Europaudvalget 2024-25
KOM (2025) 0164 Bilag 1
Offentligt
3013544_0001.png
Grund- og nærhedsnotat: Kommissionens forslag til midtvejsevalue-
ring af samhørighedspolitikken om ændring af forordning (EU)
2021/1056, forordning (EU) 2021/1057 og forordning (EU) 2021/1058
KOM(2025) 123 final, KOM(2025) 164 final.
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har ifm. midtvejsevaluering af samhørighedspolitikken den 1. april 2025
fremsat forslag med det formål at sikre bedre overensstemmelse mellem medlemslandenes ud-
møntning af samhørighedsmidler og EU’s nye strategiske prioriteter.
Med forslag KOM(2025) 123 final ændres forordning om oprettelse af Fonden for Retfær-
dig Omstilling (FRO) samt forordning om oprettelse af Den Europæiske Fond for Regio-
naludvikling (EFRU) og Samhørighedsfonden (SF). Med forslag KOM(2025) 164 final
ændres forordning om oprettelse af Den Europæiske Socialfond Plus (ESF+). Med forsla-
gene vil Kommissionen give medlemslandene mulighed for at anvende samhørighedsmidler for
programperioden 2021-2027 til relevante strategiske prioriteter, herunder forsvar og sikker-
hed.
Forslaget forventes at have statsfinansielle konsekvenser i forhold til det danske bidrag til
EU-budgettet i 2026 som følge af fremrykning af betalinger.
Regeringen støtter en mere strategisk anvendelse af samhørighedspolitikken med fokus på
fælleseuropæiske prioriteter og merværdi, men vurderer det hensigtsmæssigt, at der stilles krav
om national medfinansiering.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 4. marts 2025 ReArm Europe-planen, som har
til formål at mobilisere betydelige investeringer i europæisk forsvar og sikker-
hed. I den forbindelse varslede Kommissionen, at man ville fremsætte forslag,
som indebærer fleksibilitet til, at medlemslande kan omprogrammere samhø-
righedsmidler i retning af forsvarsinvesteringer.
Endelig har Kommissionen i 2025 foretaget en midtvejsevaluering af samhø-
righedspolitikken for programperioden 2021-2027.
På den baggrund har Kommissionen den 1. april 2025 fremsat en pakke bestå-
ende af to forslag. Med forslag KOM(2025) 123 final ændres forordning om
oprettelse af Fonden for Retfærdig Omstilling (FRO) samt forordning om op-
1
kom (2025) 0164 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til midtvejsevaluering af samhørighedspolitikken
rettelse af Den Europæiske Fond for Regionaludvikling (EFRU) og Samhørig-
hedsfonden (SF). Med forslag KOM(2025) 164 final ændres forordning om
oprettelse af Den Europæiske Socialfond Plus (ESF+).
Forslagene er fremsat med hjemmel i hhv. TEUF-artikel 164, 175, 177 og 322,
hhv. 175, 177, 178 og 322 og behandles efter den almindelige lovgivningspro-
cedure. Rådet træffer således afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Forslagene har ifølge Kommissionen til formål at sikre bedre overensstem-
melse mellem medlemslandenes udmøntning af samhørighedsmidler og EU’s
aktuelle strategiske prioriteter.
Tilpasninger af forordningerne for FRO, EFRU og SF lægger derfor op til, at
medlemslandene frivilligt kan omprogrammere landefordelte samhørigheds-
midler i retning af følgende fem strategiske prioriteter:
1. Forsvar, sikkerhed og østlige grænser herunder muligheden for at inve-
stere i infrastruktur til militær mobilitet samt støtte til produktionskapa-
citet for virksomheder i forsvarsindustrien,
2. Energitransition, herunder muligheden for investeringer i transmissi-
onssystemer og udrulning af ladeinfrastruktur,
3. Økonomisk tilgængelige boliger,
4. Resiliens på vandområdet, herunder støtte til digitalisering af infrastruk-
tur,
5. Konkurrenceevne, herunder støtte til dekarbonisering af produktions-
processer i alle virksomhedskategorier.
Tilpasninger af forordningen for ESF+ har til formål at muliggøre ompro-
grammering af midler i retning af øgede investeringer i opkvalificering af ar-
bejdskraft inden for strategiske sektorer som forsvarsindustri, grøn omstilling
og bilproduktion.
Justering af satser for præfinansiering og EU-medfinansiering
Forslagene lægger ikke op til at tilføre programmerne nye midler. Der gives så-
ledes mulighed for, at medlemslandene kan omprogrammere allerede landefor-
delte, men endnu uforbrugte midler, under de nævnte prioriteter.
For at tilskynde medlemslandene til at gøre brug af den øgede fleksibilitet, fo-
reslår Kommissionen at øge præ- og medfinansieringssatsen for de midler, der
omprogrammeres.
