Europaudvalget 2024-25
KOM (2025) 0165 Bilag 1
Offentligt
3040048_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS
EUROPAUDVALG
12. juni 2025
Kommissionens meddelelse om en handlingsplan for AI-kontinentet
KOM(2025) 165
Nyt notat
1. Resumé
Europa-Kommissionen offentliggjorde
den 9. april meddelelsen ”Handlingsplan
for AI-
kontinentet” (AI Continent Action Plan). Meddelelsen fremlægger Kommissionens stra-
tegi for, hvordan Europa selv kan tage lederskab på kunstig intelligens (AI) med en
målrettet og koordineret indsats på tværs af medlemsstater og sektorer. Handlingspla-
nen samler eksisterende og kommende initiativer under fem søjler; opskalere databe-
handlingsinfrastruktur og regnekraft, øge adgang til data, styrke digitale færdigheder,
øge udvikling og anvendelse af AI-løsninger og modeller samt fremme overholdelse og
forenkling af lovgivningen. Meddelelsen indeholder ikke nye lovgivningsinitiativer, men
fremlægger tiltag, som Kommissionen påtænker at fremsætte forslag om i løbet af 2025
og 2026.
Regeringen hilser meddelelsen velkommen og støtter generelt konkrete tiltag, der kan
styrke Europas position på det globale AI-marked. Blandt søjlerne i handlingsplanen
ser regeringen især potentiale i etableringen af europæiske AI-gigafabrikker, som kan
samle kapacitet, kompetencer og infrastruktur til gavn for både den private sektor og
den offentlige forvaltning. Regeringen følger initiativet, og vil undersøge mulighederne
for dansk deltagelse, hvilket dog vil afhænge af en række forhold, som skal afklares
nærmere i den videre proces. Regeringen støtter desuden, at indsatsen bidrager til at
fremme innovations- og vækstvilkår og sikre, at EU har adgang til data til brug for ud-
vikling og udrulning af AI. Regeringen støtter også tiltag om hurtig og ensartet vejled-
ning om AI-forordningen.
Meddelelsen har i sig selv hverken lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekven-
ser. De planlagte initiativer kan dog senere blive udmøntet i konkrete retsakter, der po-
tentielt kan få økonomiske konsekvenser. Dette vil i så fald blive vurderet når eller hvis
de fremsættes.
2. Baggrund
Europa-Kommissionsformand, Ursula von der Leyen, fremlagde i februar 2025 sin am-
bition om at gøre Europa til et førende kontinent for udvikling og brug af AI
en udmel-
ding som skal ses i lyset af den tiltagende globale konkurrence herom.
For at styrke Europas konkurrenceevne og teknologiske suverænitet lancerede Kom-
missionen, den 9. april 2025 meddelelsen: Handlingsplan for AI-kontinentet. Den dan-
ske sprogversion af meddelelsen blev modtaget den 15. maj 2025. Heri samler Kom-
missionen nye og eksisterende tiltag under én fælles handlingsplan, som skal sætte
retningen for EU’s udvikling mod at blive et førende ”AI-kontinent”.
kom (2025) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om en handlingsplan for AI-kontinentet (AI Continent Action Plan)
3040048_0002.png
3. Formål og indhold
Formålet med Kommissionens meddelelse er at styrke Europas samlede kapacitet til
at udvikle, tilpasse og anvende AI med respekt for europæiske værdier og rettigheder.
Meddelelsen sigter mod at operationalisere AI-forordningens rammer gennem konkrete
samarbejdsmodeller og investeringer, der skal nedbryde de barrierer, som i dag hindrer
bred udbredelse og innovation af AI. Mange virksomheder
– herunder SMV’er –
mang-
ler nemlig tilstrækkelig adgang til regnekraft, kompetencer og viden om ansvarlig an-
vendelse af AI.
Meddelelsen er opbygget omkring følgende fem søjler, der sammen skal sikre, at Eu-
ropa bliver et førende kontinent for udvikling og brug af AI:
i.
