Europaudvalget 2024-25
KOM (2025) 0188 Bilag 1
Offentligt
3043465_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Europpa-Kommissionens forslag til forordning om tilskyndelse til forsvarsrelaterede
investeringer i EU-budgettet til gennemførelse af ReArm Europe-planen
KOM (2025) 188
Nyt notat.
1. Resumé
Europa-Kommissionen (Kommissionen) har den 22. april 2025 fremsat forslag til forordning
om tilskyndelse til forsvarsrelaterede investeringer i EU-budgettet (KOM (2025) 188). Forsla-
get er modtaget i dansk sprogversion den 3. juni.
Forordningsforslaget er en leverance under Kommissionens ReArm Europe-plan, der skal un-
derstøtte en hurtigere og smidigere oprustning af Europa mhp. at styrke europæisk forsvars-
parathed frem mod 2030. Forslaget har til formål at tilpasse en række eksisterende EU-pro-
grammer til bedre at muliggøre øgede forsvarsrelaterede investeringer under EU-budgettet,
herunder projekter med dobbelt anvendelse samt projekter med henblik på udviklingen og
kommercialiseringen af nye og disruptive teknologier i Europa.
Der foreslås konkret ændringer til forordningerne, der etablerer hhv. programmet for et digi-
talt Europa (DEP), Horizon Europe (HE), den europæiske forsvarsfond (EDF), Connecting Eu-
rope-faciliteten (CEF), støtte til produktion af ammunition (ASAP) og platformen for strategi-
ske teknologier for Europa (STEP).
Forslagets foranstaltninger finansieres gennem omprioritering af eksisterende midler fra de
berørte programmer. Der lægges med forslaget op til at tilføre det Europæiske Innovations-
centers (EIC) acceleratorprogram 1,5 mia. DKK fra uallokerede midler fra pilotprojektet for
EIC under det tidligere rammeprogram for forskning og innovation, Horizon 2020 (2014-
2020).
Forslagets er fremsat i tråd med et andet forslag under ReArm Europe-planen, Kommissionens
forslag til en midtvejsevaluering af samhørighedspolitikken, der blev fremsat den 1. april 2025.
Her lægges op til at medlemslandene kan omprioritere samhørighedsmidler under program-
perioden 2021-2027
til EU’s strategiske prioriteter, herunder
forsvar og sikkerhed.
Regeringen hilser forslaget velkomment og bakker op om formålet med at tilpasse relevante
eksisterende EU-programmer og -instrumenter mhp. at tilskynde til og skabe incitamenter for
yderligere fælleseuropæiske forsvarsinvesteringer. Regeringen finder det positivt, at der med
forslaget skabes klarhed over adgangen til de relevante programmer for forsvarssektoren, og
at der ses på at udnytte og understøtte bedre synergi mellem civil og forsvarsrelateret forsk-
ning. Regeringen finder det særlig væsentligt, at forslaget bringer reel merværdi og muliggør
yderligere investeringer i forsvarsrelaterede projekter, og at forslaget behandles hurtigt og
effektivt, så det kan implementeres hurtigst muligt. Regeringen finder det vigtigt, at forslaget
ikke foregriber forhandlingerne om
EU’s
næste flerårige finansielle ramme (MFF). Ligeledes
vurderes det generelt hensigtsmæssigt, at der i forslaget stilles krav om passende national
medfinansiering, således at også EU-støttede udgifter er underlagt en national prioritering i
Side 1 af 6
kom (2025) 0188 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. forsvarsrelaterede investeringer til ReArm Europe-planen
de enkelte medlemslande af hensyn til at sikre nationalt ejerskab og sund forvaltning af EU-
midler.
2. Baggrund
Kommissionen har den 22. april 2025 fremsat forslag til forordning om tilskyndelse til for-
svarsrelaterede investeringer i EU-budgettet (KOM (2025) 188). Forslaget er modtaget i dansk
sprogversion den 3. juni 2025. Forslaget har hjemmel i TEUF-artikel 114, 164, 172, 173, 175
stk. 3, 176, 177, 178, 182, 183, 188 og 192(1). Rådet træffer afgørelse med kvalificeret
flertal.
