Europaudvalget 2024-25
KOM (2025) 0278 Bilag 2
Offentligt
3044273_0001.png
SAMLENOTAT
18. juni 2025
2025-2778
Europa-Kommissionens henstilling med hen-
blik på Rådets afgørelse om bemyndigelse til
at indlede forhandlinger om en revision af
transportfællesskabstraktaten
KOM (2025) 278
Revideret notat.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 5. juni 2025 fremsat henstilling
med henblik på Rådets afgørelse om bemyndigelse til at indlede
forhandlinger om en revision af transportfællesskabstraktaten.
Den danske sprogversion er oversendt til Rådet den 5. juni 2025.
Grund- og nærhedsnotat er oversendt til Udvalget den 18. juni
2025.
Formålet med forslaget er, at Rådet bemyndiger Kommissionen til
at indlede forhandlinger om en revision af transportfællesskabs-
traktaten. Det overordnede mål er at forhandle med Republikken
Albanien, Bosnien-Hercegovina, Republikken Nordmakedonien,
Kosovo,
1
Montenegro og Republikken Serbien (i det følgende be-
nævnt "de sydøsteuropæiske parter") samt Ukraine og Republik-
ken Moldova om en ændring af transportfællesskabstraktaten for
at støtte og styrke de kontraherende parters lovgivningsmæssige
tilpasning til den relevante, gældende EU-ret.
Den 15. november 2022 godkendte de kontraherende parter i
transportfællesskabstraktaten og Ukraines, Georgiens og Repu-
1
Denne betegnelse indebærer ingen stillingtagen til Kosovos status, og den er
i overensstemmelse med FN's Sikkerhedsråds resolution 1244 (1999) og ICJ's
udtalelse om Kosovos uafhængighedserklæring.
kom (2025) 0278 - Bilag 2: Samlenotat vedr. revision af transportfællesskabstraktaten
3044273_0002.png
Side 2/7
blikken Moldovas transportministre en fælles erklæring om sam-
arbejde om udvikling af transportsektoren, som skabte grundlag
for omtalte landes deltagelse som observatører i transportfælles-
skabets arbejde. Med forslaget bemyndiges Kommissionen til at
forhandle Ukraines og Republikken Moldovas fuldgyldige med-
lemskab af transportfællesskabet.
Forslaget omfatter endvidere nye mekanismer til at styrke Kom-
missionens håndhævelse af de bindende forpligtelser i transport-
fællesskabstraktaten i form af sanktioner (f.eks. suspension af
stemmerettigheder). For at styrke mekanismen for tilpasning til
gældende EU-ret, tilstræbes det at styrke transportfællesskabets
permanente sekretariat. Desuden præciserer forslaget ændringer
i transportfællesskabets rolle med hensyn til at støtte implemente-
ringen af det indikative transeuropæiske transportnet (TEN-T) i
omtalte tredjelande.
Forslaget vurderes at have begrænsede statsfinansielle konsekven-
ser.
Regeringen er positiv over for forslaget, der understøtter ambitio-
nen om at udbygge Unionens relationer til de sydøsteuropæiske
partnere samt Ukraine og Moldova. Forslaget er i overensstem-
melse med politikken om Unionens udvidelse og naboskabspolitik,
herunder Kommissionens vækstplan for Vestbalkan, såvel som
planen for Ukraine, der har til formål at bistå Ukraine med genop-
retning, genopbygning og modernisering og navnlig støtte landets
reformbestræbelser på landets vej mod EU-medlemskab samt
Kommissionens meddelelse om vækstplanen for Moldova, der har
til formål at sætte skub i Moldovas økonomi og bringe landet tæt-
tere på EU-medlemskab ved at fremskynde reformer og yde finan-
siel bistand. Forslaget forelægges med henblik på forhandlingsop-
læg.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2025) 278 af 5. juni 2025 fremsat
henstilling med henblik på Rådets afgørelse om bemyndigelse til at
indlede forhandlinger om en revision af transportfællesskabstrakta-
ten. Forslaget er oversendt til Rådet den 5. juni 2025 i dansk sprog-
version. Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 91 og artikel 100,
stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
(TFEU) og behandles efter proceduren for forhandling og indgåelse
af aftaler mellem EU og tredjelande eller internationale organisati-
oner, jf. traktatens artikel 218, stk. 3 og 4. Rådet træffer afgørelse
med kvalificeret flertal.
