Europaudvalget 2024-25
KOM (2025) 0186 Bilag 1
Offentligt
3051823_0001.png
Grund- og Nærhedsnotat
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
forordning (EU) 2024/1348 for så vidt angår opstilling af en liste over
sikre oprindelseslande på EU-plan
KOM (2025) 186
Nyt notat
Dette grund- og nærhedsnotat sendes tillige til Udvalget for Udlændinge- og
Integrationspolitik.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
1
1. Resumé
Europa-Kommissionen har fremsat forslag til forordning om opstilling af en
liste over sikre oprindelseslande på EU-plan. Formålet med forslaget er dels
etablering af en fælles EU-liste over sikre oprindelseslande med henblik på
at styrke medlemsstaters anvendelse af de procedurer, der er forbundet med
udpegelsen af sikre oprindelseslande, dels at fremrykke virkningstidspunktet
for visse bestemmelser i asylprocedureforordningen. Forslaget rejser ikke
spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet. Forslaget er omfattet af det danske
retsforbehold og har derfor hverken lovgivningsmæssige eller økonomiske
konsekvenser for Danmark. Regeringen er overordnet positivt indstillet over
for Kommissionens forslag.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen har ved KOM (2025) 186 af 16. april 2025 fremsat
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forord-
ning (EU) 2024/1348 (’asylprocedureforordningen’) for så vidt angår opstil-
ling af en liste over sikre oprindelseslande på EU-plan.
Asylprocedureforordningen, som har virkning fra den 12. juni 2026, gør det
muligt for EU-medlemsstaterne at anvende specifikke procedureregler, navn-
lig fremskyndede procedurer eller grænseprocedurer, når en ansøger kommer
1
10. juli 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Forslaget er fremsat efter Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), tredje del,
afsnit V, artikel 79, stk. 2, litra c. Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark
ikke i vedtagelsen af foranstaltninger, der forslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, og ifølge artikel
2 i protokollen er der ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende
for Danmark, ligesom de ikke finder anvendelse i Danmarks (retsforbeholdet).
Side
1/6
kom (2025) 0186 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om opstilling af en liste over sikre oprindelseslande på EU-plan
3051823_0002.png
fra et tredjeland, som kan betragtes som et sikkert oprindelsesland. Udpeg-
ningen af et sikkert oprindelsesland indebærer endvidere, at der for en asyl-
ansøger fra det pågældende tredjeland vil gælde en omvendt bevisbyrderegel,
hvorefter det vil påhvile ansøgeren at godtgøre over for asylmyndighederne,
at den ellers gældende formodning om sikkerhed i tredjelandet ikke finder
anvendelse i ansøgerens individuelle tilfælde. Flere medlemsstater oprethol-
der allerede i dag nationale lister over sikre oprindelseslande i henhold til na-
tional lovgivning.
Asylprocedureforordningen indeholder som noget nyt mulighed for at udpege
sikre oprindelseslande
på EU-plan.
På nuværende tidspunkt omfatter EU-lov-
givningen imidlertid ikke en liste over lande, der kan anses som sikre oprin-
delseslande. Kommissionens forslag sigter således mod at udmønte mulighe-
den i asylprocedureforordningen for at udpege sikre oprindelseslande på EU-
plan.
Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i artikel
294 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (’TEUF’). Rådet
træffer afgørelse ved kvalificeret flertal.
Hjemmelsgrundlaget og det danske retsforbehold
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 78, stk. 2, litra d. Det frem-
går heraf, at der kan vedtages foranstaltninger vedrørende et fælles europæisk
asylsystem, som bl.a. omfatter fælles procedurer for henholdsvis tildeling og
fratagelse af ensartet status for asyl eller subsidiær beskyttelse.
Forslaget er således fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Ifølge protokol-
len om Danmarks stilling, som er knyttet til Lissabontraktaten, deltager Dan-
mark ikke i vedtagelsen af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF,
tredje del, afsnit V, og ifølge protokollen er ingen af de foranstaltninger, der
er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for Danmark, ligesom de ikke
finder anvendelse i Danmark (’retsforbeholdet’).
3. Formål og indhold
Kommissionen anfører, at formålet med forslaget dels er at styrke den prak-
tiske anvendelse af begrebet
’sikkert
oprindelsesland’ som et vigtigt redskab
til at understøtte en hurtig behandling af asylansøgninger, der sandsynligvis
er grundløse, dels at fremskynde anvendelsen af de bestemmelser i asylpro-
cedureforordningen, der gør det muligt at behandle asylansøgninger fra visse
ansøgere i grænseprocedure eller efter en fremskyndet procedure samt de be-
Side
2/6
kom (2025) 0186 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om opstilling af en liste over sikre oprindelseslande på EU-plan
3051823_0003.png
stemmelser, der gør det muligt at udpege sikre tredjelande og sikre oprindel-
seslande med undtagelser for bestemte dele af landenes område eller for klart
identificerbare personkategorier.