Forordningen er en leverance under Kommissionens ReArm Europe-plan og har til formål at
understøtte oprustningen af Europa og levere på ambitionen om en markant styrkelse af Eu-
ropas forsvarsparathed frem mod 2030. Kommissionen henviser til, at den skærpede sikker-
hedspolitiske situation i Europa kræver en øget grad af solidaritet og koordinering blandt EU's
medlemslande for at sikre øgede og vedvarende europæiske forsvarsinvesteringer.
Forslagets formål er fremsat i tråd med et andet forslag under ReArm Europe-planen, Kom-
missionens forslag til en midtvejsevaluering af samhørighedspolitikken, der blev fremsat den
1. april 2025. Her lægges op til at omprioritere samhørighedsmidler under programperioden
2021-2027
til EU’s strategiske prioriteter,
herunder forsvar og sikkerhed. Der blev taget for-
handlingsmandat for dette forslag i Folketingets Europaudvalg den 23. maj 2025. For yderli-
gere henvises der til Udenrigsministeriets samlenotat af 15. maj 2025 ifm. forelæggelsen.
3. Formål og indhold
Forordningen skal tilskynde øgede investeringer inden for forsvarsområdet og sikre en højere
grad af fleksibilitet i en række gældende EU-finansieringsprogrammer.
Programmet for et Digital Europa (DEP)
har til formål at støtte accelerationen af den digitale
transformation af europæisk økonomi, industri og samfund samt
øge EU’s konkurrenceevne i
en global digital økonomi. Der lægges med indeværende forordning op til at skærpe program-
mets fokus på strategisk autonomi og konkurrenceevne ved at udvide muligheden for at in-
vestere i teknologi med dobbelt anvendelse samt gennem et øget fokus på kunstig intelligens.
Horizon Europe
er EU’s primære program for forskning og innovation. Horizon Europe inklu-
derer også Det Europæiske Innovationsråds Accelerator (EIC), der støtter teknologier, der har
skaleringspotentiale, men som kan være for risikofyldte for private investorer. Indeværende
forslag lægger op til, at anvendelsesområdet for accelerationsprogrammet bredes ud til også
at omfatte projekter med dobbelt anvendelse. Samtidig tilføres der yderligere finansiering.
Den europæiske forsvarsfond (EDF)
har til formål at styrke konkurrenceevne, innovation, ef-
fektivitet og teknologisk autonomi i den europæiske forsvarsteknologiske og -industrielle base
(EDTIB). Med indeværende forslag lægges der op til at gøre det nemmere for EU-landene at
tilføre midler fra andre kilder, herunder samhørighedsmidler, samt frivillige bidrag til EDF.
Samtidig lægger forslaget op til at understøtte en hurtigere proces for evaluering og tildeling
af midler under EDF til nye og disruptive teknologier.
Connecting Europe-faciliteten (CEF)
er etableret for at øge investeringer inden for det trans-
europæiske infrastrukturnetværk for at muliggøre synergi mellem transport-, energi- og den
Sagsnr.:
[Sagsnr.]
Dok.nr.:
[Dokumentnr.]
Side 2 af 6
kom (2025) 0188 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. forsvarsrelaterede investeringer til ReArm Europe-planen
3043465_0003.png
digitale sektor. CEF understøtter bl.a. indsatser inden for militær mobilitet. Med forslaget læg-
ges der op til at understøtte den nødvendige digitale konnektivitet og infrastruktur, som for-
svarsprodukter og forsvarsteknologier kræver, med fokus på cloud, kunstig intelligens og kun-
stig intelligens mega-fabrikker. Med indeværende forslag lægges der ligeledes op til yderligere
at understøtte styrkelsen af den militære mobilitet i Europa langs de fire prioriterede militære
mobilitetskorridorer ved at muliggøre en højere medfinansierings- og præfinansieringsrate for
militære mobilitetsprojekter.