kom (2025) 0278 - Bilag 2: Samlenotat vedr. revision af transportfællesskabstraktaten
3044273_0003.png
Side 3/7
Traktaten om oprettelse af et transportfællesskab (transportfælles-
skabstraktaten) er indgået af Unionen i medfør af Rådets afgørelse
(EU) 2019/392.
2
Traktaten omfatter seks partnere på Vestbalkan i
notatet omtalt som "de sydøsteuropæiske parter". Traktaten trådte i
kraft den 1. maj 2019.
Den 15. november 2022 godkendte de kontraherende parter i trans-
portfællesskabstraktaten og Ukraines, Georgiens og Republikken
Moldovas transportministre en fælles erklæring om samarbejde om
udvikling af transportsektoren, som skabte grundlag for omtalte
landes deltagelse som observatører i transportfællesskabets arbejde.
Med forslaget bemyndiges Kommissionen til at forhandle Ukraines
og Republikken Moldovas fuldgyldige medlemskab af transportfæl-
lesskabet.
I lyset af Georgiens demokratiske tilbageskridt, herunder vedtagel-
sen af loven om gennemsigtighed i udenlandsk indflydelse, som de
facto har resulteret i, at tiltrædelsesprocessen for Georgien er sat i
bero, udskydes beslutningen om at tage konkrete skridt imod Geor-
giens fuldgyldige medlemskab af transportfællesskabet.
Transportfællesskabstraktaten finder anvendelse på vejtransport,
jernbanetransport, transport ad indre vandveje på det indikative
trans-europæiske transportnet (TEN-T) samt søtransport. Trakta-
ten indeholder bestemmelser om en gradvis integration af trans-
portmarkeder og -netværk i henhold til den relevante EU-lovgiv-
ning, herunder på områderne tekniske standarder, interoperabili-
tet, sikkerhed, trafikstyring, konkurrence, arbejdsmarkedsforhold,
offentlige udbud samt miljø.
Forhandlingen af transportfællesskabskontrakten vedrører ændrin-
ger af teknisk karakter, ligesom der er tale om en allerede eksiste-
rende international aftale. Forhandlingen angår endelig traktatens
udvidelse til også at omfatte Ukraine og Republikken Moldova.
Resultatet af revisionsprocessen om transportfællesskabstraktaten
vil blive fastlagt på grundlag af de internationale forhandlinger med
tredjelandene. Ukraines og Republikken Moldovas foreslåede til-
trædelse af transportfællesskabstraktaten er baseret på et klart po-
litisk signal fra Det Europæiske Råd, som har givet omtalte lande
2
Rådets afgørelse (EU) 2019/392 af 4. marts 2019 om indgåelse på Den Eu-
ropæiske Unions vegne af traktaten om oprettelse af et transportfællesskab
(EUT L 71 af 13.3.2019, s. 1, ELI:
http://data.europa.eu/eli/dec/2019/392/oj).
kom (2025) 0278 - Bilag 2: Samlenotat vedr. revision af transportfællesskabstraktaten
3044273_0004.png
Side 4/7
status som EU-kandidatlande og formelt indledt tiltrædelsesfor-
handlinger med dem.
