Europaudvalget 2024-25
KOM (2025) 0164 Bilag 2
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EUPOL, sagsnr.: 25/19575
Den 14. maj 2025
Kommissionens forslag til midtvejsevaluering af samhørighedspolitikken
SAMLENOTAT
1. Kommissionens forslag til midtvejsevaluering af samhørighedspolitikken
2
1
kom (2025) 0164 - Bilag 2: Samlenotat vedr. midtvejsevaluering af samhørighedspolitikken
3021887_0002.png
1. Kommissionens forslag til midtvejsevaluering af samhørighedspolitikken
KOM(2025) 123 final, KOM(2025) 164 final.
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har ifm. midtvejsevalueringen af samhørighedspolitikken den 1. april 2025 fremsat forslag med det
formål
at sikre bedre overensstemmelse mellem medlemslandenes udmøntning af samhørighedsmidler og EU’s
nye strategiske prioriteter.
Med forslag KOM(2025) 123 final ændres forordning om oprettelse af Fonden for Retfærdig Omstilling (FRO) samt
forordning om oprettelse af Den Europæiske Fond for Regionaludvikling (EFRU) og Samhørighedsfonden (SF). Med
forslag KOM(2025) 164 final ændres forordning om oprettelse af Den Europæiske Socialfond Plus (ESF+). Med for-
slagene vil Kommissionen give medlemslandene mulighed for at omprogrammere samhørighedsmidler for pro-
gramperioden 2021-2027 til relevante strategiske prioriteter, herunder forsvar og sikkerhed.
Forslagene forventes at have statsfinansielle konsekvenser i forhold til det danske bidrag til EU-budgettet i 2026
som følge af fremrykning af betalinger.
Regeringen ser med stor alvor på den aktuelle sikkerhedspolitiske situation og støtter Kommissionens arbejde med
at sikre substantielle investeringer i europæiske forsvar og sikkerhed. Regeringen støtter i forlængelse heraf en
mere strategisk anvendelse af samhørighedspolitikken med fokus på fælleseuropæiske prioriteter og merværdi,
men vurderer det hensigtsmæssigt, at der stilles krav om national medfinansiering.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 4. marts 2025 ReArm Europe-planen, som har til formål at mobilisere betydelige in-
vesteringer i europæisk forsvar og sikkerhed. I den forbindelse varslede Kommissionen, at man ville fremsætte
forslag, som indebærer fleksibilitet til, at medlemslande kan omprogrammere samhørighedsmidler i retning af for-
svarsinvesteringer.
Endelig har Kommissionen i 2025 i dialog med medlemslandene foretaget en midtvejsevaluering af samhørigheds-
politikken for programperioden 2021-2027.
På den baggrund har Kommissionen den 1. april 2025 fremsat en pakke bestående af to forslag. Med forslag
KOM(2025) 123 final ændres forordning om oprettelse af Fonden for Retfærdig Omstilling (FRO) samt forordning
om oprettelse af Den Europæiske Fond for Regionaludvikling (EFRU) og Samhørighedsfonden (SF). Med forslag
KOM(2025) 164 final ændres forordning om oprettelse af Den Europæiske Socialfond Plus (ESF+).
Forslagene er fremsat med hjemmel i hhv. TEUF-artikel 164, 175, 177 og 322, hhv. 175, 177, 178 og 322 og be-
handles efter den almindelige lovgivningsprocedure. Rådet træffer således afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Forslagene har ifølge Kommissionen til formål at sikre bedre overensstemmelse mellem medlemslandenes ud-
møntning af samhørighedsmidler og EU’s aktuelle strategiske prioriteter.
Tilpasninger af forordningerne for FRO, EFRU og SF lægger derfor op til, at medlemslandene frivilligt kan ompro-
grammere landefordelte samhørighedsmidler i retning af følgende fem strategiske prioriteter:
1. Forsvar, sikkerhed og østlige grænser herunder muligheden for at investere i dual-use infrastruktur, som
også kan anvendes til militær mobilitet samt støtte til produktionskapacitet for virksomheder i forsvarsin-
dustrien,
2. Energitransition, herunder muligheden for investeringer i transmissionssystemer og udrulning af ladein-
frastruktur,
3. Økonomisk tilgængelige boliger,
4. Resiliens på vandområdet, herunder støtte til digitalisering af infrastruktur,
2
kom (2025) 0164 - Bilag 2: Samlenotat vedr. midtvejsevaluering af samhørighedspolitikken
3021887_0003.png
5. Konkurrenceevne, herunder støtte til dekarbonisering af produktionsprocesser i alle virksomhedskatego-
rier.