Forslaget består af følgende hovedelementer:
Udpegelse af sikre oprindelseslande på EU-plan
Med forslaget foreslås det at etablere en fælles EU-liste over sikre oprindel-
seslande. De tredjelande, der foreslås udpeget som sikre oprindelseslande på
EU-plan, kan opdeles i to grupperinger:
For det første udpeges de tredjelande, som Det Europæiske Råd har
udnævnt til EU-kandidatlande (Albanien, Bosnien-Hercegovina, Ge-
orgien, Moldova, Montenegro, Nordmakedonien, Serbien, Tyrkiet og
Ukraine), som principielt sikre oprindelseslande, medmindre der fo-
religger de følgende særlige omstændigheder: 1) der pågår en interna-
tional eller intern væbnet konflikt i landet; 2) der er indført restriktive
foranstaltninger (sanktioner) fra EU’s side mod landet;
eller 3) aner-
kendelsesprocenten for tildeling af international beskyttelse til asyl-
ansøgere fra tredjelandet er over 20 pct. på EU-niveau.
Derudover udpeges følgende tredjelande som sikre oprindelseslande:
Kosovo, Bangladesh, Colombia, Ægypten, Indien, Marokko og Tune-
sien.
Kommissionen vil i fremtiden kunne foreslå yderligere tredjelande opført på
den fælles EU-liste, såfremt de opfylder betingelserne for at blive udpeget
som sikre oprindelseslande. Ændringer til den fælles liste skal vedtages i
overensstemmelse med den almindelige lovgivningsprocedure.
Fremskyndelse af visse bestemmelser i asylprocedureforordningen
Ved forslaget udskilles endvidere visse bestemmelser i asylprocedureforord-
ningen til ikrafttræden på et tidligere tidspunkt end den 12. juni 2026, hvor
resten af forordningen begynder at finde anvendelse, med henblik på anven-
delse af disse bestemmelser inden for rammerne af medlemsstaternes haste-
og grænseprocedurer i henhold til det nugældende asylproceduredirektiv.
Det foreslås således at fremskynde anvendelsestidspunktet for den bestem-
melse i asylprocedureforordningen, der giver medlemsstaterne mulighed for
at anvende en accelereret procedure eller en grænseprocedure, når en asylan-
søger kommer fra et tredjeland, hvor anerkendelsesprocenten for tildeling af
asyl ligger på et niveau på 20 pct. eller derunder. Det foreslås endvidere at
fremskynde anvendelsen af de bestemmelser i forordningen, som gør det mu-
Side
3/6
kom (2025) 0186 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om opstilling af en liste over sikre oprindelseslande på EU-plan
ligt at udpege et tredjeland som et sikkert oprindelsesland eller sikkert tredje-
land med undtagelser for bestemte dele af landenes territoriale område eller
for visse persongrupper.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra
Europa-Parlamentet. Det kan oplyses, at Europa-Parlamentets udvalg for
Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre Anliggender (’LIBE-udvalget’) er
det ansvarlige udvalg.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i forhold til nærhedsprincippet henvist til følgende:
”Ifølge
afsnit V i TEUF om et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed
har Den Europæiske Union visse beføjelser på dette område. Disse beføjelser
skal udøves i henhold til artikel 5 i traktaten om Den Europæiske Union, dvs.
hvis og i det omfang målene for den påtænkte foranstaltning ikke i tilstrække-
lig grad kan opfyldes af medlemsstaterne, men på grund af den påtænkte for-
anstaltnings omfang eller virkninger bedre kan nås på EU-plan.
Forslaget sigter mod etablering af en fælles liste over sikre oprindelseslande
på EU-niveau, da en sådan liste vil lette samtlige medlemsstaters anvendelse
af de procedurer, der er forbundet med anvendelsen af begrebet sikkert op-
rindelsesland. Forslaget har også til formål at afhjælpe nogle af uoverens-
stemmelserne mellem medlemsstaternes nationale lister over sikre oprindel-
seslande, der forårsager, at ansøgere om international beskyttelse med op-
rindelse i samme tredjeland ikke altid får deres ansøgning behandlet efter
samme procedurer i medlemsstaterne. Det overordnede mål for den foreslå-
ede handling kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne, når
de handler hver for sig, og kan bedre nås på EU-plan.”