Forordning om støtte til produktion af ammunition (ASAP)
har til formål at understøtte opska-
leringen af den europæiske produktionskapacitet inden for artilleriammunition og missiler. De
til forslaget tilhørende midler er anvendt. Med indeværende forslag lægges der op til at mu-
liggøre prioritering af yderligere midler til ASAP gennem frivillige overførsler fra medlems-
lande. Samtidig lægges der med forslaget op til at forlænge ASAP frem til december 2026.
Platformen for strategiske teknologier for Europa (STEP)
har til formål at styrke
EU’s konkur-
renceevne ved at kanalisere finansiering fra 11 eksisterende EU-programmer mod kritiske
teknologier for tre udvalgte sektorer. Med indeværende forslag lægges der op til, at forsvars-
teknologi anerkendes som en fjerde prioriteret sektor under STEP. Dette vil have effekt på
samtlige 11 programmer under STEP
1
og understøtte muligheden for finansiering af forsvars-
projekter, herunder også fsva. støtte til opskalering af forsvarsrelaterede start-ups gennem
EIC’s acceleratorprogram.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke taget stilling til forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at målet om at sikre EDTIB’s konkurrenceevne og tilpasning til den
nye sikkerhedspolitiske situation kræver handling på EU-plan og ikke udelukkende kan sikres
på nationalt plan.
Regeringen tilslutter sig Kommissionens betragtninger og vurderer på det foreliggende grund-
lag, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Forordningsforslaget vurderes at berøre en række områder, som i Danmark er reguleret i bl.a.
våbenloven (lov nr. 920 af 29/08/2019 med senere ændringer) og lovbekendtgørelse nr. 160
af 7. februar 2019 (med senere ændringer)
lov om administration af tilskud fra Den Euro-
pæiske Regionalfond og Den Europæiske Socialfond. Forordningsforslagets betydning for disse
områder, vil skulle undersøges nærmere.
7. Konsekvenser
Kommissionen har oplyst, at der ikke er fortaget en konsekvensanalyse, idet der med forord-
ningen ikke introduceres nye instrumenter, men i stedet er tale om tilpasning af eksisterende
programmer.
Programmerne under STEP inkluderer: programmet for et digital Europa, den europæiske forsvars-
fond, EU4Health programmet, Horizon Europe, Innovationsfonden, den europæiske genopretnings- og resiliensfacili-
tet, den Europæiske Socialfond Plus, den europæiske regionale udviklingsfond, fonden for retfærdig omstilling, sam-
hørighedspolitikken og InvestEU-fonden.
1
Sagsnr.:
[Sagsnr.]
Dok.nr.:
[Dokumentnr.]
Side 3 af 6
kom (2025) 0188 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. forsvarsrelaterede investeringer til ReArm Europe-planen
3043465_0004.png
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er tale om en forordning, som er direkte gældende i dansk ret. Ved gennemførelsen vil
det blive vurderet, hvorvidt der er behov for at supplere forordningen med nationale regler i
forbindelse med den konkrete udmøntning.
Statsfinansielle konsekvenser:
Forslaget vil have økonomiske konsekvenser i form af omprioritering inden for
EU’s budget.
Forslaget tilfører 1,5 mia. DKK til EIC gennem omprioritering af uudnyttede midler fra EIC-
fonden under Horizon 2020. Alternativt ville disse midler gå tilbage til budgettet mhp. tvær-
gående prioritering og/eller kunne reducere EU-landenes bidrag til EU-budgettet. Forslaget vil
således alt andet lige reducere prioriteringsrummet under EU-budgettet, hvoraf Danmark fi-
nansierer en andel svarende til ca. 2 pct.
