Europaudvalget 2024-25
KOM (2025) 0165 Bilag 1
Offentligt
3040049_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 9.4.2025
COM(2025) 165 final
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Handlingsplan for AI-kontinentet
DA
DA
kom (2025) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om en handlingsplan for AI-kontinentet (AI Continent Action Plan)
3040049_0002.png
Handlingsplan for AI-kontinentet
Den Europæiske Union er forpligtet til og fast besluttet på at blive en global leder inden for
kunstig intelligens, et
førende AI-kontinent.
I denne meddelelse skitseres en række ambitiøse
foranstaltninger til at nå dette mål. Kunstig intelligens er lige begyndt at blive indført i
nøglesektorerne i vores økonomi og bidrager til at tackle nogle af de mest presserende
udfordringer i vores tid. Selv om den fulde virkning af denne omstilling stadig ikke er helt klar,
skal Europa handle ambitiøst, hurtigt og fremsynet for at forme fremtiden for kunstig
intelligens på en måde, der forbedrer vores konkurrenceevne, beskytter og fremmer vores
demokratiske værdier og beskytter vores kulturelle mangfoldighed. En pålidelig og
menneskecentreret kunstig intelligens er både afgørende for økonomisk vækst og vigtig for at
bevare de grundlæggende rettigheder og principper, der ligger til grund for vores samfund.
Hurtige politiske tiltag har højeste prioritet.
Det globale kapløb om lederskabet inden for kunstig intelligens er langt fra slut.
De mange
gennembrud flytter hele tiden grænserne for, hvad der er muligt. Fra banebrydende
grundmodeller til specialiserede AI-applikationer er AI-landskabet i EU fortsat dynamisk,
drevet af forskning, nye teknologier og et blomstrende økosystem for startupvirksomheder og
vækstvirksomheder.
Opfyldelsen af vores ambitioner inden for kunstig intelligens vil kræve lederskab med hensyn
til både udvikling og anvendelse af kunstig intelligens. Det indebærer
vedvarende
investeringer i infrastruktur
(herunder computerkraft og netværk) samt fremskridt inden for
modeludvikling og bred anvendelse i hele økonomien. Kun ved at arbejde sammen på EU-plan,
nationalt plan og lokalt plan vil vi lykkes med denne opgave. Både den private og den offentlige
sektor spiller en vigtig rolle. Virksomhederne skal opskalere deres investeringer og omfavne
kunstig intelligens på deres områder, mens den offentlige sektor skal forbedre sin kapacitet.
Offentlige indkøb bør fremme europæisk præference for kritiske sektorer og teknologier, som
foreslået i konkurrenceevnekompasset
1
.
EU skal fastholde
sin egen særlige tilgang til kunstig intelligens
ved at udnytte sine styrker
og det, den er bedst til. Det omfatter: For det første et stort indre marked med et enkelt sæt
sikkerhedsregler i hele EU, herunder den nyligt vedtagne AI-forordning, der sikrer, at kunstig
intelligens er pålidelig og i overensstemmelse med EU's værdier, for det andet at få mest muligt
ud af sin forskning af høj kvalitet og videnskab, den betydelige pulje af videnskabsfolk og
kvalificerede fagfolk, for det tredje et blomstrende opstarts- og opskaleringsmiljø, industriel
knowhow og ekspertise og sidst, men ikke mindst, et solidt fundament med computerkraft i
verdensklasse med dataområder, der er tilgængelige for alle.
Den europæiske form for
åben innovation
viser gode resultater. I EU er computerkraft
offentligt tilgængelig gennem det europæiske netværk af avancerede supercomputere, der
1
COM(2025) 30 final.
1
kom (2025) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om en handlingsplan for AI-kontinentet (AI Continent Action Plan)
3040049_0003.png
anvendes af
fællesforetagendet for europæisk højtydende databehandling
(EuroHPC
2
).
Netværket giver AI-innovatorer og forskningsorganisationer et åbent miljø, hvor de kan få
adgang til databehandlingsressourcer for at træne og finjustere modeller, sammenkoble med
dataområder af høj kvalitet og muliggøre bred deltagelse i banebrydende modeludvikling.
Udviklingen af AI-modeller i EU drager fordel af fremskridtene inden for open source-
metoder. Det fremmer videndeling, muliggør samarbejde, letter integration i specifikke
applikationer og øger gennemsigtigheden.
Set i det lys er det ikke overraskende, at EU's AI-opstarts- og opskaleringsmiljø blomstrer.
Dette afspejles i de øgede investeringer og det stigende antal enhjørninger på dette område i de
senere år. EU er hjemsted for mere end 6 800 AI-startupvirksomheder
3
. Dette
levende
fællesskab af innovative AI-startupvirksomheder og -innovatorer
flytter grænserne for AI-
modeller og anvender dem i industrispecifikke applikationer. Der er imidlertid stadig meget,
der skal gøres. EU er nødt til at sikre, at startupvirksomheder, industrien, den offentlige sektor
og videnskabsfolk som helhed har det, de har brug for til at udnytte det potentiale, der ligger i
kunstig intelligens. Dette omfatter sikring af sikre værdikæder, deres modstandsdygtighed og
modstandsdygtigheden i EU's indre marked, hvilket er af særlig betydning for EU's
konkurrenceevne og fremtidige innovation i den nuværende geopolitiske kontekst.
For at EU kan blive et AI-kontinent
skal indsatsen fremskyndes og intensiveres på fem
nøgleområder:
For det første:
databehandlingsinfrastruktur:
EU's offentlige AI-infrastruktur skal
opskaleres, så innovatorer og forskere kan træne og finjustere avancerede AI-modeller. Dette
indebærer både styrkelse af
netværket af AI-fabrikker
– som lanceres for at sikre større
databehandlingskapacitet til kunstig intelligens og relaterede tjenester – og etablering af
ressourceeffektive gigafabrikker,
der integrerer massiv computerkraft i datacentre.
Inspirationen til disse gigafabrikker kommer fra den ambition, der ligger til grund for CERN.
Disse gigafabrikker vil fremme videnskabeligt samarbejde omkring stærke og unikke
infrastrukturer, der samler forskere, iværksættere og investorer for at tackle ambitiøse og
fremadrettede projekter – "moonshots" – på områder som sundhedspleje, bioteknologi,
industri, robotteknologi og videnskabelig opdagelse. I denne ånd kan Det Europæiske
Forskningsråd for Kunstig Intelligens (Resource for AI Science in Europe – RAISE) samle
ressourcer til AI-forskere og domæneforskere, der anvender kunstig intelligens i hele EU.
Samtidig skal den private sektors investeringer i cloudkapacitet og bæredygtige datacentre
lettes og opskaleres.
For det andet er vi nødt til at træffe yderligere foranstaltninger for at sikre bedre adgang til
data
af høj kvalitet
for AI-innovatorer. Med dette mål for øje vil EU arbejde hen imod en særlig
Fællesforetagendet for europæisk højtydende databehandling (EuroHPC) blev lanceret i 2018 og er
samfinansieret af EU, medlemsstaterne og private aktører. De mest bemærkelsesværdige eksempler på EuroHPC-
supercomputere omfatter LUMI (rangeret som nr. 8 globalt), Leonardo (nr. 9) og MareNostrum 5 (nr. 11), som
kollektivt styrker Europas databehandlingskapacitet. Den offentlige kontrakt for den første EuroHPC-
exaskalasupercomputer JUPITER er blevet underskrevet.
3
https://www.appliedaiinstitute.de/en/hub/2024-generative-ai-study.
2
2
kom (2025) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om en handlingsplan for AI-kontinentet (AI Continent Action Plan)
3040049_0004.png
strategi for en europæisk dataunion og vil blandt andre foranstaltninger undersøge udviklingen
af datalaboratorier som integrerede komponenter i AI-fabrikkerne for at muliggøre
tilvejebringelse, samkøring og sikker deling af data af høj kvalitet.
For det tredje er vi nødt til at stimulere den videre
udvikling af AI-algoritmer og udnytte
brugen af dem i EU's strategiske sektorer.
Med den kommende strategi for anvendelse af
kunstig intelligens vil konkrete tiltag blive iværksat for at fremme nye industrielle og
videnskabelige anvendelser af kunstig intelligens og forbedre de offentlige tjenester. De
europæiske digitale innovationsknudepunkter vil omlægge fokus for at støtte SMV'ers,
midcapselskabers og offentlige forvaltningers indførelse af kunstig intelligens, og yderligere
teknologiske fremskridt i strategiske sektorer vil blive støttet af europæiske
finansieringsprogrammer i løbet af de næste tre år.
For det fjerde er EU's
stærke AI-talentbase
et stort aktiv. Vi er nødt til at styrke AI-
færdigheder, herunder grundlæggende AI-færdigheder og forskellige talenter, i hele EU ved at
lukke eksisterende huller, ved yderligere at udvikle ekspertise inden for AI-uddannelse, -
træning og -forskning, ved at tiltrække flere kvinder til området, ved at øge bevidstheden om
kunstig intelligens i samfundet som helhed og i den offentlige forvaltning samt ved at tiltrække
og fastholde AI-talenter fra lande uden for EU. Som en global leder inden for fri videnskabelig
forskning er EU en attraktiv destination og skal forblive åben for globale talenter.
For det femte er EU's store indre marked et betydeligt aktiv med ét sæt klare regler, herunder
AI-forordningen, der forhindrer markedsfragmentering og øger tilliden til og sikkerheden ved
anvendelsen af AI-teknologier. Ikke desto mindre er der behov for at
gøre det lettere at
overholde
AI-forordningen, navnlig for mindre innovatorer.
Disse er de søjler, der er nødvendige for, at Europa kan blive et AI-kontinent. Kommissionens
formand fremlagde denne vision på topmødet AI Action Summit i Paris
4
i februar 2025, da hun
annoncerede
InvestAI,
som er et initiativ til at mobilisere 200 mia. EUR til investeringer i
kunstig
intelligens
i
overensstemmelse
med
de
politiske
prioriteter
i
konkurrenceevnekompasset.
4
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/speech_25_471.
3
kom (2025) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om en handlingsplan for AI-kontinentet (AI Continent Action Plan)
3040049_0005.png
1. Opbygning af store AI-data- og databehandlingsinfrastrukturer i hele Europa til AI-
økosystemet
Infrastruktur – navnlig computerkraft – er afgørende for udviklingen af AI-modeller
gennem
hele AI-livscyklussen.
