Europaudvalget 2024-25
KOM (2025) 0140 Bilag 1
Offentligt
3017009_0001.png
Grund- og nærhedsnotat: Kommissionens forslag til støtte til arbejds-
tagere berørt af nærtforestående afskedigelser om ændring af forord-
ning (EU) 2021/691
KOM (2025) 140 final.
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har den 1. april 2025 fremsat forslag KOM (2025) 140 final til en revision
af (EU) 2021/691 om Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen for Af-
skedigede Arbejdstagere (EGF). Forslaget er modtaget i dansk sprogversion den 9. april
2025. Forslaget har til formål at
sikre en mere effektiv udmøntning af EGF’en, idet der
lægges op til at hjælpe arbejdstagere berørt af nært forestående afskedigelser samt sikre en
hurtig og samtidig realistisk mobilisering af støtten.
Regeringen vurderer,
at EGF’en
i sin nuværende form bør udmøntes mest muligt effektivt for
at nedbringe sagsbehandlingstiden ifm. udbetaling af støtte arbejdstagere, der mister deres ar-
bejde som følge af omstruktureringer i forbindelse med globalisering, om end regeringen vurde-
rer, at spørgsmålet om omskoling af afskedigede arbejdstagere i høj grad kan adresseres med
nationale tiltag og derfor
stiller sig grundlæggende skeptisk overfor EGF’en.
2. Baggrund
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen for Afskedigede Ar-
bejdstagere (EGF) blev oprettet med virkning fra 2007. Fonden er et særligt
EU-instrument, som har til formål at støtte arbejdstagere og selvstændige, der
har mistet deres beskæftigelse som følge af globalisering, teknologiske eller
miljømæssige forandringer. EGF fungerer som en nødfond og bidrager til at
fremme varig beskæftigelse samt styrke den sociale samhørighed i EU. Støtten
er et mere kortsigtet supplement til støtten fra Den Europæiske Socialfond
Plus (ESF+).
Den aktuelle udvikling på arbejdsmarkedet i EU skaber ifølge Kommissionen
nye muligheder for at målrette og optimere EGF’ens
anvendelsesområder.
Kommissionen anviser, at beskæftigelsen i EU de seneste år har oplevet en pe-
riode med ekstraordinær vækst, som synes at ophøre. Kommissionen fremhæ-
ver i den forbindelse, at øget økonomisk usikkerhed og strukturelle ændringer,
som følge af globalisering og den grønne og digitale omstilling, forventeligt vil
betyde omstruktureringer i EU. Således nedjusteres forventningen til beskæfti-
gelsen i medlemslandene og særligt i fremstillingssektoren.
1
kom (2025) 0140 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. støtte til arbejdstagere berørt af nærtforestående afskedigelser
De arbejdstagere, der i den forbindelse er berørt af afskedigelser, har iflg.
Kommissionen behov for støtte til uddannelse og omskoling, der kan give de
nødvendige færdigheder til nye roller på arbejdsmarkedet.
På den baggrund har Kommissionen den 1. april 2025 fremsat forslag KOM
(2025) 140 final med ændring af forordning (EU) 2021/691 om oprettelsen af
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen for Afskedigede Ar-
bejdstagere (EGF).
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF, artikel 175 og behandles efter den
almindelige lovgivningsprocedure. Rådet træffer således afgørelse med kvalifi-
ceret flertal.
3. Formål og indhold
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen for Afskedigede Ar-
bejdstagere (EGF) har i indeværende programperiode (2021-2027) et årligt
budget på 224 mio. kr. (i 2018-priser) til støtte af afskedigede arbejdstagere og
selvstændige. Fonden kan finansiere 60-85 pct. af omkostningerne forbundet
med projekter, der har til formål at hjælpe arbejdstagere med at finde et andet
job eller starte egen virksomhed efter deres afskedigelse.
EGF udmøntes i delt forvaltning (delt ansvar mellem Kommissionen og med-
lemslandene). Det er dermed medlemslandenes myndigheder, der kan anmode
om EGF-medfinansiering.
EGF’en kan som hovedregel aktiveres, når en en-
kelt virksomhed afskediger mindst 200 arbejdstagere eller selvstændige er-
hvervsdrivende i løbet af en fire til seks måneders referenceperiode. Kommis-
sionen skal modtage ansøgningen fra medlemslandet senest 12 uger efter udlø-
bet af referenceperioden. Kommissionen vurderer, inden for 50 dage, om den
konkrete ansøgning opfylder betingelserne for at få økonomisk støtte, hvoref-
ter Europa-Parlamentet og Rådet på indstilling fra Kommissionen træffer fi-
nansieringsafgørelse fsva. den aktuelle ansøgning.