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet er
overholdt.
6. Gældende dansk ret
Det følger af udlændingelovens § 53 b, stk. 1, at Udlændingestyrelsen efter
forelæggelse for Dansk Flygtningehjælp kan bestemme, at afgørelsen i en sag
om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 ikke kan indbringes for
Flygtningenævnet, når ansøgningen må anses for åbenbart grundløs.
En asylansøgning kan behandles i den såkaldte åbenbart grundløs haster-pro-
cedure (ÅGH), hvis der allerede på grundlag af ansøgerens nationalitet er en
Side
4/6
kom (2025) 0186 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om opstilling af en liste over sikre oprindelseslande på EU-plan
3051823_0005.png
forhåndsformodning for, at ansøgeren ikke opfylder betingelserne for at opnå
asyl i Danmark, og at ansøgningen derfor kan afvises som åbenbart grundløs.
Udlændingemyndighederne anvender i disse sager en liste over sikre oprin-
delseslande, der skal behandles efter ÅGH-proceduren. Listen udarbejdes af
Udlændingestyrelsen efter drøftelser med Dansk Flygtningehjælp og Hjem-
rejsestyrelsen. ÅGH-landelisten offentliggøres på udlændingemyndigheder-
nes hjemmeside
www.nyidanmark.dk.
Forslaget giver derudover ikke anledning til at redegøre yderligere for gæl-
dende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er omfattet af retsforbeholdet og har derfor ikke lovgivningsmæs-
sige konsekvenser for Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Vedtagelsen af forslaget vil ikke have hverken statsfinansielle, samfunds- el-
ler erhvervsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Dan-
mark.
8. Høring
Sagen er sendt i høring i Specialudvalget for Asyl- og Indvandringssamar-
bejde (SPAIS) den 3. juli 2025.
DRC Dansk Flygtningehjælp har udtrykt bekymring for, at forslaget vil med-
føre, at flere asylansøgere vil få deres asylsager behandlet i en grænseproce-
dure, hvilket indebærer en mere omfattende brug af frihedsberøvelse og en
forhøjet risiko for brud på refoulementsforbuddet. Der henvises endvidere til,
at lister over sikre oprindelseslande efter flygtningehjælpens opfattelse bør
basere sig på objektive kriterier, hvor det er helt åbenbart, at en ansøger ikke
vil blive anerkendt som flygtning. Det er derfor bekymrende, at den foreslå-
ede EU-liste indeholder en række lande, hvor menneskerettighedssituationen
er alvorligt udfordret. Det fremhæves desuden, at man hos flygtningehjælpen
finder det overraskende, at man fra dansk side støtter etableringen af en EU-
liste over sikre tredjelande, når denne ikke vil komme til at gælde for Dan-
mark. Endelig mener flygtningehjælpen ikke, at det er fornuftigt at frem-
skynde implementeringen af de pågældende bestemmelser i asylprocedure-
forordningen.
Side
5/6
kom (2025) 0186 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om opstilling af en liste over sikre oprindelseslande på EU-plan
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdning til sagen.
10. Regeringens
foreløbige
generelle holdning
Regeringen er generelt positivt indstillet over for forslaget. Det er således po-
sitivt, at der med forslaget udpeges sikre oprindelseslande på EU-plan, som
dermed vil have virkning i alle de øvrige EU-medlemsstater. Dette vil kunne
medvirke til at mindske sekundære migrationsbevægelser inden for EU ved
at dæmme op for, at asylansøgere fra de udpegede sikre lande søger mod EU-
medlemslande, der ikke opretholder national lovgivning om sikre oprindel-
seslande, med henblik på at blive omfattet af gunstigere asylsagsbehandlings-
regler. Regeringen er endvidere positiv over for, at forslaget fremrykker visse
bestemmelser i asylprocedureforordningen, som giver bedre muligheder for
en EU-hastebehandling af navnlig grundløse asylansøgninger, og som der-
med kan være med til at føre til hurtigere udsendelser af afviste asylansøgere.
Derudover er regeringen positivt indstillet over for, at de øvrige medlemssta-
ter med forslaget får mulighed for at behandle ansøgninger fra ansøgere fra
de udpegede sikre lande i en asylgrænseprocedure, hvilket vil sikre, at udlæn-
dinge, som sandsynligvis ikke vil være berettiget til international beskyttelse,
ikke tillades indrejse i EU med henblik på at få behandlet deres sag efter den
almindelige asylprocedure.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side
6/6