Europaudvalget 2024-25
KOM (2025) 0140 Bilag 2
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EUPOL, sagsnr.: 25/19652
Den 14. maj 2025
Kommissionens forslag til støtte til arbejdstagere berørt af nærtforestående afskedigelser
SAMLENOTAT
1. Kommissionens forslag til støtte til arbejdstagere berørt af nærtforestående afskedigelser
2
1
kom (2025) 0140 - Bilag 2: Samlenotat vedr. støtte til arbejdstagere berørt af nærtforestående afskedigelser
3021859_0002.png
1. Kommissionens forslag til støtte til arbejdstagere berørt af nærtforestående afskedigelser
KOM(2025) 140 final.
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har den 1. april 2025 fremsat forslag KOM(2025) 140 final til en revision af (EU) 2021/691 om Den
Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen for Afskedigede Arbejdstagere (EGF). Forslaget har til formål at
sikre en mere effektiv udmøntning
af EGF’en, idet der lægges op til at hjælpe
arbejdstagere berørt af nært forestå-
ende afskedigelser samt sikre en hurtig og samtidig realistisk mobilisering af støtten.
Regeringen vurderer, at EGF’en i sin nuværende form bør udmøntes mest muligt
effektivt for at nedbringe sagsbe-
handlingstiden ifm. udbetaling af støtte til arbejdstagere, der mister deres arbejde som følge af omstruktureringer
i forbindelse med globalisering, om end regeringen vurderer, at spørgsmålet om omskoling af afskedigede arbejds-
tagere i høj grad kan adresseres med nationale tiltag og derfor stiller sig grundlæggende skeptisk overfor EGF’en.
2. Baggrund
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen for Afskedigede Arbejdstagere (EGF) blev oprettet med
virkning fra 2007. Fonden er et særligt EU-instrument, som har til formål at støtte arbejdstagere og selvstændige,
der har mistet deres beskæftigelse som følge af globalisering, teknologiske eller miljømæssige forandringer. EGF
fungerer som en nødfond og bidrager til at fremme varig beskæftigelse samt styrke den sociale samhørighed i EU.
Støtten er et mere kortsigtet supplement til støtten fra Den Europæiske Socialfond Plus (ESF+).
Den aktuelle udvikling på arbejdsmarkedet i EU skaber ifølge Kommissionen nye muligheder for at målrette og
optimere EGF’ens anvendelsesområder.
Kommissionen anviser, at beskæftigelsen i EU de seneste år har oplevet
en periode med ekstraordinær vækst, som synes at ophøre. Kommissionen fremhæver i den forbindelse, at øget
økonomisk usikkerhed og strukturelle ændringer, som følge af globalisering og den grønne og digitale omstilling,
forventeligt vil betyde omstruktureringer i EU. Således nedjusteres forventningen til beskæftigelsen i medlemslan-
dene og særligt i fremstillingssektoren.
De arbejdstagere, der i den forbindelse er berørt af afskedigelser, har iflg. Kommissionen behov for støtte til ud-
dannelse og omskoling, der kan give de nødvendige færdigheder til nye roller på arbejdsmarkedet.
På den baggrund har Kommissionen den 1. april 2025 fremsat forslag KOM(2025) 140 final med ændring af forord-
ning (EU) 2021/691 om oprettelsen af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen for Afskedigede Ar-
bejdstagere (EGF).
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF, artikel 175 og behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure.
Rådet træffer således afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen for Afskedigede Arbejdstagere (EGF) har i indeværende
programperiode (2021-2027) et årligt budget på 224 mio. kr. (i 2018-priser) til støtte af afskedigede arbejdstagere
og selvstændige. Fonden kan finansiere 60-85 pct. af omkostningerne forbundet med projekter, der har til formål
at hjælpe arbejdstagere med at finde et andet job eller starte egen virksomhed efter deres afskedigelse.
EGF udmøntes i delt forvaltning (delt ansvar mellem Kommissionen og medlemslandene). Det er dermed med-
lemslandenes myndigheder, der kan anmode om EGF-medfinansiering.
EGF’en kan som hovedregel aktiveres, når
en enkelt virksomhed afskediger mindst 200 arbejdstagere eller selvstændige erhvervsdrivende i løbet af en fire til
seks måneders referenceperiode. Kommissionen skal modtage ansøgningen fra medlemslandet senest 12 uger
efter udløbet af referenceperioden. Kommissionen vurderer, inden for 50 dage, om den konkrete ansøgning opfyl-
der betingelserne for at få økonomisk støtte, hvorefter Europa-Parlamentet og Rådet på indstilling fra Kommissio-
nen træffer finansieringsafgørelse fsva. den aktuelle ansøgning.
