Europaudvalget 2024-25
KOM (2025) 0821 Bilag 1
Offentligt
3053673_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
fremskyndelse af tilladelsesproceduren for forsvarsberedskabsprojekter
KOM (2025) 821
Nyt notat
1. Resumé
Europa-Kommissionen (Kommissionen) har den 17. juni 2025 fremsat forslag til forordning
om fremskyndelse af tilladelsesproceduren for forsvarsberedskabsprojekter (herefter forslag
til forordning om fremskyndelse af tilladelsesproceduren for forsvarsparathedsprojekter). For-
slaget er en del af den samlede forenklingspakke på forsvarsområdet, jf. Kommissionens med-
delelse af samme dato vedr. forenklingspakken på forsvarsområdet (KOM (2025) 820). Nær-
værende forordningsforslag har til formål at etablere en dedikeret hasteprocedure for udste-
delse af tilladelser, der har indvirkning på europæisk forsvarsparathed bredt set, og som lige-
ledes kan bidrage til at skabe bedre og ens vilkår for europæiske forsvarsvirksomheder. Med
forslaget stilles der krav til, at medlemsstater opretter 'centrale kontaktpunkter' som del af
den accelerererede udstedelse af tilladelser, hvilket forventes at medføre betydeligt reduce-
rede administrative byrder for virksomhederne.
Grundet den hastende karakter af forslaget, har Kommissionen ikke udarbejdet en konse-
kvensanalyse for forslaget.
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkomment, herunder ambitionen om at tilpasse
EU’s lovgivningsmæssige rammer til den nye sikkerhedspolitiske situation. Regeringen
bakker
op om etableringen af en hasteprocedure for forsvarsprojekter. Regeringen finder det særligt
væsentligt, at forordningen lykkes med at strømline og accelerere processen med at indhente
tilladelser for projekter, der bredt set bidrager til en øget europæisk forsvarsparathed. Rege-
ringen finder det vigtigt, at forslaget ikke giver anledning til unødvendige statsfinansielle om-
kostninger, og at de forventede gevinster står mål med de afledte økonomiske konsekvenser.
Regeringen finder ligeledes, at der bør fremlægges en konsekvensvurdering, som kan belyse
de forventede afledte økonomiske konsekvenser i Danmark.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen (Kommissionen) har ved KOM(2025) 821 af den 17. juni 2025 fremsat
forslag til forordning om fremskyndelse af tilladelsesproceduren for forsvarsberedskabspro-
jekter (herefter forslag til forordning om fremskyndelse af tilladelsesproceduren for forsvars-
parathedsprojekter). Forslaget er en del af den samlede forenklingspakke på forsvarsområdet,
der har til formål at fjerne barrierer og tilpasse
EU’s lovgivningsmæssige rammer, så de i
højere grad understøtter medlemslandenes bestræbelser på at styrke den europæiske for-
svarsindustri og EU’s forsvarsparathed,
jf. Kommissionens meddelelse af den 17. juni vedr.
forenklingspakken på forsvarsområdet (KOM(2025) 820).
Forslaget har hjemmel i artikel 114 i Traktaten om en Europæiske Unions Funktionsmåde
(TEUF) om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning vedr. det indre markeds funktion.
TEUF-artikel 114 fastsætter, at Europa-Parlamentet og Rådet efter den almindelige lovgiv-
ningsprocedure kan tilnærme medlemsstaternes love og administrative bestemmelser, der
Side 1 af 5
kom (2025) 0821 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. fremskyndelse af tilladelsesproceduren for forsvarsberedskabsprojekter
3053673_0002.png
vedrører det indre markeds oprettelse og funktion. Bestemmelsen tillader harmoniserende
lovgivning under delt kompetence.
