Europaudvalget 2024-25
KOM (2025) 0188 Bilag 2
Offentligt
3043565_0001.png
19. juni 2025
SAMLENOTAT
Europa-Kommissionens forslag til forordning om tilskyndelse til
forsvarsrelaterede investeringer i EU-budgettet til gennemfø-
relse af ReArm Europe-planen
KOM (2025) 188
Nyt notat.
1. Resumé
Europa-Kommissionen (Kommissionen) har den 22. april 2025 fremsat
forslag til forordning om tilskyndelse til forsvarsrelaterede investeringer
i EU-budgettet (KOM (2025) 188). Forslaget er modtaget i dansk sprog-
version den 3. juni.
Forordningsforslaget er en leverance under Kommissionens ReArm Eu-
rope-plan, der skal understøtte en hurtigere og smidigere oprustning af
Europa mhp. at styrke europæisk forsvarsparathed frem mod 2030. For-
slaget har til formål at tilpasse en række eksisterende EU-programmer
til bedre at muliggøre øgede forsvarsrelaterede investeringer under EU-
budgettet, herunder projekter med dobbelt anvendelse samt projekter
med henblik på udviklingen og kommercialiseringen af nye og disruptive
teknologier i Europa.
Der foreslås konkret ændringer til forordningerne, der etablerer hhv.
programmet for et digitalt Europa (DEP), Horizon Europe (HE), den eu-
ropæiske forsvarsfond (EDF), Connecting Europe-faciliteten (CEF), støtte
til produktion af ammunition (ASAP) og platformen for strategiske tek-
nologier for Europa (STEP).
Forslagets foranstaltninger finansieres gennem omprioritering af eksiste-
rende midler fra de berørte programmer. Der lægges med forslaget op
til at tilføre det Europæiske Innovationscenters (EIC) acceleratorprogram
1,5 mia. DKK fra uallokerede midler fra pilotprojektet for EIC under det
tidligere rammeprogram for forskning og innovation, Horizon 2020
(2014-2020).
Forslagets er fremsat i tråd med et andet forslag under ReArm Europe-
planen, Kommissionens forslag til en midtvejsevaluering af samhørig-
hedspolitikken, der blev fremsat den 1. april 2025. Her lægges op til at
medlemslandene kan omprioritere samhørighedsmidler under program-
perioden 2021-2027 til
EU’s strategiske prioriteter, herunder forsvar og
sikkerhed.
Regeringen hilser forslaget velkomment og bakker op om formålet med
at tilpasse relevante eksisterende EU-programmer og -instrumenter
mhp. at tilskynde til og skabe incitamenter for yderligere fælleseuropæ-
iske forsvarsinvesteringer. Regeringen finder det positivt, at der med
Side 1 af 6
kom (2025) 0188 - Bilag 2: Samlenotat vedr. investeringer i ReArm-Europe
forslaget skabes klarhed over adgangen til de relevante programmer for
forsvarssektoren, og at der ses på at udnytte og understøtte bedre sy-
nergi mellem civil og forsvarsrelateret forskning. Regeringen finder det
særlig væsentligt, at forslaget bringer reel merværdi og muliggør yder-
ligere investeringer i forsvarsrelaterede projekter, og at forslaget be-
handles hurtigt og effektivt, så det kan implementeres hurtigst muligt.
Regeringen finder det vigtigt, at forslaget ikke foregriber forhandlingerne
om EU's næste flerårige finansielle ramme (MFF). Ligeledes vurderes det
generelt hensigtsmæssigt, at der i forslaget stilles krav om passende
national medfinansiering, således at også EU-støttede udgifter er under-
lagt en national prioritering i de enkelte medlemslande af hensyn til at
sikre nationalt ejerskab og sund forvaltning af EU-midler.
2. Baggrund
Kommissionen har den 22. april 2025 fremsat forslag til forordning om
tilskyndelse til forsvarsrelaterede investeringer i EU-budgettet (KOM
(2025) 188). Forslaget er modtaget i dansk sprogversion den 3. juni
2025. Forslaget har hjemmel i TEUF-artikel 114, 164, 172, 173, 175 stk.
3, 176, 177, 178, 182, 183, 188 og 192(1). Rådet træffer afgørelse med
kvalificeret flertal.
