Europaudvalget
Til:
Dato:
Klima-, energi- og forsyningsministeren
2. maj 2025
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
KOM (2025) 0136
Forslag til ændring af forordning om CO2-emissioner fra personbilers og nye lette er-
hvervskøretøjer (treårig overholdelsesperiode)
Spørgsmål 3
Som drøftet på Europaudvalgets møde den 25. april 2025 har Kommissionen ikke lavet
en konsekvensvurdering af sit forslag til ændring af CO2-krav til nye lette køretøjer i
2025-2027, men det har andre til gengæld gjort. Bl.a. estimerer ICCT, at forslaget kan
føre til salg af flere benzin- og dieselbiler, hvilket vil føre til øgede CO2-udledninger,
svarende til den årlige CO2-udledning fra Danmark eller Grækenland (”ICCT comments
on the European Commission proposal to introduce a 3-year “averaging” provision for the
CO2 standards regulation for new cars and vans”, www.theicct.org, den 24. marts 2025).
Hvad er ministerens kommentarer til denne udregning, og hvis ministeren er enig i, at der
med forslaget vil ske en øget CO2-udledning i bilsektoren, hvor skal CO2-besparelsen så
findes, så man kan holde fast i målene for 2030 og 2035?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Claus Jørgensen (SF).
På udvalgets vegne
Brigitte Klintskov Jerkel
formand
Kopi til europaministeren
1/1