3. Formål og indhold
Med forslaget lægges op til, at der etableres en dedikeret hasteprocedure for udstedelse af
tilladelser, der har indvirkning på europæisk forsvarsparathed bredt set, og som ligeledes kan
bidrage til at skabe bedre og ens vilkår for europæiske forsvarsvirksomheder. Konkret foreslås
en afgrænset definition af projekter, der understøtter Europas forsvarsparathed (aktiviteter,
investeringer og instrumenter, der er målrettet en styrkelse af forsvarsparatheden i et eller
flere af
EU’s medlemslande
og styrkelsen af EU's forsvarsindustri) samt etablering af en ha-
steprocedure for udstedelse af tilladelser specifikt for disse projekter. Anvendelsesområdet er
kun i begrænset omfang tydeliggjort i forslaget, herunder hvad et forsvarsparathedsprojekt
er, hvorfor det ikke på nuværende tidspunkt kan afgrænses, hvilke tilladelser, der vil kunne
være omfattet af forslaget. Kompetencen til at vurdere, hvornår der er tale om et projekt, der
understøtter forsvarsparathed, vil ligge hos medlemsstaterne. Det vil derfor også være for-
skelligt fra medlemsstat til medlemsstat, hvordan forordningen implementeres.
Der lægges med forslaget op til, at hasteproceduren for udstedelse af tilladelser for forsvars-
parathedsprojekterne sker ved etableringen af følgende:
Centralt kontaktpunkt
Med forslaget lægges op til, at medlemslandene forpligtes til at etablere et centralt kontakt-
punkt (Single Point of Contact (SPC)) for tilladelsesrelaterede procedurer for forsvarspara-
thedsprojekter. Det centrale kontaktpunkt skal være ansvarlig for at facilitere og koordinere
processen for udstedelsen af de nødvendige tilladelser, så processen strømlines, og al infor-
mation gøres tilgængeligt ét sted. Den ansøgende part vil således kun skulle henvende sig hos
én myndighed. Oprettelsen af et centralt kontaktpunkt har ligeledes til formål at lette samar-
bejdet mellem EU’s forsvarsvirksomheder og deres internationale partnere og fremme udvik-
lingen af fælles projekter og samarbejde.
Online adgang til information
Med forslaget lægges op til, at medlemsstater giver offentlig onlineadgang til informationer
om tilladelsesprocedurer, der er relevante for forsvarsparathedsprojekter.
Fremskyndelse af implementering
Med forslaget lægges op til, at medlemslande tilbyder administrativ støtte til forsvarspara-
thedsprojekter. Dette med særligt fokus på små og mellemstore virksomheder og små mid-
cap-selskaber, tilvejebringelse af rådgivning om overholdelse af administrative rapporterings-
forpligtigelser samt støtte til ansøgningsprocesser for nødvendige tilladelser.
Varigheden af processen for tilladelser
Med forslaget lægges op til, at der fastsættes specifikke frister for, hvornår der skal træffes
beslutning om ansøgninger vedr. forsvarsparathedsprojekter. Som udgangspunkt må sagsbe-
handlingstiden for udstedelse af tilladelser ikke overskride 60 kalenderdage fra, at den an-
svarlige myndighed har modtaget en fuldstændig ansøgning, til det vurderes, hvorvidt pro-
jektet kan kategoriseres som understøttende for forsvarsparathed. Såfremt sagsbehandlings-
tiden overskrider fristen på 60 dage, anses en ansøgning som godkendt. Dette kan potentielt
medføre godkendelse af projekter, hvor alle væsentlige hensyn ikke vurderes. Der kan dog
gøres undtagelser, hvis projektet har en særlig karakter, der kræver det (i tilfælde af arten,
kompleksiteten, beliggenheden eller omfanget af det foreslåede forsvarsberedskabsprojekt),
Sagsnr.: 2025/007091
Dok.nr.: 1095891
Side 2 af 5
kom (2025) 0821 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. fremskyndelse af tilladelsesproceduren for forsvarsberedskabsprojekter
3053673_0003.png
hvor der kan gives udsættelse på yderligere 30 kalenderdage. Hvis der er væsentlige sund-
heds- og sikkerhedsmæssige hensyn, kan beslutningen udsættes med 60 dage, såfremt det
varsles inden for de første 30 dage efter indledningen af ansøgningsproceduren. Inden for de
første 15 dage efter modtagelsen af ansøgning om tilladelse har projektaktøren desuden krav
på en bekræftelse af, at den indsendte ansøgning indeholder de nødvendige informationer.