Opskalere databehandlingsinfrastruktur og regnekraft: Udbygning af det euro-
pæiske netværk af AI-fabrikker, der skal fungere som knudepunkter med ad-
gang til supercomputere, store sprogmodeller og dataressourcer. Som et nyt
initiativ vil EU etablere
AI-gigafabrikker
med potentiale til at understøtte udvik-
lingen af den næste generation af AI-modeller. Gigafabrikkerne skal etableres
som offentligt-private partnerskaber og integreres i
EuroHPC-netværket
1
. De
skal komplementere det eksisterende netværk af AI-fabrikker, men vil operere
med langt højere kapacitet og ambitionsniveau. Kommissionen ser, at de vil
spille en afgørende rolle for Europas globale konkurrenceevne, og har med
offentliggørelsen af meddelelsen åbnet for, at konsortier med interesse i at op-
rette en AI-gigafabrik kan indgive en ikke-bindende interessetilkendegivelse
herom forud for en udbudsproces, der forventes i slut 2025 eller start 2026.
Denne indsats forventes at blive suppleret af en kommende retsakt om udvik-
ling af cloudtjenester og AI (Cloud
and AI Development Act),
som skal fjerne
strukturelle barrierer og fremme investeringer i datacentre og regnekraft.
Øge adgang til data: Der planlægges en ny strategi for en dataunion (Data
Union Strategy),
hvilken der igangsattes en offentlig høring af sammen med
nærværende meddelelse. Denne strategi skal
styrke EU’s økosystem for data
og sikre adgang til pålidelige, strukturerede datasæt. Som del af AI-fabrikkerne
oprettes
datalaboratorier,
der skal koble data fra de fælles europæiske data-
områder sammen og støtte interoperabilitet og teknisk forberedelse af datasæt
til brug i AI-anvendelser og udvikling.
Øge udvikling og anvendelse af AI-løsninger og modeller: Der planlægges en
strategi for anvendelse af AI (Apply
AI Strategy),
for hvilken der ligeledes blev
igangsat en offentlig høring af sammen med meddelelsen. Den skal frem-
skynde samarbejde mellem teknologivirksomheder og sektorspecifikke aktø-
rer, så avancerede AI-løsninger kan implementeres bredt inden for bl.a. pro-
duktion, sundhed, energi, klima og offentlige tjenester. Indsatserne skal bl.a.
understøttes af de europæiske digitale innovationsknudepunkter (EDIH) og
test- og forsøgsfaciliteter (TEF).
ii.
iii.
1
EuroHPC: EU-partnerskab, der etablerer og samordner avancerede supercomputere og relateret AI-infra-
struktur for at styrke forskning, innovation og teknologisk suverænitet gennem et fælles EU-netværk af højt-
ydende databehandling.
2
kom (2025) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om en handlingsplan for AI-kontinentet (AI Continent Action Plan)
3040048_0003.png
iv.
Digitale færdigheder og talent: Investering i digitale færdigheder på tværs af
befolkningen, uddannelsesinstitutioner og arbejdsmarkedet samt opkvalifice-
ring og tiltrækning af talenter inden for AI. Initiativer som den fremtidige
EU-
talentpulje
samt
MSCA Choose Europe
2
og akademiet for AI-færdigheder
fremhæves som centrale.
Fremme overholdelse af lovgivning og forenkling: I forbindelse med høringen af
strate-
gien for anvendelse af AI
åbner Kommissionen for input til, hvordan Kommissionen kan
understøtte efterlevelsen af AI-forordningen. Kommissionen foreslår selv at etablere et
EU ekspertisecenter for AI,
som skal støtte efterlevelse og fremme ansvarlig, gennem-
sigtig og sikker brug af AI. Dette skal sikre øget tillid hos borgere og virksomheder og
anvendelse med respekt for etiske standarder. Desuden foreslås en
servicedesk
for AI-
forordningen, som ligeledes skal støtte efterlevelse og fremme ansvarlig, gennemsigtig
og sikker anvendelse af AI, men med særligt fokus på SMV’er.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har på nuværende tidspunkt ikke udtalt sig om meddelelsen.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Meddelelsen medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekven-
ser. Indholdet i meddelelsen forventes dog at blive udmøntet i konkrete initiativer med
finansieringsmekanismer, herunder
InvestAI-initiativet
og initiativet om etablering af eu-
ropæiske AI-gigafabrikker. Disse fremtidige initiativer kan få statsfinansielle, erhvervs-
økonomiske og samfundsøkonomiske konsekvenser, herunder særskilte konsekven-
ser for det danske elsystem, bl.a. i form af udbygning af ny eller forstærkning af eksi-
sterende elinfrastruktur og elproduktion, der vil blive særskilt vurderet ved ifm. fremsæt-
telse af det respektive projektforslag.
