Europaudvalget 2024-25
KOM (2025) 0503 Bilag 1
Offentligt
3040152_0001.png
SAMLENOTAT
6. juni 2025
Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentet og Rådets di-
rektiv om ændring af direktiv 2000/14/EC, 2011/65/EU, 2013/53/EU,
2014/29/EU, 2014/30/EU, 2014/31/EU, 2014/32/EU, 2014/33/EU,
2014/34/EU, 2014/35/EU, 2014/53/EU, 2014/68/EU og 2014/90/EU for
så vidt angår digitalisering og fælles specifikationer
Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentet og Rådets for-
ordning om ændring af forordning (EU) 765/2008, (EU) 2016/424,
(EU) 2016/425, (EU) 2016/426, (EU) 2023/1230, (EU) 2023/1542 og
(EU) 2024/1781 for så vidt angår digitalisering og fælles specifikatio-
ner
KOM nr. (2025)504 og (2025)503
1.
Resumé
Europa-Kommissionen har den 21. maj 2025 fremsat to forslag om digita-
lisering og brug af fælles specifikationer, der har til formål at forenkle
virksomheders rapporteringskrav og lette administrative byrder.
Forslagene digitaliserer visse produktoplysningskrav i 13 direktiver og syv
forordninger. Dertil udvides Kommissionens muligheder for at udstede
fælles specifikationer som alternativ til harmoniserede standarder i 11 di-
rektiver og fire forordninger.
Regeringen støtter generelt forslagenes formål. Regeringen lægger vægt
på en ambitiøs og fælles EU-indsats for forenkling, digitalisering og auto-
matisering af virksomheders arbejde med produktoplysninger, og at virk-
somheder har let adgang til tekniske specifikationer til brug for regelefter-
levelse.
2.
Baggrund
Europa-Kommissionen har gjort forenkling og strømlining af EU-lovgiv-
ningen til et af sine primære fokusområder i denne mandatperiode. Målet
er at styrke
EU’s konkurrenceevne. Kommissionen har
fastsat en målsæt-
ning om at reducere byrder med 25 pct. for store virksomheder og med 35
pct. for små og mellemstore virksomheder (SMV’er).
Det vil ifølge Kom-
missionen indebære byrdereduktioner for 280 mia. kr. (37,5 mia. euro) år-
ligt i EU.
kom (2025) 0503 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forenklingspakke IV om digitalisering og fælles specifikationer
3040152_0002.png
Regelforenkling og digitalisering fremhæves i Kommissionens konkurrence-
evnekompas fra januar 2025 og indre marked-strategi fra maj 2025 som vig-
tige værktøjer til at reducere virksomheders byrder fra rapporteringskrav. Her
er digitalklar lovgivning, strukturerede dataformater og interoperabilitet vig-
tige forudsætninger for at fremme digitalisering og datadeling hos virksom-
heder.
Kommissionen har løbende i 2025 fremsat lovgivningspakker med forenk-
lingstiltag. Den 21. maj 2025 fremsatte Kommissionen sin fjerde forenk-
lingspakke (en såkaldt omnibus-pakke) med tre forslag:
1. Indførsel af små mid-cap virksomhedskategorien i otte eksisterende
retsakter
2. Digitalisering og brug af fælles specifikationer i 20 retsakter vedr.
produktregulering
3. Udskydelse af due diligence-forpligtelserne i batteriforordningen
med to år.
Forslaget om digitalisering skal ses i sammenhæng med et bredere sigte om
at fremme digitalisering som middel til byrdelettelser og øget konkurrence-
evne. Indsatsen inkluderer et kommende forslag om en europæisk tegnebog
for virksomheder, som sammen med udrulningen af digitale produktpas,
elektroniske faktura,
en fælles digital indgang (’Single Digital Gateway-for-
ordningen’) og Once-Only
Technical System vil udgøre et samlet digitalt
økosystem af løsninger, der fremmer et datadrevent indre marked.
Forslaget om fælles specifikationer skal ses i lyset af, at Kommissionen
siden marts 2024 ikke har modtaget harmoniserede standarder fra de to
internationale standardiseringsorganisationer ISO og IEC. Det skyldes EU-
domstolens afgørelse om borgeres adgang til harmoniserede standarder.
Harmoniserede standarder bruges i dag i produktlovgivningen til at fastsætte
minimumskrav til bl.a. sikkerhed, sundhed og miljøbeskyttelse. De fast-
sættes typisk som et led i implementeringen af den pågældende produkt-
lovgivning. I nogle tilfælde er det ikke muligt at udstede harmoniserede
standarder, eller også kan de ikke udstedes hurtigt nok. Derfor kan det være
nødvendigt at udstede fælles specifikationer, så der er ens minimumskrav
på tværs af det indre marked. I dag er det allerede muligt for Kommissio-
nen at udstede fælles specifikationer i en række eksisterende produktlov-
givninger, herunder maskinforordningen og legetøjsforordningen. Forsla-
get adskiller sig dog på flere måder fra tilgangen i disse forordninger.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 114 i Traktaten om Den Europæ-
iske Unions funktionsmåde (TEUF), om det indre markeds funktion og skal
behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
3.