Forslaget
til en revision af EGF’en
har ifølge Kommissionen til formål at sikre
bedre mobilisering af støtte til arbejdstagere og selvstændige berørt af om-
struktureringer. Således foreslår Kommissionen at:
-
udvide EGF’ens anvendelsesområde til
også at omfatte arbejdstagere,
der er berørte af
nært forestående
afskedigelser, og ikke
som i dag
kun
arbejdstagere, der allerede er blevet afskediget,
- introducere tiltag til at nedbringe sagsbehandlingen vedrørende EGF-
støtten mhp. hurtigere mobilisering. indføre en ny ansøgningsproce-
dure for EGF-støtten til arbejdstagere, der er berørte af nært forestå-
ende afskedigelser,
- oprette et kontaktpunkt, som skal behandle henvendelser fra virksom-
heder og udstede relevant vejledning m.v.,
kom (2025) 0140 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. støtte til arbejdstagere berørt af nærtforestående afskedigelser
-
bevare EGF-medfinansieringssatsen for EGF-støtten til arbejdstagere,
der er berørte af nært forestående afskedigelser (60-85 pct), samt ind-
føre 100 pct. EU-medfinansiering for administration af medlemslande-
nes kontaktpunkt.
Udvidelse af EGF’ens anvendelsesområde
Kommissionen foreslår, at EGF’ens
anvendelsesområde udvides mhp.
også at
yde bistand til arbejdstagere berørt af nært forestående afskedigelser grundet
større omstruktureringer og ikke kun allerede afskedigede arbejdstagere.
Ifølge Kommissionen vil muligheden for også at yde bistand til arbejdstagere
berørt af nært forestående afskedigelser muliggøre en hurtig og bæredygtig
omstilling til ny beskæftigelse.
EGF’en
vil fortsat alene kunne aktiveres, når
mindst 200 arbejdstagere er berørt af nært forestående afskedigelser.
Støtten vil som i dag bestå af pakker af individualiserede tilbud, der skal give
arbejdstagerne de nødvendige færdigheder, som andre roller på arbejdsmarke-
det påkræver.
Tiltag til hurtigere mobilisering af støtten
Forslaget indeholder ændringer, der generelt skal bidrage til at nedbringe sags-
behandlingstiden, så EGF-støtten hurtigere kan mobiliseres.
Forslaget indebærer således, at Kommissionen, senest 30 dage
mod de 50
dage, som gælder i dag
efter modtagelsen af en ansøgning, vurderer, om en
ansøgning opfylder betingelserne for økonomisk støtte.
Forslaget indebærer endvidere, at Kommissionen fremover kan anmode Eu-
ropa-Parlamentet og Rådet om at godkende udmøntningen af det samlede år-
lige EGF-budget (224 mio. kr. i 2018-priser) inden udgangen af februar hvert
år, hvis specifikke betingelser er opfyldt. Godkendes udmøntningen af EGF-
budgettet, overgår ansvaret for at træffe finansieringsafgørelser til Kommissio-
nen.
Samlet skal tiltagene nedbringe sagsbehandlingstiderne hos Kommissionen
med 10 uger for EGF-støtten.
Med henvisning til Kommissionens øgede administrative byrder, som følge af
tilpasningen af forordningen, foreslås det, at Kommissionen mulighed for at
anmode om teknisk bistand hæves fra de gældende 0,5 pct. til 1,5 pct. af det
samlede årlige EGF-budget.
Ny ansøgningsprocedure
Specifikt for nært forestående afskedigede arbejdstagere foreslår Kommissio-
nen en ny ansøgningsprocedure, som indebærer, at hvert medlemsland skal
kom (2025) 0140 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. støtte til arbejdstagere berørt af nærtforestående afskedigelser
oprette et kontaktpunkt til at behandle alle anmodninger fra virksomheder om
EGF-støtte.
For at lave en ansøgning til Kommissionen skal virksomheder, der ønsker
EGF-støtte, indsende en anmodning til kontaktpunktet senest to uger efter at
have underrettet myndighederne om fremtidige afskedigelser grundet omstruk-
tureringer.
