UDENRIGSMINISTERIET
Den 6. juni 2025
SAMLENOTAT
Indledning af forhandlinger om frihandelsaftaler med GCC (Gulf Cooperation Council) og dets
medlemslande
KOM (2025) 194
Revideret notat.
1. Resumé
Rådet ventes i juni 2025 at skulle tage stilling til forslag til rådsbeslutning med tilhørende
forhandlingsdirektiver om, at EU kan indlede forhandlinger om frihandelsaftaler med GCC (Gulf Cooperation
Council) og individuelle GCC-medlemslande. Formålet med at indgå frihandelsaftalerne er at skabe bedre betin-
gelser for at styrke det regionale og bilaterale handels- og investeringssamarbejde mellem EU og GCC.
2. Baggrund
GCC består af seks medlemslande: Bahrain, De Forenede Arabiske Emirater (FAE), Kuwait,
Oman, Qatar og Saudi-Arabien. GCC-regionen
er EU’s
sjettestørste eksportmarked.
EU's handels- og investeringsforbindelser med GCC-landene er i øjeblikket omfattet af partner-
skabs- og samarbejdsaftalen (PCA) fra 1989. I 1989 bemyndigede Rådet Kommissionen til at
indlede forhandlinger med landene i GCC om en interregional frihandelsaftale eller hvis rele-
vant bilaterale frihandelsaftaler. Efter mere end ti års interregionale forhandlinger med GCC
vedtog Rådet i 2001 reviderede forhandlingsdirektiver for at puste nyt liv i processen. Forhand-
lingerne gik i sidste ende i stå i 2008 på grund af uenighed om indholdet
På topmødet mellem EU og GCC den 16. oktober 2024 blev parterne enige om, at handels- og
investeringsforbindelserne mellem Unionen og GCC skal udvikles, hvor det er relevant, i multi-
laterale, regionale og bilaterale rammer, og at begge parter fortsat vil undersøge skræddersyede
aftaler, der støtter handel og investeringer, hvilket danner baggrund for Kommissionens forslag.
Kommissionen har efterfølgende den 8. maj 2025 fremlagt udkast til forhandlingsdirektiver, der
bemyndiger Kommissionen til at indlede forhandlinger om frihandelsaftaler med GCC og dets
medlemslande.
Udkastet vedrører forhandling af en eller flere aftaler, der falder ind under den fælles handels-
politik, og kan også omfatte specifikke forpligtelser vedrørende transport. Derfor er det væsent-
lige retsgrundlag fastsat i artikel 207, stk. 4, første afsnit, i traktaten om Den Europæiske Uni-
ons funktionsmåde (TEUF) og for transportaspekterne i artikel 91 i TEUF og artikel 100, stk.
2, i TEUF.
De foreslåede forhandlingsdirektiver vil yderligere understøtte det strategiske partnerskab med
Golfstaterne og desuden supplere og indgå i
EU’s
bredere netværk af handelsaftaler med inter-
nationale partnere.
1