Formål og indhold
Forslagene lægger op til at ændre i følgende direktiver og forordninger:
2
kom (2025) 0503 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forenklingspakke IV om digitalisering og fælles specifikationer
3040152_0003.png
Forslagene ændrer i følgende direktiver og forordninger:
Nummer
Omhandler
Ændrer i forhold til
Direktiv
2000/14/EC
Direktiv
2010/35/EU
Direktiv
2011/65/EU
Direktiv
2013/53/EU
Direktiv
2014/29/EU
Direktiv
2014/30/EU
Direktiv
2014/31/EU
Direktiv
2014/32/EU
Direktiv
2014/33/EU
Direktiv
2014/34/EU
Direktiv
2014/35/EU
Direktiv
2014/53/EU
Direktiv
2014/68/EU
Direktiv
2014/90/EU
Forordning (EF)
765/2008
Forordning (EU)
2016/424
Forordning (EU)
2016/425
Støjemission fra maskiner Digitalisering
til udendørs brug
Transportabelt trykbærende Digitalisering
udstyr
Farlige stoffer i elektrisk og Digitalisering
elektronisk udstyr
Fælles specifikationer
Fritidsfartøjer
Simple trykbeholdere
Digitalisering
Fælles specifikationer
Digitalisering
Elektromagnetisk kompati- Digitalisering
bilitet
Fælles specifikationer
Ikke-automatiske vægte
Måleinstrumenter
Elevatorer
Digitalisering
Fælles specifikationer
Digitalisering
Fælles specifikationer
Digitalisering
Fælles specifikationer
Udstyr til anvendelse i ek- Digitalisering
splosive atmosfærer
Fælles specifikationer
Lavspændingsudstyr
Radioudstyr
Trykbærende udstyr
Skibsudstyr
Digitalisering
Fælles specifikationer
Digitalisering
Fælles specifikationer
Digitalisering
Fælles specifikationer
Digitalisering
Akkreditering og mar-
kedsovervågning
Tovbaneanlæg
Personlige værnemidler
Fælles specifikationer
Digitalisering
Fælles specifikationer
Digitalisering
Fælles specifikationer
3
kom (2025) 0503 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forenklingspakke IV om digitalisering og fælles specifikationer
3040152_0004.png
Forordning (EU)
2016/426
Forordning (EU)
2023/1230
Forordning (EU)
2023/1542
Forordning (EU)
2024/1781
Gasapparater
Maskinvarer
Batterier
Ecodesign
Digitalisering
Fælles specifikationer
Digitalisering
Digitalisering
Digitalisering
Digitalisering
I forhold til digitalisering lægger forslagene op til at rationalisere, digitalisere
og forenkle EU’s produktlovgivning.
Forslagene lægger op til en forholdsvis
identisk tilpasning på tværs af retsakterne i forhold til følgende:
-
-
-
EU-overensstemmelseserklæringer eller lignende dokumenter skal fin-
des i et elektronisk format og være tilgængelige gennem en internet-
adresse eller maskinlæsbart format, når erklæringen følger et produkt
Producenter skal angive digitale kontaktoplysninger på produkter og i
overensstemmelseserklæringer for produkter, der markedsføres i EU
Brugsanvisninger, der følger med produkter, må fremover gives elektro-
nisk og/eller på papir. Det gælder ikke sikkerhedsinformationer, som
fortsat skal stilles til rådighed på papir eller direkte på produktet. Forbru-
gerne vil fortsat have mulighed for at få udleveret brugsanvisning på pa-
pir i op til 6 måneder efter købet af et produkt
Eksisterende krav om, at indsendelse af dokumenter til myndigheder kan
ske i ’papir- eller elektronisk format’, ændres til udelukkende ’elektro-
nisk format’
Erhvervsdrivende forpligtes til elektronisk udveksling af oplysninger
med kompetente myndigheder
Når anden EU-lovgivning kræver brug af et digitalt produktpas, skal pro-
ducenter levere brugsanvisninger og overensstemmelseserklæringer via
det digitale produktpas.
-
-
-
Der er tale om begrænsede tilpasninger uden at ændre noget substantielt i
direktiverne og forordningerne.
Fælles specifikationer
For så vidt angår fælles specifikationer gives beføjelser til Kommissionen om
at udstede fælles specifikationer som alternativ til harmoniserede standarder
via gennemførselsretsakter.
