Europaudvalget 2024-25
KOM (2025) 0259 Bilag 1
Offentligt
3052042_0001.png
Grund- og Nærhedsnotat
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
forordning (EU) 2024/1348 for så vidt angår anvendelse af begrebet
’sik-
kert tredjeland’
KOM (2025) 259
Nyt notat
Dette grund- og nærhedsnotat sendes tillige til Udvalget for Udlændinge- og
Integrationspolitik.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
1
1. Resumé
Europa-Kommissionen har fremsat forslag til forordning om ændring af asyl-
procedureforordningen
for så vidt angår anvendelse af begrebet ’sikkert tred-
jeland’.
Forslaget er fremsat på baggrund af artikel 77 i asylprocedurefor-
ordningen, som pålægger Kommissionen af evaluere begrebet sikkert tredje-
land senest den 12. juni 2025 og om nødvendigt foreslå målrettede ændringer
heraf. Formålet med forslaget er således at foretage en målrettet ændring af
asylprocedureforordningen med henblik på at gøre begrebet sikkert tredje-
land lettere og mere fleksibelt for medlemsstaterne at anvende. Forslagets
væsentligste elementer angår en fjernelse af både det obligatoriske krav om
en forbindelse mellem en asylansøger og et sikkert tredjeland (forbindelses-
kravet) og den automatisk opsættende virkning af en asylansøgers klage over
en afvisning til et sikkert tredjeland. Forslaget rejser ikke spørgsmål i forhold
til nærhedsprincippet. Forslaget er omfattet af det danske retsforbehold og
har derfor hverken lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser for
Danmark. Regeringen er positivt indstillet over for Kommissionens forslag.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen har ved KOM (2025) 259 af 20. maj 2025 fremsat
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forord-
13. juli 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
1
Forslaget er fremsat efter Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), tredje del,
afsnit V, artikel 79, stk. 2, litra c. Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark
ikke i vedtagelsen af foranstaltninger, der forslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, og ifølge artikel
2 i protokollen er der ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende
for Danmark, ligesom de ikke finder anvendelse i Danmarks (retsforbeholdet).
Side
1/7
kom (2025) 0259 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af forordning om begrebet "sikkert tredjeland"
ning (EU) 2024/1348 (’asylprocedureforordningen’) for så vidt angår anven-
delse af begrebet
’sikkert tredjeland’.
Forslaget er oversendt til Rådet den 16.
juni 2025 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat i henhold til artikel 77 i asylprocedureforordningen, som
pålægger Kommissionen at evaluere begrebet sikkert tredjeland senest den
12. juni 2025 og, hvis det vurderes nødvendigt, foreslå målrettede ændringer
heraf. På dette grundlag har Kommissionen foretaget en evaluering af begre-
bet og har som følge heraf identificeret visse målrettede ændringer af asyl-
procedureforordningen.
Efter de gældende regler i asylprocedureforordningen er det muligt at afvise
at behandle en asylansøgning indgivet i EU, hvis en ansøger kan henvises til
et tredjeland, hvor vedkommende har mulighed for at anmode om og eventu-
elt blive meddelt asyl, såfremt der er tale om et sikkert tredjeland i EU-rettens
forstand, og såfremt en række øvrige betingelser er opfyldt. Forordningen in-
deholder en række kriterier, som et land skal opfylde for at blive anset for at
være et sikkert tredjeland. Et land kan således anses som et sikkert tredjeland
efter EU-reglerne, hvis landet bl.a. respekterer Flygtningekonventionen i
praksis og forbuddet mod refoulement, og hvis der i landet er adgang til en
forsvarlig asylprocedure, og hvor der for ansøgeren ikke er nogen reel risiko
for alvorlig overlast i landet.
Det er imidlertid en betingelse for anvendelse af reglerne, at der foreligger en
tilstrækkelig
’forbindelse’
mellem asylansøgeren og det sikre tredjeland, på
hvilket grundlag det vil være rimeligt at henvise ansøgeren til at tage til det
pågældende land. Forbindelseskravet vil bl.a. kunne anses for opfyldt, hvis
en ansøgers familie befinder sig i det pågældende land, eller hvis ansøgeren
tidligere har opholdt sig i landet. På den anden side følger det af retspraksis
fra EU-Domstolen, at den omstændighed, at en asylansøger har rejst gennem
et tredjelands område, ikke i sig selv kan udgøre en tilstrækkelig forbindelse
til landet.