3. Formål og indhold
Kommissionens overordnede formål med forslaget er at forhandle
med de sydøsteuropæiske parter samt Ukraine og Republikken Mol-
dova om ændring af transportfællesskabstraktaten for at støtte og
styrke de kontraherende parters lovgivningsmæssige tilpasning til
den relevante gældende EU-ret. I praksis vil det sige, at man i Kom-
missionens udkast til Rådets afgørelse tilkendegiver at ville foretage
en række justeringer af transportfællesskabstraktaten med sigte på
at fremme integrationen af omtalte tredjelande som led i EU’s poli-
tik om udvidelse af Unionen. Ukraine og Republikken Moldova har
for nuværende observatørstatus i transportfællesskabet, men med
forslaget tilvejebringes muligheden for at optage omtalte tredje-
lande som fuldgyldige medlemmer af fællesskabet.
Forslaget vedrører ændringer af transportfællesskabstraktaten med
henblik på at: i) støtte og styrke de sydøsteuropæiske parters lovgiv-
ningsmæssige tilpasning
af national lov til EU’s acquis på transport-
området, ii) styrke det permanente sekretariat for transportfælles-
skabet, iii) revidere bilag I til transportfællesskabstraktaten, navnlig
for at tilføje ændringer i gældende EU-ret og for at tage højde for
den relevante politiske udvikling i transportsektoren eller de tilknyt-
tede områder, der er nævnt i bilaget, iv) forbedre visse operationelle
aspekter, v) præcisere reglerne om fortolkning af transportfælles-
skabstraktaten i lyset af Domstolens retspraksis, jf. artikel 19 i trans-
portfællesskabstraktaten, således at de også omfatter retspraksis,
der er fastlagt efter datoen for undertegnelsen af transportfælles-
skabstraktaten, og vi) muliggøre Ukraines og Republikken Moldo-
vas fuldgyldige medlemskab af transportfællesskabet, herunder ved
at forhandle om bilag, der indeholder overgangsordninger for hvert
af de omtalte lande.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Transportfællesskabstraktaten er indgået af Unionen i medfør af
Rådets afgørelse (EU) 2019/392. Henset til at transportfællesskabs-
traktaten er en aftale mellem EU og de sydøsteuropæiske parter, fin-
der Kommissionen, at en ændring af aftalen skal forhandles på EU-
plan. Unionens kompetence følger af artikel 216, stk. 1, i TEUF,
kom (2025) 0278 - Bilag 2: Samlenotat vedr. revision af transportfællesskabstraktaten
3044273_0005.png
Side 5/7
hvoraf fremgår, at Unionen kan indgå en aftale med et eller flere
tredjelande eller en eller flere internationale organisationer, når der
i traktaterne er fastsat bestemmelser herom, eller når indgåelsen af
en aftale enten er nødvendig for i forbindelse med Unionens politik-
ker at nå et af de mål, der er fastlagt i traktaterne, eller er foreskrevet
i en juridisk bindende EU-retsakt eller kan berøre fælles regler eller
ændre deres rækkevidde. Regeringen vurderer på denne baggrund,
at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Henset til at forslaget alene angår Rådets afgørelse om bemyndi-
gelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger om en revision
af transportfællesskabstraktaten, skal forslaget ikke implementeres
i dansk ret. Videre kan bemærkes, at transportfællesskabstraktaten
angår en aftale mellem Unionen og et eller flere tredjelande, som
alene vedrører de omtalte tredjelandes lovgivningsmæssige tilpas-
ning til den relevante, gældende EU-ret, findes der ligeledes ikke
grundlag for at implementere en kommende aftale i dansk ret.
7. Konsekvenser
Der er ikke udarbejdet konsekvensanalyse af forslaget henset til, at
der alene er tale om en bemyndigelse af Kommissionen til at ind-
lede forhandlinger med tredjelande, hvorfor Kommissionen for nu-
værende ikke forpligtes på at indtage en specifik holdning.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Det vurderes, at forslaget vil medføre negative statsfinansielle kon-
sekvenser af begrænset omfang. Der kan blive tale om forhøjelse på
op til 0,8 mio. EUR af EU's årlige bidrag til transportfællesskabet,
afhængigt af resultatet af forhandlingerne om beregningen af de re-
gionale partneres respektive bidrag, samt en engangsinitialinveste-
ring på 0,2 mio. EUR. Forøgelsen vil indgå som en del af Kommissi-
onens forslag til den flerårige finansielle ramme for 2028-2034.