Konkret foreslås, at medlemslande vil kunne opnå 30 pct. præfinansiering og
100 pct. EU-medfinansiering i 2026 for de midler, der omprogrammeres til de
kom (2025) 0164 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til midtvejsevaluering af samhørighedspolitikken
nye strategiske prioriteter. Medlemslande, der omprogrammerer mindst 15 pct.
af et EFRU- eller et ESF+ programs samlede midler for programperioden til
de nye strategiske prioriteter, vil for dette program kunne opnå 34,5 pct. præfi-
nansiering i 2026. Medlemslande med regioner, der deler grænse med Belarus,
Rusland og Ukraine, vil kunne opnå 39,5 pct. præfinansiering i 2026 ved at
omprogrammere mindst 15 pct. af en grænseregions samlede midler under et
program til de nye strategiske prioriteter. Det foreslås også, at FRO-midler, der
er en del af et EFRU eller et ESF+ program, kan opnå samme fleksibilitet.
Dertil foreslås, at slutdatoen for støtteberettigelse forlænges med et år for de
programmer, der omprogrammerer mindst 15 pct. af deres samlede midler til
de nye strategiske prioriteter.
Betingelser for anmodning om midler
Kommissionen lægger op til, at medlemslandene senest to måneder efter for-
slagenes ikrafttræden skal oversende reviderede midtvejsevalueringer af sam-
hørighedsprogrammer for at anvende de mere fleksible regler. Kommissionen
vil efterfølgende vurdere forslagene med henblik på godkendelse af program-
merne inden udgangen af 2025, så implementeringen af de reviderede pro-
grammer kan indledes primo 2026.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forslagene. Der foreligger endnu ikke
en udtalelse om forslagene. Ledende næstformand og kommissær for samhø-
righed og reformer, Raffaelle Fitto, præsenterede dog kort efter forslagenes
vedtagelse pakkens elementer for Europa-Parlamentet. EPP, S&D, ECR og
Renew var overvejende positive overfor pakkens elementer, mens PfE, De
Grønne og The Left var mere kritiske.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at foranstaltninger på EU-plan er nødvendige for at
sikre bedre overensstemmelse mellem medlemslandenes udmøntning af sam-
hørighedsmidler og EU’s nye strategiske prioriteter. Kommissionen vurderer,
at det samme resultat ikke kunne være opnået lige så effektivt på nationalt
plan. Regeringen deler Kommissionens vurdering, herunder at nærhedsprin-
cippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Forslaget er en forordning, der er direkte gældende i Danmark.
7. Økonomiske konsekvenser
Det fremgår, at forslagene ikke kræver tilførsel af midler til EU-budgettet.
Kommissionen angiver, at de øgede præ- og medfinansieringssatser kan med-
føre fremrykning af betalinger.
kom (2025) 0164 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til midtvejsevaluering af samhørighedspolitikken
Forslagene medfører ikke samlet set en forøgelse af EU-budgettet, da der er
tale om en omprogrammering af midler inden for eksisterende rammer, men
kan indebære, at færre bevillinger bortfalder som følge af ikke-rettidig imple-
mentering.
Kommissionen vurderer, at forslagene vil medføre en nettofremrykning af be-
talinger for ca. 4,1 mia. euro i 2026. Skønnet er dog behæftet med usikkerhed
og afhænger af, i hvilket omfang medlemslandene vælger at gøre brug af fleksi-
biliteten. Såfremt der sker en nettofremrykning af betalinger på 4,1 mia. euro,
skønnes det danske EU-bidrag i 2026 isoleret set forøget med 690,4 mio. kr.
8. Høring
Forslagene har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Størstedelen af medlemslandene forventes at støtte forslagenes intention om,
gennem samhørighedspolitikken,
at fremme EU’s
strategiske prioriteter, her-
under forsvar. Spørgsmål om medfinansiering, præfinansiering og de relevante
prioriteter kan blive genstand for forhandlinger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter forslagets overordnede formål om at sikre bedre overens-
stemmelse mellem medlemslandenes udmøntning af samhørighedsmidler og
EU’s
aktuelle strategiske prioriteter.
Regeringen støtter generelt tiltag, der fremmer medlemslandes investeringer i
forsvar og sikkerhed også på kort sigt, hvilket forslagene vurderes at bidrage
til. Samtidig vurderes det generelt hensigtsmæssigt at stille krav om passende
national medfinansiering af hensyn til at sikre, at også EU-støttede udgifter er
underlagt en national prioritering i enkelte medlemslande, hvilket vurderes at
give nationalt ejerskab og højere kvalitet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Økonomiministeren forelagde den 5. marts 2025 Kommissionens ReArm Eu-
rope-plan til forhandlingsoplæg.