Notat
1. juli 2025
J.nr. 2025-3372
Kontor: MOA/ISK
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Forslag til Parlamentets og Rådets direktiv om registreringsdokumenter for køretøjer og
oplysninger fra nationale køretøjsregistre og om ophævelse af Rådets direktiv 1999/37/EF
(KOM (2025)179 final)
Notatet oversendes også til SAU.
Nyt notat.
1. Resumé
Europa-Kommissionen (Kommissionen) har den 24. april 2025 fremsat forslag til direktiv om registre-
ringsdokumenter for køretøjer og oplysninger fra nationale køretøjsregistre og om ophævelse af Rådets di-
rektiv 1999/37/EF (Registreringsdokumentdirektivet). Nærhedsprincippet vurderes at være overholdt.
Forslaget er en del af en synspakke bestående af tre forslag, herunder forslag til registreringsdokumentdi-
rektivet, periodesynsdirektivet og vejsidesynsdirektivet. Synspakken har til formål at forbedre trafiksik-
kerheden, at bidrage til en bæredygtig mobilitet samt at lette den frie bevægelighed for personer og varer i
EU.
Registreringsdokumentdirektivet regulerer indholdet i registreringsdokumenterne (registreringsattesterne for
køretøjerne) og data i de nationale registre. Nærværende forslag, som erstatter det eksisterende registre-
ringsdokumentdirektiv, har til formål at bidrage til at forbedre elektronisk lagring og udveksling af rele-
vante køretøjsidentifikations- og statusdata, hvilket vil afhjælpe manglen på sådanne data og forbedre de
håndhævende myndigheders gensidige anerkendelse af data. Desuden vil sikring af mere nøjagtige status-
data (f.eks. kilometertal) og mere effektiv udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne bidrage til at
identificere køretøjer med manipulerede kilometertællere.
Forslaget vurderes at have statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes således at medføre væsentlige
administrative konsekvenser på bl.a. Skatteministeriets område. Skatteforvaltningen vil skulle gennem-
føre betydelig it-udvikling i Motorregistret, herunder mhp. at understøtte registrering og opbevaring af nye
datatyper for køretøjer samt udvidelse af funktionalitet i Motorregistret ift. suspendering af køretøjer.
Derudover skal Motorregistret opkobles til øvrige nationale køretøjsregistre mhp. dataudveksling og af-
rapportering til EU-Kommissionen.
Forslaget forventes desuden at medføre administrative omkostninger for synsvirksomheder og køretøjsfabri-
kanter. Disse omkostninger kan medføre øgede priser på henholdsvis syn og køretøjer. Sidstnævnte inde-
bærer, at der ligeledes kan være statsfinansielle effekter i form af afledt effekt på bilafgifterne.
Initialer: Hw/CBN