Eventuelle statslige meromkostninger afholdes inden for berørte ministeriers eksisterende
økonomiske rammer, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
Samfundsøkonomiske konsekvenser:
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det er vurderingen, at forordningsforslaget kan medføre administrative konsekvenser for er-
hvervslivet, men det er på det nuværende grundlag ikke muligt at kvantificere størrelsen af
de administrative konsekvenser for danske private virksomheder.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget kan understøtte den bredere indsats for et reelt indre marked for forsvarsprodukter
ved at understøtte forskning, industri og innovation på forsvarsområdet på tværs af EU-lan-
dene samt understøtte finansiering af forsvarsrelateret digital infrastruktur og mobilitet, hvil-
ket kan have positiv indvirkning på det overordnede beskyttelsesniveau i Danmark og EU.
8. Høring
Forslaget har været i ekstern høring i regi af Regeringens Rådgivende Gruppe for dansk for-
svarsindustri. Der er alene modtaget eksterne høringssvar fra nedenstående aktører.
Aalborg Universitet (AAU)
støtter Kommissionens forslag til forordning om mobilisering af
forsvarsrelaterede investeringer i EU (2025/0103). Forslaget åbner nye muligheder for forsk-
ning og innovation samt styrker samarbejdet med aktører inden for forsvars- og sikkerheds-
projekter. Det er fornuftigt, at EU mobiliserer flere ressourcer for at fremme udviklingen af
europæiske styrkepositioner inden for forsvar og sikkerhed.
Vi vil gerne fremhæve, at forslaget også medfører ændringer i praksis vedrørende håndtering
af eksporttilladelser, sikkerhed og klassificeret materiale, som ikke tidligere har været en del
af de programmer, som forordningen vil påvirke. Når der åbnes for dobbeltanvendelse i flere
af de eksisterende programmer, såsom HORIZON EUROPE, vil det kræve håndhævelse af en
række krav i forhold til både eksporttilladelser (hvis associerede lande udenfor EU deltager)
og formentligt klassificeret materiale. Der er behov for at etablere faste rammer for håndtering
og udveksling af viden og materiale mellem aktørerne. Dette vil også betyde, at der indføres
nye krav til samarbejde med aktører uden for EU og de associerede lande til programmerne.
Sagsnr.:
[Sagsnr.]
Dok.nr.:
[Dokumentnr.]
Side 4 af 6
kom (2025) 0188 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. forsvarsrelaterede investeringer til ReArm Europe-planen
Dansk Erhverv (DE)
takker for muligheden for at bidrage og ser positivt på de overordnede
rammer af Kommissionens forslag, som vurderes at kunne gøre det lettere for danske virk-
somheder med interesse i forsvarsindustrien at modtage forsvarsrelaterede investeringer i EU.
Dansk Industri (DI)
støtter tiltag, der øger den finansielle fleksibilitet for EU’s programmer
på forsvarsområdet. Det er et vigtigt skridt for medlemslandene at der stilles flere økonomiske
midler til rådighed for deres forsvarsindustrier, der står midt i en oprustning. Eksisterende
programmer, som EDF og Horizon, bidrager positivt til EU innovation og autonomi, men der
er potentiale for et bedre sammenspil mellem disse, som i dag opererer alt for søjleopdelt.
Her kunne man bl.a. kigge på ansøgningsprocesserne der med fordel kunne strømlines på
tværs af programmerne, dels for at nedsætte arbejdsbyrden for ansøgere, dels for at effekti-
visere samarbejdet og fleksibiliteten på tværs af EU apparatet.
Dansk Metal (DM)
bakker vi overordnet op om forslaget
ikke mindst henset til, at forslaget
bidrager til at binde europæisk sikkerhed og europæiske industriarbejdspladser bedre sam-
men. Endvidere peger forslaget i samme retning, som vi i Dansk Metal har anvist i vores EU-
udspil: ”Europa skal være et produktionskontinent: 10 forslag fra
Dansk Metal til Europa-
Parlamentsvalget 2024”, som blev lanceret sidste år. Forsvarsindustriens arbejdspladser er
generelt gode og højteknologiske arbejdspladser qua blandt andet den høje grad af forsknings-
og teknologisamarbejde i forsvarsindustrien, hvilket eksempelvis regeringens egen tidligere
forsvarsindustrielle strategi fra 2021 har peget på.