Forhøjelsen følger af den foreslåede styrkelse af transportfællesska-
bets sekretariat samt optagelsen af Ukraine og Republikken Mol-
kom (2025) 0278 - Bilag 2: Samlenotat vedr. revision af transportfællesskabstraktaten
3044273_0006.png
Side 6/7
dova som fuldbyrdede medlemmer af fællesskabet. I overensstem-
melse med transportfællesskabstraktatens artikel 35 dækker trans-
portfællesskabets budget kun de driftsudgifter, der er nødvendige
for, at dets organer kan fungere. Forslaget medfører ikke forøgede
administrative byrder for danske myndigheder.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
På det nuværende grundlag vurderes det, at forslaget samlet set kan
medføre positive samfundsøkonomiske konsekvenser, såfremt en
aftale indgås med de sydøsteuropæiske parter, Ukraine og Republik-
ken Moldova. Det skyldes, at en aftale vil styrke omtalte tredjelandes
integration i det europæiske transportmarked og -netværk.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes ikke at medføre erhvervsøkonomiske konse-
kvenser.
Øvrige konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes ikke at have betydning for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Kommissionens forslag er sendt i høring i EU-specialudvalget for
transport den 7. juni 2025 med frist for bemærkninger den 17. juni
2025. Der er modtaget høringssvar fra Dansk Erhverv.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv kan støtte forslaget til rådsbeslutning. Det er strate-
gisk vigtigt i en geopolitisk kontekst at styrke transportforbindel-
serne, konnektiviteten og samarbejdet mellem EU og de pågæl-
dende parter. Det er derfor af stor betydning, at EU benytter sit en-
gagement i nabolandene til at fremme transportsektoren og infra-
strukturens tilpasning, modernisering og integration
9. Generelle forventninger til andre landes holdnin-
ger
Flere medlemsstater har tilkendegivet, at man gerne ser en styrkelse
af transportfællesskabet med sigte på at facilitere omtalte tredjelan-
des lovgivningsmæssige tilpasning til den relevante, gældende EU-
ret. Ukraines og Republikken Moldovas foreslåede tiltrædelse af
transportfællesskabstraktaten er baseret på et klart politisk signal
kom (2025) 0278 - Bilag 2: Samlenotat vedr. revision af transportfællesskabstraktaten
3044273_0007.png
Side 7/7
fra Det Europæiske Råd, som har givet omtalte lande status som EU-
kandidatlande og formelt indledt tiltrædelsesforhandlinger med
dem.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positiv over for forslaget, der understøtter ambitio-
nen om at udbygge Unionens relationer til de sydøsteuropæiske
partnere samt Ukraine og Moldova. Forslaget er i overensstemmelse
med politikken om Unionens udvidelse og naboskabspolitik, herun-
der Kommissionens vækstplan for Vestbalkan,
3
der tildeler regionen
nogle af fordelene ved EU-medlemskab forud for tiltrædelsen, såvel
som planen for Ukraine,
4
der har til formål at bistå Ukraine med
genopretning, genopbygning og modernisering og navnlig støtte
landets reformbestræbelser på landets vej mod EU-medlemskab
samt Kommissionens meddelelse om vækstplanen for Moldova,
5
der har til formål at sætte skub i Moldovas økonomi og bringe landet
tættere på EU-medlemskab ved at fremskynde reformer og yde fi-
nansiel bistand.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Euro-
paudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forslaget forelægges med henblik på forhandlingsoplæg.
3
https://neighbourhood-enlargement.ec.europa.eu/enlargement-policy/new-
growth-plan-western-balkans_en.
4
https://neighbourhood-enlargement.ec.europa.eu/proposal-council-imple-
menting-decision-approval-assessment-ukraine-plan_en.
5
https://neighbourhood-enlargement.ec.europa.eu/growth-plan-moldova-
commission-proposal_en.