Forordningen er en leverance under Kommissionens ReArm Europe-plan
og har til formål at understøtte oprustningen af Europa og levere på am-
bitionen om en markant styrkelse af Europas forsvarsparathed frem mod
2030. Kommissionen henviser til, at den skærpede sikkerhedspolitiske
situation i Europa kræver en øget grad af solidaritet og koordinering
blandt EU's medlemslande for at sikre øgede og vedvarende europæiske
forsvarsinvesteringer.
Forslagets formål er fremsat i tråd med et andet forslag under ReArm
Europe-planen, Kommissionens forslag til en midtvejsevaluering af sam-
hørighedspolitikken, der blev fremsat den 1. april 2025. Her lægges op
til at omprioritere samhørighedsmidler under programperioden 2021-
2027 til
EU’s strategiske prioriteter, herunder forsvar og sikkerhed.
Der
blev taget forhandlingsmandat for dette forslag i Folketingets Europaud-
valg den 23. maj 2025. For yderligere henvises der til Udenrigsministe-
riets samlenotat af 15. maj 2025 ifm. forelæggelsen.
3. Formål og indhold
Forordningen skal tilskynde øgede investeringer inden for forsvarsområ-
det og sikre en højere grad af fleksibilitet i en række gældende EU-fi-
nansieringsprogrammer.
Programmet for et Digital Europa (DEP)
har til formål at støtte accelera-
tionen af den digitale transformation af europæisk økonomi, industri og
samfund samt
øge EU’s konkurrenceevne i en global digital økonomi.
Der
lægges med indeværende forordning op til at skærpe programmets fokus
på strategisk autonomi og konkurrenceevne ved at udvide muligheden
Sagsnr.: 2024/001752
Dok.nr.: 869783
Side 2 af 6
kom (2025) 0188 - Bilag 2: Samlenotat vedr. investeringer i ReArm-Europe
for at investere i teknologi med dobbelt anvendelse samt gennem et øget
fokus på kunstig intelligens.
Horizon Europe
er EU’s primære program for forskning og innovation.
Horizon Europe inkluderer også Det Europæiske Innovationsråds Acce-
lerator (EIC), der støtter teknologier, der har skaleringspotentiale, men
som kan være for risikofyldte for private investorer. Indeværende forslag
lægger op til, at anvendelsesområdet for accelerationsprogrammet bre-
des ud til også at omfatte projekter med dobbelt anvendelse. Samtidig
tilføres der yderligere finansiering.
Den europæiske forsvarsfond (EDF)
har til formål at styrke konkurren-
ceevne, innovation, effektivitet og teknologisk autonomi i den europæi-
ske forsvarsteknologiske og -industrielle base (EDTIB). Med indevæ-
rende forslag lægges der op til at gøre det nemmere for EU-landene at
tilføre midler fra andre kilder, herunder samhørighedsmidler, samt frivil-
lige bidrag til EDF. Samtidig lægger forslaget op til at understøtte en
hurtigere proces for evaluering og tildeling af midler under EDF til nye
og disruptive teknologier.
Connecting Europe-faciliteten (CEF)
er etableret for at øge investeringer
inden for det trans-europæiske infrastrukturnetværk for at muliggøre sy-
nergi mellem transport-, energi- og den digitale sektor. CEF understøtter
bl.a. indsatser inden for militær mobilitet. Med indeværende forslag læg-
ges der op til at understøtte den nødvendige digitale konnektivitet og
infrastruktur, som forsvarsprodukter og forsvarsteknologier kræver,
med fokus på cloud, kunstig intelligens og kunstig intelligens mega-fa-
brikker. Med forslaget lægges der ligeledes op til yderligere at under-
støtte styrkelsen af den militære mobilitet i Europa langs de fire priori-
terede militære mobilitetskorridorer ved at muliggøre en højere medfi-
nansierings- og præfinansieringsrate for militære mobilitetsprojekter.
