Europaudvalget 2024-25
KOM (2025) 0500 Bilag 1
Offentligt
3051751_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
10. juli 2025
2025 - 7208
jajora
Kommissionens meddelelse om det indre marked: vores europæiske
hjemmemarked i en usikker verden: En strategi for at gøre det indre
marked enkelt, gnidningsløst og stærkt
KOM(2025) 500
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde den 21. maj 2025 en meddelelse om en stra-
tegi for at gøre det indre marked enkelt, gnidningsløst og stærkt.
Det overordnede formål med strategien er at styrke og modernisere det
indre marked, så det i højere grad bidrager til at øge den europæiske kon-
kurrenceevne i en stadig mere usikker og turbulent verden.
Regeringen støtter generelt meddelelsen og finder det afgørende at styrke
den europæiske konkurrenceevne. Regeringen ser det indre marked som et
helt centralt middel hertil. Det kræver, at det indre marked bliver moder-
niseret, fuldendt og styrket for at udnytte det indre markeds fulde potentiale
i en turbulent verden.
Det er vigtigt for regeringen at fjerne unødige barrierer, understøtte effek-
tiv håndhævelse af reglerne og reducere administrative byrder for virksom-
hederne. Det bør bl.a. ske gennem digitalisering, automatisering og stan-
dardisering.
Regeringens holdning til de konkrete forslag, der bebudes i strategien, vil
blive fastlagt i takt med, at forslagene fremsættes.
2. Baggrund
Kommissionen præsenterede den 21. maj 2025 en strategi for at gøre det
indre marked enkelt, gnidningsløst og stærkt (KOM(2025) 500).
Strategien præsenteres på opfordring af Det Europæiske Råd af den 23.
marts 2024 og Konkurrenceevnerådet af den 24. maj 2024. Opfordringerne
kom (2025) 0500 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om vores europæiske hjemmemarked i en usikker verden - En strategi for at gøre det indre marked enkelt, gnidningsløst og stærkt
2/9
udspringer af et presserende behov for at styrke Europas økonomiske mod-
standsdygtighed, konkurrenceevne og sammenhængskraft i en tid præget
af geopolitisk uro, økonomisk usikkerhed og globale handelsforstyrrelser.
Strategien bygger på analyser og anbefalinger fra bl.a. Enrico Letta, Mario
Draghi og Sauli Niinistö og understreger behovet for et enkelt, sammen-
hængende og velfungerende marked som fundament for den grønne og di-
gitale omstilling, teknologisk autonomi og social stabilitet og velstand. På
trods af,
at det indre marked har været en af EU’s største succeser,
er po-
tentialet langt fra fuldt udnyttet. Produktivitetsvæksten i EU har de seneste
år været lav, og markedsadgang er fortsat hæmmet af barrierer, administra-
tiv kompleksitet og forskelligartet implementering af EU-regler.
3. Formål og indhold
Formålet med Kommissionens strategi for det indre marked er at styrke
EU’s konkurrenceevne og modstandsdygtighed.
Strategien har til hensigt
at forenkle, forstærke og fuldt ud realisere potentialet i det indre marked.
Strategien lægger op til en fornyet politisk og praktisk indsats for at fjerne
barrierer, fremme investeringer og sikre mere effektiv gennemførelse og
håndhævelse af fælles regler.
Strategien fremsætter en række lovgivnings- og ikke lovgivningsmæssige
forslag gennem en handlingsplan for det indre marked med 61 initiativer,
der tidsmæssigt strækker sig fra præsentationen den 21. maj 2025 og ind i
tredje kvartal 2027. Strategien består af følgende ni elementer:
1.