Det eksisterende EU-regelværk begrænser således i væsentlig grad mulighe-
derne for at anvende sikkert tredjelandsreglerne. Det fremgår således af en
rapport fra 2022 udgivet af Den Europæiske Unions Asylagentur, at anven-
delsen af sikkert tredjelandsbegrebet i medlemsstaterne er begrænset.
Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i artikel
294 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (’TEUF’). Rådet
træffer afgørelse ved kvalificeret flertal.
Side
2/7
kom (2025) 0259 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af forordning om begrebet "sikkert tredjeland"
3052042_0003.png
Hjemmelsgrundlaget og det danske retsforbehold
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 78, stk. 2, litra d. Det frem-
går heraf, at der kan vedtages foranstaltninger vedrørende et fælles europæisk
asylsystem, som bl.a. omfatter fælles procedurer for henholdsvis tildeling og
fratagelse af ensartet status for asyl eller subsidiær beskyttelse.
Forslaget er således fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Ifølge protokol-
len om Danmarks stilling, som er knyttet til Lissabontraktaten, deltager Dan-
mark ikke i vedtagelsen af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF,
tredje del, afsnit V, og ifølge protokollen er ingen af de foranstaltninger, der
er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for Danmark, ligesom de ikke
finder anvendelse i Danmark (’retsforbeholdet’).
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at revidere de gældende EU-asylregler om sikre tred-
jelande med henblik på at styrke og facilitere medlemsstaternes anvendelse
af sikkert tredjelandsbegrebet.
Med forslaget indføres der væsentlige realitetsændringer i forhold til de gæl-
dende EU-regler. Kommissionen anfører i bemærkningerne til forslaget, at
det ikke er et krav efter de relevante internationale konventioner, at en asyl-
ansøger i sager, hvor ansøgeren må antages at kunne opnå beskyttelse i et
andet tredjeland, tillige skal have en vis form for forbindelse til det pågæl-
dende tredjeland, hvortil vedkommende ønskes overført. Det foreslås derfor
med forslaget, at det nugældende forbindelseskrav fjernes som et obligatorisk
krav ved anvendelsen af sikkert tredjelandsreglerne, som i stedet erstattes af
en fakultativ ordning, hvorefter medlemsstaterne kan afvise at behandle en
asylansøgning under henvisning til, at en ansøger kan opnå beskyttelse i et
sikkert tredjeland, såfremt én af de nedenstående betingelser er opfyldt:
1. Der foreligger en forbindelse mellem ansøgeren og det pågældende
tredjeland, som gør, at det vil være rimeligt for vedkommende at tage
til det pågældende land.
2. Ansøgeren har rejst gennem det pågældende tredjeland.
3. Der er indgået en aftale eller arrangement med et tredjeland om reali-
tetsbehandling af asylansøgninger indgivet af ansøgere omfattet af af-
talen eller arrangementet.
For så vidt angår betingelse nr. 3 foreslås det dog, at uledsagede mindreårige
undtages fra bestemmelsens anvendelsesområde.
Side
3/7
kom (2025) 0259 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af forordning om begrebet "sikkert tredjeland"
Det foreslås endvidere med forslaget, at medlemsstaterne skal underrette
Kommissionen og de øvrige medlemsstater, inden der indgås en aftale eller
et arrangement med et tredjeland.
Endelig foreslås det med forslaget, at en klage over en afgørelse om afvisning
til et sikkert tredjeland ikke automatisk tillægges opsættende virkning, med-
mindre ansøgeren er en uledsaget mindreårig omfattet af asylprocedurefor-
ordningens grænseprocedure. Denne ændring vil ifølge Kommissionen gøre
anvendelsen af begrebet sikkert tredjeland mere effektiv og bidrage til at ned-
bringe proceduremæssige forsinkelser i asylproceduren, samtidig med at be-
skyttelsen af ansøgeres grundlæggende rettigheder sikres ved at give mulig-
hed for at anmode om opsættende virkning.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra
Europa-Parlamentet. Det kan oplyses, at Europa-Parlamentets udvalg for
Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre. Anliggender (’LIBE-udvalget’)
er det ansvarlige udvalg.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i forhold til nærhedsprincippet henvist til følgende:
”Formålet
med dette forslag er at foretage en målrettet ændring af forord-
ningen om asylproceduren for at sikre medlemsstaterne en mere fleksibel an-
vendelse af begrebet sikkert tredjeland. Forslaget fastholder den fakultative
karakter af anvendelsen af begrebet sikkert tredjeland.