Fra
træning,
hvor modellen lærer af enorme mængder data og kræver
massive computerressourcer, der ofte er afhængige af højtydende avancerede AI-processorer,
finjustering,
hvor den optimeres til specifikke anvendelser,
afprøvning,
hvor modellen, når den
er trænet og valideret, testes for at vurdere dens performance, til
inferens og udrulning,
hvor
modeloutputtet integreres i applikationer i den virkelige verden. Tilgængeligheden af stærke
computerressourcer er et vigtigt element for at tiltrække akademisk, teknisk og industrielt talent
og er afgørende for at forbedre AI-økosystemet. Det er derfor afgørende, at EU og
medlemsstaterne samarbejder om at sikre en tilstrækkelig forsyning af computerkraft på hele
AI-kontinentet, herunder også i samarbejde med EU's kandidatlande og potentielle
kandidatlande.
1.1 Udrulning og skalering af AI-fabrikker
EU har senest styrket EuroHPC-netværket af supercomputere gennem
initiativet om AI-
fabrikker,
som bebudet i
pakken om AI-innovation
5
fra 2024. AI-fabrikker er dynamiske
5
Pakken om AI-innovation
.
4
kom (2025) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om en handlingsplan for AI-kontinentet (AI Continent Action Plan)
3040049_0006.png
økosystemer, der fremmer innovation, samarbejde og udvikling inden for AI. De integrerer AI-
optimerede supercomputere, store dataressourcer, programmerings- og uddannelsesfaciliteter
og menneskelig kapital for at skabe banebrydende AI-modeller og -applikationer. Ved at bringe
supercomputercentre, universiteter, nystartede virksomheder, industrien, den offentlige sektor
og finansielle interessenter sammen vil AI-fabrikker styrke samarbejdet inden for kunstig
intelligens i hele Europa. De vil drive fremskridtet inden for AI-applikationer på tværs af flere
domæner. Desuden vil AI-fabrikker forbedre adgangen til data af høj kvalitet ved at linke til
store nationale datalagre, EU-dataområder og særlige datalaboratorier (se afsnit 2).
Initiativet om AI-fabrikker har været en enorm
succes, der viser medlemsstaternes stærke
engagement og støtte.
Efter den første frist for indkaldelse af forslag vedrørende AI-fabrikker
den 1. november 2024 blev syv konsortier, der spænder over 15 medlemsstater
6
og to
associerede EuroHPC-deltagerlande
7
, udvalgt til at huse de første AI-fabrikker. Efter dette
første momentum blev yderligere seks AI-fabrikker udvalgt i marts 2025
8
. Med i alt 13 AI-
fabrikker i 17 medlemsstater og to EuroHPC-deltagerlande vil de samlede investeringer i
supercomputerinfrastrukturer og AI-fabrikker i EU nå op på 10 mia. EUR i perioden 2021-
2027. I denne sammenhæng vil
ni nye AI-optimerede supercomputere blive indkøbt og
taget i brug i hele EU i 2025/26, og en eksisterende supercomputer vil blive opgraderet
med AI-kapacitet
9
. Dette vil mere end tredoble den nuværende EuroHPC AI-
computerkapacitet.
AI-fabrikker har unikke styrker og specialiserede fokusområder og spiller en afgørende rolle i
at fremme AI-applikationer på tværs af strategiske sektorer som følger:
Bilag I indeholder en oversigt over de 13 udvalgte EuroHPC-AI-fabrikker.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_24_6302.
Ikke-EU-medlemsstater, der deltager i EuroHPC-fællesforetagendet, dvs. Island, Israel, Montenegro,
Nordmakedonien, Norge, Serbien, Tyrkiet, Det Forenede Kongerige og snart Schweiz:
Discover EuroHPC JU – EuroHPC JU.
8
https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/news/second-wave-ai-factories-set-drive-eu-wide-
innovation#:~:text=This%20follows%20the%20first%20selection,of%20around%20%E2%82%AC485%20mill
ion.
9
Se nærmere oplysninger i bilag I.
6
7
5
kom (2025) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om en handlingsplan for AI-kontinentet (AI Continent Action Plan)
3040049_0007.png
Interessen og tilliden fra medlemsstaterne vokser fortsat, og flere lande har givet udtryk for, at
de vil deltage i den igangværende tredje indkaldelse, der afsluttes i andet kvartal 2025, hvilket
understreger initiativets succes og dets strategiske betydning for Europas AI-fremtid.
Deltagerlandene kan desuden oprette
AI-fabriksantenner
for at støtte tjenester til deres
nationale AI/HPC-økosystem uden behov for dedikeret supercomputerinfrastruktur. AI-
fabriksantenner vil give fjernadgang til AI-optimerede supercomputerressourcer på den
forbundne AI-fabrik, der er beliggende i en anden medlemsstat.
Inden udgangen af 2025 vil alle udvalgte AI-fabrikker og AI-fabriksantenner være fuldt
operationelle, sammenkoblet i netværk og forbundet med andre større AI-støtteinitiativer
såsom test- og forsøgsfaciliteter for kunstig intelligens
10
, der tilbyder dedikerede ressourcer til
test af AI-løsninger og netværket af europæiske digitale innovationsknudepunkter.
EuroHPC-fællesforetagendet vil fungere som fælles kontaktpunkt for brugere i hele EU
og give adgang til databehandlingstid og støttetjenester, der tilbydes af enhver EuroHPC
AI-fabrik.
AI-fabrikkerne er åbne for europæiske
11
brugere fra forskellige sektorer, herunder
industri, forskning, den akademiske verden og offentlige myndigheder.
Nye skræddersyede
adgangsmetoder
vil
prioritere
AI-innovatorer
startupvirksomheder,
vækstvirksomheder, SMV'er
og udvalgte EU-finansierede forskningsprojekter,
hvilket
sikrer strømlinet hurtig adgang til computerressourcer med minimale administrative
omkostninger. Bestyrelsen for
EuroHPC-fællesforetagendet
planlægger at vedtage denne
adgangspolitik sammen med offentliggørelsen af denne meddelelse. I tråd med vores
strategi
for en beredskabsunion og strategi for den indre sikkerhed
er der medtaget bestemmelser
om direkte tildeling af adgangstid til strategiske EU-projekter
12
samt i nød- og
krisestyringssituationer.
Kommissionens/EuroHPC's vigtigste foranstaltninger:
-
-
-
-
-
Etablere og udrulle udvalgte AI-fabrikker og deres tjenester (2. kvartal 2025)
Oprette et fælles kontaktpunkt for alle brugere i hele Europa for adgang til AI-
fabrikker og deres tjenester (2. kvartal 2025)
Iværksætte indkøb af de første AI-optimerede fabrikssupercomputere (2./3. kvartal
2025)
Iværksætte indkaldelsen af forslag til oprettelse af AI-fabriksantenner (2. kvartal
2025)
Iværksætte en indkaldelse af forslag til netværkssamarbejde om alle AI-fabrikkers og
AI-fabriksantenners aktiviteter (2. kvartal 2025).
https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/testing-and-experimentation-facilities.
Etableret eller beliggende i en EU-medlemsstat eller i en deltagende stat eller i et tredjeland, der er associeret
med programmet for et digitalt Europa eller Horisont Europa.
12
Destination Earth, flagskibsinitiativet Human Brain, ekspertisecentrene for højtydende databehandling eller
"1+ Million Genomes"-initiativet.
10
11
6
kom (2025) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om en handlingsplan for AI-kontinentet (AI Continent Action Plan)
3040049_0008.png
1.2 Investering i AI-gigafabrikker
Selv om de seneste fremskridt inden for træningsteknikker og optimering af arkitekturen har
gjort AI-modeller mere effektive, kræver forfølgelse af avancerede AI-modeller stadig enorme
mængder computer- og datakapacitet.
I løbet af de sidste to år er
AI-modeller blevet stadig mere komplekse og har udviklet sig
fra tekstbehandling til ræsonnering, multimodale kapaciteter og agentisk adfærd.
Denne
tendens vil fortsætte, idet den næste generation af avancerede AI-modeller forventes at
forårsage et kapacitetsspring, i retning af generel kunstig intelligens, der er i stand til at tackle
meget komplekse og forskelligartede opgaver, der matcher menneskelige evner.
7
kom (2025) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om en handlingsplan for AI-kontinentet (AI Continent Action Plan)
3040049_0009.png
I øjeblikket spiller de mest effektive AI-fabrikkers supercomputere, der er udstyret med op til
25 000 avancerede AI-processorer, en afgørende rolle i udviklingen og træningen af den
nuværende generation af AI-modeller. At lede den næste bølge af avancerede AI-modeller
kræver betydeligt større computerkraft og flere data. Som bebudet i
konkurrenceevnekompasset vil EU
investere i AI-gigafabrikker.
AI-gigafabrikker vil være
store anlæg, der udvikler og træner komplekse AI-modeller i et
hidtil uset omfang,
med hundreder af billioner af parametre. De vil integrere massiv
computerkraft,
med mere end 100 000 avancerede AI-processorer,
samtidig med at der tages
hensyn til elkapacitet samt energi, vandeffektivitet og cirkularitet. Disse faciliteter er afgørende
for, at Europa kan konkurrere globalt og bevare sin strategiske autonomi med hensyn til
videnskabelige fremskridt og kritiske industrisektorer. De vil blive kombineret med EuroHPC-
netværket af AI-fabrikker, hvilket vil sikre problemfri integration og videndeling på tværs af
det europæiske AI-økosystem. Dette bør også stimulere udformningen – og med tiden
fremstillingen – af AI-processorer i Europa. Covid-19-krisen og den seneste geopolitiske
udvikling
13
har vist, hvor vigtigt det er for Europa at kunne støtte sig til sine sikre og
modstandsdygtige værdikæder og et stærkt indre marked. EU er fast besluttet på at undgå
fragmentering af sit indre marked og øge sin kapacitet til at mindske afhængigheden af kritiske
teknologier og styrke suveræniteten inden for avancerede halvledere
14
. Selv om der allerede er
iværksat aktiviteter på dette område under fællesforetagenderne for mikrochips og EuroHPC,
bør dette være en central prioritet for revisionen af mikrochipforordningen, som har til formål
at sikre strategisk autonomi i udformningen og produktionen af AI-halvledere. Kommissionen
vil fremskynde det forberedende arbejde med henblik på revisionen af mikrochipforordningen
i 2026. Høj energieffektivitet og sikkerhed bør være blandt de centrale krav til europæiske AI-
mikrochips.
Oprettelsen af
én AI-gigafabrik skønnes at kræve betydelige investeringer,
der omfatter
både kapitaludgifter og driftsudgifter. Eftersom det kræver store investeringer, vil disse AI-
gigafabrikker blive gennemført gennem
offentlig-private partnerskaber
og innovative
finansieringsmekanismer. I den forbindelse annoncerede Kommissionens formand Ursula von
der Leyen på AI Action Summit i Paris
15
lanceringen af
InvestAI-faciliteten
med henblik på
at mobilisere investeringer på 20 mia. EUR til AI-infrastruktur, navnlig til op til fem AI-
gigafabrikker i hele Unionen. Faciliteten, der skal udvikles i samarbejde med Den Europæiske
Investeringsbank-Gruppe, har til formål at lette og tiltrække private investeringer i kombination
med tilskud og garantier fra Unionens budget og medlemsstaterne. Kommissionen opfordrede
også indtrængende medlemsstaterne og regionerne til at øge støtten til digital kapacitet såsom
Fælles erklæring fra ledende næstformand Henna Virkkunen og kommissær Maroš Šefčovič
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/statement_25_255.