Færre barrierer:
Fælles og målrettede bestræbelser på at fjerne de ti
mest skadelige barrierer på det indre marked:
1. Alt for komplekse EU-regler
2. Medlemsstaterne manglende ejerskab for det indre marked
3. Kompliceret etablering og drift af virksomheder på tværs af grænser
4. Langsom anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer
5. Lange forsinkelser i fastsættelsen af standarder
6. Fragmenterede regler for emballage, mærkning og affald
7. Forældede harmoniserede produktregler og manglende produkt-
overensstemmelse
8. Restriktive og divergerende nationale regler for tjenesteydelser
9. Omstændige procedurer for midlertidig udstationering af arbejdsta-
gere
10. Territoriale forsyningsbegrænsninger, som pålægges af producenter
for at forhindre detailhandlere i at købe produkter i én medlemsstat
og videresælge dem i en anden.
2.
Revitalisere servicesektoren gennem en ny tilgang til tjenesteydelser:
En ny sektorspecifik tilgang til at styrke det indre marked for tjeneste-
ydelser, der vil zoome ind på specifikke servicesektorer, der kan tilføre
kom (2025) 0500 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om vores europæiske hjemmemarked i en usikker verden - En strategi for at gøre det indre marked enkelt, gnidningsløst og stærkt
3/9
den største økonomiske merværdi og er relevante for den grønne og
digitale omstilling.
3.
Fokus på SMV'er, herunder innovative startups og scale-ups:
Strate-
gien fremsætter en række forslag, der skal gøre det nemmere for
SMV’er
at udnytte det indre marked.
Strategien suppleres af EU’s
iværksætterstrategi, der blev offentliggjort den 28. maj 2025.
4.
Effektiv digitalisering:
Kommissionen varsler et paradigmeskifte fra et
papirbaseret til et databaseret indre marked, hvor digitale værktøjer gør
det muligt for det indre marked at fungere optimalt og er afgørende for
en effektiv gennemførelse af politikker.
5.
Mere forenkling:
Forenkling skal generelt føre til lavere omkostninger,
højere produktivitet og et mere velfungerende indre marked.
6.
Mere effektiv implementering og håndhævelse:
Styrket samarbejde
mellem medlemsstaterne og Kommissionen for at forebygge nye barri-
erer, fjerne eksisterende barrierer og understøtte effektiv håndhævelse
af reglerne på det indre marked. Særligt skal håndhævelsen styrkes ift.
e-handelsprodukter fra tredjelande
potentielt ved at etablere en fælles
EU-markedsovervågningsmyndighed.
7.
Mere ejerskab gennem øget politisk og nationalt engagement:
Der er
brug for mere ejerskab og engagement fra medlemsstaterne. Medlems-
staterne opfordres til at udpege en højniveau ’sherpa’ for det indre mar-
ked, og have fokus på at indførelse af national lovgivning ikke skaber
barrierer og fragmentering på det indre marked.
8.
Paradigmeskifte mod anvendelse af EU’s midler med fokus
på synergi-
effekter mellem investeringer og nationale reformer:
Strategien lægger
op til en stærk kobling mellem EU-budgettets investeringsindsatser og
medlemslandenes strukturreformspor. Elementet bygger på Kommissi-
onens tidligere udmelding om et konkurrenceevnekoordinationsværk-
tøj.
9.
Mere beskyttelse gennem det indre marked som skjold mod illoyal han-
delspraksis:
Det indre marked beskytter EU's borgere og virksomheder
mod handelsforstyrrelser og reducerer eksterne afhængigheder. Det
skal det indre marked også fremadrettet
om nødvendigt beskyttet af
en effektiv anvendelse af handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter, og
understøttet af politikker, der tilskynder til europæisk forbrug og inve-
steringer.
kom (2025) 0500 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om vores europæiske hjemmemarked i en usikker verden - En strategi for at gøre det indre marked enkelt, gnidningsløst og stærkt
3051751_0004.png
4/9
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres, men har den 18. marts 2025 offentlig-
gjort en egen-initiativ rapport med fokus på strømlining og effektiv imple-
mentering af indre markedsreglerne som middel til at styrke det indre mar-
ked.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomiske kon-
sekvenser. De konkrete forslag kan have statsfinansielle, erhvervsøkono-
miske og samfundsøkonomiske konsekvenser, som vil blive beskrevet, når
de præsenteres.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke statsfinansielle, erhvervsøkonomiske eller samfunds-
økonomiske konsekvenser.