Ændring af forordning om akkreditering og markedsovervågning betyder
også, at nationale akkrediteringsorganer skal godtage formodet overensstem-
melse via både harmoniserede standarder og fælles specifikationer.
4
kom (2025) 0503 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forenklingspakke IV om digitalisering og fælles specifikationer
3040152_0005.png
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke taget stilling til forslaget.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslagenes ændringer i de berørte direktiver og
forordninger, herunder krav til rapportering og forpligtelser for erhvervsdri-
vende, alle stammer fra EU-lovgivningen og dermed kun kan ændres på EU-
niveau.
Regeringen vurderer på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er
overholdt.
6.
Gældende dansk ret
Forslagene lægger op til at ændre i 13 direktiver og 7 forordninger, som er
implementeret i dansk ret ved følgende:
-
Bekendtgørelse nr. 1590 af 30/06/2021 om støj fra maskiner til brug i
-
-
-
det fri.
RoHS-bekendtgørelsen nr. 1369 af 02/12/2024.
Bekendtgørelse
nr. 1689 af 15/12/2015 om fritidsfartøjer og personlige
fartøjer
Bekendtgørelse nr. 1304 af 23/11/2015 om Bekendtgørelse om indretning
m.v. af simple trykbeholdere og bekendtgørelse nr. 1407 af 4. december
2017 om anlægs, tilsluttet infrastrukturs og rørledningers konstruktion,
indretning og udstyr i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter
m.v.
Direktiv 2014/30/EU af 26.
februar 2014 (”elektromagnetisk kompa-
tibilitet”)
er implementeret i dansk ret ved
bekendtgørelse nr. 1710 af
12/12/2023 om radioudstyr og elektromagnetiske forhold
Bekendtgørelse nr. 773 af 01/06/2022 om tilgængeliggørelse på markedet
af ikke-automatiske vægte
Bekendtgørelse
nr. 774 af 01/06/2022 om tilgængeliggørelse på markedet
af måleinstrumenter og bekendtgørelse nr. 778 af 1. juni 2022 om tilgæn-
geliggørelse på markedet af taxametre og gasanalysatorer til udstødnings-
gas.
Bekendtgørelse
nr. 1540 af 10/12/2015 om indretning m.v. af elevatorer
og sikkerhedskomponenter til elevatorer
Bekendtgørelse nr. 811 af 3. juni 2022 om produkter til anvendelse i en
potentielt eksplosiv atmosfære
Bekendtgørelse nr. 1710 af 12/12/2023 om radioudstyr og elektromag-
netiske forhold
Bekendtgørelse nr. 190 af 19/02/2015 om indretning m.v. af trykbæ-
rende udstyr og bekendtgørelse nr. 1407 af 4. december 2017 om anlægs,
tilsluttet infrastrukturs og rørledningers konstruktion, indretning og ud-
styr i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter m.v.
Bekendtgørelse nr. 422 af 17/05/2016 om udstyr i skibe.
Lov nr. 799 af 09/06/2020 om produkter og markedsovervågning
5
-
-
-
-
-
-
-
-
-
kom (2025) 0503 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forenklingspakke IV om digitalisering og fælles specifikationer
3040152_0006.png
-
-
-
-
-
-
Bekendtgørelse nr. 2517 af 14/12/2021 om tovbaner
Bekendtgørelse nr. 210 af 14/03/2018
om indretning m.v. af person-
lige værnemidler
Lov nr. 799 af 09/06/2020 om produkter og markedsovervågning og
bekendtgørelse nr. 239 af 23/03/2018 om sikkerhed for gasmateriel
Bekendtgørelse nr. 727 af 13/06/2024 om supplerende bestemmelser
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om maskiner
Lov nr. 1683 af 30/12/2024 om ændring af lov om miljøbeskyttelse
(Ændring af regler om udvidet producentansvar for emballage og en-
gangsplastprodukter m.v. og supplerende bestemmelser til batterifor-
ordningen)
Lov nr. 431 af 06/05/2025 om supplerende bestemmelser til forord-
ning om fastlæggelse af en ramme for fastsættelse af krav til miljø-
venligt design for bæredygtige produkter m.v. og til forordning om
markedsovervågning og produktoverensstemmelse m.v. (ecodesign-
produktloven)
Konsekvenser
7.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil som udgangspunkt medføre behov for tilpas-
ninger i de berørte love og bekendtgørelser til implementering af EU-retten
i dansk ret.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at medføre statsfinansielle konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget ventes at have positive erhvervsøkonomiske effekter i form af
øget digitalisering, færre omkostninger forbundet med rapportering i pa-
pirformat og øget tilgængelighed af fælles specifikationer i tilfælde af
manglende harmoniserede standarder.