14
EuroHPC har iværksat DARE-initiativet med et budget på 240 mio. EUR til udvikling af et komplet HPC-
økosystem baseret på åbne RISC-V-processorer (generelle og acceleratorer, herunder AI-specifikke mikrochips)
og deres integration i europæiske supercomputere i exaskala og post-exaskala. Dette initiativ vil styrke EU's
strategiske teknologiske suverænitet og producere konkurrencedygtig HPC-teknologi til at drive de fremtidige
europæiske supercomputere og have en betydelig indvirkning på andre områder såsom kunstig intelligens, cloud-
og datacentre eller bilindustrien.
13
15
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/speech_25_471.
8
kom (2025) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om en handlingsplan for AI-kontinentet (AI Continent Action Plan)
3040049_0010.png
AI, cloud og gigafabrikker
samhørighedspolitikken
16
.
i
forbindelse
med
sin
midtvejsevaluering
af
EU og medlemsstaterne vil f.eks. inden for rammerne af et sådant offentlig-privat partnerskab
bidrage med direkte tilskud
i overensstemmelse med de gældende statsstøtteregler, mens
private aktører vil være ansvarlige for at finansiere det resterende beløb – med mulighed for at
mindske risikoen ved investeringer gennem InvestAI-faciliteten. Disse AI-gigafabrikker kan
også blive den platform, der vil tiltrække store internationale finansielle investorer.
Etableringen af de første AI-gigafabrikker på europæisk jord nogensinde vil kræve en betydelig
indsats med hensyn til investeringer og politikkoordinering, med en klar merværdi for EU's
konkurrenceevne. Derfor vil AI-gigafabrikkerne fungere som et af pilotprojekterne i
værktøjet
til koordinering af konkurrenceevnen,
som blev bebudet i konkurrenceevnekompasset.
I overensstemmelse med denne vision vil følgende tiltag blive gennemført:
-
En indkaldelse af interessetilkendegivelser for konsortier, der er interesserede i at
oprette AI-gigafabrikker, vil blive iværksat sammen med vedtagelsen af denne
handlingsplan.
Målet er at indgå i en dialog med de enkelte aktører. Dialogen vil omfatte
partnerskabet, det foreslåede budget, den geografiske placering, computerkraft, tekniske
specifikationer og bæredygtighedshensyn samt en gennemførlighedsanalyse af deres AI-
gigafabrik.
- Efter resultatet af drøftelserne i forbindelse med de foreløbige indkaldelser af
interessetilkendegivelser med interesserede parter, herunder medlemsstaterne, erhvervslivet og
finansielle institutioner
vil den officielle indkaldelse af forslag til etablering af AI-
gigafabrikker blive offentliggjort i fjerde kvartal 2025 af EuroHPC-fællesforetagendet.
At rykke endnu mere på grænserne for AI-modeller, herunder i retning af generel kunstig
intelligens, kræver også, at det bliver lettere at opskalere virksomheder.
For at tiltrække
betydelige kapitalinvesteringer til udvikling af nye AI-modeller
kan investeringsfonde
træde til, f.eks. dem, der støttes gennem Det Europæiske Innovationsråds Fond, den planlagte
TechEU Scale-up Fund
17
, EIB-Gruppens European Tech Champions-initiativ eller InvestEU-
garantien. Desuden kunne EU's offentlige indkøb, der tegner sig for over 15 %
18
af vores BNP,
skabe et enormt marked for innovative produkter og tjenesteydelser. I den forbindelse blev det
i konkurrenceevnekompasset bebudet, at
offentlige indkøb vil fremme europæisk
præference for kritiske sektorer og teknologier
i forbindelse med den kommende revision
af EU-reglerne.
Særlige løsninger, der har til formål at lette innovative nystartede virksomheders og
vækstvirksomheders adgang til finansiering, offentlige udbud, markeder, tjenesteydelser og
talent, vil blive undersøgt i tilknytning til EU's
opstarts- og opskaleringsstrategi,
som
Kommissionen annoncerede i konkurrenceevnekompasset.
Meddelelse om en moderniseret samhørighedspolitik: midtvejsevalueringen [henv. til 1.4.2025 (COM(2025)
163].
17
Fra konkurrenceevnekompasset: "med henblik på at støtte disruptiv innovation, styrke EU's industrielle
kapacitet og opskalere virksomheder".
18
Access to public procurement | Single Market and Competitiveness Scoreboard.
16
9
kom (2025) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om en handlingsplan for AI-kontinentet (AI Continent Action Plan)
3040049_0011.png
Kommissionens/EuroHPC's vigtigste foranstaltninger:
-
-
-
-
Udsende en indkaldelse af interessetilkendegivelser med henblik på investering i AI-
gigafabrikker (9.4.2025)
Udforme InvestAI-faciliteten med EIBG (3./4. kvartal 2025)
Iværksætte den officielle indkaldelse af forslag om AI-gigafabrikker under
EuroHPC-fællesforetagendet (4. kvartal 2025)
Tage hånd om finansieringskløften for startupvirksomheder og vækstvirksomheder
og lette deres adgang til markeder, offentlige udbud, tjenesteydelser og talent i EU's
opstarts- og opskaleringsstrategi (2. kvartal 2025).
1.3 Etablering af støtterammen for styrkelse af EU's cloud- og datacenterkapacitet
EU har også brug for yderligere
instrumenter, der gør det muligt for den private sektor at
lukke andre kapacitetsmangler langs databehandlingskontinuummet,
der påvirker alle
faser af en AI-models livscyklus, fra udvikling og finjustering til udrulning og anvendelse i
realtid. Disse mangler omfatter navnlig:
generel cloudkapacitet,
som typisk leveres fra store
datacentre, og
edgekapacitet,
der leverer lignende tjenester, men med betydeligt kortere
svartid (latens), f.eks. i et telekommunikationsmiljø (telco edge)
19
. I forbindelse med kunstig
intelligens er cloud- og edgecomputing vigtige katalysatorer for mindre finjusteringer, navnlig
dem, der tilpasser trænede AI-modeller til specifikke opgaver ved hjælp af mindre datasæt, og
for inferens, anvendelse af trænede AI-modeller til generering af output fra nye data.
EU halter i øjeblikket bag USA og Kina med hensyn til at tilgængelig datacenterkapacitet og
er stærkt afhængig af den infrastruktur, der er installeret i og kontrolleres af andre regioner i
verden, som brugere i EU får adgang til via cloud. Selv om adgang til innovative og økonomisk
overkommelige cloudtjenester er afgørende for EU's konkurrenceevne, kan en overdreven
afhængighed af infrastruktur uden for EU medføre økonomiske sikkerhedsrisici og giver
anledning til bekymring
for industrien, centrale økonomiske sektorer og offentlige
forvaltninger i Europa. For i tilstrækkelig grad at opfylde virksomhedernes og de offentlige
forvaltningers behov for kunstig intelligens og generel databehandling i hele EU og for at sikre
konkurrenceevne og suverænitet er det
afgørende, at EU øger sin nuværende cloud- og
datacenterkapacitet
på en geografisk afbalanceret måde.
Retsakten om udvikling af cloudtjenester og kunstig intelligens
vil skabe de rette
betingelser for, at EU kan tilskynde til store investeringer i cloud- og edgekapacitet. I dag tager
det i gennemsnit ofte over 48 måneder at opnå en tilladelse og de tilhørende miljøgodkendelser
Begrebet telco edge beskriver edgecomputingmiljøer, som teleoperatører udbyder som en tjeneste til
tredjeparter. Disse er de mest almindelige edgecomputingmiljøer, der udbydes i dag. Der findes yderligere
oplysninger
her:
https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/white-paper-how-master-europes-digital-
infrastructure-needs.
19
10
kom (2025) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om en handlingsplan for AI-kontinentet (AI Continent Action Plan)
til opførelse af et datacenter i Europa. Datacenterindustrien kæmper for at finde egnede steder
og for at få adgang til tilstrækkelig energi til at drive deres faciliteter. Retsakten om udvikling
af cloudtjenester og kunstig intelligens vil tage fat på disse hindringer
med henblik på som
minimum at tredoble EU's datacenterkapacitet inden for de næste fem til syv år og bringe
den op på et niveau, der opfylder behovene hos EU's virksomheder og offentlige
forvaltninger senest i 2035.
Med henblik herpå forventer Kommissionen, at
datacenterprojekter, der opfylder krav vedrørende ressourceeffektivitet, herunder vedrørende
energi- og vandeffektivitet, cirkularitet og krav vedrørende innovation, vil drage fordel af
forenklede tilladelser, samtidig med at miljøbeskyttelsesforanstaltninger og beskyttelse af
menneskers sundhed opretholdes, og af andre offentlige støtteforanstaltninger i
overensstemmelse med gældende statsstøtteregler.
Tilføjelse af nye datacentre til nettet indebærer vigtige udfordringer, navnlig med hensyn til
potentielle virkninger for forbruget, andre energiforbrugere, netværk og dekarbonisering. Den
strategiske køreplan for digitalisering og kunstig intelligens i energisektoren
vil indeholde
forslag til foranstaltninger til at lette en bæredygtig integration af datacentre i energisystemet
og behandle andre energirelaterede spørgsmål, der følger af den omfattende udbredelse af
datacentre i EU, såsom optimering af elnettet, energieffektivitet i bygninger og industrien og
fleksibilitet på efterspørgselssiden. På samme måde vil den kommende
strategi for
vandresiliens
have som et af sine formål at reducere disse anlægs vandfodaftryk og øge deres
cirkularitet gennem genbrug af vand, effektivitet og tør køling.
Til meget kritiske anvendelsestilfælde, herunder AI-applikationer,
kræver
suverænitet og
operationel autonomi en meget sikker EU-baseret cloudkapacitet.
Retsakten om udvikling
af cloudtjenester og kunstig intelligens vil sikre, at den offentlige og private sektor i EU har
adgang til en sådan kapacitet til disse anvendelsestilfælde, og dermed skabe grundlag for, at
den offentlige sektor kan indføre kunstig intelligens i et miljø præget af tillid. Mere generelt
vil man ved at udnytte de eksisterende bestemmelser i dataforordningen om cloudskift i
retsakten om udvikling af cloudtjenester og kunstig intelligens undersøge muligheden for at
etablere en
fælles EU-markedsplads for cloudkapacitet og -tjenester
for at gøre det muligt
for flere forskellige udbydere af cloudtjenester at komme ind på markedet.
