Europaudvalget 2024-25
KOM (2025) 0148 Bilag 1
Offentligt
3035330_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. juni 2025
Internationalt kontor
Lukas Alexander Scho-
macker
2025-03640
3751025
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
vedrørende meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet,
Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regions-
udvalget om ProtectEU – en EU-strategi for indre sikkerhed
KOM (2025) 148.
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen præsenterede den 1. april 2025 en meddelelse om strategien
ProtectEU – en EU-strategi for indre sikkerhed.
Strategien er baseret på tre overordnede principper; (1) En ”whole of
society”-tilgang, hvor alle interessenter, herunder f.eks. civilsamfundet,
forskning og private aktører, inddrages i udviklingen af sikkerhedsmæssige
foranstaltninger, (2) Inddragelse af sikkerhedsmæssige hensyn i al EU-lov-
givning og -politikker mv., og (3) En betydelig styrkelse af investeringerne
på sikkerhedsområdet fra EU, medlemsstaterne og den private sektor.
Strategien indeholder syv overordnede prioritetsområder med underlig-
gende tiltag, der skal styrke EU’s indre sikkerhed vedrørende (1) en ny for-
valtning af Europas indre sikkerhed; (2) integreret situationsbevidsthed og
trusselsanalyse; (3) styrkelse af EU’s sikkerhedsmæssige kapacitet; (4)
modstandsdygtighed over for hybride trusler og andre trusler; (5) stram-
ning af nettet omkring grov og organiseret kriminalitet; (6) bekæmpelse af
terrorisme og voldelig ekstremisme; samt (7) EU som en stærk global aktør
på sikkerhedsområdet.
Side 1/9
kom (2025) 0148 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ProtectEU – en EU-strategi for indre sikkerhed
3035330_0002.png
Regeringen er generelt positivt indstillet over for strategien. Regeringen
støtter således visionen om et trygt, sikkert og modstandsdygtigt EU. Rege-
ringen støtter ambitionen i strategien om at styrke en fælles europæisk til-
gang til beskyttelse af den indre sikkerhed.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2025) 148 af 1. april 2025 fremsendt med-
delelse til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og So-
ciale Udvalg og Regionsudvalget om strategien ”ProtectEU – en EU-strategi
for indre sikkerhed”. Meddelelsen er oversendt til Rådet den 30. april 2025
i dansk sprogversion.
3. Formål og indhold
Strategien sætter en generel retning for, hvordan tilgangen til indre sikker-
hed bør ændres de kommende år. I strategien præsenteres også en række
konkrete udspil og værktøjer, som vil skulle gennemføres løbende. Strate-
gien er baseret på tre overordnede principper; (1) En ”whole of society”-
tilgang, hvor alle interessenter, herunder f.eks. civilsamfundet, forskning og
private aktører, inddrages i udviklingen af sikkerhedsmæssige foranstaltnin-
ger, (2) Inddragelse af sikkerhedsmæssige hensyn i al EU-lovgivning og -
politikker mv., og (3) En betydelig styrkelse af investeringerne på sikker-
hedsområdet fra EU, medlemsstaterne og den private sektor.
Strategien skal ses i sammenhæng med hvidbogen om europæisk forsvars-
beredskab 2030,
1
offentliggjort den 19. marts 2025, der af Folketingets Eu-
ropaudvalg er udvalgt som en prioriteret sag for 2025, og hvortil der er ud-
arbejdet udvidet grund- og nærhedsnotat den 29. april 2025, samt EU-stra-
tegien for en beredskabsunion,
2
offentliggjort den 26. marts 2025, hvortil
der er udarbejdet grund- og nærhedsnotat den 5. maj 2025.
Strategien indeholder følgende syv overordnede prioritetsområder med un-
derliggende tiltag, der skal styrke EU’s indre sikkerhed:
1. En ny forvaltning af Europas indre sikkerhed
JOIN (2025) 120 Fælles hvidbog om europæisk forsvarsberedskab 2030.
JOIN (2025) 130 Fælles meddelelse til Europa-Parlamentet, Det Europæiske Råd, Rådet,
Det Europæiske Økonomiske og Sociale udvalg og Regionsudvalget om EU-strategien for
en beredskabsunion.