De administrative besparelser estimeres til 26 mio. kr. årligt, som baserer
sig på Kommissionens beregninger og andelen af danske virksomheder ift.
det totale antal virksomheder i EU. Derfor beror estimatet fortsat på en vis
usikkerhed. Lettelserne er derudover betinget af, hvorvidt og i hvilken grad
det digitale format benyttes af dansk erhvervsliv
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Direktivet og forordningen vurderes ikke i sig selv at føre til væsentlige
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
6
kom (2025) 0503 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forenklingspakke IV om digitalisering og fælles specifikationer
3040152_0007.png
Kommissionen vurderer at forslaget vedr. digitalisering vil have positive
klima- og miljøgevinster, herunder reducere udledningen af CO
2
med esti-
meret 50.000 tons årligt grundet reduceret forbrug af papir.
8.
Høring
Forslaget er sendt i høring i specialudvalget for konkurrenceevne, vækst og
forbrugespørgsmål samt specialudvalget for den finansielle sektor med frist
for svar den 3. juni. Der er modtaget høringssvar fra Dansk Industri, Dansk
Metal og Dansk Standard.
DI bakker op om Kommissionens forslag om at gøre det muligt at opfylde
informationsforpligtelser digitalt. Skal ændringerne virkelig reducere byr-
der, er det dog nødvendigt, at de berørte lovgivninger ændres konsekvent,
da det samme produkt ofte er underlagt mange lovgivninger. Derfor bør
anvendelsesområdet også udvides. Samtidig medfører nogle af ændrin-
gerne nye byrder, der bør undgås.
DI har forståelse for Kommissionens ønske om, i ekseptionelle tilfælde,
kunne udvikle fælles specifikationer. Men Kommissionen går for langt i
implementeringen, hvor den bryder med tidligere indgåede kompromisser
om hvordan den kan gøre det. Desuden giver den sig selv for store beføjel-
ser på bekostning af medlemsstaterne. Det er uacceptabelt og bør ændres.
Er det ikke muligt foreslår DI, at fælles specifikationer tages ud af omni-
bussen med henblik på at sikre hurtig fremdrift på papirfri dokumentation.
Fælles specifikationer kan så indgå i revisionen af standardiseringsforord-
ningen og her undergå den nødvendige tilbundsgående konsekvensanalyse.
Dansk Metal støtter Kommissionens mål om at lette virksomhedernes ad-
ministrative byrder gennem øget digitalisering. Ved at tvinge til at have et
digitalt udgangspunkt som standard, vil flere rapporteringsopgaver være
nemmere for virksomhederne. Det vil samtidigt gøre det nemmere at auto-
matisere fremtidige regulering og de steder, hvor virksomheder har dob-
beltrapportering, vil det også kunne blive betydeligt lettere.
Dansk Standard støtter Kommissionens indsats for at harmonisere skabe-
loner og kriterier for udstedelse af fælles specifikationer. Det er positivt i
princippet, men det er afgørende, at processen sker på en måde, der sikrer
inddragelse af både medlemsstater og industri, som skal håndhæve og følge
specifikationerne for at få adgang til det indre marked. Dertil er det vigtigt,
at der er klare rammer for Kommissionens beføjelser samt for eventuel til-
bagetrækning af fælles specifikationer.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke konkrete oplysninger om andre
landes holdninger til selve forslaget.
7
kom (2025) 0503 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forenklingspakke IV om digitalisering og fælles specifikationer
3040152_0008.png
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er en kerneprioritet for regeringen at nedbringe byrder for dansk og eu-
ropæisk erhvervsliv. Det er vigtigt for regeringen, at forslagene bidrager til at
styrke
EU’s
konkurrenceevne i et stadig mere usikkert internationalt handels-
miljø. I den forbindelse hilser regeringen Kommissionens forslag velkom-
men og støtter generelt formålet.
Regeringen ser forenkling, digitalisering og automatisering af administrative
processer og rapportering som et vigtigt redskab til at reducere administrative
byrder for virksomheder. Regeringen støtter derfor, at forslaget bidrager til
den gradvise udrulning af det digitale produktpas, som udgør et centralt værk-
tøj til brug for deling og oplysning af produktinformationer.
Regeringen finder det vigtigt, at der er de nødvendige tekniske specifikati-
oner på markedet til brug for virksomheders efterlevelse
af EU’s produkt-
lovgivning. Det er en central brik i, at det indre marked fungerer. Regerin-
gen finder,
at der på tværs af EU’s produktlovgivning
skal være klare og
ensartede rammer for Kommissionens beføjelser til at udstede fælles spe-
cifikationer i fraværet af harmoniserede standarder.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg.
8