Kommissionen opfordrer interessenterne til at dele deres synspunkter om
retsakten om
udvikling af cloudtjenester og kunstig intelligens
som led i en offentlig høring, der ledsager
denne handlingsplan.
Kommissionens foranstaltninger på dette område vil supplere indsatsen fra medlemsstaterne,
som i øjeblikket er ved at udforme to mulige nye vigtige projekter af fælleseuropæisk interesse
(IPCEI) på dette område. Ét initiativ fokuserer på at fremme avanceret forskning ud over den
nuværende teknologiske udvikling og den første industrielle udbredelse af løsninger i et
kontinuum af forbundne og distribuerede AI-tjenester. Et andet initiativ fokuserer på udrulning
af infrastruktur i stor skala inden for databehandlingsinfrastruktur og -tjenester.
11
kom (2025) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om en handlingsplan for AI-kontinentet (AI Continent Action Plan)
3040049_0013.png
Kommissionens vigtigste tiltag:
-
Vedtage et forslag til retsakten om udvikling af cloudtjenester og kunstig intelligens
(4. kvartal 2025 – 1. kvartal 2026), efterfulgt af iværksættelsen af en offentlig høring
(9.4.2025)
Vedtage en strategisk køreplan for digitalisering og kunstig intelligens i
energisektoren (2026)
Støtte medlemsstaterne i deres arbejde med at udforme mulige fremtidige IPCEI'er
inden for kunstig intelligens og databehandlingsinfrastruktur.
-
-
2. Data til kunstig intelligens
Adgang til pålidelige og velorganiserede data er afgørende, hvis EU skal frigøre det fulde
potentiale af kunstig intelligens. Kommissionen vil tage fat på dette i anden halvdel af 2025
med en ny
strategi for en dataunion
for at stille flere data til rådighed til støtte for udvikling
og innovation inden for kunstig intelligens.
Strategien for en
dataunion
vil fokusere på at styrke EU's dataøkosystem ved at øge
interoperabiliteten og datatilgængeligheden på tværs af sektorer for at løse manglen på robuste
data af høj kvalitet til træning og validering af AI-modeller. Den vil sigte mod bedre tilpasning
af datapolitikkerne til virksomhedernes, den offentlige sektors og samfundets behov, samtidig
med at der skabes et pålideligt miljø for datadeling. For at opnå dette vil der blive indført de
nødvendige sikkerhedsforanstaltninger for at sikre fortroligheden, integriteten og sikkerheden
af delte data og dermed fremme en tillids- og samarbejdskultur. Der vil blive lagt særlig vægt
på at strømline den eksisterende datalovgivning for at mindske kompleksiteten og den
administrative byrde og sikre, at dataforvaltningsstrukturerne er effektive og virkningsfulde på
grundlag af en inkluderende proces, der tager hensyn til gældende ophavsretslovgivning.
Et vigtigt redskab i denne sammenhæng vil være
datalaboratorier,
som vil blive oprettet som
led i initiativet vedrørende AI-fabrikker. Disse datalaboratorier vil samle og forene data fra
forskellige AI-fabrikker, der dækker de samme sektorer. Desuden vil de blive knyttet sammen
med de tilsvarende fælles europæiske dataområder og stille disse data til rådighed for AI-
udviklere på passende betingelser. Datalaboratorierne vil således sikre, at AI-udviklere får
adgang til store mængder data af høj kvalitet inden for sundhed, energi eller andre sektorer
(altid i overensstemmelse med de regler, der gælder for hvert dataområde).
Datalaboratorier vil ikke kun sikre adgang til
fælles europæiske dataområder,
men kan også
tilbyde en række andre tjenester. Disse kan omfatte rensning og berigelse af datasæt,
tilvejebringelse af tekniske værktøjer (f.eks. standardiserede formater, syntetiske data, fælles
tekniske byggesten) og fremme af interoperabilitet på tværs af sektorer og grænser.
Datalaboratorier kan også tilbyde datasamkøring, der kan hjælpe virksomheder med at dele
data, samtidig med at de overholder kartel- og monopolreglerne, ved at trække på
rammen for
forordningen om datastyring
for pålidelige dataformidlere. De vil kort sagt gøre
12
kom (2025) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om en handlingsplan for AI-kontinentet (AI Continent Action Plan)
3040049_0014.png
fragmenterede datakilder til en pålidelig og tilgængelig ressource til udvikling af kunstig
intelligens.
Kommissionen støtter disse bestræbelser ved at udvikle
Simpl,
som er fælles cloudsoftware,
der gør det nemmere at administrere og forbinde dataområder 
20
. Denne software fungerer
som et fælles lag og letter samarbejdet mellem deltagerne i et dataområde. Den omfatter
værktøjer, der er klar til brug – f.eks. sikker udveksling af data, adgangsstyring og
identitetskontrol, og reducerer dermed den tekniske kompleksitet og omkostningerne. Dette vil
igen hjælpe flere organisationer med at komme i gang og udvide dataområder i hele EU.
Sprogdataområdet er et klart eksempel på, hvordan samkøring af data fra forskellige
medlemsstater kan give håndgribelige resultater. Sprogdata er grundlaget for store
sprogmodeller. De er afgørende for at nedbryde sprogbarrierer på det indre marked og
potentielt øge handelen inden for EU med op til 360 mia. EUR
21
.
Alliancen for
sprogteknologier (ALT-EDIC)
er en storstilet indsats for at samle EU-sprogdata, der blev
lanceret i marts 2025. Den vil samle 17 medlemsstater om at opbygge et omfattende register
over sprogressourcer af høj kvalitet for at bygge bro over kløften inden for flersprogede data
og bevare Europas sproglige og kulturelle mangfoldighed og fremme teknologisk ekspertise
og lederskab.
Et andet eksempel er sundhedsområdet, hvor forordningen om det europæiske
sundhedsdataområde fastsætter en fælles ramme for at gøre sundhedsdata fra forskellige
medlemsstater tilgængelige til sekundær anvendelse i hele EU på sikker vis. Ved at sikre
adgang til datasæt af høj kvalitet, der afspejler mangfoldigheden i Europas befolkning, vil dette
bidrage til at mindske skævheder og øge retfærdigheden og effektiviteten i udviklingen af AI-
applikationer til sundhedssektoren.
Desuden indsamler den europæiske åbne videnskabscloud, som er Europas dataområde for
forskning og innovation, enorme mængder forskningsdata af høj kvalitet fra
forskningsinstitutter for at gøre dem tilgængelige for innovative applikationer. EU leverer selv
gennem Copernicus frit tilgængelige geospatiale data til udvikling af AI-teknologier.
Ud over at stille flere data til rådighed, vil
strategien for en dataunion
også undersøge,
hvordan unødvendigt bureaukrati kan mindskes. Den har til formål at gøre det lettere for
virksomheder at overholde EU's dataregler, så det er nemmere for dem at dele og anvende data
til kunstig intelligens. Strategien vil også se på, hvordan EU kan tiltrække mere værdifulde data
– samtidig med at det sikres, at følsomme EU-data beskyttes, når de deles internationalt.
For at udforme strategien vil Kommissionen iværksætte en offentlig høring for at indsamle
input fra virksomheder, den offentlige sektor, forskere og andre interessenter. Dette vil bidrage
til at identificere specifikke databehov, finjustere foreslåede foranstaltninger og sikre, at
strategien støtter et stærkt, konkurrencedygtigt og innovativt AI-økosystem i EU.
20
21
 https://simpl-programme.ec.europa.eu/.
Studie om sprogteknologiske løsninger (CNECT/LUX/2022/OP/0030).
13
kom (2025) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om en handlingsplan for AI-kontinentet (AI Continent Action Plan)
3040049_0015.png
Kommissionens vigtigste tiltag:
Iværksætte en offentlig høring om strategien for en dataunion for bedre at forstå
industriens databehov (2. kvartal 2025), inden strategien for en dataunion fremlægges
(meddelelse, 3. kvartal 2025)
Oprette datalaboratorier i tilknytning til AI-fabrikkerne (3.-4. kvartal 2025)
Fortsætte med at støtte udbredelsen af fælles europæiske dataområder (herunder brug af
fælles software og brug af fælles tekniske byggesten for at sikre interoperabilitet) og
fremme deres forbindelser med AI-fabrikker (programmet for et digitalt Europa 2025-
2027).
3. Fremme innovation og fremskynde indførelsen af kunstig intelligens i strategiske
EU-sektorer
I dag kæmper mange europæiske virksomheder, navnlig midcapvirksomheder og SMV'er, med
at indføre kunstig intelligens. I 2024 havde kun 13,5 % af virksomhederne i EU indført kunstig
intelligens
22
. Fremskyndelse af udbredelsen af kunstig intelligens på tværs af alle sektorer,
herunder den offentlige forvaltning, fremmer innovation og er afgørende for at øge
konkurrenceevnen og den økonomiske vækst samt for at mindske den administrative byrde.
Dette er målet med den kommende
strategi for anvendelse af kunstig intelligens,
som er
EU's tilgang til at fremskynde indførelsen af kunstig intelligens og fremme innovation og
samtidig udnytte AI-løsninger, der er "fremstillet i Europa". Den vil fokusere på
industrisektorer, hvor EU's knowhow kan bidrage til yderligere at øge produktiviteten og
konkurrenceevnen. Den vil også omhandle anvendelsen i den offentlige sektor, hvor kunstig
intelligens på områder som sundhedspleje kan skabe transformative fordele for velfærden. Som
supplement hertil vil en særlig europæisk strategi for kunstig intelligens inden for videnskaben
omhandle anvendelsen af kunstig intelligens på tværs af videnskabelige discipliner, øge
produktiviteten og bane vejen for videnskabelige landvindinger.
3.1 En use case-baseret tilgang i centrale europæiske industrisektorer og den offentlige
sektor
I overensstemmelse med Draghi-rapporten vil strategien for anvendelse af kunstig intelligens
være rettet mod
centrale europæiske industrisektorer, hvor EU har et stærkt lederskab.
Disse sektorer har det største uudnyttede potentiale med hensyn til indførelse af kunstig
intelligens og omfatter bl.a.
avanceret produktion, luftfartsindustrien, sikkerhed og
forsvar
23
, landbrugsfødevarer, energi- og fusionsforskning, miljø og klima, mobilitet og
bilindustrien, medicinalindustrien, bioteknologi, design af avancerede materialer,
https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/isoc_eb_ai/default/table?lang=en.
I overensstemmelse med hvidbogen om fremtiden for det europæiske forsvar 2030 er grundlæggende
teknologier som kunstig intelligens vigtige for både langsigtet økonomisk vækst og militær overlegenhed.