Planlægning
Med forslaget lægges op til, at der stilles krav til medlemsstaterne om at indarbejde relevant
data og bestemmelser om udvikling af arealudlæg, fysisk planlægning og arealanvendelse ifm.
forsvarsparathedsaktiviteter og
–projekter
samt den nødvendige infrastruktur. Oplysninger
skal gøres tilgængelige online. Ligeledes lægges der med forslaget op til, at eventuel nødven-
dige vurderinger under forskellige lovgivninger foretages samlet.
Prioriteret status for forsvarsparathedsprojekter
Med forslaget lægges op til, at juridiske forhandlinger og administrative processer, der relate-
rer sig til projekter, der bidrager til forsvarsparathed, skal behandles så hurtigt, som det er
muligt. Ligeledes skal projektaktører have mulighed for at deltage i disse processer, hvor
muligt.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke taget stilling til forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslagets mål om at sikre hastebehandling af tilladelser til pro-
jekter, der understøtter forsvarsparathed, er grænseoverskridende af natur og kræver hand-
ling på EU-plan. Dermed sikres lige vilkår for forsvarsvirksomheder, der ofte opererer på tværs
af EU-landenes grænser, ligesom det også bedst muligt forebygges, at der opstår forskellig-
artede tilgange til og fortolkninger af tilladelsesprocessen medlemsstaterne imellem. Regerin-
gen kan tilslutte sig Kommissionens betragtninger, og det vurderes på det foreliggende grund-
lag, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Den danske lovgivning indeholder ikke nærmere regler om fremskyndelse af tilladelsesproce-
dure for forsvarsrelaterede projekter, herunder etableringen af et centralt kontaktpunkt for
projekter, der vedrører forsvarsparathed i henhold til forslagets definition heraf.
7. Konsekvenser
Kommissionen har oplyst, at der ikke er fortaget en konsekvensanalyse som følge af forslagets
hastende karakter. Kommissionen vil i stedet præsentere et arbejdsdokument inden for tre
måneder fra forslagets vedtagelse, der begrunder forslagets lovgivningsmæssige elementer
og forklarer, om de er hensigtsmæssige mhp. at nå fastlagte politikmål i overensstemmelse
med de relevante regler om bedre regulering. Forslaget vedrører begrænsede og målrettede
ændringer af lovgivningen.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er tale om en forordning, som er direkte gældende i dansk ret. Ved gennemførelsen vil
det blive vurderet, hvorvidt der er behov for at supplere forordningen med nationale regler i
forbindelse med den konkrete udmøntning.
Sagsnr.: 2025/007091
Dok.nr.: 1095891
Side 3 af 5
kom (2025) 0821 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. fremskyndelse af tilladelsesproceduren for forsvarsberedskabsprojekter
3053673_0004.png
Statsfinansielle konsekvenser
Der vil være betydelige statslige meromkostninger forbundet med at etablere hasteproceduren
for behandling af ansøgninger om tilladelser, der understøtter forsvarsparathed. Meromkost-
ningerne forventes særligt forbundet med etablering af et centralt kontaktpunkt samt krav om
hurtigere sagsbehandlingstider på ansøgninger om tilladelser i forbindelse med et forsvarspa-
rathedsprojekt. Dette kan potentielt også medføre længere sagsbehandlingstid for øvrige an-
søgninger grundet behov for prioritering. De variable omkostninger ved forslaget afhænger af
antallet af ansøgninger og projekter, der skal behandles ved det centrale kontaktpunkt.