Tilpasninger af forordningen for ESF+ har til formål at muliggøre omprogrammering af midler i retning af øgede
investeringer i opkvalificering af arbejdskraft inden for strategiske sektorer som forsvarsindustri, grøn omstilling
og bilproduktion.
Justering af satser for præfinansiering og EU-medfinansiering
Forslagene lægger ikke op til at tilføre programmerne nye midler. Der gives alene mulighed for, at medlemslan-
dene kan omprogrammere allerede landefordelte, men endnu uforbrugte midler, til de nævnte prioriteter.
For at tilskynde medlemslandene til at gøre brug af den øgede fleksibilitet, foreslår Kommissionen at øge præ- og
medfinansieringssatserne for de midler, der omprogrammeres.
Konkret foreslås, at medlemslande vil kunne opnå 30 pct. præfinansiering og 100 pct. EU-medfinansiering i 2026
for de midler, der omprogrammeres til de nye strategiske prioriteter. Medlemslande, der i opfølgning på midtvejs-
evalueringen omprogrammerer mindst 15 pct. af et EFRU- eller et ESF+ programs samlede midler for programperi-
oden til de nye strategiske prioriteter, vil for dette program kunne opnå 34,5 pct. præfinansiering i 2026. Med-
lemslande med regioner, der deler grænse med Belarus, Rusland og Ukraine, vil kunne opnå 39,5 pct. præfinansie-
ring i 2026 ved at omprogrammere mindst 15 pct. af en grænseregions samlede midler under et program til de
nye strategiske prioriteter. Det foreslås også, at FRO-midler, der er en del af et EFRU eller et ESF+ program, kan
opnå fleksibilitet. Dertil foreslås, at støtteberettigelsesperioden forlænges med et år for de programmer, der om-
programmerer mindst 15 pct. af deres samlede midler til de nye strategiske prioriteter. Dette gælder dog ikke
rene FRO-programmer.
Betingelser for anmodning om midler
Kommissionen lægger op til, at medlemslandene senest to måneder efter forslagenes ikrafttræden skal oversende
reviderede midtvejsevalueringer af samhørighedsprogrammer for at anvende de mere fleksible regler. Kommissio-
nen vil efterfølgende vurdere forslagene med henblik på godkendelse af programmerne inden udgangen af 2025,
så implementeringen af de reviderede programmer kan indledes primo 2026.
Formandskabets kompromisforslag
Det polske formandskab har hhv. den 28. og 29. april fremsat to kompromisforslag, som ikke adskiller sig væsent-
ligt fra Kommissionens forslag. Der lægges dog med kompromisforslagene op til, at visse omprogrammeringer for-
taget
forud
for midtvejsevalueringen, herunder midler der omprioriteres til Platform for strategiske teknologier
for Europa (STEP), kan inkluderes i opgørelsen af omprogrammeringer og derved bidrage til at nå den tærsklen (på
15 pct.), som udløser øget præfinansiering.
Dertil foreslås med kompromisforslagene endvidere, at rene FRO-programmer på lige fod med øvrige programmer
kan få forlænget støtteberettigelsesperioden med et år.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forslagene. Der foreligger endnu ikke en udtalelse om forslagene. Ledende
næstformand og kommissær for samhørighed og reformer, Raffaelle Fitto, præsenterede dog kort efter forslage-
nes vedtagelse pakkens elementer for Europa-Parlamentet. EPP, S&D, ECR og Renew var overvejende positive
overfor pakkens elementer, mens PfE, De Grønne og The Left var mere kritiske.