Kontaktpunktet indgiver derefter en ansøgning om EGF-støtte senest en uge
efter modtagelsen af en virksomheds anmodning. Hvis der ydes økonomisk
EGF-støtte bør medlemslandet stille støtten til rådighed for den relevante
virksomhed, der undergår omstruktureringer, senest to uger efter modtagelsen
af midlerne.
Medfinansiering
Udgifter afholdt af medlemslandet ifm. kontaktpunktets behandling af ansøg-
ninger vil opnå 100 pct. EU-medfinansiering, mens medfinansieringssatsen fra
EGF-støtten vil være uændret.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forslaget. Der foreligger endnu ikke en
udtalelse om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer i sit oprindelige EGF-forslag fra 2019, at foranstalt-
ninger på EU-plan kan supplere allerede eksisterende nationale tiltag og skabe
europæisk merværdi. Samtidig fremhæver Kommissionen, at EGF’en ikke sig-
ter mod at erstatte nationale tiltag, men alene skal ses som en ekstra foranstalt-
ning i tilfælde, hvor de nationale tiltag er utilstrækkelige. Da EGF’en således
er
et udtryk for solidaritet mellem medlemslandene ifm. større omstruktureringer
vurderes medfinansiering af støtte bedst at kunne opnås på EU-niveau, hvor-
for Kommissionen vurderer, at nærhedsprincippet er overholdt.
Det aktuelle forslag, som alene søger at tilpasse et eksisterende EU-værktøj
mhp. mere effektiv udmøntning, vurderes i naturlig forlængelse heraf også i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Regeringen deler Kommissionens vurdering af, at forslaget er i overensstem-
melse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Forslaget er en forordning, der er direkte gældende i Danmark.
kom (2025) 0140 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. støtte til arbejdstagere berørt af nærtforestående afskedigelser
7. Økonomiske konsekvenser
Forslaget kan potentielt have statsfinansielle konsekvenser. Udvidelsen af an-
vendelsesområdet og den hurtigere mobilisering af midler kan medføre udbe-
taling af flere EGF-midler inden for det årlige EGF-budget. EU-medfinansie-
ringen af administration af kontaktpunktet og stigningen i teknisk bistand til
Kommissionen kan medføre tilsvarende budgetmæssige konsekvenser. Kom-
missionen har ikke givet et skøn over forslagets budgetmæssige konsekvenser.
Konsekvenserne for det danske EU-bidrag vurderes dog til at være begræn-
sede.
Indtil videre (i budgetårene 2021-2024) har man ikke udmøntet det fulde
EGF-budget.
Danmark finansierer ca. 2 pct. af EU’s samlede budget. Dan-
marks finansieringsandel ved fuld udmøntning af det maksimale årlige beløb
på 224 mio. kr. udgør således ca. 4,5 mio. kr. (i 2018-priser).
Danmark har i indeværende budgetperiode modtaget 14 mio. kr. i støtte fra
EGF som følge af lukningen af Danish Crown-slagteriet i Sæby.
8. Høring
Forslaget har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene forventes generelt at støtte forslaget om at
udvide EGF’ens
anvendelsesområde til også at omfatte arbejdstagere, der er berørte af nært fo-
restående afskedigelser.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vurderer, at spørgsmålet om omskoling af afskedigede arbejdsta-
gere i høj grad kan adresseres med nationale tiltag og stiller sig derfor grund-
læggende skeptisk overfor EGF’en.
Dog vurderer regeringen, at
EGF’en
i sin nuværende form bør udmøntes mest
muligt effektivt for at nedbringe sagsbehandlingstiden ifm. udbetaling af støtte
til arbejdstagere, der mister deres arbejde som følge af omstruktureringer i for-
bindelse med globalisering.
Regeringen bemærker, at Det Europæiske Råd ifm. midtvejsrevisionen af EU’s
flerårige finansielle ramme (MFF) besluttede at reducere EGF’ens størrelse be-
tydeligt, hvilket er i god overensstemmelse med generelle danske interesser.
Regeringen afsøger dertil en passende balance mellem den foreslåede tilgang,
hvor Europa-Parlamentet og Rådet godkender et årligt EGF-budget frem for
konkrete ansøgninger og EGF’ens status som særligt instrument uden for lof-
terne.
kom (2025) 0140 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. støtte til arbejdstagere berørt af nærtforestående afskedigelser
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.