1
2
Side 2/9
kom (2025) 0148 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ProtectEU – en EU-strategi for indre sikkerhed
3035330_0003.png
Kommissionen vil arbejde tæt sammen med medlemsstaterne og EU-agen-
turerne om at opgradere EU's tilgang til den indre sikkerhed på både strate-
gisk og operationelt plan.
Kommissionen vil:
-
Fra starten og gennem hele forhandlingsprocessen konsekvent kort-
lægge de sikkerheds- og beredskabsmæssige virkninger af Kommis-
sionens initiativer.
-
Regelmæssigt afholde møder i Kommissionens projektgruppe om
EU's indre sikkerhed, der understøttes af et strategisk tværsektorielt
samarbejde i hele Kommissionen.
-
Fremlægge trusselsanalyser vedrørende den indre sikkerhed til støtte
for sikkerhedsakademiets arbejde.
-
På grundlag af trusselsanalysen drøfte udviklingen i udfordringerne
i forbindelse med den indre sikkerhed og centrale politiske priorite-
ter med medlemsstaterne i Rådet.
-
Regelmæssigt rapportere til Europa-Parlamentet og Rådet for at
følge og støtte gennemførelsen af vigtige initiativer.
2. Integreret situationsbevidsthed og trusselsanalyse
Det skal sikres, at EU råder over nye måder til at dele og kombinere oplys-
ninger på, og der skal udarbejdes en regelmæssig trusselsanalyse, hvad an-
går EU's indre sikkerhed, der bidrager til en omfattende risiko- og trussels-
vurdering.
Kommissionen vil:
-
Udarbejde og fremlægge regelmæssige trusselsanalyser af udfor-
dringerne i forbindelse med EU's indre sikkerhed.
Kommissionen opfordrer endvidere medlemsstaterne til at styrke udvekslin-
gen af efterretninger gennem den fælles efterretningsanalysekapacitet
(SIAC) og sikre bedre informationsudveksling med EU-agenturer og -orga-
ner.
Europa-Parlamentet og Rådet opfordres til at afslutte forhandlingerne om
forslaget til forordning om informationssikkerhed i Unionens institutioner,
organer, kontorer og agenturer
3
.
KOM (2022) 119 forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om informations-
sikkerhed i EU's institutioner, organer, kontorer og agenturer
3
Side 3/9
kom (2025) 0148 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ProtectEU – en EU-strategi for indre sikkerhed
3035330_0004.png
3. Styrkelse af EU’s sikkerhedsmæssige kapacitet
Der skal udvikles nye værktøjer til retshåndhævelse såsom et moderniseret
Europol og bedre midler til at koordinere og sikre sikker udveksling af og
lovlig adgang til oplysninger.
Kommissionen vil:
-
I 2025 fremlægge en køreplan, der beskriver vejen frem med hensyn
til lovlig og effektiv adgang til oplysninger med henblik på retshånd-
hævelse samt udarbejde en konsekvensanalyse med henblik på at
ajourføre reglerne om lagring af oplysninger på EU-plan, hvis det er
relevant.
-
I 2026 fremlægge et lovgivningsforslag om at omdanne Europol til
en reelt operationel retshåndhævende myndighed, et lovgivningsfor-
slag om styrkelse af Eurojust i 2026, et lovgivningsforslag om styr-
kelse af Frontex' rolle og opgaver i 2026 samt et lovgivningsforslag
om oprettelse af et europæisk kritisk kommunikationssystem.
-
I 2026 fremlægge en teknologikøreplan for kryptering med henblik
på at finde og vurdere teknologiske løsninger, der giver de retshånd-
hævende myndigheder lovlig adgang til oplysninger.
-
I 2026 oprette et center for sikkerhedsforskning og -innovation på
Det Fælles Forskningscenter.
-
Arbejde hen imod at oprette en gruppe på højt plan for at styrke det
operationelle retshåndhævelsessamarbejde.