Forordning om støtte til produktion af ammunition (ASAP)
har til formål
at understøtte opskaleringen af den europæiske produktionskapacitet in-
den for artilleriammunition og missiler. De til forslaget tilhørende midler
er anvendt. Med indeværende forslag lægges der op til at muliggøre pri-
oritering af yderligere midler til ASAP gennem frivillige overførsler fra
medlemslande. Samtidig lægges der med forslaget op til at forlænge
ASAP frem til december 2026.
Platformen for strategiske teknologier for Europa (STEP)
har til formål at
styrke
EU’s konkurrenceevne ved at kanalisere finansiering fra
11 eksi-
sterende EU-programmer mod kritiske teknologier for tre udvalgte sek-
torer. Med indeværende forslag lægges der op til, at forsvarsteknologi
anerkendes som en fjerde prioriteret sektor under STEP. Dette vil have
Sagsnr.: 2024/001752
Dok.nr.: 869783
Side 3 af 6
kom (2025) 0188 - Bilag 2: Samlenotat vedr. investeringer i ReArm-Europe
3043565_0004.png
effekt på samtlige 11 programmer under STEP
1
og understøtte mulighe-
den for finansiering af forsvarsprojekter, herunder også fsva. støtte til
opskalering af forsvarsrelaterede start-ups
gennem EIC’s accelerator-
program.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke taget stilling til forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at målet om at sikre EDTIB’s konkurrenceevne
og tilpasning til den nye sikkerhedspolitiske situation kræver handling på
EU-plan og ikke udelukkende kan sikres på nationalt plan.
Regeringen tilslutter sig Kommissionens betragtninger og vurderer på
det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Forordningsforslaget vurderes at berøre en række områder, som i Dan-
mark er reguleret i bl.a. våbenloven (lov nr. 920 af 29/08/2019 med
senere ændringer) og lovbekendtgørelse nr. 160 af 7. februar 2019 (med
senere ændringer)
lov om administration af tilskud fra Den Europæiske
Regionalfond og Den Europæiske Socialfond. Forordningsforslagets be-
tydning for disse områder vil skulle undersøges nærmere.
7. Konsekvenser
Kommissionen har oplyst, at der ikke er fortaget en konsekvensanalyse,
idet der med forordningen ikke introduceres nye instrumenter, men i
stedet er tale om tilpasning af eksisterende programmer.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er tale om en forordning, som er direkte gældende i dansk ret. Ved
gennemførelsen vil det blive vurderet, hvorvidt der er behov for at sup-
plere forordningen med nationale regler i forbindelse med den konkrete
udmøntning.
Statsfinansielle konsekvenser:
Forslaget vil have økonomiske konsekvenser i form af omprioritering in-
den for
EU’s budget. Forslaget
tilfører 1,5 mia. DKK til EIC gennem om-
prioritering af uudnyttede midler fra EIC-fonden under Horizon 2020. Al-
ternativt ville disse midler gå tilbage til budgettet mhp. tværgående pri-
oritering og/eller kunne reducere EU-landenes bidrag til EU-budgettet.
Forslaget vil således alt andet lige reducere prioriteringsrummet under
EU-budgettet, hvoraf Danmark finansierer en andel svarende til ca. 2
pct.
1
Programmerne under STEP inkluderer: programmet for et digital Europa, den europæi-
ske forsvarsfond, EU4Health programmet, Horizon Europe,
Innovationsfonden,
den euro-
pæiske genopretnings- og resiliensfacilitet, den Europæiske Socialfond Plus, den europæ-
iske regionale udviklingsfond, fonden for retfærdig omstilling,
samhørighedspolitikken og
InvestEU-fonden.
Sagsnr.: 2024/001752
Dok.nr.: 869783
Side 4 af 6
kom (2025) 0188 - Bilag 2: Samlenotat vedr. investeringer i ReArm-Europe
3043565_0005.png
Eventuelle statslige meromkostninger afholdes inden for berørte mini-
steriers eksisterende økonomiske rammer, jf. budgetvejledningens be-
stemmelser herom.