Øvrige konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen har ikke øvrige konsekvenser eller påvirkning af beskyttelses-
niveauet.
8. Høring
Meddelelsen er sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurrenceevne,
vækst og forbrugerspørgsmål den 21. maj 2025 med frist for høringssvar
den 12. juni 2025. Der er modtaget høringssvar fra Dansk Arbejdsgiverfor-
ening (DA), Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), Fonden Dansk Standard,
herunder Dansk Standard og Miljømærkning Danmark, Fagbevægelsens
Hovedorganisation (FH), Finans Danmark, Forbrugerrådet Tænk, KL,
MLDK Mærkevareleverandørerne og TEKNIQ.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
støtter Kommissionens ambitiøse ind-
sats for regelforenkling og byrdereduktion og vil snarest bidrage hertil med
konkrete anbefalinger. Endvidere støtter DA styrket brug af konsekvens-
vurderinger hos både Kommissionen og de lovgivende institutioner. DA er
enig i nødvendigheden af øget ejerskab til det indre marked blandt med-
lemslandene mhp. at skabe færre restriktioner i den frie bevægelighed. For
kom (2025) 0500 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om vores europæiske hjemmemarked i en usikker verden - En strategi for at gøre det indre marked enkelt, gnidningsløst og stærkt
5/9
så vidt angår udviklingen af et 28. regime opfordrer DA til, at arbejdsmar-
kedsområdet holdes ude. DA er enig i de foreslåede værktøjer til at fremme
smidigere anerkendelse af kvalifikationer for at fremme arbejdskraftens fri
bevægelighed. Men DA er skeptisk over for automatisk anerkendelse, som
rækker ud over de lovregulerede erhverv. DA støtter forenkling, der kan
understøtte udstationering af medarbejdere, og bakker op om e-erklæring
som et værktøj, der vil reducere virksomhedernes administrative byrder.
Dansk Erhverv
er tilfreds med, at EU vil forenkle love som f.eks. GDPR
og udvidet producentansvar og lette regler på produkt-, forbruger- og fi-
nansområdet/serviceområdet. Strategiens forslag skal dog følges op af kon-
krete handlinger i medlemslandene, så det indre marked bliver en realitet.
Dansk Erhverv støtter brugen af Small Mid-caps-kategorien, som skaber
proportionalitet og fleksibilitet i lovkrav. Digitalisering som værktøj til
ensartet regelhåndhævelse og i offentlige udbud er positivt
her har Dan-
mark en styrkeposition. Dansk Erhverv hilser derfor initiativer som udbre-
delsen af Det Digitale Produktpas og Single Digital Gateway velkommen.
Der mangler dog fokus på onlinemarkedspladser som TEMU, der bringer
farlige produkter ind i EU. De bør underlægges samme regler som europæ-
iske forhandlere (importøransvar) for at beskytte forbrugere og markedet.
Dansk Industri (DI)
støtter op om Kommissionens indre marked strategi
og hovedparten af dets initiativer. Den adresserer udfordringer, som DI’s
medlemmer har påpeget skal løses, hvis Europas konkurrenceevne skal for-
bedres. Komplicerede regler skal forenkles, byrder fjernes og indre mar-
keds forpligtelser håndhæves. Det kan ikke ske medmindre både medlems-
staterne og Kommissionen påtager sig ansvaret og handler mere målrettet
og hurtigere end tidligere. Kernen i det indre marked, det indre marked for
produkter og tjenester, skal udvikles og vedligeholdes, ligesom de gover-
nance strukturer, der understøtter dem. Digitalisering og fokus på at gøre
det lettere at være SMV og SMC er vigtige brikker, men kan ikke stå alene.
Samtidig savner strategien langsigtede målsætninger, der skal sikre det in-
dre markeds langsigtede konkurrenceevne.