Det foreløbige estimat er, at der per godkendelsesforløb eller projekt vil være omkostninger
for 0,2-0,4 mio. kr. til tværgående koordinering og reguleringsmæssig støtte. Eventuelle
statslige meromkostninger afholdes inden for berørte ministeriers eksisterende økonomiske
rammer, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget om et centralt kontaktpunkt forventes at medføre betydeligt reducerede administra-
tive byrder for virksomhederne som følge af etableringen af en enkel myndighedsindgang,
selvom de konkrete krav til virksomhederne ikke forenkles. Det ventes også at kunne under-
støtte en mere langsigtet planlægning af f.eks. etablering af ny produktionskapacitet som
følge af en højere grad af forudsigelighed og mindre investeringsusikkerhed.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget kan understøtte den bredere indsats med at skabe et reelt indre marked for for-
svarsprodukter, da forsvarsvirksomheders betingelser som følge af en hurtigere proces for de
tilladelser, der er nødvendige for virksomheder.
8. Høring
Kommissionens meddelelse om forenklingspakken på forsvarsområdet (KOM(2025) 820) og
tilhørende forslag til retsakter har været i høring i Regeringens Rådgivende Gruppe for For-
svarsindustri. Høringssvar fremgår af særskilt grund- og nærhedsnotat om meddelelsen.
9. Generelle forventninger til andre medlemslandes holdninger
EU's medlemsstater har indledende budt forslaget velkomment, og der er generelt en bred
opbakning til den væsentlige prioritering af forslaget. Der tegner sig overordnet forhandlings-
vilje og tilslutning til forslaget, om end flere medlemsstater har peget på behovet for mere
afklaring fra Kommissionen i de videre drøftelser. Dette gælder blandt andet, hvilke projekter,
der måtte falde inden for forslagets genstandsfelt, samt de administrative og økonomiske
konsekvenser, der kan opstå, særligt i forhold til det tidsmæssige krav på maksimalt 60 dages
sagsbehandlingstid for ansøgninger og oprettelsen af et centralt kontaktpunkt.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkomment, herunder ambitionen om at tilpasse
EU’s lovgivningsmæssige
rammer til den nye sikkerhedspolitiske situation.
Regeringen bakker op om etableringen af en dedikeret hasteprocedure for udstedelse af tilla-
delser, der har indvirkning på europæisk forsvarsparathed bredt set, og som ligeledes kan
bidrage til at skabe bedre og ens vilkår for europæiske forsvarsvirksomheder. Regeringen vil
Sagsnr.: 2025/007091
Dok.nr.: 1095891
Side 4 af 5
kom (2025) 0821 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. fremskyndelse af tilladelsesproceduren for forsvarsberedskabsprojekter
arbejde for, at anvendelsesområdet tydeliggøres, så der skabes mere klarhed omkring, hvad
et forsvarsparathedsprojekt er, og dermed også hvilke tilladelser, der vil kunne blive omfattet
af forordningen.
Regeringen ser positivt på, at der med forslaget lægges op til at gøre processen med at ansøge
om relevante tilladelser enkel ved at etablere et centralt kontaktpunkt. Regeringen finder det
særligt væsentligt, at forordningen lykkes med at strømline processen med at indhente tilla-
delser for projekter, der bidrager til europæisk forsvarsparathed.
Regeringen finder det vigtigt, at forslaget ikke giver anledning til unødvendige statsfinansiel-
le omkostninger, og at de forventede gevinster står mål med nye proceskrav og afledte øko-
nomiske konsekvenser. Regeringen finder ligeledes, at der bør fremlægges en anvendelig kon-
sekvensvurdering, som kan belyse de forventede afledte økonomiske konsekvenser i Dan-
mark.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Sagsnr.: 2025/007091
Dok.nr.: 1095891
Side 5 af 5