Europaudvalget 2024-25
KOM (2025) 0822 Bilag 1
Offentligt
3053657_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
ændring af forordninger for så vidt angår forsvarsberedskab og om fremme af for-
svarsinvesteringer og forsvarsindustriens vilkår
KOM(2025) 822
Nyt notat
1. Resumé
Europa-Kommissionen (Kommissionen) har den 17. juni 2025 fremsat forslag til forordning
om ændring af forordninger for så vidt angår forsvarsberedskab og om fremme af forsvarsin-
vesteringer og forsvarsindustriens vilkår (herefter forslag til forordninger om ændring af for-
ordninger for så vidt angår forsvarsparathed og om fremme af forsvarsinvesteringer og for-
svarsindustriens vilkår). Forslaget er en del af den samlede forenklingspakke på forsvarsom-
rådet, jf. Kommissionens meddelelse af samme dato vedr. forenklingspakken på forsvarsom-
rådet (KOM (2025) 820).
Der lægges med forslaget op til at ændre i og tilpasse eksisterende EU-lovgivning for at un-
derstøtte europæisk forsvarsparathed, fremme forsvarsinvesteringer og forbedre rammevilkår
for den europæiske forsvarsindustri. Med forslaget lægges op til at ændre eksisterende miljø-
og kemikalielovgivning med relevans for forsvarsområdet samt Den Europæiske Forsvarsfond
(EDF). På miljø- og kemikalieområdet lægges op til at udvide eksisterende undtagelsesbe-
stemmelser for forsvar, mens forslag til ændring af EDF har til formål at gøre programmet
lettere tilgængeligt og mere fleksibelt ved bl.a. at forenkle ansøgningsprocessen og gøre eva-
lueringsprocessen hurtigere.
Grundet den hastende karakter af forslaget har Kommissionen ikke udarbejdet en konsekvens-
analyse for forslaget.
Regeringen hilser forslaget velkomment,
herunder ambitionen om at tilpasse EU’s lovgivnings-
mæssige rammer til den nye sikkerhedspolitiske situation. Regeringen er positiv over udvidel-
sen af undtagelsesbestemmelserne for den berørte lovgivning på miljø- og kemikalieområdet
og vurderer det positivt, at fortolkningsrummet hos medlemsstater bibeholdes. Regeringen
bakker ligeledes op om ændringerne til EDF og anser det som særligt positivt, at testaktiviteter
i tredjelande, herunder Ukraine, kan finansieres. Regeringen finder det særligt væsentligt, at
forordningen lykkes med at skabe bedre rammevilkår for virksomheder der kan understøtte
ambitionen om en styrket europæisk forsvarsindustri og en øget europæisk forsvarsparathed.
Regeringen finder, at der bør fremlægges en anvendelig konsekvensvurdering, som kan belyse
de forventede afledte konsekvenser i Danmark.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen (Kommissionen) har ved KOM (2025) 822 af den 17. juni 2025 fremsat
forslag til forordning om ændring af forordninger for så vidt angår forsvarsberedskab og om
fremme af forsvarsinvesteringer og forsvarsindustriens vilkår (herefter forslag til forordning
om ændring af forordninger for så vidt angår forsvarsparathed og om fremme af forsvarsin-
vesteringer og forsvarsindustriens vilkår). Forslaget er en del af den samlede forenklingspakke
Side 1 af 5
kom (2025) 0822 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. forsvarsberedskab og fremme af forsvarsinvesteringer og forsvarsindustriens vilkår
på forsvarsområdet,
der har til formål at fjerne barrierer og tilpasse EU’s lovgivningsmæssige
rammer, så de i højere grad understøtter medlemslandenes bestræbelser på at styrke den
europæiske forsvarsindustri og EU’s forsvarsparathed,
jf. Kommissionens meddelelse af den
17. juni vedr. forenklingspakken på forsvarsområdet (KOM (2025) 820).
Forslaget har hjemmel i en række bestemmelser i Traktaten om den Europæiske Unions Funk-
tionsmåde (TEUF) og omfatter de samme hjemler, som gælder for de forordninger, der fore-
slås ændringer til:
Forslaget om ændring af forordning 1907/2006 (EU) (REACH-forordningen), forordning
1272/2008 (EU) (CLP-forordningen) og forordning 528/2012 (EU) (biocidforordningen) er
hjemlet i TEUF artikel 114 vedrørende det indre marked.
Forslaget til ændringer i forordning 2019/1021 (EU) (POP-forordningen) er hjemlet i
TEUF artikel 192, stk. 1, vedrørende miljøområdet.
Fsva. ændringerne i forordningen for EDF er disse hjemlet i TEUF artikel 173, stk. 3, ved-
rørende industri, samt artikel 182, stk. 4, 183, og 188, 2. afsnit vedrørende forskning,
teknologisk udvikling og rummet.