Dansk Standard (DS)
bakker op om Kommissionens initiativ for at for-
bedre det indre marked, ved bl.a. en omnibus for fælles specifikationer og
revision af standardiseringsforordningen (1025/2012). DS anbefaler, at
man følger rammen for fælles specifikationer sat i Maskinforordningens
(2023/1230) art. 20. DS støtter formuleringen da den sætter klare rammer
for Kommissionens beføjelser samt for eventuel tilbagetrækning af fælles
specifikationer og sikrer inddragelse af både medlemsstater og industri,
som skal håndhæve og følge specifikationerne for at få adgang til det indre
marked. Vedrørende standardiseringsforordningen støtter DS den nuvæ-
rende forordning, men anerkender, at en revision kan løse udfordringer med
kom (2025) 0500 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om vores europæiske hjemmemarked i en usikker verden - En strategi for at gøre det indre marked enkelt, gnidningsløst og stærkt
3051751_0006.png
6/9
hastighed, inklusion, og øget europæisk indflydelse på international stan-
dardisering.
Miljømærkning Danmark (MMD)
hilser Kommissionens strategi for det
indre marked velkommen. Fokus på simplificering er positivt for både virk-
somheder og forbrugere, men må samtidig ikke ske på bekostning af den
grønne omstilling, men nærmere understøtte den. MMD støtter en revision
af udbudsdirektiverne mhp. nemmere at kunne anvende miljømærker som
helhed. En høj grad af forbrugersikkerhed skal fortsat være kendetegnende
for EU, herunder når det gælder mærkningsordninger. Det er vigtigt, at an-
erkendte, troværdige mærkningsordninger, der ikke er baseret på EU-ret-
ten, såsom Svanemærket, fortsat kan agere uden hindringer på det indre
marked.
Fagbevægelsens hovedorganisation (FH)
ser positivt på, at man vil
styrke konkurrenceevnen i det indre marked, men mener ikke, at alle de
påpegede værktøjer og kommende ændringer vil føre til et bedre EU. FH
vil understrege, at Kommissionen aldrig skal forsøge at harmonisere reg-
lerne, fx på arbejdsmarkedet, på en sådan måde, at minimumsbeskyttel-
serne i EU-reguleringen ligeledes bliver maksimalbeskyttelse. EU skal fx
aldrig svække nationalstaterne, ej heller ved et ”28. regime” –
særligt ikke
hvis denne også omfatter arbejds- og ansættelsesret. Der skal altid være
plads til den danske arbejdsmarkedsmodel, og dette skal gøres klart i en-
hver lovgivning herom. FH mener, at en revision af udbudsdirektivet er
nødvendig. På nuværende tidspunkt gælder, i praksis, alene laveste pris-
princippet, hvilket i høj grad svækker konkurrencen, samt de
sociale
di-
mensioner, der er mulige og nødvendige i udbud. Ligeledes mener FH også,
at der kan ske øget digitalisering på det indre marked, hvortil der kan laves
fælles hjælpeværktøjer, så som ESSPASS. Dette skal dog ske på en ordent-
lig måde; Kommissionens forslag om E-declarations er fx på nuværende
tidspunkt ikke brugbart i Danmark.
