dansk Erhverv, at afgiftsstrukturen
bl.a. ikke bør fremme fossil energi på bekostning af grøn elektricitet, og at
der etableres den nødvendige paneuropæiske energiinfrastruktur til at un-
derstøtte grøn brintproduktion. Dansk Erhverv fremhæver, at dette skal ses
i lyset af præsident Trumps indførelse af amerikansk told på stål og alumi-
nium samt reciprokke toldsatser overfor hele verden. Derfor skal der bak-
kes målrettet op med initiativer til fremme af autonomi og forsyningssik-
kerhed inden for stål- og metalindustrien i EU.
Dansk Erhverv anerkender formålet med at udvide CBAM til visse
downstream-produkter, men påpeger, at det er vigtigt først at få styr på de
administrative byrder ved den eksisterende CBAM-regulering. Dansk Er-
hverv støtter op om, at EU skal gøre mere for at fremme genbrug og gen-
anvendelse af stål og andre metaller for at mindske vores afhængighed af
disse metaller fra enkeltleverandører uden for Europa, øge cirkulariteten af
ressourcerne og dermed reducere behovet for udvinding af nye metaller
Dansk Standard (DS)
byder Kommissionens handlingsplan for stål- og
metalindustrien velkommen og ser positivt på sammentænkningen af indu-
striens bidrag til den grønne omstilling, herunder initiativer der reducerer
miljøbelastningen i metalproduktion. Dansk Standard fremhæver, at stan-
darder udgør et solidt fundament til at opnå compliance, sikkerhed, udvik-
ling og effektivitet for industrien. De bemærker, at nye frivillige mærk-
ningsordninger bør sikre lige vilkår for producenter, harmonere med eksi-
sterende EU-lovgivning, herunder intentionerne i Green Claims direktivet,
og supplere eksisterende mærkningsordninger, samt have ambitiøse miljø-
og klimakrav baseret på høj faglig viden og høj grad af gennemsigtighed.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne støtter generelt fokus på at styrke EU’s konkurrenceevne,
og derfor forventes generelt opbakning til handleplanens ambitioner. Der
kan dog forventes divergerende holdninger blandt medlemsstaterne ift. til
de konkrete initiativer i meddelelsen, herunder særligt i forhold til tempoet
i den grønne omstilling, hvordan konkurrenceevnen påvirkes, behovet for
statsstøtte samt prioriteringen mellem sektorer.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser meddelelsen velkommen. Regeringen bakker generelt op
om tiltag, der kan
styrke EU’s konkurrenceevne,
hvor industriens grønne
omstilling er et centralt element.
kom (2025) 0125 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en europæisk handleplan for stål og metal
6/6
Regeringen anerkender vigtigheden af at bevare en europæisk stål- og me-
talproduktion med henblik på at bevare arbejdspladser og viden i Europa
samt sikre stabile forsyningskæder til industrien. Regeringen ønsker sam-
tidig at skabe en stærkere og mere innovativ europæisk industri for grønne
teknologier og reducere afhængighed af import.
Regeringen støtter initiativer, der har til formål at øge genanvendelsen af
stål og kritiske råstoffer/metaller og dermed bidrage til europæisk forsy-
ningssikkerhed. Det er i den forbindelse vigtigt, at tiltagene sker i overens-
stemmelse med EU’s statsstøtteregler og
principperne for det indre marked.
Regeringen er åben for anvendelsen af
EU’s
defensive handelsinstrumenter
til at beskytte europæisk industri mod unfair konkurrence fra tredjelande.
Instrumenterne må dog ikke bruges protektionistisk eller til beskyttelse af
ikke-konkurrencedygtig europæisk industri og skal være i overensstem-
melse med WTO-reglerne. Tiltagene bør også ske på en måde, der tager
hensyn til aftagerindustriens konkurrenceevne og behovet for råvarer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.