3. Formål og indhold
Med forslaget lægges overordnet op til, at lovgivningsmæssige byrder fjernes, samt at der
skabes større juridisk klarhed og konsekvent sammenhængende undtagelse i forhold til med-
lemsstaternes anvendelse af undtagelsesbestemmelser i EU-lovgivningen, når det gælder kri-
tiske forsvarsprodukter i følgende eksisterende forordninger på miljø- og kemikalieområdet:
EU’s kemikalieforordning om registrering,
vurdering og godkendelse af samt begrænsnin-
ger for kemikalier (REACH-forordningen).
Forordningen om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger og om
ændring (CLP-forordningen).
Forordning om tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af biocidholdige produkter
(biocidforordningen).
Forordningen om persistente organiske miljøgifte (POPs).
Medlemsstater får med forslaget mulighed for at benytte udvidede undtagelser på forsvars-
området, hvor der er behov for en øget fleksibilitet og smidighed, således sikkerhedsinteresser
kan tages i betragtning samtidig med, der opretholdes et højt niveau af beskyttelse af miljøet.
Formålet er at sikre en kontinuitet, så forsvarsvirksomheder i højere grad fremadrettet kan
planlægge langsigtet ift. etablering af produktionsfaciliteter samt får bedre mulighed for at
etablere nye faciliteter.
For POP-forordningen foreslås det endvidere, at hensynet til forsvarsevnen og forsvarssekto-
rens særlige forhold, herunder indvirkningen på forsyningskæderne for forsvarsproduktionen,
inkluderes tidligt i processen, når der udarbejdes en risikoprofil af et POP-stof under den glo-
bale Stockholmkonvention om persistente organiske miljøgifte, og at der kan fortroligholdes
følsomme oplysninger ved rapportering til Kommissionen.
Med forordningsforslaget lægges der samtidig op til en række ændringer i forordningen om
etablering af EDF baseret på midtvejsevalueringen af EDF fremlagt den 17. juni 2025. Formå-
let er at øge hastigheden, reducere administrative byrder og øge fleksibiliteten for projekter
Sagsnr.: 2025/007091
Dok.nr.: 1095892
Side 2 af 5
kom (2025) 0822 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. forsvarsberedskab og fremme af forsvarsinvesteringer og forsvarsindustriens vilkår
3053657_0003.png
under EDF og evalueringer af samme mhp. at eksekvere på projekterne hurtigere samt bidrage
til øget innovation og teknologi inden for forsvarsområdet. Konkret foreslås følgende:
Der gives mulighed for en mere fleksibel tilgang til indirekte projektledelse.
Udgifter og testaktivitet i tredjelande, herunder Ukraine, berettiges til at modtage finan-
siering under EDF, hvis dette er specificeret i det pågældende arbejdsprogram, herunder
mhp. at indarbejde Ukraines praksiserfaringer fra moderne krigførelse i den videre udvik-
ling af forsvarsteknologier og produkter og dermed understøtte den europæiske forsvars-
teknologiske og
–industrielle
base.
Tildelingskriterier for projekter under EDF simplificeres. Samtidig gøres selve evaluerings-
processen mere fleksibel, således at evalueringen af projekter effektiviseres.
Der åbnes op for at muliggøre forvaltning af flerårige arbejdsprogrammer via EDF, så fon-
den bedre kan støtte langsigtede forsknings- og udviklingsprojekter, fremme samarbejde
mellem interessenter og bidrage til at forbedre EU’s forsvarskapabiliteter.
Processen for prækommercielle udbud forenkles ved at fjerne bestemmelser, der fremmer
flere kontrakttildelinger inden for den samme procedure (valg af flere leverandører) mhp.
en klarere og mere effektiv ramme for prækommercielle udbud.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke taget stilling til forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at ændring i forpligtelser, undtagelser og fravigelser, der er gennem-
ført direkte eller indirekte ved EU-lovgivning, alene kan foretages på EU-plan. Ligeledes er
formålet at sikre forsvarsparathed og regelforenkling til gavn for medlemsstater og industrien.
Regeringen kan i lyset heraf tilslutte sig Kommissionens betragtninger, og det vurderes derfor
på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Danmark har anvendt muligheden for forsvarsundtagelse i REACH og CLP via bekendtgørelse
nr. 459 af 20. april 2022 om mulighed for undtagelse af et stof, en blanding eller en artikel,
som alene tjener forsvarsformål eller den nationale sikkerhed fra visse bestemmelser i REACH-
forordningen eller CLP-forordningen.
7. Konsekvenser
Kommissionen har oplyst, at der ikke er udarbejdet en konsekvensanalyse med henvisning til
forslagets hastende karakter, samt en vurdering af, at en sådan ikke er nødvendig. Kommis-
sionen vil i stedet præsentere et arbejdsdokument inden for tre måneder fra forslagets ved-
tagelse, der begrunder forslagets lovgivningsmæssige elementer og forklarer, om de er hen-
sigtsmæssige mhp. at nå fastlagte politikmål i overensstemmelse med de relevante regler om
bedre regulering. Kommissionen påpeger hertil, at der er tale om målrettede ændringer af
eksisterende lovgivning, og at denne målrettede karakter, samt manglen på andre policy op-
tioner, gør en konsekvensanalyse overflødig.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er tale om en forordning, som er direkte gældende i dansk ret. Ved gennemførelsen vil
det blive vurderet, hvorvidt der er behov for at supplere forordningen med nationale regler i
forbindelse med den konkrete udmøntning. Ændringerne i kemikaliereglerne vurderes ikke at
indebære behov for ændring af nationale regler.