Finans Danmark
hilser Kommissionens meddelelse om en strategi for det
indre marked velkommen og er enige i, at vi skal genopfriske og forfølge
visionen om et enkelt, retfærdigt og problemfrit indre marked, herunder
mere fri bevægelighed og mere beskyttelse og styrkelse i vores europæiske
marked. I kapitel 1 er det igangværende forslag
”Competitiveness Checks
during the impact assessment phase to ensure Single Market consistency
and further”
et essentielt forslag, idet det læner sig op ad Kommissionens
igangværende initiativer til at adressere ineffektiviteten og de høje omkost-
ninger i kapitalmarkedsinfrastrukturen. Finans Danmark finder behov for
en lovgivningspakke, der kan sikre effektiv og reel konkurrence i og blandt
kapitalmarkedsinfrastrukturen (handelspladser, Centrale Clearings mod-
parter (Central Clearing Counter Party -
CCP’er), afviklingscentraler Cen-
kom (2025) 0500 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om vores europæiske hjemmemarked i en usikker verden - En strategi for at gøre det indre marked enkelt, gnidningsløst og stærkt
7/9
tral Securities Depositories -
CSD’er) og centrale tjenester som dataleve-
randører (vendors, benchmark udbydere, kreditratinginstitutter, ESG-data
udbydere m.v.) til gavn for kernespillerne i kapitalmarkederne, virksomhe-
der og investorerne, herunder pensionsopsparerne. Simplificeringsforslaget
i kapitel 1 om “Revise the Public Procurement framework” bør benyttes til
at ændre EU's offentlige udbudsregulering til et ægte politisk strategisk in-
strument og i forhold til forslag om et 28th regime er Finans Danmark po-
sitive
men spændt på at se det i praksis. Afslutningsvis er Finans Dan-
mark
positive overfor forslaget om ”Voluntary SME standard (VSME)”,
som Finans Danmark finder tilgodeser et hensyn til proportionalitet.
Forbrugerrådet Tænk
anerkender behovet for reguleringsmæssige juste-
ringer for at styrke EU’s økonomi og konkurrenceevne i den globale øko-
nomi. Regelforenkling skal ikke kun gavne erhvervslivet, men også skabe
et marked, der fungerer optimalt for forbrugerne og understøtter en grøn
omstilling baseret på velfungerende markeder og markedsmekanismen.
Forbrugerrådet Tænk lægger vægt på en styrkelse af kapitalmarkedsunio-
nen, fokus på energipriser, der er til at betale, en omkostningseffektiv grøn
omstilling og udbygning af elnettet, en stærk kemikalieregulering, bedre
regulering af handelsplatforme, cirkulær omstilling, dekarbonisering af
økonomien og bæredygtighed og en styrkelse af grænseoverskridende jern-
barneforbindelser. Helt grundlæggende er det vigtigt, at forbrugerorganisa-
tioner
inddrages i den videre proces for at øge EU’s konkurrenceevne, og
Forbrugerrådet Tænk ser derfor frem til at blive inddraget fremadrettet.
KL
bakker op om at skabe et konkurrencedygtigt indre marked. Samtidig
mener KL, at udbudsreglerne bør understøtte størst mulig lokalpolitisk rå-
derum, så myndigheder i EU kan gennemføre udbud med afsæt i kerneop-
gaven tæt på borgeren. KL er bekymret for, at initiativer som strategien for
det indre marked mv. - til trods for ambitionen om at simplificere - bliver
en anledning til at indføre nye krav til udbudsprocessen, men også til
hvad
der skal købes ind. Det kan føre til yderligere barrierer og komplicere ud-
budsreglerne, øge det administrative ressourcetræk, svække konkurrence-
evnen, fordyre indkøbet og føre til en indskrænkning af det lokalpolitiske
råderum. KL's udgangspunkt er derfor, at udbudsdirektiverne vedbliver at
være procesregler, fremfor regler der definerer, hvad der skal købes.
MLDK Mærkevareleverandørerne
mener, at meddelelsen indeholder
mange gode ambitioner. Desværre indeholder den også en stærkt proble-
matisk analyse og fremstilling af reguleringsmæssige værktøjer i bekæm-
pelse af Territorial Supply Constraints (TSCs). MLDK bakker op, om
Kommissionens ambitioner om simplificering af komplekse EU-regulerin-
ger og en striktere håndhævelse af medlemsstaterne i forhold til fælles re-
gulering. MLDK bakker op om initiativerne for en mere effektiv digitali-
sering af det indre marked. MLDK er stærkt skeptiske over for regulering
kom (2025) 0500 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om vores europæiske hjemmemarked i en usikker verden - En strategi for at gøre det indre marked enkelt, gnidningsløst og stærkt
8/9
af Territorial Supply Constraints, da ønsket om regulering bygger på en
meget tvivlsom problemopfattelse, og evidensgrundlaget er svagt.