De nye procedurer bør, uanset hvilken medlemsstat der anvender dem, være
underlagt de samme regler for at sikre ligebehandling af ansøgere, tredje-
landsstatsborgere eller statsløse personer samt klarhed og retssikkerhed for
de enkelte personer. Desuden kan medlemsstater, der handler alene, skabe
incitamenter til ulovlige bevægelser fra én medlemsstat til en anden, af-
hængigt af om og hvordan de anvender begrebet sikkert tredjeland, eller
hæmme overførsler efter Dublinforordningen på grund af den forskellige an-
vendelse af begrebet.
Målene med dette forslag kan ikke opfyldes af medlemsstaterne alene. Målet
om at fjerne nogle af hindringerne for en effektiv anvendelse af begrebet sik-
kert tredjeland kræver en EU-ramme, som er nødvendig for at sikre en kon-
sekvent og sammenhængende anvendelse af begrebet sikkert tredjeland på
Side
4/7
kom (2025) 0259 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af forordning om begrebet "sikkert tredjeland"
tværs af medlemsstaterne. Derfor må Unionen handle og vedtage foranstalt-
ninger i overensstemmelse med nærhedsprincippet, jf. artikel 5 i traktaten om
Den Europæiske Union.”
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet er
overholdt.
6. Gældende dansk ret
Efter udlændingelovens § 48 a kan udlændingemyndighederne uden at reali-
tetsbehandle asylansøgningen afvise en asylansøger, der indrejser i Danmark
via et såkaldt sikkert tredjeland. Det fremgår således af udlændingelovens §
48 a, stk. 1, 1. pkt., at såfremt en udlænding påberåber sig at være omfattet af
§ 7, træffer Udlændingestyrelsen snarest muligt afgørelse om afvisning eller
overførsel efter reglerne i kapitel 5 a eller 5 b eller om afvisning efter § 28,
stk. 1, nr. 1, 2, 6 eller 7, eller § 28, stk. 2 eller 3, jf. stk. 1, nr. 1, 2, 6 eller 7,
eller udvisning efter § 25, nr. 2, eller § 25 b og i givet fald udsendelse.
Efter praksis kan et land anses som et sikkert tredjeland, hvis det vurderes, at
betingelserne i udlændingelovens § 48 a, stk. 1, 3. og 4. pkt., er opfyldt. Efter
udlændingelovens § 48 a, stk. 1, 3. pkt., må udsendelse efter 1. pkt. kun finde
sted til et land, der har tiltrådt og faktisk respekterer flygtningekonventionen
af 28. juli 1951, og hvor der er adgang til en forsvarlig asylprocedure. Udsen-
delse efter 1. pkt. må endvidere ikke finde sted til et land, hvor udlændingen
vil være i risiko for dødsstraf eller for at blive underkastet tortur eller umen-
neskelig eller nedværdigende behandling eller straf, eller hvor der ikke er be-
skyttelse mod videresendelse til et sådant land, jf. § 48 a, stk. 1, 4. pkt.
Det fremgår af forarbejderne til den bestemmelse, hvorved muligheden for
afvisning af asylansøgere til sikre tredjelande blev indsat i udlændingeloven,
jf. lovforslag nr. L 4 af 7. oktober 1986 om ændring af udlændingeloven (jf.
Folketingstidende 1986-87, tillæg A, sp. 13), at hovedtanken med bestemmel-
sen har været, at afvisning skal kunne ske, hvis en asylansøger indrejser i
Danmark direkte fra et land, hvor den pågældende befinder sig i en faktisk
tryghedssituation.
Adgangen til efter dansk ret at afvise en asylansøger til et sikkert tredjeland
finder reelt ikke anvendelse. Det skyldes, at der alene kan træffes afgørelse
om afvisning til et sikkert tredjeland, hvis udlændingen ikke indrejser direkte
fra hjemlandet, og alene til det land, den pågældende indrejser fra, ligesom at
den pågældende udlænding skal være standset eller pågrebet i umiddelbar
forbindelse med indrejsen i Danmark, hvilket i praksis betyder, at den pågæl-
dende skal indrejse over en ydre Schengengrænse.
Side
5/7
kom (2025) 0259 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af forordning om begrebet "sikkert tredjeland"
3052042_0006.png
Udover udlændingelovens bestemmelser om afvisning fremgår det endvidere
af udlændingelovens § 7, stk. 5, at en opholdstilladelse efter stk. 1-3 kan næg-
tes, hvis en udlænding allerede har opnået beskyttelse i et andet land, eller
hvis udlændingen har nær tilknytning til et andet land, hvor udlændingen må
antages at kunne opnå beskyttelse. Udover tilfælde, hvor en ansøger har op-
nået faktisk beskyttelse i et første asylland, vil en nær tilknytning eksempelvis
kunne foreligge, hvis en ansøger gennem nogen tid har opholdt sig i det på-
gældende land. Anvendelsen af første asyllandsreglen vil også kunne komme
på tale i sager, hvor ansøgeren ikke tidligere har opholdt sig i det pågældende
land, såfremt ansøgeren har familiemedlemmer i det pågældende land. Tilste-
deværelsen af andre sociale netværk end familienetværk i landet vil efter om-
stændighederne også kunne medføre, at der skal meddeles afslag på opholds-
tilladelse i Danmark.