Nationalt Forsvarsteknologisk Center (NFC)
byder forslaget velkomment, idet det er ud-
tryk for langt højere samtænkning af forsvar og sikkerhed med EU's- instrumenter. Det note-
res, at det åbner for en ny tilgang til civile-militære synergier, hvilket bidrager til at styrke
EU’s merværdi. Det gælder f.eks. dual-use
i EU's konkurrenceinstrumenter og accelerator,
samt tilpasning af regelsættet inden for Forsvarsfonden for at øge incitamenterne til samar-
bejde.
Det vil samtidig åbne for nye arbejdsfelter og potentielt markant større finansiering, som Dan-
mark må tage bestik af. Også i en dansk kontekst vil der være behov for øget integration og
koordinering af civile og militære indsatser og at hjælpe danske aktører til at forstå og positi-
onere sig som europæiske spillere. Det kræver bedre prioritering, mere holdspil og større
fokus på tidlig adgang. Der ses også behov for en fælles finansieringsramme på tværs af EU-
og NATO-initiativer samt en styrket koordinering mellem relevante ministerier og aktører
9. Generelle forventninger til andre medlemslandes holdninger
EU's medlemsstater har indledende budt forslaget velkomment, og der er generelt bred op-
bakning til at tilskynde yderligere forsvarsrelaterede investeringer inden for EU-budgettet.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag til forordning om tilskyndelse til forsvarsrelaterede
investeringer velkommen og støtter ambitionen om yderligere investeringer i forsvarsområ-
det. Regeringen bakker op om de foreslåede ændringer til relevante eksisterende EU-pro-
grammer, der skal bidrage til mere klarhed over adgangen til de relevante programmer for
forsvarssektoren samt åbne muligheden for yderligere investeringer i forsvarsrelaterede pro-
jekter med det formål at styrke europæisk forsvarsindustri og Europas forsvarsparathed og
evne.
Sagsnr.:
[Sagsnr.]
Dok.nr.:
[Dokumentnr.]
Side 5 af 6
kom (2025) 0188 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. forsvarsrelaterede investeringer til ReArm Europe-planen
Regeringen ser positivt på at udnytte og understøtte bedre synergi og gensidig inspiration
mellem civil og forsvarsrelateret forskning og udvikling, men bemærker samtidig, at midler
fra EU's rammeprogram for forskning og innovation ikke bør anvendes på udelukkende for-
svarsprojekter. Regeringen finder det centralt, at princippet om fremragende forskning ikke
undermineres.
Regeringen finder det særligt væsentligt, at forordningen bringer reel merværdi i forhold til at
muliggøre yderligere investeringer i forsvarsrelaterede projekter gennem de eksisterende EU-
programmer og understøtter det fælleseuropæiske samarbejde om forsvarsprojekter. Dertil
finder regeringen det vigtigt at behandle forslaget hurtigt og effektivt mhp., at det hurtigst
muligt kan implementeres.
Regeringen finder det vigtigt, at forslaget ikke foregriber forhandlingerne om den næste fler-
årige finansielle ramme (MFF), herunder ift. fremtidig håndtering af uudnyttede midler og
tilbageførsler, der som udgangspunkt bør tilbageføres til det generelle budget med henblik på
samlet horisontal prioritering.
Regeringen vurderer det samtidig generelt hensigtsmæssigt at stille krav om passende natio-
nal medfinansiering, således at også EU-støttede udgifter er underlagt en national prioritering
i de enkelte medlemslande, af hensyn til at sikre nationalt ejerskab og sund forvaltning af EU-
midler. Regeringen arbejder ligeledes for fuld klarhed om forslagets økonomiske implikationer,
herunder hvorvidt forslaget om øgede præ- og medfinansieringssatser kan medføre fremryk-
ning af betalinger.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Økonomiministeren fo-
relagde den 5. marts 2025 Kommissionens ReArm Europe-plan til forhandlingsoplæg.
Sagsnr.:
[Sagsnr.]
Dok.nr.:
[Dokumentnr.]
Side 6 af 6