8. Høring
Meddelelsen har været sendt i høring i EU-specialudvalget for digitalisering den 26. maj
2025 med frist for høringssvar 4. juni 2025. Der er modtaget svar fra Dansk Industri,
Forbrugerrådet Tænk, Danske Revisorer, Ingeniørforeningen, og Kommunernes
Landsforening.
Opsummering af høringssvar
Overordnet er der opbakning til Kommissionens ambition om at styrke Europas konkur-
renceevne og kapacitet på AI-området. DI, IDA og Danske Revisorer udtrykker eksplicit
støtte til etableringen af
AI-gigafabrikker
og investeringer i regnekraft og infrastruktur.
2
MSCA Choose Europe for Science:
et EU-pilotinitiativ der skal tiltrække og fastholde internationale postdok-
torale forskere ved at tilbyde bedre arbejdsvilkår og langsigtede karriereperspektiver i Europa.
3
kom (2025) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om en handlingsplan for AI-kontinentet (AI Continent Action Plan)
3040048_0004.png
KL og Forbrugerrådet Tænk støtter ambitionen, men rejser bekymringer om henholds-
vis adgangsforhold for kommuner og konsekvenser for forbrugerrettigheder.
Flere høringssvar fremhæver behovet for praktisk vejledning og støtte til implemente-
ring af
AI-forordningen.
Både DI, KL og Danske Revisorer understreger vigtigheden af
bred adgang til data og regnekraft, især for SMV’er og mindre aktører. Danske Reviso-
rer og KL fremhæver desuden, at offentligt finansierede AI-tiltag bør ledsages af tydelig
governance, krav om transparens og målbar effekt. Forbrugerrådet Tænk støtter initia-
tiver om datadeling og regulatorisk forenkling, men finder det problematisk, at strategien
udelukker ny regulering og advarer mod, at innovation sker på bekostning af borgernes
rettigheder.
Individuelle høringssvar
Dansk Industri (DI)
støtter overordnet Kommissionens ambition om at gøre Europa
førende inden for kunstig intelligens, og ser positivt på etablering af
AI-gigafabrikker
og
styrkelsen af datainfrastruktur. DI understreger vigtigheden af øget adgang til data af
høj kvalitet og opfordrer til af klarer, harmoniserede rammer for datadeling og anven-
delse. DI ønsker, at tiltagene får en stærk kommerciel forankring og sikrer virksomhe-
derne adgang til regnekraft, grøn energi og sikre datacentre. DI fremhæver behovet for
gennemsigtighed og brugerinvolvering i
datalaboratorier,
samt for at investeringsmidler
målrettes områder med størst vækstpotentiale. DI ønsker en styrket indsats for AI-kom-
petencer og tiltrækning af internationale eksperter. DI støtter en ansvarlig, effektiv og
ensartet implementering af
AI-forordningen
og understreger behov for juridisk klarhed,
praktisk vejledning og forenklingsinitiativer, herunder etablering af en effektiv
service-
desk.
Forbrugerrådet Tænk
advarer mod, at den digitale udvikling bliver et kapløb, hvor bor-
gernes rettigheder undergraves. De støtter øget dataadgang til træning af AI-modeller,
men understreger nødvendigheden af at sikre fortroligheden, integriteten og sikkerhe-
den af den delte data, navnlig under GDPR. De foreslår brug af syntetisk data og styr-
kede samtykkemekanismer. De ser positivt på samarbejde gennem innovationsknude-
punkter og anbefaler inddragelse af regulatoriske sandkasser. De støtter vurdering af
utilsigtede effekter af eksisterende regler og opfordrer til rådgivning og vejledning til
erhvervslivet. De advarer mod at udelukke ny lovgivning for tidligt og peger på behov
for supplerende initiativer
fx AI-ansvarsdirektivet
grundet teknologiens hastige ud-
vikling.
Danske revisorer
støtter handlingsplanens overordnede ambition og ser særlig positivt
på etableringen af
AI-fabrikker
og udbredelse af AI-løsninger i både offentlig og privat
sektor. De foreslår klare minimumskrav til governance, intern kontrol og ansvarlighed,
især ved offentligt finansierede eller kritiske AI-løsninger. De anbefaler dokumentation,
datakvalitet, sporbarhed og uafhængig validering, samt inddragelse af eksperter i com-
pliance og revision. De opfordrer til gennemsig rapportering og vurdering af, om midler
reelt når SMV’er
og forskningsmiljøer.