22
23
14
kom (2025) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om en handlingsplan for AI-kontinentet (AI Continent Action Plan)
3040049_0016.png
robotteknologi, elektronisk kommunikation, kulturelle og kreative industrier
24
og
videnskaben.
Desuden vil
den offentlige sektor
være en førende strategisk drivkraft for
strategien for anvendelse af kunstig intelligens. Strategien vil sikre, at kunstig intelligens
anvendes til at forbedre kvaliteten og effektiviteten af offentlige tjenester på områder som f.eks.
sundhedspleje, retsvæsen, uddannelse og offentlig forvaltning.
I den forbindelse har kunstig
intelligens potentiale til at blive et effektivt redskab til at forebygge og bekæmpe
forskelsbehandling og sikre lige muligheder for alle, herunder ved at skabe tilgængelige
løsninger og fjerne hindringer for personer med handicap. Samtidig er det afgørende at sikre,
at yderligere integration og anvendelse af kunstig intelligens i disse sektorer ikke underminerer
EU's økonomiske sikkerhedsinteresser. Med henblik herpå vil EU's værktøjskasse for
økonomisk sikkerhed spille en central rolle.
Strategien vil indeholde forslag til foranstaltninger til håndtering af sektorspecifikke
udfordringer, herunder adgang til data, talent, udvikling og opgradering af færdigheder,
automatiseret kontraktindgåelse og afprøvning. Tilgangen har helt grundlæggende til formål at
fastlægge de mest effektive politiske instrumenter til at lette indførelsen af AI-løsninger inden
for og på tværs af sektorer. Dette omfatter strategisk positionering af passende
støtteinstrumenter
såsom
AI-fabrikker/-gigafabrikker,
europæiske
digitale
innovationsknudepunkter, test- og forsøgsfaciliteter, strategien for en dataunion og akademiet
for AI-færdigheder (se afsnit 4). Derudover vil det i strategien blive foreslået, at Det
Europæiske AI-Kontor som EU's ekspertisecenter for kunstig intelligens opretter et
observatorium til at overvåge udviklingen og gennemførelsen.
For at indsamle en bred vifte af synspunkter og bidrag, identificere interessenternes prioriteter
og udfordringer og vurdere relevansen af potentielle løsninger opfordrer Kommissionen
For de kreative industrier vil der blive udviklet en AI-strategi for de kulturelle og kreative sektorer og industrier
sideløbende med den kommende strategi for anvendelse af kunstig intelligens. Den vil fokusere på at sikre, at
kunstig intelligens muliggør og styrker menneskelig kreativitet i stedet for at erstatte mennesker, og at den bidrager
til at beskytte Europas kulturelle og sproglige mangfoldighed.
24
15
kom (2025) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om en handlingsplan for AI-kontinentet (AI Continent Action Plan)
3040049_0017.png
interessenterne til at dele deres synspunkter om strategien for anvendelse af kunstig intelligens
som led i
den offentlige høring,
som ledsager denne meddelelse.
Kommissionen indleder også
strukturerede dialoger med repræsentanter for erhvervslivet
(herunder SMV'er, startup- og vækstvirksomheder) samt den offentlige sektor. På grundlag af
eksisterende platforme for høring af interessenter har disse dialoger til formål at finde relevante
eksempler på uudnyttet potentiale med hensyn til indførelse af AI-teknologier i specifikke
sektorer, den nuværende integration i erhvervs- og produktionsprocesser samt potentialet for
opskalering i sektoren og økonomien som helhed.
3.2 Europæiske digitale innovationsknudepunkter som de vigtigste drivkræfter for at
fremme udbredelsen af kunstig intelligens
Netværket af
europæiske digitale innovationsknudepunkter, der findes i alle EU's
medlemsstater
og ti andre europæiske lande, herunder kandidatlande, der dækker 85 % af de
europæiske regioner, vil spille en central rolle i at støtte en effektiv integration af kunstig
intelligens. De europæiske digitale innovationsknudepunkter har til formål at sikre en vellykket
digital omstilling af SMV'er, midcapselskaber og organisationer i den offentlige sektor. I den
anden fase, fra december 2025, vil de europæiske digitale innovationsknudepunkter
blive AI-
oplevelsescentre.
Deres fokus på udbredelsen af kunstig intelligens vil blive styrket for at
sikre, at de effektivt kan støtte indførelsen af sektorspecifikke AI-løsninger, samtidig med at
de fortsat yder ledsagetjenester såsom finansieringsrådgivning, netværkssamarbejde og
uddannelse.
Netværket af europæiske digitale innovationsknudepunkter vil arbejde i tæt synergi med AI-
fabrikkernes økosystem. Det vil bl.a. lette virksomhedernes adgang til AI-fabrikkernes
databehandlings- og dataressourcer samt til andre AI-initiativer såsom reguleringsmæssige
sandkasser og test- og forsøgsfaciliteter.
Sidstnævnte er store, virkelighedstro miljøer til at teste og forfine AI, hvilket sikrer, at AI-
modellen valideres, optimeres og forberedes til udrulning. Test- og forsøgsfaciliteterne
opererer især inden for sundhed, produktion, intelligente byer (herunder transport og mobilitet),
landbrug og energi
25
. En ny sådan facilitet vil blive lanceret i 2026.
For eksempel kan en virksomhed, der er villig til at implementere en AI-drevet prognosemodel
for energiforbrug inden for et eksisterende produktionssystem, have brug for specifik
uddannelse og opkvalificering af personale. Europæiske digitale innovationsknudepunkter kan
tilbyde sådanne kurser, og de vil også støtte virksomheden ved at tilbyde klare
uddannelsesforløb afhængigt af medarbejdernes behov.
Følgende eksempler viser, hvordan europæiske digitale innovationsknudepunkter allerede har
hjulpet SMV'er med at anvende AI-løsninger:
25
https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/testing-and-experimentation-facilities
.
16
kom (2025) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om en handlingsplan for AI-kontinentet (AI Continent Action Plan)
3040049_0018.png
AI-algoritmer og sensorintegration til robotfartøjer (Estland)
26
Mindchip OÜ, som er en mikroopstartsvirksomhed inden for maritim teknologi i Estland, stod over
for udfordringer med at udvikle et effektivt AI-baseret maskinsynssystem til autonome skibe. I
samarbejde med AI & Robotics Estonia EDIH, som ydede bistand gennem initiativet "test før
investering" og hjalp med at finde finansiering, integrerede de et avanceret AI-baseret
maskinsynssystem, der i væsentlig grad forbedrede deres autonome navigationskapaciteter. Dette
system reducerede omkostningerne og miljøpåvirkningen betydeligt, samtidig med at sikkerheden
og driftseffektiviteten blev forbedret.
ARACNE – Maskinsyn til kontrol af nåle og synkere for fejlfri produktion: fra proof of concept
til spin-off-selskab (Spanien)
27
CANMARTEX, en lille virksomhed i Spanien, fokuserede på ineffektivitet i tekstilproduktionen på
grund af stoffejl. Ved at samarbejde med Eurecat gennem det europæiske digitale
innovationsknudepunkt DIH4CAT udviklede de ARACNE-løsningen, der er bygget på avancerede
AI- og maskinsynsteknologier. Dette prædiktive kvalitetskontrolsystem registrerer og løser
potentielle fejl i strikkemaskiner i realtid, hvilket reducerer spildet betydeligt og øger produktiviteten.
Den innovative tilgang førte til oprettelsen af en spin-off-virksomhed og indbragte CANMARTEX
flere prestigefyldte priser, herunder for den bedste AI-løsning til industriel fremstilling ved et
arrangement om fremtidens fabrikker i 2023.
Støtte til Gas Grün GmbH's succes inden for kunstig intelligens, markedsføring og fremstilling
af prototyper ved hjælp af 3D-print (Tyskland)
28
Gas Grün GmbH, der er en lille opstartsvirksomhed inden for biogas i Tyskland, kæmpede med at
optimere energiudbyttet fra sine biogasanlæg. Ved hjælp af et digitalt innovationsknudepunkt, som
gav mulighed for at teste teknologier såsom 3D-print, inden der blev investeret i dem, og skabte
kontakt mellem Gas Grün og specialiserede partnere, udviklede virksomheden et AI-baseret
kontrolsystem, der maksimerede energiproduktionen og minimerede spild. Det hjalp virksomheden
med at vokse og fremvise deres arbejde ved branchearrangementer.
ArtCentrica: onlineplatform, der revolutionerer læring af kunst og humaniora (Italien)
ArtCentrica
giver adgang til over 8 000 kunstværker i høj opløsning fra globale museer og skaber
et unikt uddannelsesværktøj, hvor menneskelig og kunstig intelligens arbejder sammen for at skabe
interaktive multimediefortællinger centreret omkring kunstværker:
AI ArtCentrica Stories.
Dette
innovative værktøj forvandler kunstværker til dynamiske elementer, der tjener både som genstand
for fortællingen og et middel til at illustrere forskellige koncepter. FoU for dette projekt gennemføres
takket være støtte fra et digitalt innovationsknudepunkt.
3.3 Kunstig intelligens "fremstillet i Europa" fra forskning til markedet
For at udbrede AI-løsninger er det vigtigt at sikre en kontinuerlig proces, der spænder over hele
teknologiens udviklingscyklus, fra forskning til markedet.
Det er derfor afgørende at fremme
FoI-indsatsen.
Kommissionen har allerede indledt bestræbelser i denne retning med
pakken
https://european-digital-innovation-hubs.ec.europa.eu/knowledge-hub/success-stories/ai-algorithms-and-
sensor-integration-robotic-vessels.
27
https://european-digital-innovation-hubs.ec.europa.eu/knowledge-hub/success-stories/aracne-machine-vision-
needles-and-sinkers-control-zero-defect
.
28
https://european-digital-innovation-hubs.ec.europa.eu/knowledge-hub/success-stories/supporting-gas-grun-
gmbhs-success-ai-marketing-and-prototyping-using
.
26
17
kom (2025) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om en handlingsplan for AI-kontinentet (AI Continent Action Plan)
3040049_0019.png
om AI-innovation,
der blev lanceret i januar 2024, og yder finansiel støtte til forskning og
innovation inden for generativ kunstig intelligens under
GenAI4EU-initiativet,
som støtter
anvendt forskning og udgør hjørnestenene i et stærkt europæisk AI-økosystem.
GenAI4EU-initiativet har en sektorspecifik tilgang og har indtil videre
tildelt næsten
700 mio. EUR i planlagte indkaldelser under Horisont Europa og programmet for et
digitalt Europa
29
til udvikling af avancerede AI-modeller og -løsninger inden for en lang
række sektorer. Projekterne vil bl.a. udvikle generativ kunstig intelligens til optimering af
produktionslinjer inden for fremstilling, forbedre robotautonomien og samarbejdet mellem
mennesker og robotter i komplekse opgaver samt forbedre vores cyberforsvarskapacitet og
billeddiagnosteringskapacitet.