-
I samarbejde med medlemsstaterne og relevante EU-agenturer
styrke EMPACT-arkitekturen, arbejde hen imod en hurtig udrulning
af interoperabilitetsarkitekturen og gennemførelse af Prüm II-for-
ordningen samt styrke rammen for rejseinformation.
Medlemsstaterne opfordres til at omsætte og gennemføre direktivet om ud-
veksling af oplysninger mellem medlemsstaternes retshåndhævende myn-
digheder fuldt ud.
4
4. Modstandsdygtighed over for hybride trusler og andre trusler
Der skal opbygges modstandsdygtighed over for hybride trusler ved at for-
bedre beskyttelsen af kritisk infrastruktur, styrke cybersikkerheden, sikre
transportknudepunkter og bekæmpe onlinetrusler.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2023/977 af 10. maj 2023 om udveksling
af oplysninger mellem medlemsstaternes retshåndhævende myndigheder og om ophævelse
af Rådets rammeafgørelse 2006/960/RIA
4
Side 4/9
kom (2025) 0148 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ProtectEU – en EU-strategi for indre sikkerhed
3035330_0005.png
Kommissionen vil:
-
I 2025 gennemgå og revidere forordningen om cybersikkerhed.
-
Udvikle foranstaltninger til sikring af cybersikker brug af cloudtje-
nester.
-
I 2025 foreslå en EU-havnestrategi.
-
I 2026 revidere EU's udbudsregler på forsvars- og sikkerhedsområ-
det samt fremlægge en ny handlingsplan for CBRN-beredskab og -
indsats.
-
I samarbejde med medlemsstaterne udvikle og udrulle den europæi-
ske kvantekommunikationsinfrastruktur (EuroQCI), sikre en effek-
tiv håndhævelse af forordningen om digitale tjenester, arbejde på at
bekæmpe brugen af migration som våben, oprette et system for luft-
fartssikkerhedsrelaterede hændelser samt arbejde på at oprette en
varslingsmekanisme for transport- og forsyningskædesikkerhed, der
omfatter flere instanser.
Kommissionen opfordrer Rådet til at vedtage Rådets henstilling om EU's
cyberplan,
5
og medlemsstaterne opfordres til at omsætte og fuldt ud gen-
nemføre CER- og NIS 2-direktiverne. Samtidig vil Kommissionen samar-
bejde med medlemsstaterne om at forebygge, opdage, reagere på og afværge
trusler mod undersøiske kabler, herunder hybridtruslen, som skitseret i EU’s
handlingsplan for kabelsikkerhed.
5. Stramning af nettet omkring grov og organiseret kriminalitet
Kommissionen vil foreslå strengere regler til bekæmpelse af organiserede
kriminelle netværk, herunder hvad angår efterforskning. Herudover skal
unge i EU gøres mindre sårbare over for at blive rekrutteret til kriminalitet
og foranstaltningerne til afskæring af adgangen til kriminelle værktøjer og
aktiver skal intensiveres.
Kommissionen vil:
-
I 2025 fremlægge et lovgivningsforslag om revision af den retlige
ramme vedrørende narkotikaprækursorer samt et lovgivningsforslag
om fælles strafferetlige standarder i forbindelse med ulovlig handel
med skydevåben.
-
I 2025 fremlægge en EU-handlingsplan for bekæmpelse af narkoti-
kahandel og gradvist udvide EU's havnealliance.
5
KOM (2025) 66 forslag til Rådets henstilling om en EU-plan for cyberkrisestyring
Side 5/9
kom (2025) 0148 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ProtectEU – en EU-strategi for indre sikkerhed
3035330_0006.png
-
-
-
-
-
-
-
I 2026 fremsætte et lovgivningsforslag om moderniserede regler
vedrørende organiseret kriminalitet.
I 2026 fremlægge en EU-handlingsplan om ulovlig handel med sky-
devåben og en EU-handlingsplan mod cybermobning.
I 2026 fremlægge en ny EU-strategi for bekæmpelse af menneske-
handel og en strategi for ofres rettigheder.
I 2026 vedtage retningslinjer for beskyttelse af mindreårige i hen-
hold til forordningen om digitale tjenester.
I 2027 fremlægge en EU-handlingsplan for beskyttelse af børn mod
kriminalitet.