Forslaget til en revision af EGF’en har ifølge Kommissionen
til formål at sikre bedre mobilisering af støtte til ar-
bejdstagere og selvstændige berørt af omstruktureringer. Således foreslår Kommissionen at:
2
kom (2025) 0140 - Bilag 2: Samlenotat vedr. støtte til arbejdstagere berørt af nærtforestående afskedigelser
-
-
-
-
udvide EGF’ens anvendelsesområde til også at omfatte arbejdstagere, der er berørte af
nært forestående
afskedigelser, og ikke
som i dag
kun arbejdstagere, der allerede er blevet afskediget,
introducere tiltag til at nedbringe sagsbehandlingen vedrørende EGF-støtten mhp. hurtigere mobilisering.
indføre en ny ansøgningsprocedure for EGF-støtten til arbejdstagere, der er berørte af nært forestående
afskedigelser,
oprette et kontaktpunkt, som skal behandle henvendelser fra virksomheder og udstede relevant vejled-
ning m.v.,
bevare EGF-medfinansieringssatsen for EGF-støtten til arbejdstagere, der er berørte af nært forestående
afskedigelser (60-85 pct), samt indføre 100 pct. EU-medfinansiering for administration af medlemslande-
nes kontaktpunkt.
Udvidelse af EGF’ens anvendelsesområde
Kommissionen foreslår, at EGF’ens anvendelsesområde udvides mhp. også at yde bistand til arbejdstagere berørt
af nært forestående afskedigelser grundet større omstruktureringer og ikke kun allerede afskedigede arbejdsta-
gere. Ifølge Kommissionen vil muligheden for også at yde bistand til arbejdstagere berørt af nært forestående af-
skedigelser muliggøre en hurtig og bæredygtig omstilling til ny beskæftigelse. EGF’en vil fortsat alene kunne akti-
veres, når mindst 200 arbejdstagere er berørt af nært forestående afskedigelser.
Støtten vil som i dag bestå af pakker af individualiserede tilbud, der skal give arbejdstagerne de nødvendige fær-
digheder, som andre roller på arbejdsmarkedet påkræver.
Tiltag til hurtigere mobilisering af støtten
Forslaget indeholder ændringer, der generelt skal bidrage til at nedbringe sagsbehandlingstiden, så EGF-støtten
hurtigere kan mobiliseres.
Forslaget indebærer således, at Kommissionen, senest 30 dage
mod de 50 dage, som gælder i dag
efter modta-
gelsen af en ansøgning, vurderer, om en ansøgning opfylder betingelserne for økonomisk støtte.
Forslaget indebærer endvidere, at Kommissionen fremover kan anmode Europa-Parlamentet og Rådet om at god-
kende udmøntningen af det samlede årlige EGF-budget (224 mio. kr. i 2018-priser) inden udgangen af februar
hvert år, hvis specifikke betingelser er opfyldt. Godkendes udmøntningen af EGF- budgettet, overgår ansvaret for
at træffe finansieringsafgørelser til Kommissionen.
Samlet skal tiltagene nedbringe sagsbehandlingstiderne hos Kommissionen med 10 uger for EGF-støtten.
Med henvisning til Kommissionens øgede administrative byrder, som følge af tilpasningen af forordningen, fore-
slås det, at Kommissionen mulighed for at anmode om teknisk bistand hæves fra de gældende 0,5 pct. til 1,5 pct.
af det samlede årlige EGF-budget.
Ny ansøgningsprocedure
Specifikt for nært forestående afskedigede arbejdstagere foreslår Kommissionen en ny ansøgningsprocedure, som
indebærer, at hvert medlemsland skal oprette et kontaktpunkt til at behandle alle anmodninger fra virksomheder
om EGF-støtte.
For at lave en ansøgning til Kommissionen skal virksomheder, der ønsker EGF-støtte, indsende en anmodning til
kontaktpunktet senest to uger efter at have underrettet myndighederne om fremtidige afskedigelser grundet om-
struktureringer.