Ingeniørforeningen (IDA)
er grundlæggende positive over for handlingsplanen og
støtter ambitionen om europæisk lederskab i AI. De fremhæver nødvendigheden af
massive, men gennemtænkte investeringer, og støtter brugen af offentlige indkøb som
redskab til at fremme europæisk teknologi. De understreger, at AI skal være til gavn for
samfundet og miljøet, og at teknologien skal være troværdig og tillidsvækkende. IDA
4
kom (2025) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om en handlingsplan for AI-kontinentet (AI Continent Action Plan)
støtter
open source
og etablering af ressourceeffektive
gigafabrikker
under hensynta-
gen til lokalsamfund og klimapåvirkning. IDA fremhæver desuden betydningen af forsk-
ning, dataadgang og vejledning, samt forenkling af krav til lavrisiko-AI.
Kommunernes Landsforening (KL)
bakker op om handlingsplanens ambitioner og
fremhæver behovet for adgang til avanceret regnekraft, særligt til fx træning og anven-
delse af sprogmodeller til brug i kommunal sagsbehandling og borgerkommunikation.
KL efterlyser dog dedikerede adgangsmodeller til disse faciliteter og støtteordninger
målrettet kommuner og mindre aktører, til at sikrer økonomisk bæredygtighed, teknisk
support og datasikkerhed. KL støtter datainitiativer som
data spaces
og
datalaborato-
rier,
men understreger behovet for klare rammer for persondata, ansvar og ophavsret.
De ønsker værktøjer til syntetisk data og anonymisering. KL efterspørger en central
rolle for kommunerne i udviklingen og afprøvningen af AI-løsninger, og advarer mod
uforholdsmæssige byrder ved AI-forordningens implementering. KL anbefaler fælles
vejledninger, vurderingsværktøjer og rådgivning, og anbefaler stærkere kobling mellem
europæiske investeringer og lokal digital transformation.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene
er overordnet enige om, at EU’s digitale konkurrenceevne bør styrkes, og
derfor forventes generel opbakning til handlingsplanens ambitioner. De fleste af med-
lemslandene anerkender behovet for en samlet strategi for AI, herunder fokus på an-
svarlig anvendelse, styrket samarbejde og øget investering i fælles kapacitet. Der kan
dog være divergerende holdninger til konkrete initiativer, eksempelvis i forhold til inve-
steringernes omfang, fordeling imellem private og offentlige investeringer, samt priori-
tering på tværs af sektorer og medlemslande.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ser overordnet positivt på meddelelsen og støtter ambitionen om at styrke
Europas samlede AI-kapacitet.
Regeringen finder det tillige positivt, at Kommissionens handlingsplan har fokus på in-
vesteringer og implementering frem for yderligere lovgivning, og at der med konkrete
initiativer lægges op til en bred udrulning og brug af AI gennem en kommende
strategi
for anvendelse af AI
samt til at styrke adgangen til data via en kommende
strategi for
en dataunion.
Regeringen finder det hensigtsmæssigt, at den europæiske indsats omsættes til tiltag,
der kan forbedre adgangen til avanceret regnekraft, bidrage til opkvalificering og ind-
drage relevante aktører på tværs af sektorer. Indsatser relateret til uddannelsesområdet
skal ske med respekt for den nationale kompetence.
Regeringen har fokus på, at de nye initiativer om AI-infrastruktur kan understøtte dan-
ske virksomheder og offentlige institutioner i at udnytte teknologien og bidrage til inno-
vation og økonomisk vækst både i Danmark og EU.
Regeringen følger initiativet om
AI-gigafabrikker,
og vil undersøge mulighederne for
dansk deltagelse, hvilket dog vil afhænge af en række forhold, som skal afklares nær-
mere i den videre proces.
Endeligt støtter regeringen ambitionen om at reducere administrative byrder og gøre
det lettere for virksomheder
særligt små og mellemstore virksomheder
at efterleve
5
kom (2025) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om en handlingsplan for AI-kontinentet (AI Continent Action Plan)
kravene i AI-forordningen. I den forbindelse ses det som et relevant initiativ at etablere
en servicedesk for AI-forordningen. Regeringen ser positivt på, at flere af initiativerne i
handlingsplanen er målrettet SMV’er og nystartede virksomheder med henblik på at
sikre bred adgang til AI-værktøjer, vejledningsfunktioner og finansieringsstøtte.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
6