Vurdere behovet for at revidere direktiverne om pyrotekniske artik-
ler og eksplosivstoffer til civil brug.
Vurdere behovet for yderligere at styrke den europæiske efterforsk-
ningskendelse og den europæiske arrestordre.
Medlemsstaterne opfordres til at gennemføre de nye regler om inddrivelse
og konfiskation af aktiver fuldt ud inden udgangen af 2026 og anvende dem
fuldt ud, gennemføre den administrative tilgang til bekæmpelse af kriminel
infiltration, oprette offentlig-private partnerskaber til bekæmpelse af hvid-
vask af penge samt omsætte og gennemføre direktivet om forebyggelse og
bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet fuldt ud.
Herudover opfordres Europa-Parlamentet og Rådet til at gøre fremskridt
med forhandlingerne om forordningen
6
og direktivet vedrørende bekæm-
pelse af seksuelt misbrug af børn
7
samt afslutte forhandlingerne om direkti-
vet om bekæmpelse af korruption.
8
6. Bekæmpelse af terrorisme og voldelig ekstremisme
Der skal etableres en omfattende terrorbekæmpelsesdagsorden med henblik
på at forebygge radikalisering, sikre onlinemiljøer og offentlige områder,
tilintetgøre finansieringskanaler og reagere i tilfælde af angreb.
Kommissionen vil:
KOM (2022) 209 Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om regler til fore-
byggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn.
7
KOM (2024) 60 Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om bekæmpelse af
seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af børn og materiale med seksuelt misbrug af børn
og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2004/68/RIA (omarbejdning).
8
KOM (2023) 234 Forslag til Europa-Parlamentets Og Rådets direktiv om bekæmpelse af
korruption, om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA og konventionen om
bekæmpelse af bestikkelse, der involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber
eller i Den Europæiske Unions medlemsstater, og om ændring af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2017/1371.
6
Side 6/9
kom (2025) 0148 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ProtectEU – en EU-strategi for indre sikkerhed
-
-
-
-
-
-
-
I 2025 vedtage en ny EU-dagsorden for forebyggelse og bekæm-
pelse af terrorisme og voldelig ekstremisme.
I 2025 undertegne en ny fælles handlingsplan om forebyggelse og
bekæmpelse af terrorisme og voldelig ekstremisme med Vestbalkan.
I 2025 ændre EU's kriseprotokol.
I 2026 evaluere anvendelsen af forordningen om terrorrelateret on-
lineindhold.
I 2026 fremsætte et lovgivningsforslag om revision af forordningen
om markedsføring og anvendelse af udgangsstoffer til eksplosivstof-
fer.
Udvikle en ny omfattende forebyggelsesværktøjskasse sammen med
EU-videncentret.
Undersøge gennemførligheden af et nyt EU-dækkende system til
sporing af finansiering af terrorisme
Medlemsstaterne opfordres til at forbedre den biometriske kontrol og fore-
tage obligatorisk systematisk kontrol ved EU's ydre grænser samt gøre fuld
brug af det europæiske retlige terrorbekæmpelsesregister.
7. EU som en stærk global aktør på sikkerhedsområdet
EU’s operationelle samarbejde skal styrkes gennem partnerskaber med cen-
trale regioner såsom EU's udvidelses- og naboskabspartnere, Latinamerika
og lande i Middelhavsområdet. Der vil i det internationale samarbejde blive
taget hensyn til EU's sikkerhedsinteresser, herunder ved at udnytte EU's
værktøjer og instrumenter.
Kommissionen vil:
-
Indgå internationale aftaler mellem EU og prioriterede tredjelande
om samarbejde med Europol og Eurojust.
-
Tilskynde partnerlande til at deltage i EMPACT med henblik på at
bekæmpe organiseret kriminalitet og terrorisme.
-
Støtte EU-agenturer og -organer i forbindelse med oprettelsen og
styrkelsen af samarbejdsordninger med partnerlande.
-
Yderligere medtage sikkerhedshensyn i EU's visumpolitik gennem
den kommende visumstrategi.
-
Styrke informationsudvekslingen med betroede tredjelande med
henblik på retshåndhævelse og grænseforvaltning.