Kontaktpunktet indgiver derefter en ansøgning om EGF-støtte senest en uge efter modtagelsen af en virksomheds
anmodning. Hvis der ydes økonomisk EGF-støtte bør medlemslandet stille støtten til rådighed for den relevante
virksomhed, der undergår omstruktureringer, senest to uger efter modtagelsen af midlerne.
Medfinansiering
Udgifter afholdt af medlemslandet ifm. kontaktpunktets behandling af ansøgninger vil opnå 100 pct. EU-medfi-
nansiering, mens medfinansieringssatsen fra EGF-støtten vil være uændret.
3
kom (2025) 0140 - Bilag 2: Samlenotat vedr. støtte til arbejdstagere berørt af nærtforestående afskedigelser
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forslaget. Der foreligger endnu ikke en udtalelse om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer i sit oprindelige EGF-forslag fra 2019, at foranstaltninger på EU-plan kan supplere allerede
eksisterende nationale tiltag og skabe europæisk merværdi. Samtidig fremhæver Kommissionen, at EGF’en ikke
sigter mod at erstatte nationale tiltag, men alene skal ses som en ekstra foranstaltning i tilfælde, hvor de nationale
tiltag er utilstrækkelige. Da
EGF’en således er et udtryk for solidaritet mellem medlemslandene ifm. større om-
struktureringer vurderes medfinansiering af støtte bedst at kunne opnås på EU-niveau, hvorfor Kommissionen
vurderer, at nærhedsprincippet er overholdt.
Det aktuelle forslag, som alene søger at tilpasse et eksisterende EU-værktøj mhp. mere effektiv udmøntning, vur-
deres i naturlig forlængelse heraf også i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Regeringen deler Kommissionens vurdering af, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Forslaget er en forordning, der er direkte gældende i Danmark.
7. Økonomiske konsekvenser
Forslaget kan potentielt have statsfinansielle konsekvenser. Udvidelsen af anvendelsesområdet og den hurtigere
mobilisering af midler kan medføre udbetaling af flere EGF-midler inden for det årlige EGF-budget. EU-medfinan-
sieringen af administration af kontaktpunktet og stigningen i teknisk bistand til Kommissionen kan medføre tilsva-
rende budgetmæssige konsekvenser. Kommissionen har ikke givet et skøn over forslagets budgetmæssige konse-
kvenser. Konsekvenserne for det danske EU-bidrag vurderes dog til at være begrænsede.
Indtil videre (i budgetårene 2021-2024) har man ikke udmøntet det fulde EGF-budget. Danmark finansierer ca. 2
pct. af EU’s samlede budget. Danmarks finansieringsandel ved fuld udmøntning af det maksimale årlige beløb på
224 mio. kr. udgør således ca. 4,5 mio. kr. (i 2018-priser).
Danmark har i indeværende budgetperiode modtaget 14 mio. kr. i støtte fra EGF som følge af lukningen af Danish
Crown-slagteriet i Sæby.
8. Høring
Forslaget har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene forventes generelt at støtte forslaget om at udvide EGF’ens anvendelsesområde til også at om-
fatte arbejdstagere, der er berørte af nært forestående afskedigelser.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vurderer, at spørgsmålet om omskoling af afskedigede arbejdstagere i høj grad kan adresseres med
nationale tiltag og stiller sig derfor grundlæggende skeptisk overfor EGF’en.
Dog vurderer regeringen, at EGF’en i sin nuværende form bør udmøntes mest muligt effektivt for at
nedbringe
sagsbehandlingstiden ifm. udbetaling af støtte til arbejdstagere, der mister deres arbejde som følge af omstruktu-
reringer i forbindelse med globalisering.
Regeringen bemærker, at Det Europæiske Råd ifm. midtvejsrevisionen af EU’s flerårige finansielle
ramme (MFF)
besluttede at reducere EGF’ens størrelse betydeligt, hvilket er i god overensstemmelse med generelle danske inte-
resser.
Regeringen finder det centralt, at forslaget respekterer Rådsforordningen om EU’s flerårige finansielle ramme for
2021-2027, hvorved særlige instrumenter skal gøre Unionen i stand til at reagere på specifikke uforudsete om-
stændigheder og konsekvenser.
4
kom (2025) 0140 - Bilag 2: Samlenotat vedr. støtte til arbejdstagere berørt af nærtforestående afskedigelser
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Grund- og nærhedsnotatet blev den 7. maj
oversendt til Folketingets Europaudvalg.
5