Inden for den offentlige sektor vil
op til fire pilotprojekter sigte mod at fremskynde
udbredelsen af europæiske generative AI-løsninger i offentlige forvaltninger.
Disse
pilotprojekter vil fokusere på at styrke beslutningstagningen, strømline de interne
administrative processer og forbedre borgernes interaktion ved at gøre offentlige tjenester mere
tilgængelige. Ved at udnytte den offentlige købekraft fremmer indkaldelsen
innovationsindkøb, sætter skub i udviklingen og udbredelsen af nye løsninger, fremskynder
indførelsen og forbedrer de offentlige tjenester. På grundlag af GenAI4EU-initiativet vil
Kommissionen fortsat støtte den europæiske FoI og udvikling af løsninger inden for kunstig
intelligens i 2026 og 2027 som en integreret del af strategien for anvendelse af kunstig
intelligens. Der vil blive lagt vægt på de mest lovende anvendelsestilfælde, der er identificeret
i strategien. Desuden vil GovTech Incubator-initiativet i perioden 2025-2029 støtte 21
GovTech-aktører fra 16 lande med henblik på at samarbejde og som et første skridt udvikle
AI-løsninger til offentlige udbud, dokumentationsbehandling og tilgængelighedsassistenter.
For at supplere og styrke ovennævnte initiativer er det afgørende med betydelige investeringer
i grundforskning. Dette er afgørende
for at opretholde Europas ekspertise inden for kunstig
intelligens ved at udnytte ekspertise i verdensklasse i medlemsstaterne,
forene kræfterne
på europæisk plan for at stimulere samarbejdet, fastholde og tiltrække de bedste
forskningstalenter og fremskynde den næste generation af teknologiske og videnskabelige
landvindinger, der støtter både industrien og samfundet.
Det Europæiske Forskningsråd for
Kunstig Intelligens,
der blev bebudet i de politiske retningslinjer for 2024-2029 i form af en
ressource for kunstig intelligens inden for videnskaben i Europa (RAISE),
vil samle
ressourcer, der flytter de teknologiske grænser for kunstig intelligens og udnytter dens
potentiale til at fremme videnskabelige gennembrud. Den vil støtte både "videnskab for kunstig
intelligens", der er drivkraften bag udviklingen af næste generation af AI-teknologier, og
"kunstig intelligens inden for videnskaben", der fremmer brugen af kunstig intelligens til
opdagelse og udforskning på tværs af en række videnskabelige discipliner og giver mulighed
for gensidig inspiration mellem kunstig intelligens og domænevidenskab. På grundlag af de
input, der er modtaget under de åbne offentlige høringer om både strategien for anvendelse af
29
Beløb for aktuelle og planlagte indkaldelser: for perioden 2024-2025 under Horisont Europa-programmet og
for perioden 2024-2027 under programmet for et digitalt Europa.
18
kom (2025) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om en handlingsplan for AI-kontinentet (AI Continent Action Plan)
3040049_0020.png
kunstig intelligens og strategien for kunstig intelligens inden for videnskaben, vil
Kommissionen videreudvikle konceptet, herunder dets forvaltning, og iværksætte en pilotfase
af ressourcen for kunstig intelligens inden for videnskaben i Europa (RAISE) senest i 2026.
Den kommende strategi for anvendelse af kunstig intelligens vil derfor omfatte videnskab som
en vertikal sektor og knytte an til
strategien for kunstig intelligens inden for videnskaben
(skal vedtages sammen med strategien for anvendelse af kunstig intelligens). Denne strategi
har til formål at lette forskeres
ansvarlige
og
hurtige indførelse
af kunstig intelligens støttet
af
RAISE.
Den vil indføre en handlingsplan for at overvinde identificerede hindringer for
forskere, styrke det videnskabelige samfund og tilskynde til samarbejde og videnskabelig
topkvalitet. Den vil blive forbundet med gigafabrikkernes computerkraft og skabe et åbent
miljø for videnskabeligt samarbejde.
Kommissionens vigtigste tiltag:
-
Iværksætte en offentlig høring og indkaldelse af dokumentation for at identificere
interessenternes prioriteter og danne grundlag for strategien for anvendelse af kunstig
intelligens (9.4.2025)
Iværksætte en indkaldelse af dokumentation og målrettede høringsaktiviteter med
det videnskabelige samfund for at danne grundlag for strategien for kunstig
intelligens inden for videnskaben (2. kvartal 2025)
Tilrettelægge strukturerede dialoger med repræsentanter for industrien og den
offentlige sektor for at identificere sektorspecifikke AI-relaterede resultater og KPI'er
og danne grundlag for strategien for anvendelse af kunstig intelligens (2.-3. kvartal
2025)
Tilpasse de europæiske digitale innovationsknudepunkters mission for at sikre, at de
fuldt ud støtter indførelsen af relevante AI-løsninger i strategiske sektorer (2.-3.
kvartal 2025)
Vedtage strategien for anvendelse af kunstig intelligens sammen med strategien for
kunstig intelligens inden for videnskaben (3. kvartal 2025)
Vedtage FoI-arbejdsprogrammet Horisont Europa 2026-2027, der yderligere
fremmer udviklingen og udbredelsen af kunstig intelligens/generativ kunstig
intelligens i strategiske sektorer (4. kvartal 2025)
Som led i GenAI4EU-initiativet iværksætte indkaldelser fra Horisont Europa og
programmet for et digitalt Europa inden for sundhed, cybersikkerhed, energi,
lægemidler, elektronisk kommunikation, luft- og rumfart, robotteknologi,
produktion, den offentlige sektor, videnskab osv. – med det mål at nå op på
investeringer på næsten 700 mio. EUR (1. kvartal 2026)
Iværksætte en pilotfase for RAISE, Det Europæiske Forskningsråd for Kunstig
Intelligens (2026).
-
-
-
-
-
-
-
19
kom (2025) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om en handlingsplan for AI-kontinentet (AI Continent Action Plan)
3040049_0021.png
4. Styrke AI-færdigheder og -talent
Som fremhævet i
færdighedsunionen
30
, ligger Europas konkurrencemæssige styrke hos
borgerne. En kvalificeret befolkning er afgørende for at kunne reagere på nutidens hurtige
teknologiske forandringer og sikre EU's fremtidige velstand og konkurrenceevne. Kunstig
intelligens påvirker i stigende grad arbejdstageres og borgeres jobprofiler og færdigheder. EU
er derfor nødt til at afhjælpe enhver mangel på talent og tværsektorielle misforhold mellem
udbudte og efterspurgte færdigheder i overensstemmelse med målet i strategien for anvendelse
af kunstig intelligens. I den forbindelse og i overensstemmelse med arbejdsområderne
31
i
færdighedsunionen
32
vil AI-kontinentet fokusere på foranstaltninger til at udvide EU's pulje af
AI-specialister og til i tilstrækkelig grad at opkvalificere og omskole EU's arbejdstagere og
borgere i brugen af kunstig intelligens.
Udviklingen af en bredt funderet arbejdsstyrke med kendskab til kunstig intelligens begynder
med inkluderende grunduddannelse og træning af høj kvalitet.
2030-køreplanen om
fremtiden for digital uddannelse og digitale færdigheder
og initiativet om
AI på
uddannelsesområdet
33
under køreplanen vil støtte udviklingen af AI-færdigheder på primær-
og sekundærtrinnet og fremme strategisk og etisk udbredelse af kunstig intelligens på
uddannelsesområdet, herunder gennem støtte og kapacitetsopbygning for lærere og
uddannelsesinstitutioner. På grundlag heraf og som bidrag til de fire arbejdsområder
34
i
færdighedsunionen og navnlig den strategiske plan for STEM-uddannelse
35
vil AI-kontinentet
fokusere på foranstaltninger til at udvide EU's pulje af AI-specialister og til i tilstrækkelig grad
at opkvalificere og omskole EU's arbejdstagere og borgere i brugen af kunstig intelligens.
4.1 Udvidelse af EU's pulje af AI-specialister
EU er nødt til at udvide sin AI-talentpulje for at holde trit med den stigende efterspørgsel efter
AI-relateret ekspertise, navnlig i forbindelse med udvikling af AI-applikationer og
branchespecifikke færdigheder
36
. Kommissionen vil gøre dette ved at fokusere på at:
uddanne og træne den næste generation af AI-eksperter med base i EU
tilskynde europæiske AI-talenter til at blive og vende tilbage til EU samt
tiltrække og fastholde dygtige AI-talenter fra lande uden for EU, herunder forskere.
En færdighedsunion – Europa-Kommissionen.
1) Opbygning af færdigheder for livet gennem et solidt uddannelsesmæssigt fundament, 2) opkvalificering og
omskoling for at sikre fremtidsorienterede færdigheder, 3) sikring af, at færdigheder kan cirkulere, og fordele
færdigheder for at frigøre det indre markeds fulde potentiale, 4) tiltrækkelse og fastholdelse af talenter fra
tredjelande for at afhjælpe manglen på færdigheder og udvikle de bedste talenter i Europa.
32
Samt de dermed forbundne politiske strategier, såsom den strategiske plan for STEM-uddannelse (COM(2025)
89 final).
33
Som annonceret i færdighedsunionen.
34
1) Opbygning af færdigheder for livet gennem et solidt uddannelsesmæssigt fundament, 2) opkvalificering og
omskoling for at sikre fremtidsorienterede færdigheder, 3) sikring af, at færdigheder kan cirkulere, og fordele
færdigheder for at frigøre det indre markeds fulde potentiale, 4) tiltrækkelse og fastholdelse af talenter fra
tredjelande for at afhjælpe manglen på færdigheder og udvikle de bedste talenter i Europa.
35
COM(2025) 89 final.
36
LeADS, D1.3 Final ADS demand and forecast report, 2023.
30
31
20
kom (2025) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om en handlingsplan for AI-kontinentet (AI Continent Action Plan)
3040049_0022.png
Som supplement til de eksisterende
uddannelsesprogrammer
37
og for at forberede den næste
generation af AI-eksperter i Europa vil Kommissionen støtte stigningen i det samlede udbud i
EU af
bachelor- og kandidatuddannelser og ph.d.-programmer inden for centrale
teknologier, herunder kunstig intelligens
38
, samt tilrettelægge virtuelle studiemesser og
stipendieordninger for at fremme sådanne programmer. En vigtig foranstaltning i denne
forbindelse vil være lanceringen af
akademiet for AI-færdigheder,
som er en kvikskranke,
der tilbyder uddannelse i færdigheder i forbindelse med udvikling og udbredelse af kunstig
intelligens, navnlig generativ kunstig intelligens
39
. Gennem akademiet vil Kommissionen også
afprøve et AI-lærlingeprogram for at skabe en pipeline af AI-specialister, der er uddannet i
projekter i den virkelige verden og klar til at (gen)indtræde på EU's arbejdsmarked. Med
henblik herpå er der planlagt
tilbagevendingsordninger
("returnship") for kvindelige
arbejdstagere
40
. For at skabe yderligere gode udvekslinger mellem den akademiske verden og
industrien vil Kommissionen desuden udvikle
europæiske konkurrencer om avancerede
digitale færdigheder,
som vil inddrage unge i den fælles skabelse af AI-drevne løsninger på
centrale samfundsmæssige og industrielle udfordringer og fremme kreativ og innovativ
tænkning.