Forslaget giver derudover ikke anledning til at redegøre yderligere for gæl-
dende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er omfattet af retsforbeholdet og har derfor ikke lovgivningsmæs-
sige konsekvenser for Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Vedtagelsen af forslaget vil ikke have hverken statsfinansielle, samfunds- el-
ler erhvervsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Dan-
mark.
8. Høring
Sagen er sendt i høring i Specialudvalget for Asyl- og Indvandringssamar-
bejde (SPAIS) den 7. juli 2025.
DRC Dansk Flygtningehjælp har udtrykt bekymring for, at Kommissionens
forslag vil underminere flygtninges rettigheder og muligheder for at opnå be-
skyttelse. Det fremhæves bl.a. som bekymrende, at Kommissionen foreslår at
fjerne både forbindelseskravet og den automatisk opsættende virkning af en
asylansøgers klage over en afvisning til et sikkert tredjeland. Efter flygtnin-
gehjælpens opfattelse er forslaget udtryk for snævre europæiske interesser i
at reducere antallet af asylansøgere i EU, ligesom at det fremhæves, at eks-
ternalisering af asylsagsbehandling generelt ikke vil bidrage positivt til et
Side
6/7
kom (2025) 0259 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af forordning om begrebet "sikkert tredjeland"
mere humant globalt asylsystem. Flygtningehjælpen noterer sig i denne sam-
menhæng, at Kommissionens forslag minder om den danske lovgivning om
indførelse af muligheden for overførsel af asylansøgere til asylsagsbehand-
ling og eventuel efterfølgende beskyttelse i tredjelande (lov nr. 1191 af 8. juni
2021), som man som tidligere anført fandt både uhensigtsmæssig, uansvarlig
og usolidarisk. Dansk Flygtningehjælp henviser i stedet til, at Danmark og
EU bør bidrage til ansvarsfordeling og vise solidaritet med både flygtninge
og fattigere lande ved at understøtte det globale system for flygtningebeskyt-
telse.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdning til sagen.
10. Regeringens
foreløbige
generelle holdning
Regeringen finder det afgørende, at der skabes fælles europæiske løsninger
EU’s
flygtninge- og migrantionsudfordringer. Det er regeringens opfat-
telse, at den incitamentsstruktur, der kendetegner det eksisterende asylsystem,
og som får flygtninge og migranter til at søge irregulært mod EU, er uholdbar.
Derfor arbejder regeringen for at skabe opbakning til en reform af det euro-
pæiske asylsystem inden for rammerne af Danmarks internationale og EU-
retlige forpligtelser, som skal sikre, at den irregulære migration adresseres,
inden den når EU’s ydre grænser,
og at Danmark og Europa får kontrol med,
hvor mange der kommer hertil. Ét af elementerne i regeringens ambition om
et nyt asylsystem er at skabe bedre muligheder for at indgå migrationsaftaler
med sikre tredjelande om ordninger om overførelser af asylansøgere med hen-
blik på realitetsbehandling af asylansøgningerne og eventuel efterfølgende
beskyttelse. Det fremgår således af regeringsgrundlaget af 14. december
2022, at det er regeringens mål, at et modtagecenter uden for Europa etableres
af EU eller i samarbejde med en række andre lande, og at det etableres et
sikkert sted, der lever op til Danmarks internationale forpligtelser.
Regeringen stiller sig derfor særligt positiv over for, at det med forslaget fo-
reslås at skabe det EU-retlige grundlag for, at EU-medlemsstaterne kan afvise
og efterfølgende overføre spontane asylansøgere fra EU til asylsagsbehand-
ling og eventuel efterfølgende beskyttelse i et sikkert tredjeland i henhold til
en indgået aftale eller arrangement med landet. Det er endvidere positivt, at
forslaget overordnet set reviderer begrebet sikkert tredjeland og reglerne
knyttet hertil med henblik på at styrke de øvrige medlemsstaters anvendelse
af begrebet som et effektivt redskab til at imødegå irregulær migration.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side
7/7