Europaudvalget 2024-25
KOM (2025) 0137 Bilag 1
Offentligt
3014077_0001.png
Den 2. maj 2025
FVM 437
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om æn-
dring af forordning (EU) nr. 1308/2013, (EU) 2021/2115 og (EU) nr. 251/2014 for
så vidt angår visse markedsregler og sektorstøtteforanstaltninger i vinsektoren
og for aromatiserede vinprodukter
KOM (2025) 137
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til forordning med henblik på at forbedre mulighederne for, at
vinsektoren i EU bliver økonomisk bæredygtig, da sektoren er udfordret af faldende efterspørgsel in-
ternt i EU og på eksportmarkederne. Forslaget giver medlemsstaterne bedre muligheder for at regu-
lere produktionen af vin samt for at tilpasse sig de klimarelaterede udfordringer. Der er bl.a. fokus på
at give vinsektoren bedre muligheder for at efterkomme efterspørgslen på vinprodukter med lavere
alkoholindhold, hvorfor det foreslås, at de nuværende betegnelser for vine med lavere alkohol, dealko-
holiseret vin og delvis delalkoholiseret vin erstattes af udtrykkene alkoholfri og alkohol-let, samt at
der kan fremstilles aromatiserede vinprodukter fra vin med lavere alkoholindhold. Endvidere foreslås,
at Kommissionen tillægges beføjelser til at fastlægge nærmere regler for, hvordan elektronisk angi-
velse af oplysninger om næringsindhold og ingrediensliste kan angives og i denne forbindelse give
mulighed for, at der kan anvendes piktogrammer i stedet for tekst. Forslaget vurderes ikke at berøre
beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Regeringen støtter generelt forslaget.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2025) 137 af den 28. marts 2025 fremsendt forslag om ændring af forord-
ning (EU) nr. 1308/2013, (EU) 2021/2115 og (EU) nr. 251/2014 for så vidt angår visse markedsregler og
sektorstøtteforanstaltninger i vinsektoren og for aromatiserede vinprodukter. Forslaget er oversendt til
Rådet den 7. april 2025 i dansk sprogudgave.
Forslaget er fremsat med hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel
42, stk. 1, og artikel 43, stk. 2 og skal behandles efter proceduren for den almindelige lovgivningsproce-
dure i TEUF-artikel 294.
Formål og indhold
Kommissionens forslag følger af anbefalingerne fra højniveaugruppen for vin af december 2024. Højni-
veaugruppen for vin
blev nedsat for at komme med anbefalinger til EU’s vinpolitik under den fælles
kom (2025) 0137 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om markedsregler og sektorstøtteforanstaltninger i vinsektoren og for aromatiserede vinprodukter
landbrugspolitik for at løse udfordringerne i vinsektoren. Højniveaugruppen bestod af nationale eksper-
ter fra medlemsstaternes administrationer samt Kommissionen. Højniveaugruppen mødtes fire gange i
løbet af efteråret 2024, hvor der ved første og sidste møde var deltagelse af interessenter fra vinsektoren
i EU.
Kommissionens forslag skal hjælpe vinsektoren med at tilpasse sig udfordringerne i vinsektoren, såsom
en faldende efterspørgsel i EU og tredjelande og hermed følgende overproduktion, klimarelaterede ud-
fordringer og tilpasning til efterspørgsel på nye produkter, bl.a. vin med lav eller ingen alkohol. Kom-
missionen begrunder nødvendigheden af forslaget med det faldende vinforbrug i EU, samt at de tradi-
tionelle eksportmarkeder er påvirket af en kombination af reduceret forbrug og geopolitiske faktorer,
der medfører usikre eksportmønstre. Hertil kommer vinsektorens sårbarhed over for klimaændringer
med en følgende uforudsigelighed med hensyn til produktionen, der presser priserne og hermed også
vinavlernes mulighed for at modstå tilfælde med ekstreme vejrforhold.
Forslaget vil ændre plantningsrettighederne for vin i den fælles markedsordning (forordning
1308/2013) til at følge de anbefalinger, som højniveaugruppen kom frem til. Reglerne herom gælder
medlemsstater med vindyrkning på mere end 10.000 hektar. Forslaget medfører en udvidelse af perio-
den for udnyttelsen af genplantningsrettighederne fra seks til otte år. Ligeledes fjerner forslaget den
administrative sanktion for vinavlere, der giver afkald på plantningsrettigheder, der er tildelt inden den
1. januar 2025. Plantningsrettighederne ændres for at give mulighed for vinavlerne til at tilpasse sig
markedssituationen samt fjerne ellers overskydende produktionspotentiale.
Forslaget vil give medlemsstaterne større mulighed for at sætte begrænsninger for tildelingen af nye
plantningsrettigheder. Det vil være muligt at begrænse nye plantningsrettigheder på regionalt niveau
samt for områder med en overskydende produktion, hvor der er brugt nationale eller EU-tiltag til at
begrænse overskydende udbud af vin, såsom destillering (omdannelse af overskydende vin til sprit til
brug i industrien), grøn høst (høstning af planterne inden druerne er modne) eller rydningsstøtte (støtte
til rydning af planterne). Yderligere får medlemsstaterne større fleksibilitet til at udarbejde regler, der
styrer den geografiske fordeling af vindyrkning og opfordrer til brug af bestemte vinsorter og dyrknings-
metoder. Medlemsstaterne får endvidere mulighed for at fastsætte maksimale udbytter og regler for for-
valtning af vinlagre under hensyntagen til forslag fra anerkendte producentorganisationer eller bran-
cheorganisationer.
