Transportministeriets Logo
SAMLENOTAT
10. juli 2025
2025-3087
Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv
1999/62/EF for så vidt angår forlængelse af den
periode, hvor tunge nulemissionskøretøjer kan
drage fordel af væsentligt nedsatte infrastruktur-
afgifter eller brugsafgifter eller af fritagelser for at
betale dem
KOM (2025) 348
Revideret notat
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 27. juni 2025 fremsat forslag om
at ændre Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/62/EF af
17. juni 1999 om afgifter på køretøjer for benyttelse af vejinfra-
strukturer, med senere ændringer (herefter benævnt Eurovignet-
direktivet). Forslaget har til formål at forlænge fristen indtil den
30. juni 2031 for, at medlemsstaterne kan fastsætte væsentligt
nedsatte satser for infrastruktur- eller brugsafgifter og undtagel-
ser for betaling af infrastrukturafgifter eller brugsafgifter for
tunge nulemissionskøretøjer. Samtidig udskydes begrænsningen
af, hvor længe der kan gives nedsættelse på mere end 75 % i for-
hold til den afgift, der gælder for CO2-emissionsklasse 1, til 1. juli
2031.
Formålet med forslaget er at sikre, at omstillingen af den tunge
transport forsat kan ske på et stærkt forretningsmæssigt grund-
lag og derved fremme tunge nulemissionskøretøjer.
Da Danmark ikke benytter undtagelsen i den kilometerbaserede
vejafgiftsordning for lastbiler i dag, har forslaget ikke lovgiv-
ningsmæssige eller økonomiske konsekvenser.
Regeringen er overordnet positiv overfor forslaget, da regeringen
støtter EU-initiativer og incitamenter til fremme af den grønne
omstilling af den tunge vejgodstransport i EU.