-
I samarbejde med den højtstående repræsentant for udenrigsanlig-
gender og medlemsstaterne styrke forbindelsesnetværkene og sam-
Side 7/9
kom (2025) 0148 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ProtectEU – en EU-strategi for indre sikkerhed
3035330_0008.png
-
arbejdet inden for rammerne af en Team Europe-tilgang samt fra
2025 oprette fælles operationelle hold og fusionscentre i tredjelande.
I samarbejde med den højtstående repræsentant for udenrigsanlig-
gender gøre fuld brug af civile missioner inden for rammerne af den
fælles sikkerheds- og forsvarspolitik (FUSP) og senest i 2027 koor-
dinere fælles inspektioner i tredjelandshavne.
Europa-Parlamentet og Rådet opfordres til at afslutte forhandlingerne om
revisionen af mekanismen til suspension af visumfritagelsen
9
.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Det ansvarlige udvalg for meddelelsen er Europa-Parlamentets udvalg for
Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre Anliggender (LIBE). Der fore-
ligger endnu ikke en udtalelse. Den 1. april 2025 fremlagde Magnus Brun-
ner, kommissær for indre anliggender og migration, og Henna Virkkunnen,
ledende næstformand og kommissær for teknologisk suverænitet, sikkerhed
og demokrati, strategien i Europa-Parlamentet. De efterfølgende indlæg fra
parlamentarikerne afspejlede en bred opbakning til strategien. Der blev fra
store dele af Europa-Parlamentet set med tilfredshed på Kommissionens ar-
bejde og på de konkrete tiltag, som er adresseret i strategien, og det blev
understreget, at strategien kom på rette tidspunkt. Fra dele af Europa-Parla-
mentet blev der dog også fremhævet ønsker om mere fokus på social sik-
kerhed og klima, ligesom der blev mindet om, at man ikke måtte glemme
grundlæggende rettigheder, og at øget sikkerhed ikke måtte føre til masse-
overvågning. Visse parlamentarikere understregede endvidere behovet for
en styrkelse af eksisterende EU-agenturer og øget koordinering med med-
lemsstaterne samt efterspurgte desuden en EU-strategi for havnesikkerhed.
En del af parlamentarikerne efterspurgte øget fokus på udlændingepolitik-
ken og EU’s ydre grænser.
5. Nærhedsprincippet
Ej relevant.
6. Gældende dansk ret
Ej relevant.
KOM (2023) 642 Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
forordning (EU) 2018/1806 for så vidt angår revision af suspensionsmekanismen.
9
Side 8/9
kom (2025) 0148 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ProtectEU – en EU-strategi for indre sikkerhed
7. Konsekvenser
EU-strategien har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomiske kon-
sekvenser, herunder statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkonomiske
konsekvenser eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet. Indholdet i EU-
strategien kan dog på sigt ved eventuel fremsættelse af konkrete forslag og
initiativer få konsekvenser, herunder af statsfinansiel karakter, bl.a. for så
vidt angår eventuelle nationale merudgifter og fælles EU-finansiering. Det
bemærkes dog, at en stor del af de konkrete lovgivningsforslag, der er nævnt
i strategien, forventeligt vil være omfattet af retsforbeholdet. I det omfang,
at EU-strategien omsættes til konkrete forslag, vil der blive udarbejdet sær-
skilte vurderinger af de enkelte forslag.
8. Høring
Strategien blev den 27. maj 2025 sendt i høring i Specialudvalget for Politi-
mæssigt og Retligt Samarbejde, EU-specialudvalget på civilbeskyttelses-
området og EU-specialudvalget for transport.
Der vil blive fremsendt et supplerende grund- og nærhedsnotat om resultatet
af høringen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Sagen behandles bl.a. i Rådet i Den Stående Komité for den Indre Sikkerhed
(COSI).
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positivt indstillet over for strategien. Regeringen
støtter således visionen om et trygt, sikkert og modstandsdygtigt EU. Rege-
ringen støtter ambitionen i strategien om at styrke en fælles europæisk til-
gang til beskyttelse af den indre sikkerhed.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 9/9