Sammen med
AI-fabrikker
vil akademiet for AI-færdigheder
41
også være vigtigt for at udnytte
ekspertise inden for
uddannelse og forskning på området for kunstig intelligens
42
.
Akademiet vil støtte
AI-stipendieordninger,
der giver højt kvalificerede ph.d.-kandidater fra
EU og tredjelande samt unge fagfolk, der bor uden for EU, mulighed for at arbejde i enheder i
EU. AI-stipendier vil sikre, at de dygtigste eksperter inden for generativ kunstig intelligens kan
undervise de studerende på akademiet for AI-færdigheder, samtidig med at de fremmer deres
egen forskning på området. AI-akademiet vil derfor
udvikle et pilotforsøg med en generativ
AI-fokuseret grad
43
.
AI-fabrikker
vil på den anden side være afgørende for at skabe et meget
dynamisk miljø for forskere på topniveau og vil fremme innovation og samarbejde om
udvikling og udbredelse af AI-løsninger til strategiske sektorer.
For yderligere at tiltrække de bedste ph.d.-kandidater og forskere vil Kommissionen fokusere
på foranstaltninger til at tiltrække de bedste studerende og
forskere
(herunder i AI-sektoren)
fra lande uden for EU.
Med henblik herpå vil Kommissionen i den kommende visumstrategi
Herunder initiativer som
Erasmus+, alliancen mellem europæiske universiteter, MSCA's ph.d.-netværk
samt
initiativerne under Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT) og dets videns- og
innovationsfællesskaber (VIF).
38
Se foranstaltningerne i arbejdsprogrammet for et digitalt Europa 2025-2027:
Work Programme 2025-2027 of
the Digital Europe Programme (DIGITAL) | Shaping Europe's digital future.
39
EU Funding & Tenders Portal | EU Funding & Tenders Portal.
40
Returnship-programmer støtter genindtræden i arbejdsstyrken efter en længere karrierepause, f.eks. i
forbindelse med barselsorlov. Disse ordninger supplerer yderligere EU-initiativer for at tiltrække flere kvinder og
piger til uddannelse og erhvervsuddannelse i kunstig intelligens, herunder den strategiske plan for STEM-
uddannelse.
41
Akademiet for AI-færdigheder vil undersøge mulighederne for samarbejde med andre relevante initiativer, f.eks.
den europæiske alliance for AI-færdigheder (ARISA).
42
Sikring af komplementaritet og synergi med andre relevante initiativer, f.eks. den
den europæiske alliance for
AI-færdigheder
(ARISA).
43
Dette vil være et godt supplement til Erasmus+-programmets indsats for at støtte innovative tilgange til
anvendelsen af generative AI-værktøjer på uddannelsesområdet (EdTech) og vil tage hensyn til relevante tiltag i
færdighedsunionen såsom den europæiske grad/det europæiske mærke.
37
21
kom (2025) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om en handlingsplan for AI-kontinentet (AI Continent Action Plan)
3040049_0023.png
fastlægge foranstaltninger til at forbedre gennemførelsen af direktivet om studerende og
forskere og
direktivet om det blå EU-kort
samt ved at afprøve
Marie Skłodowska-Curie-
aktiviteten "MSCA Choose Europe".
Som med andre MSCA-initiativer vil dette pilotprojekt
være åbent for alle forskningsområder, så forskningsinstitutioner såsom universiteter og
forskningsinfrastrukturer kan tiltrække, udvikle og fastholde fremragende internationale AI-
forskere. Pilotprojektet medfinansierer rekrutteringsprogrammer, der gør det muligt for dem at
knytte deres MSCA-stipendier til mere langsigtede perspektiver inden for institutionen,
herunder f.eks. udvælgelsesprøver til faste stillinger. Det har til formål at tackle usikkerhed i
forskeres karriere, gøre det europæiske FoI-økosystem mere attraktivt og styrke den
europæiske forskningskapacitet på lang sigt.
Endelig vil Kommissionen på grundlag af EU's eksisterende retlige rammer træffe
foranstaltninger til at støtte medlemsstaterne og arbejdsgiverne i at
tiltrække og fastholde
flere højt kvalificerede statsborgere fra lande uden for EU, herunder eksperter i kunstig
intelligens.
Et vigtigt redskab til dette vil være den fremtidige
EU-talentpulje,
som bør
vedtages så hurtigt som muligt af medlovgiverne. Senest i 2026 vil Kommissionen desuden
iværksætte de første
Multipurpose Legal Gateway Offices
i vigtige partnerlande for at
fremme den internationale arbejdskraftmobilitet og kompetenceudvikling mellem EU,
medlemsstaterne og partnerlandene, herunder inden for IKT. Kommissionen vil også fortsat
styrke
talentpartnerskaber
for at maksimere arbejdskraftens mobilitet og udviklingen af
færdigheder i sektorer, der er relevante for kunstig intelligens, såsom IKT, som er en prioriteret
sektor i fire af de fem nuværende talentpartnerskaber.
4.2 Opkvalificering og omskoling af EU's arbejdsstyrke og befolkning
For at støtte en effektiv udbredelse af kunstig intelligens i hele EU og sikre en
menneskecentreret digital omstilling på arbejdspladsen og i samfundet som helhed, er
Kommissionen i samarbejde med medlemsstaterne nødt til at støtte opkvalificering og
omskoling af fagfolk på alle områder og den bredere befolkning i forbindelse med anvendelsen
af kunstig intelligens
44
. I den forbindelse er den sociale dialog afgørende for at foregribe og
imødekomme behovene for færdigheder på arbejdsmarkedet og lette indførelsen af digitale
teknologier på Europas arbejdspladser på en retfærdig og inkluderende måde.
Med henblik på at sikre arbejdstagernes fortsatte læring (i SMV'er, midcapselskaber,
startupvirksomheder og offentlige organisationer) vil Kommissionen basere sig på netværket
af
europæiske digitale innovationsknudepunkter,
som vil øge deres færdigheds- og
uddannelsestjenester og tilbyde praktiske kurser om kunstig intelligens til forskellige tekniske
og ikketekniske profiler og til specifikke sektorer. Kommissionen vil også
øge bevidstheden
I de kommende år vil 61 % af de voksne arbejdstagere have brug for nye færdigheder for at kunne håndtere de
ændringer, som den kunstige intelligens har betydet for deres arbejde, men kun 15 % har allerede modtaget
uddannelse i brug af AI-værktøjer (Cedefop,
undersøgelse af AI-færdigheder, 2025).
44
22
kom (2025) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om en handlingsplan for AI-kontinentet (AI Continent Action Plan)
3040049_0024.png
om AI-færdigheder
45
og
fremme dialogen om kunstig intelligens for alle
46
, navnlig ved at
fremme formidlingsaktiviteter og ved at føre en fortegnelse over initiativer vedrørende AI-
færdigheder, der gennemføres af private og offentlige organisationer
47
.
Kommissionens vigtigste tiltag:
-
Støtte et større udbud i EU af bachelor- og kandidatgrader samt ph.d.-grader med
fokus på nøgleteknologier, herunder kunstig intelligens (2. kvartal 2025)
-
Lancere akademiet for AI-færdigheder (2. kvartal 2025), herunder:
o
AI-stipendieordninger for at tiltrække ph.d.-kandidater fra EU- og ikke-EU-
lande, forskere og unge fagfolk, der bor i udlandet
o
(sammen med "AI-fabrikker") et pilotforsøg med en generativ AI-fokuseret
grad for at lette undervisning og forskning på højeste niveau for AI-
stipendiater
o
et pilotforsøg med et AI-lærlingeprogram med industrien
o
stipendie- og tilbagevendingsordninger for kvindelige arbejdstagere
-
Afholde konkurrencer om avancerede digitale færdigheder inden for
nøgleteknologier, herunder kunstig intelligens (2. kvartal 2025)
-
Bidrage til at tiltrække og fastholde kvalificerede AI-talenter fra lande uden for EU,
herunder via "MSCA Choose Europe"-ordningen for forskere (4. kvartal 2025-2026)
-
Støtte kontinuerlig læring blandt arbejdstagere i SMV'er, midcapselskaber,
startupvirksomheder og organisationer i den offentlige sektor med de europæiske
digitale innovationsknudepunkter (2. kvartal 2025)
-
Fremme AI-færdigheder gennem formidlingsaktiviteter og et register over initiativer
vedrørende AI-færdigheder (2. kvartal 2025)
-
Iværksætte et pilotprojekt, der udnytter eksisterende talentpartnerskaber og
Multipurpose Legal Gateway Offices til at fremme mobiliteten for højt kvalificerede
arbejdstagere fra tredjelande i AI-sektoren (4. kvartal 2025).
5. Fremme af overholdelse af lovgivningen og forenkling
En brugbar og robust lovgivningsmæssig ramme er afgørende for at skabe et positivt og
konkurrencedygtigt miljø, hvor EU's AI-virksomheder kan trives, og for innovation i EU's AI-
økosystem. EU har vedtaget
AI-forordningen for at skabe betingelserne for et
velfungerende indre marked
for kunstig intelligens, der sikrer fri bevægelighed på tværs af
Dette vil ske i overensstemmelse med parallelle aktiviteter såsom 2030-køreplanen for fremtiden for digital
uddannelse og digitale færdigheder, initiativet om AI på uddannelsesområdet og ajourføringen af den digitale
kompetenceramme for borgerne (DigComp 3.0), der alle er bebudet i forbindelse med færdighedsunionen.
46
I overensstemmelse med AI-forordningen, den europæiske erklæring om digitale rettigheder og principper og
navnlig princippet om, at ingen må lades i stikken.
47
Fortegnelsen blev lanceret i forbindelse med arbejdet med at støtte gennemførelsen af artikel 4 i AI-forordningen
og indeholder indtil videre praksis indsamlet blandt organisationerne bag AI-pagten:
Living repository to foster
learning and exchange on AI literacy | Shaping Europe's digital future.