TEKNIQ
støtter Kommissionens ambition om at styrke det indre marked
gennem forenkling, digitalisering, bedre håndhævelse og øget nationalt
ejerskab. TEKNIQ støtter forenkling og digitalisering af regler i det indre
marked. Strategien bør reducere administrative byrder for SMV’er. Bære-
dygtighedskrav skal være proportionale og understøtte innovation. Ar-
bejdsmiljøkurser bør tilbydes på flere sprog for at fremme mobilitet. Har-
monisering af krav og certifikater er nødvendig på tværs af grænser. Skatte-
og registreringsbarrierer ved udstationering bør fjernes. EU-retningslinjer
for skatteforhold vil skabe klarhed og lette adgang. Krav om fast adresse
ved bankoprettelse skal fjernes eller lempes. TEKNIQ støtter digitale initi-
ativer som Digital Product Passport for øget gennemsigtighed. Strategien
bør prioritere digitalisering af processer som udstationering og dokumen-
tation for at styrke det indre marked.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel opbakning til at fuldende og styrke det indre marked som
middel til at styrke den europæiske konkurrenceevne. Der eksisterer dog
divergerende holdninger blandt medlemslandene, når det kommer særligt
til tjenesteydelsesområdet samt graden af digitalisering.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt meddelelsen om en ny strategi for at gøre det
indre marked enkelt, gnidningsløst og stærkt. Regeringen finder det afgø-
rende at styrke europæisk konkurrenceevne og ser det indre marked som et
helt centralt middel hertil. Det kræver, at det indre marked bliver moderni-
seret, fuldendt og styrket for at udnytte det indre markeds fulde potentiale
i en turbulent verden.
Det er vigtigt for regeringen at fjerne unødige barrierer på det indre marked
og reducere administrative byrder for virksomheder. Det er en prioritet for
regeringen, at det bl.a. sker gennem øget digitalisering, automatisering og
standardisering. Det er derfor særligt positivt, at Kommissionen vil arbejde
for et paradigmeskifte fra et dokumentbaseret indre marked til et digitalt og
databaseret indre marked, herunder bl.a. ved at fremme elektronisk faktu-
rering, det digitale produktpas og den digitale identitetstegnebog
”wallet”.
Regeringen finder det ligeledes vigtigt, at
grundelementerne i ”eIDAS2”-
infrastrukturen udnyttes for at skabe en sammenhængende og interoperabel
udvikling af infrastrukturer for digital identifikation på tværs af EU - ud fra
et ”wallet-by-default”-princip.
Det er også vigtigt for regeringen, at reglerne på det indre marked håndhæ-
ves effektivt, herunder ift. e-handel og produkter, der importeres direkte til
kom (2025) 0500 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om vores europæiske hjemmemarked i en usikker verden - En strategi for at gøre det indre marked enkelt, gnidningsløst og stærkt
9/9
europæiske forbrugere fra tredjelande. Regeringen finder det i den forbin-
delse positivt, at Kommissionen lægger op til at styrke samarbejdet mellem
medlemsstaterne og Kommissionen.
Regeringen er enig i, at der bør fokuseres på de områder, hvor der er mest
at vinde. Det er derfor positivt, at Kommissionen vil fokusere på de ti bar-
rierer i det indre marked, der er mest skadelige, og tackle disse til gavn for
europæiske virksomheder og den europæiske økonomi. Regeringen finder
det derfor positivt, at Kommissionen vil adressere udfordringerne med
manglende produktoverensstemmelse og opdatere rammen for harmonise-
ret EU-produktlovgivning (New Legislative Framework), så den bedre un-
derstøtter innovative og nye produkter og nye typer forretningsmodeller.
Fremtidens produktinformation skal ligeledes gøres digital gennem indfø-
relse af det digitale produktpas, der også kan skabe nye muligheder ifm.
håndhævelse og markedsovervågning.
Regeringens holdning til de konkrete forslag, der bebudes i strategien, vil
blive fastlagt i takt med at forslagene fremsættes.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg på mødet den
16. maj forud for konkurrenceevnerådsmødet den 22. maj 2025.