UDENRIGSMINISTERIET
Den 10. juni 2025
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Indledning af forhandlinger om frihandelsaftaler med GCC (Gulf Cooperation Council) og dets
medlemslande
KOM (2025) 194
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes i juni 2025 at skulle tage stilling til forslag til rådsbeslutning med tilhørende
forhandlingsdirektiver om, at EU kan indlede forhandlinger om frihandelsaftaler med GCC (Gulf Cooperation
Council) og individuelle GCC-medlemslande. Formålet med at indgå frihandelsaftalerne er at skabe bedre
betingelser for at styrke det regionale og bilaterale handels- og investeringssamarbejde mellem EU og GCC.
2. Baggrund
GCC består af seks medlemslande: Bahrain, De Forenede Arabiske Emirater (FAE), Kuwait,
Oman, Qatar og Saudi-Arabien. GCC-regionen
er EU’s sjettestørste eksportmarked.
EU's handels- og investeringsforbindelser med GCC-landene er i øjeblikket omfattet af
partnerskabs- og samarbejdsaftalen (PCA) fra 1989. I 1989 bemyndigede Rådet Kommissionen
til at indlede forhandlinger med landene i GCC om en interregional frihandelsaftale eller hvis
relevant bilaterale frihandelsaftaler. Efter mere end ti års interregionale forhandlinger med GCC
vedtog Rådet i 2001 reviderede forhandlingsdirektiver for at puste nyt liv i processen.
Forhandlingerne gik i sidste ende i stå i 2008 på grund af uenighed om indholdet
På topmødet mellem EU og GCC den 16. oktober 2024 blev parterne enige om, at handels- og
investeringsforbindelserne mellem Unionen og GCC skal udvikles, hvor det er relevant, i
multilaterale, regionale og bilaterale rammer, og at begge parter fortsat vil undersøge
skræddersyede aftaler, der støtter handel og investeringer, hvilket danner baggrund for
Kommissionens forslag.
Kommissionen har efterfølgende den 8. maj 2025 fremlagt udkast til forhandlingsdirektiver, der
bemyndiger Kommissionen til at indlede forhandlinger om frihandelsaftaler med GCC og dets
medlemslande.
Udkastet vedrører forhandling af en eller flere aftaler, der falder ind under den fælles
handelspolitik, og kan også omfatte specifikke forpligtelser vedrørende transport. Derfor er det
væsentlige retsgrundlag fastsat i artikel 207, stk. 4, første afsnit, i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde (TEUF) og for transportaspekterne i artikel 91 i TEUF og artikel 100,
stk. 2, i TEUF.
De foreslåede forhandlingsdirektiver vil yderligere understøtte det strategiske partnerskab med
Golfstaterne og desuden supplere og indgå i EU’s bredere netværk
af handelsaftaler med
internationale partnere.
1