Raffaelle Fitto anmodede i forlængelse af forslagene om, at behandlingen af forslagene i Rådet og Europa-Parla-
mentet gennemføres ved hasteprocedure. Plenaren stemte for anmodningen fra Raffaelle Fitto om hasteproce-
dure den 7. maj 2025.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at foranstaltninger på EU-plan er nødvendige for at sikre bedre overensstemmelse mel-
lem medlemslandenes udmøntning af samhørighedsmidler og EU’s nye strategiske prioriteter. Kommissionen vur-
derer, at det samme resultat ikke kunne være opnået lige så effektivt på nationalt plan. Regeringen deler Kommis-
sionens vurdering, herunder at nærhedsprincippet er overholdt.
3
kom (2025) 0164 - Bilag 2: Samlenotat vedr. midtvejsevaluering af samhørighedspolitikken
6. Gældende dansk ret
Forslagene er en forordning, der er direkte gældende i Danmark.
7. Økonomiske konsekvenser
Det fremgår, at forslagene ikke kræver tilførsel af midler til EU-budgettet.
Kommissionen angiver, at de øgede præ- og medfinansieringssatser kan medføre fremrykning af betalinger.
Forslagene medfører ikke samlet set en forøgelse af EU-budgettet, da der er tale om en omprogrammering af mid-
ler inden for eksisterende rammer, men kan indebære, at færre bevillinger bortfalder som følge af ikke-rettidig
implementering.
Kommissionen vurderer, at forslagene vil medføre en nettofremrykning af betalinger for ca. 4,1 mia. euro i 2026.
Skønnet er dog behæftet med usikkerhed og afhænger af, i hvilket omfang medlemslandene vælger at gøre brug
af fleksibiliteten. Såfremt der sker en nettofremrykning af betalinger på 4,1 mia. euro, skønnes det danske EU-bi-
drag i 2026 isoleret set forøget med 690,4 mio. kr.
8. Høring
Forslagene har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Størstedelen af medlemslandene støtter forslagenes intention om, gennem samhørighedspolitikken, at fremme
EU’s strategiske prioriteter, herunder forsvar.
De foreløbige drøftelser blandt medlemslandene har centreret sig om bl.a. den nærmere definition af 15 pct.
tærsklen, som udløser øget præfinansiering, herunder hvilke omprogrammeringer, som kan indregnes i opgørel-
sen. En række medlemslande har i den forbindelse arbejdet for at sænke tærsklen på 15 pct., mens andre med-
lemslande har udtrykt bekymring for uklarhed over budgetimplikationerne i 2026.
Dertil har enkelte medlemslande udtrykt præference for lavere præ- og medfinansieringssatser, om end der over-
vejende vurderes støtte til de foreslåede forhøjelser. Dertil har visse medlemslande efterspurgt juridisk afklaring
på, hvorvidt forslagene potentielt kan åbne for en omgåelse af retsstatsmekanismen og de horisontale konditiona-
liteter for samhørighedspolitikken.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ser med stor alvor på den aktuelle situation og støtter Kommissionens arbejde med at sikre substanti-
elle investeringer i europæiske forsvar og sikkerhed. Regeringen støtter derfor generelt tiltag, der fremmer med-
lemslandes investeringer i forsvar og sikkerhed også på kort sigt, hvilket forslagene vurderes at bidrage til.
Regeringen støtter i forlængelse heraf forslagenes overordnede formål om at sikre bedre overensstemmelse mel-
lem medlemslandenes udmøntning af samhørighedsmidler og EU’s aktuelle
strategiske prioriteter.
Samtidig vurderes det generelt hensigtsmæssigt at stille krav om passende national medfinansiering af hensyn til
at sikre, at også EU-støttede udgifter er underlagt en national prioritering i enkelte medlemslande, hvilket vurde-
res at give nationalt ejerskab og højere kvalitet. Regeringen arbejder ligeledes for fuld klarhed om forslagenes juri-
diske og økonomiske implikationer, herunder beskyttelse af budgettet via kobling til retsstatsprincippet og de ho-
risontale grundbetingelser.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Grund- og nærhedsnotat er oversendt til Folke-
tingets Europaudvalg den 30. april 2025.
Økonomiministeren forelagde den 5. marts 2025 Kommissionens ReArm Europe-plan til forhandlingsoplæg.
4