Sagsnr.: 2025/007091
Dok.nr.: 1095892
Side 3 af 5
kom (2025) 0822 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. forsvarsberedskab og fremme af forsvarsinvesteringer og forsvarsindustriens vilkår
3053657_0004.png
Statsfinansielle konsekvenser
Der forventes som udgangspunkt ikke statslige meromkostninger ved forslaget. Eventuelle
statslige meromkostninger ville skulle afholdes inden for berørte ministeriers eksisterende
økonomiske rammer, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget introducerer udvidede undtagelser for forsvarsprojekter på miljøområdet, så for-
svarsrelaterede aktiviteter kan undtages fra visse rapporterings- og godkendelseskrav. Dette
forventes at lette de administrative byrder for virksomheder, der søger om projekter. Desuden
medfører forordningsforslaget en række ændringer for EDF særligt mhp. en lettere proces ift.
evaluering af projekter og tildeling af midler. Dette forventes at reducere de oplevede byrder
for virksomhederne, der vælger at søge om støtte under EDF.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget ventes at forbedre forsvarsvirksomheders betingelser som følge af en mere konti-
nuerlig tilgang til undtagelser for miljø- og kemikalielovgivning, der muliggør en bedre plan-
lægning for virksomheder. Ligeledes understøtter en lettere adgang til projekter under EDF,
at flere forsvarsrelaterede projekter kan realiseres.
Der forventes ikke at være væsentlige miljømæssige konsekvenser af forslaget, da der alle-
rede i dag er mulighed for at få undtagelser, og da undtagelsesmuligheden anvendes. For-
ventningen er, at undtagelserne vil blive ved med at være specifikke og tidsbegrænsede. Det
vil imidlertid afhænge af omfanget af undtagelserne.
8. Høring
Kommissionens meddelelse om forenklingspakken på forsvarsområdet (KOM (2025) 820) og
tilhørende forslag til retsakter har været i høring i Regeringens Rådgivende Gruppe for For-
svarsindustri. Høringssvar fremgår af særskilt grund- og nærhedsnotat om meddelelsen.
9. Generelle forventninger til andre medlemslandes holdninger
EU's medlemsstater har indledende budt forslaget velkomment, og der er generelt en bred
opbakning til den væsentlige prioritering af forslaget. Flere medlemsstater har i forhold til
ændringer i EU's miljø- og kemikalielovgivningen tilkendegivet, at forslaget er et skridt i den
rigtige retning, henset til muligheden for at ændre i undtagelsesbestemmelserne og derved
de dele, der har betydning for industrien, men som i dag er præget af uklar fortolkning, der
gør det svært for virksomheder at planlægge og investere. For så vidt angår ændringerne af
EDF har medlemsstaterne indledende udtrykt sig positivt, men flere har samtidig italesat be-
hovet for at sikre et fokus på små og mellemstore virksomheder.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkomment, herunder ambitionen om at tilpasse
EU’s lovgivningsmæssige rammer til den nye sikkerhedspolitiske situation.
Sagsnr.: 2025/007091
Dok.nr.: 1095892
Side 4 af 5
kom (2025) 0822 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. forsvarsberedskab og fremme af forsvarsinvesteringer og forsvarsindustriens vilkår
Regeringen er positiv over for udvidelsen af undtagelsesbestemmelserne for hhv. registrering,
vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH-forordningen), klas-
sificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger og om ændring (CLP-forordnin-
gen) samt tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af biocidholdige produkter (biocid-
for-ordningen). Regeringen er desuden positiv over for den tidlige inddragelse af informationer
om hensynet til forsvarsevnen ved vurdering af persistente organiske miljøgifte (POPs) under
Stockholm-konventionen. Regeringen vurderer det positivt, at man med udvidelsen af undta-
gelsesbestemmelserne for de nævnte forordninger bibeholder fortolkningsrummet hos med-
lemsstater.
Regeringen bakker op om ændringerne til EDF og noterer sig, at disse tager udgangspunkt i
midtvejsevalueringen for EDF. Regeringen ser positivt på, at ansøgningsprocessen til EDF for-
enkles, og at evalueringsprocessen gøres lettere. Ligeledes ser regeringen særligt positivt på,
at det med forslaget til ændring af EDF muliggøres, at testaktiviteter i tredjelande, herunder
Ukraine, kan finansieres som del af projekter under EDF.
Regeringen finder det særligt væsentligt, at forordningen lykkes med at skabe bedre vilkår for
danske og europæiske virksomheder, og dermed understøtter europæisk forsvarsparathed og
en styrket europæisk forsvarsindustri.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Sagsnr.: 2025/007091
Dok.nr.: 1095892
Side 5 af 5