Desuden tilføjes grøn høst samt rydningsstøtte som muligheder, hvor der kan benyttes nationale midler
til at afværge en krisesituation. For nuværende er det kun muligt at bruge nationale midler til destillering
af overskydende vin. Hertil kommer en ændring, der øger den maksimale nationale støtte, som en med-
lemsstat må give til vinsektoren fra 15 pct. til 20 pct. af de samlede midler, der er til rådighed fra EU for
medlemsstaten til vinsektoren. I CAP-planforordningen ((EU) 2021/2115) tilføjes producentorganisati-
oner, der administrerer vinproduktion under PGI (beskyttet geografisk indikation) eller PDO-ordnin-
gerne (beskyttet geografisk oprindelse), således at de kan få støtte til promovering af vinturisme. Den
maksimale periode for støtten til promovering af vin i tredjelande udvides også fra tre til fem år. Yderli-
gere tilføjes der en mulighed for at give støtte på op til 80 pct. af omkostningerne til investeringer, der
skal afhjælpe klimaforandringer eller hjælpe med tilpasning hertil.
Med forslaget foreslås ændring af gældende regler for betegnelser af vine med et reduceret alkoholind-
hold, således at udtrykkene "alkoholfri" og "alkohol-let"
kan anvendes. ”Alkoholfri” kan anvendes, hvis
alkoholindholdet er reduceret, så det ikke overstiger 0,5 pct.
”Alkohol-let” kan anvendes, hvis alkohol-
indholdet er over 0,5 pct. og mindst 30 pct. under minimusindholdet for den pågældende vinkategori.
De nuværende betegnelser er henholdsvis
”dealkoholiseret”
og
”delvis dealkoholiseret”.
Ifølge forslaget
kan aromatiske vinprodukter også fremstilles af vin, der har undergået en dealkoholisering.
2
kom (2025) 0137 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om markedsregler og sektorstøtteforanstaltninger i vinsektoren og for aromatiserede vinprodukter
Ifølge forslaget tillægges Kommissionen beføjelser til ved delegerede retsakter at fremsætte nærmere
regler om elektronisk angivelse af ingrediensliste og næringsdeklaration på mærkningen af vin og aro-
matiske vinprodukter.
Ifølge forslaget
revideres beskrivelsen af det aromatiserede vinprodukt ”Glühwein”,
således at det bliver
muligt at anvende rosévin i produktionen af ”Glühwein”.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke. Forslaget behandles i Europa-Parlamentets Land-
brugsudvalg, der er ledende udvalg.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgo-
deset.
Gældende dansk ret
Lov nr. 407 af 25. april 2023 om administration af den fælles landbrugspolitik m.v.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Eventuelle udgifter vil blive dækket af de budgettildelinger, der allerede
er tildelt medlemsstaterne til vinsektoren eller af nationale midler fra den enkelte medlemsstat. Forsla-
get indeholder bestemmelser, der giver medlemsstaterne en vis fleksibilitet til at øge den finansielle EU-
støtte til visse typer interventioner og støttemodtagere inden for rammerne af de strategiske planer un-
der den fælles landbrugspolitik. Virkningen af den fleksibilitet, der er indført i den politiske ramme, kan
på nuværende tidspunkt ikke måles. Danmark har ikke fået tildelt EU-midler til en strategisk plan for
vinproduktion, og Danmark har ikke en strategisk plan herfor. Derfor har forslaget ingen økonomiske
konsekvenser for Danmark. De foreslåede ændringer vedrørende betegnelser for vin med reduceret al-
koholindhold, elektronisk
angivelse af ingrediensliste og næringsdeklaration og krav til ”Glühwein” for-
ventes ligeledes ikke at få statsfinansielle eller administrative konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen, i § 2-udvalget (landbrug) og i Det Rådgivende Fødevare-
udvalgs EU-underudvalg. Der er ikke indkommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt en bred opbakning til forslaget i Rådet.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt forslaget, og regeringen finder, at der generelt set bør være fokus på en yder-
ligere markedsorientering af vinsektoren. Regeringen støtter, at der sker en reduktion af sektorens sam-
lede produktionspotentiale med fleksible regler for medlemsstaterne til at forhindre overproduktion,
herunder bl.a. med henblik på at sikre mindsket behov for krisestøtte. Det er dog vigtigt for regeringen,
3
kom (2025) 0137 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om markedsregler og sektorstøtteforanstaltninger i vinsektoren og for aromatiserede vinprodukter
at Kommissionen tilvejebringer en konsekvensanalyse af forslaget. Regeringen vil arbejde for, at forsla-
get bidrager til klimatilpasning i sektoren og grøn omstilling, herunder økologisk produktion. Regerin-
gen er positiv over for en ensretning af udtryk, der kan gøre det nemmere for forbrugerene at vælge
drikkevarer med lavere alkoholindhold. Regeringen finder dog generelt, at dette bør ske i den generelle
fødevarelovgivning frem for i sektorspecifik lovgivning. Regeringen finder endvidere, at mærkning ikke
må kunne være vildledende.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4