45
23
kom (2025) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om en handlingsplan for AI-kontinentet (AI Continent Action Plan)
3040049_0025.png
grænserne og harmoniserede betingelser for adgang til EU's marked. Den sikrer også, at kunstig
intelligens, der udvikles og anvendes i Europa, er sikker, respekterer de grundlæggende
rettigheder og er af højeste kvalitet, hvilket er et salgsargument for europæiske udbydere, og
fremmer udbredelsen af kunstig intelligens. AI-forordningen følger en målrettet og
risikobaseret tilgang, der kun pålægger krav til højrisiko-AI-applikationer. Den trådte i kraft
den 1. august 2024 og er ved at blive indfaset gradvist med fuld anvendelse senest den 2. august
2027.
Succesen af AI-forordningen vil primært afhænge af, hvor anvendelige dens regler er i praksis.
Den igangværende forberedelsesfase er afgørende for at opnå en
vellykket gennemførelse.
Medlemsstaterne og Kommissionen, herunder AI-Kontoret, skal intensivere deres bestræbelser
på at fremme en gnidningsløs og forudsigelig anvendelse af AI-forordningen. Som et første
skridt lancerer Kommissionen
servicedesken for AI-forordningen,
som vil være et centralt
informationsknudepunkt for forordningen, der giver interessenter mulighed for at bede om
hjælp og modtage skræddersyede svar. Dette initiativ vil give nem og gratis adgang til
oplysninger og vejledning om den gældende lovgivningsmæssige ramme, som navnlig vil
opfylde behovene hos mindre udbydere og idriftsættere af AI-løsninger. Svarene vil bestå af
praktiske råd, der vil hjælpe dem til at forstå og overholde AI-forordningen. Servicedesken vil
blive varetaget af et særligt team i AI-Kontoret. Den vil tilbyde en interaktiv platform, hvor
virksomheder og andre interessenter, herunder offentlige myndigheder, vil kunne stille
spørgsmål, få svar og få adgang til tekniske værktøjer, der kan hjælpe dem med at anvende AI-
forordningen, f.eks. beslutningstræer og andre selvevalueringsværktøjer.
Servicedesken for AI-forordningen vil fuldende EU's økosystem for støtte til interessenter, som
også
omfatter
indledende
oplysninger
gennem
de
europæiske
digitale
innovationsknudepunkter og muligheden for at samarbejde under udviklingen af et højrisiko-
AI-system i en national reguleringsmæssig AI-sandkasse. De reguleringsmæssige AI-
sandkasser er i øjeblikket ved at blive oprettet i medlemsstaterne og vil være operationelle
senest i august 2026. Interessenter kan også allerede nu gå i direkte dialog med AI-Kontoret
ved at deltage i
AI-pagten
48
, som tilskynder og støtter dem – ved at dele erfaringer og viden –
i planlægningen af gennemførelsen af foranstaltninger i AI-forordningen. Desuden vil
Kommissionen fortsat yde vejledning om anvendelsen af AI-forordningen til støtte for
overholdelse. Dette omfatter udarbejdelse af delegerede gennemførelsesretsakter og
retningslinjer, der f.eks. letter en konsekvent anvendelse af AI-forordningen i forhold til
sektorspecifik produktlovgivning, f.eks. forordningen om medicinsk udstyr
49
, og dens samspil
med anden beslægtet lovgivning
50
. Desuden letter Kommissionen overholdelsen ved at styre
samregulerende instrumenter såsom udviklingen af standarder til støtte for AI-forordningen og
adfærdskodeksen om kunstig intelligens til generelle formål
51
. I betragtning af den vigtige
https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/ai-pact
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/745 af 5. april 2017 om medicinsk udstyr, om ændring
af direktiv 2001/83/EF, forordning (EF) nr. 178/2002 og forordning (EF) nr. 1223/2009 og om ophævelse af Rådets
direktiv 90/385/EØF og 93/42/EØF (EUT L 117 af 5.5.2017, s. 1).
50
F.eks. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om
ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse) (EUT L 119 af 4.5.2016, s. 1).
51
https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/ai-code-practice.
48
49
24
kom (2025) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om en handlingsplan for AI-kontinentet (AI Continent Action Plan)
3040049_0026.png
rolle, som standarder spiller med hensyn til at reducere overholdelsesomkostningerne og
fremme effektive, praktiske og bredt vedtagne løsninger, vil Kommissionen intensivere
indsatsen sammen med de ansvarlige organisationer for at fremskynde deres udvikling.
Kommissionen vil fortsat samarbejde med
Det Europæiske Udvalg for Kunstig Intelligens
52
,
som består af medlemsstaterne, og som bistår med at vejlede om anvendelsen af AI-
forordningen, herunder inden for rammerne af
sektorspecifik lovgivning.
Som et næste skridt vil Kommissionen bygge videre på de erfaringer, der er gjort i den
igangværende gennemførelsesfase, og
udpege yderligere foranstaltninger, der er
nødvendige for at fremme en gnidningsløs, strømlinet og enkel anvendelse af AI-
forordningen,
navnlig for mindre virksomheder. Den offentlige høring om strategien for
anvendelse af kunstig intelligens, der iværksættes sammen med denne meddelelse, omfatter
derfor også specifikke spørgsmål om udfordringerne i forbindelse med
gennemførelsesprocessen for AI-forordningen for at identificere, hvor lovgivningsmæssig
usikkerhed hindrer udviklingen og indførelsen af kunstig intelligens, og undersøge, hvordan
Kommissionen og medlemsstaterne bedre kan støtte interessenterne i gennemførelsen af AI-
forordningen. Kommissionen vil tage hensyn til resultaterne af høringen af interessenter og
stille skabeloner, vejledninger, webinarer og uddannelseskurser til rådighed for at strømline
procedurerne og lette overholdelsen. Resultaterne af denne offentlige høring vil også indgå i
den bredere vurdering i mandatperiodens første år af, hvorvidt de udvidede EU-regler på det
digitale område i tilstrækkelig grad afspejler behovene og begrænsningerne hos virksomheder
såsom SMV'er og små midcapselskaber og går videre end nødvendige retningslinjer og
standarder, der letter overholdelsen
53
.
AI-forordningen er en horisontal retsakt, der skaber et indre marked for sikker og pålidelig
kunstig intelligens på tværs af sektorer og områder, herunder retshåndhævelse, sundhed,
maskiner, radioudstyr, motorkøretøjer, finansielle tjenesteydelser og beskæftigelse. AI-
forordningen vil få sin fulde virkning, efterhånden som den gradvist træder i kraft i løbet af de
næste to år
54
. Eftersom innovation kræver klare regler, vil Kommissionen sikre, at
gennemførelsesforanstaltningerne er på plads i god tid inden ikrafttrædelsen af de respektive
bestemmelser i AI-forordningen. For at skabe et ægte indre marked, hvor kunstig intelligens
kan trives under fælles, forudsigelige lovgivningsmæssige betingelser, er det afgørende, at både
medlemsstaterne og EU fokuserer på en effektiv gennemførelse heraf. I princippet bør vi først
opnå erfaring med anvendelsen af disse nye horisontale regler og evaluere deres virkning, før
en eventuel ny lovgivning om kunstig intelligens kan overvejes.
https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/ai-board.
COM(2025) 47 – Et enklere og hurtigere Europa: Meddelelse om gennemførelse og forenkling.
54
AI-forordningen trådte i kraft den 1.8.2024. Bestemmelserne deri finder gradvist anvendelse frem til den
2.8.2027. De almindelige bestemmelser og forbuddene fandt anvendelse fra den 2.2.2025, reglerne vedrørende
forvaltning og AI-modeller til almen brug finder anvendelse den 2.8.2025, den generelle anvendelse, som omfatter
reglerne for højrisiko-AI-systemer, gennemsigtighed og foranstaltninger til støtte for innovation, træder i kraft
den 2.8.2026, og reglerne for højrisiko-AI-systemer, der er omfattet af eksisterende produktlovgivning, finder
anvendelse den 2.8.2027.
52
53
25
kom (2025) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om en handlingsplan for AI-kontinentet (AI Continent Action Plan)
3040049_0027.png
Kommissionens vigtigste tiltag:
-
-
Lancere en servicedesk for AI-forordningen i EU's AI-Kontor (juli 2025)
Iværksætte, som led i den offentlige høring om strategien for anvendelse af kunstig
intelligens, en proces for at afdække interessenternes lovgivningsmæssige
udfordringer og danne grundlag for eventuelle yderligere foranstaltninger til fremme
af overholdelse og mulig forenkling af AI-forordningen (april 2025).
6. Konklusion
Handlingsplanen for AI-kontinentet har til formål at sætte skub i og fremskynde EU's AI-
politikker ved at
investere i storstilede AI-computinginfrastrukturer, forbedre adgangen
til data, fremskynde indførelsen af kunstig intelligens i strategiske EU-sektorer, styrke
AI-færdigheder og -talent og fremme overholdelse og forenkling af lovgivningen.
For at
nå dette mål skal EU-institutionerne, regeringerne, virksomhederne, forskerne og udviklerne
arbejde sammen og forpligte sig til en fælles indsats, der bringer samarbejdet op på et nyt
niveau. EU's AI-Kontor vil navnlig arbejde tæt sammen med medlemsstaterne gennem Det
Europæiske Udvalg for Kunstig Intelligens for at sikre en konsekvent politisk tilgang under
hensyntagen til den dynamiske teknologiske udvikling.
Internationalt engagement
er en integreret del af strategien, som har til formål at styrke EU's
position og indflydelse inden for kunstig intelligens. EU søger – gennem proaktivt bilateralt og
multilateralt samarbejde med partnerlande – at lede den globale indsats inden for kunstig
intelligens ved at støtte innovation, sikre tillid gennem beskyttelsesforanstaltninger og udvikle
den globale AI-forvaltning. Det er afgørende, at EU går sammen med ligesindede partnere,
kandidatlande og potentielle kandidatlande om at fremme en sikker, pålidelig og
menneskecentreret AI-udvikling i multilaterale fora. EU vil yderligere undersøge potentialet i
sine digitale partnerskaber og sit internationale digitale samarbejde for at fremme en tilgang til
kunstig intelligens, der øger menneskers trivsel og samfundsmæssige fremskridt. Den
kommende meddelelse om en international
strategi for digital suverænitet, sikkerhed og
demokrati
(2. kvartal 2025) vil skitsere EU's internationale tilgang yderligere.
Handlingsplanen for AI-kontinentet samler en række initiativer, der har til formål at
fremskynde den politiske indsats, der er nødvendig for at sætte Europa i spidsen for innovation
i teknologisektorerne. Ved at investere i nøgleområder som kunstig intelligens,
kvantedatabehandling og mikrochipdesign kan Europa øge sin produktivitet og
konkurrenceevne, sikre sin teknologiske suverænitet og levere offentlige tjenester af høj
kvalitet til sine borgere.
Dette er en enestående mulighed for Europa til at handle hurtigt
for at forme fremtiden for kunstig intelligens og skabe en bedre fremtid for alle
europæere og i sidste ende blive et førende AI-kontinent.
26