Samfundsøkonomiske konsekvenser:
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konse-
kvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det er vurderingen, at forordningsforslaget kan medføre administrative
konsekvenser for erhvervslivet, men det er på det nuværende grundlag
ikke muligt at kvantificere størrelsen af de administrative konsekvenser
for danske private virksomheder.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget kan understøtte den bredere indsats for et reelt indre marked
for forsvarsprodukter ved at understøtte forskning, industri og innova-
tion på forsvarsområdet på tværs af EU-landene samt understøtte finan-
siering af forsvarsrelateret digital infrastruktur og mobilitet, hvilket kan
have positiv indvirkning på det overordnede beskyttelsesniveau i Dan-
mark og EU.
8. Høring
Forslaget har været i ekstern høring i regi af Regeringens Rådgivende
Gruppe for dansk forsvarsindustri. Der er alene modtaget eksterne hø-
ringssvar fra nedenstående aktører.
Der henvises til høringssvar, som de fremgår af grund- og nærhedsno-
tatet for forslaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdning
EU's medlemsstater har indledende budt forslaget velkomment, og der
er generelt bred opbakning til at tilskynde yderligere forsvarsrelaterede
investeringer inden for EU-budgettet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag til forordning om tilskyndelse
til forsvarsrelaterede investeringer velkommen og støtter ambitionen om
yderligere investeringer i forsvarsområdet. Regeringen bakker op om de
foreslåede ændringer til relevante eksisterende EU-programmer, der
skal bidrage til mere klarhed over adgangen til de relevante programmer
for forsvarssektoren samt åbne muligheden for yderligere investeringer
i forsvarsrelaterede projekter med det formål at styrke europæisk for-
svarsindustri og Europas forsvarsparathed og-evne.
Regeringen ser positivt på at udnytte og understøtte bedre synergi og
gensidig inspiration mellem civil og forsvarsrelateret forskning og udvik-
ling, men bemærker samtidig, at midler fra EU's rammeprogram for
Sagsnr.: 2024/001752
Dok.nr.: 869783
Side 5 af 6
kom (2025) 0188 - Bilag 2: Samlenotat vedr. investeringer i ReArm-Europe
forskning og innovation ikke bør anvendes på udelukkende forsvarspro-
jekter. Regeringen finder det centralt, at princippet om fremragende
forskning ikke undermineres.
Regeringen finder det særligt væsentligt, at forordningen bringer reel
merværdi i forhold til at muliggøre yderligere investeringer i forsvarsre-
laterede projekter gennem de eksisterende EU-programmer og under-
støtter det fælleseuropæiske samarbejde om forsvarsprojekter. Dertil
finder regeringen det vigtigt at behandle forslaget hurtigt og effektivt
mhp., at det hurtigst muligt kan implementeres.
Regeringen finder det vigtigt, at forslaget ikke foregriber forhandlingerne
om den næste flerårige finansielle ramme (MFF), herunder ift. fremtidig
håndtering af uudnyttede midler og tilbageførsler, der som udgangs-
punkt bør tilbageføres til det generelle budget med henblik på samlet
horisontal prioritering.
Regeringen vurderer det samtidig generelt hensigtsmæssigt at stille krav
om passende national medfinansiering, således at også EU-støttede ud-
gifter er underlagt en national prioritering i de enkelte medlemslande af
hensyn til at sikre nationalt ejerskab og sund forvaltning af EU-midler.
Regeringen arbejder ligeledes for fuld klarhed om forslagets økonomiske
implikationer, herunder hvorvidt forslaget om øgede præ- og medfinan-
sieringssatser kan medføre fremrykning af betalinger.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Økonomiministeren forelagde den 5. marts 2025 Kommissionens ReArm
Europe-plan til forhandlingsoplæg.
Sagsnr.: 2024/001752
Dok.nr.: 869783
Side 6 af 6